Varulv [Snapphanarna] Runda 3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Nu ska jag strax iväg på annat här, men jag undrar om vi inte borde titta lite på ordningen som den ser ut just nu.

Andersson-Martin-Vimes

Genesis har sagt att han automatiskt kommer ta över korpralsskaoet om vi röstar på Anderssons förslag. Då blir ordningen:

Andersson-Genesis-Martin

Är det värt att syna? Jag kan tänka mig att ulvplanen är att sabotera nu och därefter föreslå ett lag med ny ulv som saboterar nästa uppdrag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
@Martin3 Yes, du har säkert rätt, och jag kan ha spelat fel eller med en annan version av reglerna. Det är inte viktigt.

Både Basse och Martin jobbar ganska hårt för att röda mig, vilket är väntat. Vad jag inte ser är dock att de jobbar så mycket för att röda Andersson. Om han är grön så måste de ju skjuta ner det här förslaget. Det räcker inte att få folk att tvivla på mig om förslaget fortfarande går igenom. Och här är nog det som mest får mig att tänka att Andersson är röd, om jag inte har fel om Basse och/eller Martin:

Runda3.0
KorpralAndersson
Förslag@Andersson @Impetigo @BiobunkerVII @Genesis @SiddRöstareJA/NEJ
Röst 1JASidd1/0
Röst 2JAGenesis2/0
Röst 3JAVimes3/0
Röst 4JABB4/0
Röst 5JAOcto5/0
Röst 6NEJImpe5/1
Röst 7NEJBB4/2
Röst 8NEJBasse4/3

Såhär ser det ut hittills. Den ende som inte har röstat är Martin. Om Andersson är röd tillsammans med Martin så hade väl rimligtvis Martin röstat JA och Andersson stängt röstningen vid det här laget. Martin har ju skrivit en hel del, men inte röstat. Därför känns det inte så troligt att både Martin och Andersson är Tuborg-bröder. Och eftersom jag tror att Martin är röd så grönar det Andersson.

En JA-röst från Martin hade kanske sett udda ut med tanke på vad han sagt hittills, men hade ju kunnat motiveras som "Vi ger Genesis en chans till" eller liknande, för att sedan hoppa på mig efter att uppdraget misslyckats.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Nu ska jag strax iväg på annat här, men jag undrar om vi inte borde titta lite på ordningen som den ser ut just nu.

Andersson-Martin-Vimes

Genesis har sagt att han automatiskt kommer ta över korpralsskaoet om vi röstar på Anderssons förslag. Då blir ordningen:

Andersson-Genesis-Martin

Är det värt att syna? Jag kan tänka mig att ulvplanen är att sabotera nu och därefter föreslå ett lag med ny ulv som saboterar nästa uppdrag.
Du utgår från att ordningen efter mitt korpralskap går vidare till Martin. Impetigo utgår ifrån att det går till Andersson igen. Jag har faktiskt ingen aning om vilket som är fallet. Jag får inte citera PM, men meddelandet från SL säger inte vad som händer efteråt. Jag frågar i regeltråden.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Vad jag inte ser är dock att de jobbar så mycket för att röda Andersson. Om han är grön så måste de ju skjuta ner det här
Nja, det håller jag inte med om. Jag röstar fortfarande nej. Men har efter läsning av runda 1 börjat se Andersson som en ganska stabil spelare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Läste inte så noga då jag trodde ni hade nåt internt drinktips-resept som jag inte förstod.
Vilken runda?
Runda 2.

Alltså Sidd (och andra) ni får gärna misstänka mig, men nu ser det ut som att ni slappt drar till med något "äh gamle ohederligt Basse kör raggarposter och kaosar på i vanlig ordning, ha ha! Han är såklart röd!"

Läs mina poster tack!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Vad jag inte ser är dock att de jobbar så mycket för att röda Andersson. Om han är grön så måste de ju skjuta ner det här förslaget.
Nja, det håller jag inte med om. Jag röstar fortfarande nej. Men har efter läsning av runda 1 börjat se Andersson som en ganska stabil spelare.
Ja, jag tänker att om Andersson är grön så måste snapphanarna skjuta ned det här förslaget. Gärna så tvivel om både honom och mig. Och detta sker ju inte. Är han röd så kan man inte riktigt attackera honom, för dels riskerar man att sabba det här förslaget, som man som snapphane gärna vill ha igenom, och dels vill man se till att nästa förslag byter ut mig mot en annan snapphane (eftersom det kommer att krävas två), snarare än att man byter ut Andersson. Så det faktum att det inte sker så mycket kritik om Andersson är lite oroande. Och hans rösthistorik är fortfarande inte förtroendeingivande.

