Varulv [Snapphanarna] Runda 3

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Vad menar du nu med ”skumbasse”?
Tror du denne är Snappis eller grön?
Jag tycker basse fattat många kaosiga beslut. Det gör han förvisso i de flesta spel men då med lite mer tänk bakom tycker jag. Kan inte bestämma mig för om det är snapphanigt eller bara basse som spelar ett nytt spel han inte är helt bekväm i. Dock borde sannolikheten säga att han är snapphane.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
@Genesis
Jag måste fråga. När du spelar the Resistance normalt, händer det mer än någon enstaka gång att första omröstningen i första rundan röstas ner? Jag kan ärligt sagt inte komma ihåg en enda gång det har inträffat. De få gånger den första rundan ens fått en negativ röst så har det varit en oerfaren sabotör eller en spelare som direkt bestämmer sig för vilka som är onda och sen röstar efter det…
Hur ser statistiken ut på att bus är med och genomför de två första omröstningarna då så det står 2-0?
Som genomtänkt strategi?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Jag tycker basse fattat många kaosiga beslut. Det gör han förvisso i de flesta spel men då med lite mer tänk bakom tycker jag. Kan inte bestämma mig för om det är snapphanigt eller bara basse som spelar ett nytt spel han inte är helt bekväm i. Dock borde sannolikheten säga att han är snapphane.
Så du tycker att Basse sannolikt är Snapphane👍
Tycker du inte att det verkar konstigt att ni följer samma röstmönster då och verkar samdra?

Vem är den tredje förutom Basse och Genesis?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Hur ser statistiken ut på att bus är med och genomför de två första omröstningarna då så det står 2-0?
Som genomtänkt strategi?
Det har absolut hänt. Mer än en gång men då med riktigt slipade rävar. I the Resistance så är det ju lite känsligare att två spioner röstar för att sabotera eftersom man får det redovisat. Jag är inte säker på att så är fallet här. Jag hittar inget sånt i texten iaf så det är nog marginellt vanligare än i vår situation.

I det här fallet skulle jag bli mycket förvånad om du, bb eller Impetigo skulle göra något sådant. Den enda jag kan tänka mig är som sagt den som bara gjort en röstning och det öppet.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Har inte jättestor erfarenhet av Resistance men har fortfarande spelat ett gäng gånger. Har själv varit med om att folk röstar ner första rundan så att det aldrig skulle hänt låter lite osannolikt. Visst många vill att spelet ska dra igång och det blir roligare längre in, ofta man hinner spela många matcher varje kväll då rundorna går snabbt men visst händer det att folk vill analysera hur folk röstar och beter sig även i början. Framförallt om alla sitter i samma rum. Där kan något så litet som ett snett leende eller folk med dåligt pokerface eller bara folk du tror har dåligt pokerface få dig att rösta ner första rundan. Inte ovanligt att nån råkar garva eller göra något ljud under, ”nu ska alla spioner öppna ögonen fasen” vilket även det kan leda till uppståndelse.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Så du tycker att Basse sannolikt är Snapphane👍
Tycker du inte att det verkar konstigt att ni följer samma röstmönster då och verkar samdra?

Vem är den tredje förutom Basse och Genesis?
Det är mitt dilemma. Logiskt skulle det vara Vimes som blivit clearad av Basse men det är väldigt riskabelt och jag tycker inte jag får några röda vibbar av Vimes spel så jag lutar mer åt Andersson då Genesis verkar ha en speciell relation med honom. Han svänger fram och tillbaka som en vindflöjel (upplever jag det som) vilket kanske är med flit för att inte verka ha varken beröringsskräck eller för konfrontativ. Octagonal känns för passiv för att vara snapphane.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det konstiga är ju eran reaktion.
Du och BB7 röstar NEJ och förväntar er alltså att nån av kommande Korpraler ska ge bättre nomineringar?
Eller?
Att rösta nej till Anderssons förslag har ingenting att göra med hur du använder dina tofflor.

Jag röstar nej för att jag tycker att Andersson rödar sig med sättet han delar ut förmågor.

