Varulv [Snapphanarna] Runda 3

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
karta r3.png


Observera att korpraler i samma huvudrunda som det redan röstats "NEJ" en gång (1.1, 1.2, 1.3) EJ får tillgång till nya förmågor, detta ges endast i varje ny huvudversion av runda (2, 3, 4, 5)!

Oavsett vad historieböckerna innehåller för lögner om skånska bönders list så avvärjde Kronobergs regemente med korpral @Genesis i täten Loshultskuppen! UPPDRAGET HAR LYCKATS! (vad som sedan hände med pengarna är dock höljt i dunkel. med tanke på hur historieskrivningen ser ut...)
Dansken avancerar under hösten 1676 och både Helsingborg och fästningen Landskrona faller i fiendens händer. Ni rustar er under förvintern för motangrepp och beger er mot Lund där ett av de blodigaste slagen i svensk krigshistoria snart ska komma att utspela sig. Efter era framgångar i Loshult sänds ni i början på december ut på uppdrag bakom fiendens linjer för att sabotera mat- och vattenförsörjningen. Ni måste nu utse en trupp på fem soldater som ska smyga sig ut och förpesta pölser och öltunnor! Fortfarande har ni TRE av NIO medlemmar i er trupp som i själva verket är förklädda Snapphanar!




I Runda 3 är @Andersson korpral!

Rundan börjar med att Korpral ska nominera fem soldater att vakta krigskassan. När korpral lagt fram sitt förslag på formen:

FÖRSLAG: [spelare 1], [spelare 2], [spelare 3], [spelare 4], [spelare 5]

...röstar ni på följande form:

RÖST: JA - Vilket innebär att ni stödjer korpralens förslag.
RÖST: NEJ - Vilket innebär att ni motsätter er korpralens förslag.

@Andersson är en oerfaren men påhittig bonnpojk med följande idéer för uppdraget:

1. Oklart ledarskap. För att förvirra fienden har @Andersson delegerat mer ansvar än vad som kanske är vanligt och beslutsgången i truppen kan kortslutas på flera sätt. @Andersson måste PM:a mig vilken spelare som har fått mest ansvar delegerat till sig. Denne får förmågan att i början på en runda, innan förmågor delats ut, ta över ledarskapet över mannskapet och direkt bli korpral.

2. Angivarsystem. @Andersson uppmanar sina soldater att hålla ett extra öga på sin sänggranne och ämnar utse ett särskilt moralbefäl som får äran att bära truppens smygskor för att lättare kunna spionera på medsoldaterna. @Andersson måste PM:a mig vilken spelare som får smygskorna. Denne får förmågan att i samband med genomförande av uppdrag fråga mig i PM om en spelare hjälpt eller stjälpt uppdraget.

DESSA FÖRMÅGOR MÅSTE DELAS UT ASAP!


Rundan pågår fortfarande till lördag natt kl 23:59 och fram till dess kan ni rösta hur många gånger som helst MEN Korpralen kan när som helst välja att avsluta rundan om alla deltagare har lagt minst en röst. Det går INTE att rösta blankt!

Korpralen får endast lägga fram ett förslag en gång, lagt förslag ligger.


Turordningen med vilken korpralskapet kommer att rotera är som följer:

korpral r3.png

Inget citerande av PM, inget snack utanför tråden om spelledaren inte ger er förmågan att göra det.

PM är standardiserade och ser (med reservation för slarvfel när jag skickat iväg) ut såhär:


Gröna

Du är en soldat i Kronobergs regemente trogen Sverige. Ditt mål är att lyckas med tre uppdrag

Du har inga förmågor utöver de som kan ges till dig av din korpral.

Spelet börjar i och med min nästa post i speltråden.


Röda

Du är en Snapphane förklädd till svensk soldat i Kronobergs regemente. Ditt mål är att få tre uppdrag att misslyckas.

Snapphanar får inte kommunicera utanför tråden förutom när spelledaren anger detta samt vilka villkor det får göras under.

Du har inga förmågor utöver de som kan ges till dig av din korpral.

De tre snapphanarna är:

1

2

3

Spelet börjar i och med min nästa post i speltråden.