Men det finns ju mycket WIFOM i detta också. Om snapphanarna tror sig röjda kan de försöka agera för att gröna de gröna, så att vi ska tänka att dessa är röda eftersom dansken försöker gröna dem. Sådant resonemang är svårt att ta sig ur, så jag tror att jag föredrar att förlita mig på observationen att om Andersson är röd så hade Martin röstat JA och Andersson stängt röstningen vid det här laget, vilket inte har hänt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Ach @Sidd, du ska förstås spionera på Andersson. Jag tänkte först att du försökte att lägga en rökridå för att få honom att rösta "ärligt" genom att låtsas som om du skulle sia BB eller Impetigo. Men som Impe sagt så vore det helt onödigt, för om Andersson tror sig spionerad på och då röstar grönt för att inte röja sig så har vi vunnit spelet ändå. Så glutta på Andersson!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Hur kan du egentligen hoppas mer på ”vem det blir är ju mer osäkert, Vimes, Octo, Martin är kandidaterna”-gänget?
Tycker du verkligen de spelat mer grönande än Andersson?
Det är jättesvårt att säga vem eller vilka som är snapphanar i den gängen, jag har tidigare atgumenterat för att Vimes verkar grön och Octo verkar röd. Många verkar ha Martin på rödlista och jag har nog inte fattat hela caset där (varför Martin av vissa verkar ses som nästan lika röd som Basse, att det finns rödande saker på Martin håller jag med om). Andersson skrev jag ju nyss om. Genesis påpekar att Vimes överreagerar när Genesis är där och petar och det håller jag med om. Jag tycker att det är geönande för Vimes att Basse väljer att ”sia” Vimes, tror inte att Basse skulle peka ut sin ulvkompis som sagt, men det kan ju också vara en dubbelbluff från Bassea sida.

Sammanfattningsvis är det fyra spelare där ingen känns som ett riktigt bra alternativ, jag hade nog i nuläget dock hellre sett Vimes än Andersson som nummer fem på uppdraget.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Ach @Sidd, du ska förstås spionera på Andersson. Jag tänkte först att du försökte att lägga en rökridå för att få honom att rösta "ärligt" genom att låtsas som om du skulle sia BB eller Impetigo. Men som Impe sagt så vore det helt onödigt, för om Andersson tror sig spionerad på och då röstar grönt för att inte röja sig så har vi vunnit spelet ändå. Så glutta på Andersson!
- Tror du att @Andersson som ulv skulle rösta sist varje gång (utom en då denne tydligen var med i matchen).
Nej för ulvakompisarna skulle tjata på A att rycka upp sig.
- Tror du en SnappeAndersson skulle nominera detta gäng? Förstås inte.
- Tror du en SnappeAnd skulle ge dig och mig dessa förmågor och riskera att bli smygtittad på som ulv? Förstås inte.
- Det var nog redig tur för byn att jag fick tofflorna.

Snopphanarnas chanser nu är att:
1. @Vimes kapar förslaget (med brevet) och kaosar =avslöjar sig.
2. Eller att du @Genesis kapar gänget och skapar kaos. =avslöjar sig.
3. Vi fått med en snapphane på uppdraget som nu måste sabbas = här har jag nu koll på vem som gör det i och med att jag kan kolla av en av er andra Andersson/Genesis: utfallet blir detsamma vilketsom: jag kollar av vad en av er gör och får då reda på utifrån uteslutningsförmågan reda på vad den andra gör.

Det ända som kan förstöra denna händelseutveckling är om @Impetigo från början dragit oss vid näsan och med BB7 (kärleksnatt) och Basse (fick Kungabrevet av Impe som sen märkligt sjabblades bort; se vimes post R2.1: post50 med tiderna och SL).
Dock har Impe och BB7 lyckat genomfört 2 uppdrag som jag inte kan bortse ifrån och Basse skulle låssatssia en av dessa två istället för Vimes.
Jag tycker deras reaktion nu med att rösta NEJ är överdrivet märklig men tolkar det som att de inte pallar lite tryck: men gröna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Det är jättesvårt att säga vem eller vilka som är snapphanar i den gängen, jag har tidigare atgumenterat för att Vimes verkar grön och Octo verkar röd. Många verkar ha Martin på rödlista och jag har nog inte fattat hela caset där (varför Martin av vissa verkar ses som nästan lika röd som Basse, att det finns rödande saker på Martin håller jag med om). Andersson skrev jag ju nyss om. Genesis påpekar att Vimes överreagerar när Genesis är där och petar och det håller jag med om. Jag tycker att det är geönande för Vimes att Basse väljer att ”sia” Vimes, tror inte att Basse skulle peka ut sin ulvkompis som sagt, men det kan ju också vara en dubbelbluff från Bassea sida.