Det finns en tydlig grönlista bland oss fyra som utförde uppdraget denna rundan:

Grönast till rödast:
Impetigo
Biobunker
Sidd/Genesis

Detta är allmänt vedertaget (som jag läser tråden nu verkar det bara vara du och Andersson som inte håller med om listan) och baserat på faktuella förhållanden i spelet (sianden och uteblivna sianden, avklarade uppdrag osv).

Andersson väljer att ge tofflorna till dig vilket inte är rimligtljuset av grönlistan ovan. Tofflorna kan ju mycket väl göta skillnaden mellan vinst och förlust och ger man dem till en dansk så är de förspillda.

Vidare väljer Andersson att ge korpralmakten till Genesis som också är längst ned på grönlistan och dessutom, mycket lägligt, verkar ge Andersson själv ytterligare en runda som korpral.

Det gör inte Andersson till ulv men det är rödande i mina ögon.

Jag förväntar mig att kommande korpraler lägger fram ett förslag med gröna fyrklövern plus nån annan än Andersson (om förslaget röstas ned), vem det blir är ju mer osäkert, Vimes, Octo, Martin är kandidaterna.

Hur som helst verkar ju Anderssons förslag röstas igenom så detblir en akademisk fråga.

Använd tofflorna för att spana på Andersson eller Genesis.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Inte ovanligt att nån råkar garva eller göra något ljud under, ”nu ska alla spioner öppna ögonen fasen” vilket även det kan leda till uppståndelse.
Sånt här är bannlyst hos oss. Vi gör alla ljud och så för att det inte ska avslöjas något under den fasen. Samma folk som vill kolla pupillerna när man öppnar ögonen. (Folk som haft ögonen öppna under fasen har inte pupiller som drar ihop sig när de öppnar ögonen)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Sånt här är bannlyst hos oss. Vi gör alla ljud och så för att det inte ska avslöjas något under den fasen. Samma folk som vill kolla pupillerna när man öppnar ögonen. (Folk som haft ögonen öppna under fasen har inte pupiller som drar ihop sig när de öppnar ögonen)
Rimligt, så långt som att kolla pupillerna har ingen jag spelat med gått än😅
Det roliga är att det inte så ofta leder nånstans utan snarare är nån stackars god som gäspar och hamnar i skottgluggen!!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
@Sidd för sista gången sluta läs in saker som inte finns. Jag skrev direkt att jag inte har något att dölja, ninjatoffla mig om du har lust, från byperspektiv är det konstig prioritering av specialprylar. På samma sätt som det var dåligt spelande med brevet, ur byperspektiv.

Ljug inte som bybo - är inte det regel nr1?

I det här partiet har du varit ute och farit med duellgate och popcorn och fan & hans moster. Tror inte du är röd dock.

@Basenanji - Nej jag är inte sur att du inte lyssnade på oss, att köra på mer Jokern än Austen kan ju ibland ge segern, men här är det i kombinationen med röstmönster, brevet och ett par raggarposter efter att du pekades ut som röd som gör att jag säger att du är en pølse.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Vad är det här för tillbakakaka? Jag tyckte inte att du var så ulvig, men den här överdrivna reaktionen på en ganska mild anklagelse ("Den här kommentaren har inte åldrats så väl") gör dig inga tjänster, heller. Och så länge jag hade dig som grön så var det "dyrka Genesis som en gud på Olympus"
Nädu, Genesis. Det här duger inte. Det jag reagerar på är att du liksom sprätter iväg lite brunfärg utan något hållbart resonemang om hur det är "ulvigt". Om jag fattar dig rätt var det du reagerade på att de tre personer jag pekat ut som snapphanar NU är gröna enligt byns konsensus. Jag svarar dig att BioBonker var 5/9 ulv när inlägget skrevs, men det svarar du inte på utan börjar prata om tillbakakakor istället. Jag tycker det här är ett typexempel på det vi kallar brunsmetning. Och det svaga resonemanget du för här är okaraktäristiskt för hur du spelat i övrigt i detta spel.

Jag tycker fortfarande du varit spelets bäste spelare, men att jag gör det har inget att göra med att du grönat mig. För... Det har du väl inte gjort? Eller? När och var har du hållt mig som grön?

Sen är det lite... jag vet inte, inkonsekvent. Du skriver om milda anklagelser och inte direkt "rödsiren" för att sedan försöka bygga någon anklagelse om att jag bara gillar dig när du håller mig för grön. Har du då, med "milda anklagelser" slutat hålla mig för grön då?

---

såhär. Jag tycker Genesis varit bäst, nyttigast och mest konstruktiv i byn. Han har kort sagt spelat mest byboigt av alla. Det är förstås mycket grönande. Men det finns inget, utöver spelet, som grönar Genesis (som det finns med Imp och BB). "Att spela byboigt" är ju den bästa ulvstrstegin. Jag hade nog inte orkat spela så bra bybospel som Genesis gjort hade jag varit ulv, men Genesis kanske fixar det.

jag håller fortfarande Genesis för grönast efter mig själv, BioBonker och Impetigo. Men jag har ju haft fel förut.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Det här förstår jag inte. Varför kan inte två danskar sabba samma uppdrag? Vad leder det till förutom att uppdraget sabbas? Refovisar Rasmus att två (eller tre) spelare sabbat eller vad? Jag känner inte igen detta från reglerna.
Du kan ha rätt att det inte redovisas i det här spelet. Jag har utgått ifrån vanliga Resistance. Där finns ju ingen spelledare, utan efter att alla har röstat dolt så blandar man de lagda röstkorten och visar dem. Då ser man hur många röster av varje färg det var. Jag har inte tänkt på att det kan fungera annorlunda i det här spelet, men så kan det såklart vara. Det är dock bakgrunden till citatet Basse plockade fram och kommenterade. Jag utgick från hur Resistance-brädspelet fungerade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
@Genesis
Jag måste fråga. När du spelar the Resistance normalt, händer det mer än någon enstaka gång att första omröstningen i första rundan röstas ner? Jag kan ärligt sagt inte komma ihåg en enda gång det har inträffat. De få gånger den första rundan ens fått en negativ röst så har det varit en oerfaren sabotör eller en spelare som direkt bestämmer sig för vilka som är onda och sen röstar efter det…
Javisst, det händer då och då. Just för att se vilka personer olika korpraler vill skicka. Men såklart inte alltid. Nu var det länge sedan jag spelade det, men det har absolut hänt. Jag själv brukar oftast rösta nej. Däremot kan man ju inte ALLTID rösta ner det första förslaget, för det skulle ju också ge lite info, eftersom den första korpralen då kan skicka vem som helst och därmed inte ge någon info. Bäst är om personen tror att hens team kommer att åka på uppdrag, men sedan röstas det ner och man kollar på vem nästa person vill föreslå.

Om man slentrian-röstar igenom första uppdraget och om de röda alltid röstar för att lyckas i det har man ju fortfarande noll info i andra rundan. Då kan man ju lika gärna börja där istället, och säga att ett uppdrag är redan lyckat, och lotta vilka som åkte på det. Och då gäller ju samma logik där, att bara rösta igenom första förslaget, för man har ändå ingen info.

Vi verkar ha spelat olika versioner också, eller nå't, för du skrev att när du spelar så vinner de röda automatiskt om sista rundan röstas ned, och så har jag aldrig kört, utan som här att röstas sista rundan ned så misslyckas uppdraget och spelet fortsätter.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
@Sidd för sista gången sluta läs in saker som inte finns. Jag skrev direkt att jag inte har något att dölja, ninjatoffla mig om du har lust, från byperspektiv är det konstig prioritering av specialprylar. På samma sätt som det var dåligt spelande med brevet, ur byperspektiv.

Ljug inte som bybo - är inte det regel nr1?

I det här partiet har du varit ute och farit med duellgate och popcorn och fan & hans moster. Tror inte du är röd dock.

@Basenanji - Nej jag är inte sur att du inte lyssnade på oss, att köra på mer Jokern än Austen kan ju ibland ge segern, men här är det i kombinationen med röstmönster, brevet och ett par raggarposter efter att du pekades ut som röd som gör att jag säger att du är en pølse.
Hepp Hepp -Vadå sista gången -så lätt kommer du (och @Impetigo) inte undan - svara på frågorna:
Varför röstar ni NEJ och tror ni kommande Korpraler kommer nominera bättre mannar?
Vilka då i så fall?