Sammanfattningsvis är det fyra spelare där ingen känns som ett riktigt bra alternativ, jag hade nog i nuläget dock hellre sett Vimes än Andersson som nummer fem på uppdraget.
Så anderssons nominering känns snopphanig?
Jag förstår att du tycker det var fel med utdelning av förmågor men Vimes är inte ett bättre alternativ än Andersson väl?
Kolla igenom röster och beteende.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
- Tror du att @Andersson som ulv skulle rösta sist varje gång (utom en då denne tydligen var med i matchen).
Nej för ulvakompisarna skulle tjata på A att rycka upp sig.
Argument av typen "X är inte ulvig för X har betett sig ulvigt och det skulle en ulv aldrig göra" ger jag inte mycket för. Anderssons röstmönster är ulvigt. Det betyder inte att han är ulv, men det är knappast något grönande.

- Tror du en SnappeAndersson skulle nominera detta gäng? Förstås inte.
Absolut tror jag det. Det är vad jag hade nominerat om jag hade varit snapphaneAndersson. Allt annat vore ju tjänstefel. Att skicka den tidigare grönade kvartetten måste man ju göra. Vi hade röstat ner alla andra förslag. Och att inte skicka sig själv hade ju varit extremt misstänkt. Självklart är detta exakt det gäng en röd Andersson hade skickat.

- Tror du en SnappeAnd skulle ge dig och mig dessa förmågor och riskera att bli smygtittad på som ulv? Förstås inte.
Impetigo har indikerat att han anser att Anderssons förmågeval är rödande. Jag ser det inte riktigt, men det är i alla fall så att det hade varit extremt rödande att ge förmågorna till någon som inte var med i uppdraget. Det hade röjt honom direkt.

- Det var nog redig tur för byn att jag fick tofflorna.
Uppenbarligen inte, för du resonerar som en kratta kring detta. Jag har svårt att se att du är dansk efter två lyckade uppdrag, men du är ju helt klart skummast i vår kvartett. Att du pratar om att BB eller Impetigo skulle vara mer misstänkta än Andersson är inte riktigt klokt.

här har jag nu koll på vem som gör det i och med att jag kan kolla av en av er andra Andersson/Genesis: utfallet blir detsamma vilketsom: jag kollar av vad en av er gör och får då reda på utifrån uteslutningsförmågan reda på vad den andra gör.
Jag kan absolut gå med på att du kan kolla mig. Jag och Andersson är ju de minst grönade i gänget. Jag eftersom jag bara varit på ett uppdrag och Andersson som inte varit på något. Misslyckas uppdraget så kommer snappisarna att försöka övertala alla att det är jag som sabbat (de har redan jobbat en hel del för att försöka brunsmeta mig). Så vill du kolla mig så kör på det. Men slösa inte bort förmågan med att syna BB eller Impe.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
- Tror du en SnappeAnd skulle ge dig och mig dessa förmågor och riskera att bli smygtittad på som ulv? Förstås inte.
Hade Andersson valt mig, bb, eller Genesis som var hans övriga viabla alternativ för tofflorna så hade han med nästan 100% sannolikhet blivit spionerad på. Du var ju uppenbarligen det mest optimala valet för en ulv att göra när det gäller vem som fick tofflorna. Beroende på vilka ulvkompisar en sån tänkt ulvAndersson har.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Vet ni vad jag tycker?

Att Sidd låter bli att avslöja vem han kommer sia.

Då får ev ulvar svettas och det blir i händelse av sabotage oerhört givande att fråga ut deltagarna om hur de valde att agera.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Vet ni vad jag tycker?

Att Sidd låter bli att avslöja vem han kommer sia.

Då får ev ulvar svettas och det blir i händelse av sabotage oerhört givande att fråga ut deltagarna om hur de valde att agera.
Härligt Basse du fattar nu i alla fall vad jag dribblat om!
Trodde det var alltför uppenbart från början men jag har i vart fall fått lite olika intressanta reaktioner från inblandade nervösa.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Uppenbarligen inte, för du resonerar som en kratta kring detta. Jag har svårt att se att du är dansk efter två lyckade uppdrag, men du är ju helt klart skummast i vår kvartett. Att du pratar om att BB eller Impetigo skulle vara mer misstänkta än Andersson är inte riktigt klokt.
Kolla mina poster please.
Att jag busat med en typ klargrönad BB7 har från första början varit ett av mina mål med denna lilla dans.
Trodde du skulle synat det bättre.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Kolla mina poster please.
Att jag busat med en typ klargrönad BB7 har från första början varit ett av mina mål med denna lilla dans.
Trodde du skulle synat det bättre.
Som sagt, jag antog länge att det var det du sysslade med, och ville därför inte kommentera, men Impe påpekade ju att det inte finns någon större poäng med detta, och du spelade rollen så väl att jag började tro att du menade allvar. Jag har lite svårt med taktiker som utgår ifrån att man ljuger som bybo. Det är praxis att låta bli sån’t för det gör det svårare att hitta ulvar. Så jag skulle uppskatta om du lät bli. Hade du inte redan varit med på två uppdrag så hade jag hållit dig för ulv och det hade vi alla förlorat på.
 
Top