/Moralbefäl Sidd den Rättrådige
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Okej om jag får gå tillbaka till R1 och analysera den lite.
R1

Startar måndag 18.50

Tidigt är Biobunker med i spelet. 19.45 vill han att Impetigo ska välja en tropp. Bio ställer också frågor som visar att han är något av en nybörjare.

21.23 kommer Genesis med i spel. Han vill att Impetigo använder sin förmåga snarast. Tropp kan väljas efter att diskussioner hållits.

22.04 är Martin med i spel. Tycker att det kan vara klokt att rösta på förslag som getts för att ha något att ta ställning till.
Strax därefter resonerar Martin kring huruvida snapphanarna får prata med varandra.

NOT: Det här tycker jag är intressant givet vad Genesis sagt nu i R3 om att två förrädare inte vill sabotera uppdraget samma runda. Jag undrar lite om Genesis och Martin är snapphanar och här mellan raderna signalerar till varandra.

22.44 kommer Impetigo in i spel och ställer upp en trio med Biobunker, Basenanji ochh Genesis. Det är ju uppseendeväckande att inte välja sig själv, men Impetigo hävdar senare att han trodde att det var förbjudet?! Sedan bjuder han in Bio till sitt tält och ger mäsken till Basenanji.

23:24 Sidd röstar ja

Tisdag

05.51 Bio följer med Impetigo
07:20 Basenanji röstar ja
07:33 Bio röstar ja
07:50 Genesis svarar Martin och menar att det inte alls är vanligt att första förslaget accepteras. Genesis röstar nej.
08:46 röstar Vimes nej.
09:25 röstar Martin ja
09:30 undrar Andersson varför Impetigo inte föreslår sig själv
09:54 förklarar Impetigo att han snabbt ville presentera ett förslag och att han trodde att han inte kunde välja sig själv
10:28 röstar Andrrsson ja

NOT: Just nu ser förslaget ut att gå igenom. Endast Vimes och Genesis är emot.

10:34 Genesis menar att det är bättre att rösta ned förslaget för att generera mer info. Det är inte bra att snabba på.
10:36 Bio byter och röstar nej
10:44 Andersson tycker visst att det är bra att ha högt tempo i spelet. Den viktigaste informationen kommer utifrån huruvida uppdraget lyckas eller ej.
14:19 Sidd röstar nej
15:39 Octagonal röstar nej
15:50 Octagonal röstar ja
15:52 Basenanji röstar nej, vill se vilket lag Sidd ställer upp
15:53 Octagonal röstar nej, vill inte skicka Basenanji
16:33 Andersson röstar nej, vill testa Impetigo och Biobunker

Därmed avslutas rundan.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Om man slentrian-röstar igenom första uppdraget och om de röda alltid röstar för att lyckas i det har man ju fortfarande noll info i andra rundan. Då kan man ju lika gärna börja där istället, och säga att ett uppdrag är redan lyckat, och lotta vilka som åkte på det. Och då gäller ju samma logik där, att bara rösta igenom första förslaget, för man har ändå ingen info.

Vi verkar ha spelat olika versioner också, eller nå't, för du skrev att när du spelar så vinner de röda automatiskt om sista rundan röstas ned, och så har jag aldrig kört, utan som här att röstas sista rundan ned så misslyckas uppdraget och spelet fortsätter.
Fast det är inte sant. Efter första rundan HAR du information. Du vet att 2-3 spelare har varit iväg på ett uppdrag och det har gett ett resultat. Nu kan man följa korpralernas invalsmönster med det i beaktning och även om det oftast är ett lyckat uppdrag så säger korpralens agerande väldigt mycket.
Det är ju löjligt att säga att första rundan skulle kunna slumpas för det är fortfarande aktiva val som görs under den rundan, speciellt från korpralen oavsett om alla andra röstar ja (det skulle nästan kunna slumpas om korpralen var garanterat grön)

Jag kontrolläste reglerna på nätet nu och det ÄR direktförlust om omröstningarna blir för många…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Att rösta nej till Anderssons förslag har ingenting att göra med hur du använder dina tofflor.

Jag röstar nej för att jag tycker att Andersson rödar sig med sättet han delar ut förmågor.

Det finns en tydlig grönlista bland oss fyra som utförde uppdraget denna rundan:

Grönast till rödast:
Impetigo
Biobunker
Sidd/Genesis

Detta är allmänt vedertaget (som jag läser tråden nu verkar det bara vara du och Andersson som inte håller med om listan) och baserat på faktuella förhållanden i spelet (sianden och uteblivna sianden, avklarade uppdrag osv).

Andersson väljer att ge tofflorna till dig vilket inte är rimligtljuset av grönlistan ovan. Tofflorna kan ju mycket väl göta skillnaden mellan vinst och förlust och ger man dem till en dansk så är de förspillda.

Vidare väljer Andersson att ge korpralmakten till Genesis som också är längst ned på grönlistan och dessutom, mycket lägligt, verkar ge Andersson själv ytterligare en runda som korpral.

Det gör inte Andersson till ulv men det är rödande i mina ögon.

Jag förväntar mig att kommande korpraler lägger fram ett förslag med gröna fyrklövern plus nån annan än Andersson (om förslaget röstas ned), vem det blir är ju mer osäkert, Vimes, Octo, Martin är kandidaterna.

Hur som helst verkar ju Anderssons förslag röstas igenom så detblir en akademisk fråga.

Använd tofflorna för att spana på Andersson eller Genesis.
Tackar för posten Ipetigo
Bra respons på mina frågor men:
Hur kan du egentligen hoppas mer på ”vem det blir är ju mer osäkert, Vimes, Octo, Martin är kandidaterna”-gänget?
Tycker du verkligen de spelat mer grönande än Andersson?

Vi behöver verkligen syna Vimes nu INNAN denne kan nominera egen sabotagegrupp.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
En grej som jag tycker är intressant är huruvida folk röstar nej för att få beslutet om vem som ska ut på uppdrag att hamna hos någon annan.

Jag har aldrig spelat Resistance förut, men så här i efterhand tycker jag nog att Anderssons och Martins resonemang verkar vettigare än Genesis och Vimes. För vad lär vi oss av att se vilka som ställs upp som förslag? Den skarpa informationen (som jag ser det) kommer utifrån att man får se resultatet av uppdraget.

Här måste vi ju också komma ihåg och ta på allvar att snapphanar förstås försöker gröna sig. Det skulle ju vara toppen att få vara med på ett uppdrag som snapphane, bidra till att det lyckas för att därefter betraktas som grön och när en ny deltagare ska vara med: kasta skit på denne.

Sedan är det skumt att Genesis verkar ha information om spelet som bara snapphanar kan ha.

Jag är oerhört nöjd med att jag gav mäsken till Genesis och tycker att om något grönar mig (förutom kungabrevet som slarvades bort) så är det just det stuntet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
En grej som jag tycker är intressant är huruvida folk röstar nej för att få beslutet om vem som ska ut på uppdrag att hamna hos någon annan.

Jag har aldrig spelat Resistance förut, men så här i efterhand tycker jag nog att Anderssons och Martins resonemang verkar vettigare än Genesis och Vimes. För vad lär vi oss av att se vilka som ställs upp som förslag? Den skarpa informationen (som jag ser det) kommer utifrån att man får se resultatet av uppdraget.

Här måste vi ju också komma ihåg och ta på allvar att snapphanar förstås försöker gröna sig. Det skulle ju vara toppen att få vara med på ett uppdrag som snapphane, bidra till att det lyckas för att därefter betraktas som grön och när en ny deltagare ska vara med: kasta skit på denne.

Sedan är det skumt att Genesis verkar ha information om spelet som bara snapphanar kan ha.

Jag är oerhört nöjd med att jag gav mäsken till Genesis och tycker att om något grönar mig (förutom kungabrevet som slarvades bort) så är det just det stuntet.
Vilken post var det du gav mesken till Genesis?
 
Top