OM det visar sig att spelet drar iväg väldigt i tid kommer jag att ingripa och minska antalet omröstningar per uppdragsrunda som får göras från fyra till tre. Detta påverkar balansen något men om vi tillsammans tar ansvar för att inte dra ut spelet i onödan så slipper vi det <3

Varsågoda att börja rundan!
@Sidd
@Basenanji
@BiobunkerVII
@Genesis
@Andersson
@Martin3
@Vimes
@Octagonal
@Impetigo

FÖRTYDLIGANDE: KORPRAL AVSLUTAR RUNDAN GENOM PM TILL MIG NÄR/ OM DENNE VILL!
 

Attachments

Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,568
Location
Oktoberlandet
Såja!
Förlåt alla jag onödigt anklagat för förräderi.
Det finns ju bara goda snälla Kronobergare i det här regementet👍
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Ja, nu känns det som att det är svårt att tro att snappisarna inte hade sabbat om de hade varit med på detta uppdrag.

Om jag fattat rätt så kommer nästa runda återigen ha fyra som ska skickas, så om inget väldigt oväntat händer borde vi ha detta i en liten ask även om vi misslyckas med att identifiera en femte lojalist.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Ja, nu känns det som att det är svårt att tro att snappisarna inte hade sabbat om de hade varit med på detta uppdrag.

Om jag fattat rätt så kommer nästa runda återigen ha fyra som ska skickas, så om inget väldigt oväntat händer borde vi ha detta i en liten ask även om vi misslyckas med att identifiera en femte lojalist.
Fel av mig, men nästan:


Slumpen har nu slutgiltigt kollapsat ner till följande antal deltagare per uppdrag:

R1: 3 soldater
R2: 4 soldater
R3: 5 soldater
R4: 5 soldater (krävs två snapphanar som saboterar för att misslyckas)
R5: 4 soldater
Så kanske tar de R3, men R4 och R5 borde vi klara, om inte nu någon av oss som åkte är en extrahemlig snapphane som lät bli sabotaget två gånger.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,568
Location
Oktoberlandet
Jädrans vad spännande det var med den utgången av uppdraget.
Hade det saboterats tror jag nog ni satt mig på avbytarbänken resten av spelet.
SnapphaneRasmus trixar ju nu så att vi måste hitta en 5e deltagare att skicka.

Basse litar jag inte ett dugg på.
Martin har i mina ögon varit motvals hela tiden med tex röster mot liggande förslag som nu lyckats.
Vem den tredje Snapphanen ser jag inte riktigt på banan (eller är det @RasmusL 😜)

Vimes har jag som brukligt sett som röd men avstod ju att stoppa senaste lyckade nominering vilket hjälpte oss. Kan nån klurigt smart en räkna på om Snapphanarna kan vända på det här nu när ni kollar vilka som ligger i kö som Korpral: Andersson, Martin, Vimes, Octa: jag tror vi har 2 snapphanar i denna skara av 4 slashasar vilket betyder att de nu har chansen att nominera till deras fördel.

Som jag fiskade efter förra rundan så sitter nu bonnpojken @Andersson i förarsätet på den här skrangliga droskan och lär väl nominera sig själv till de 4as pålitliga brödraskap.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,568
Location
Oktoberlandet
Moralbefäl Sidd den Rättrådige drar på sig smygskorna och börjar snegla mot…
Vem tycker ni jag ska glutta på?
BB7? skriver ju skummaste posterna av alla!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,554
[QUOTE="Sidd, post: 1170914, member: 8454"
BB7? skriver ju skummaste posterna av alla!
[/QUOTE]

Är det din polare Dansk-Basse som sagt åt dig att skriva så.
Är benägen att lägga ödet i @Vimes händer faktiskt, tycker det är udda av Andersson att ge en förmåga åt Sidd som flera haft frågetecken kring….
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Jag kan bekräfta att jag har fått ett oklart ledarskap. Fan vet vad som hände med mäsken, dock. Gissar att Basse behövde skicka in användandet som PM till SL, vilket inte gjordes? Det är ju fredag, och Basse var tydlig om att mäsk ska inte drickas på fredag, då är det fina grejer! Litar på att du langar fram en flarra Armagnac nu, Basse!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
[QUOTE="Sidd, post: 1170914, member: 8454"
BB7? skriver ju skummaste posterna av alla!
Är det din polare Dansk-Basse som sagt åt dig att skriva så.
Är benägen att lägga ödet i @Vimes händer faktiskt, tycker det är udda av Andersson att ge en förmåga åt Sidd som flera haft frågetecken kring….
[/QUOTE]

Fast hade Sidd varit en snapphane borde han rimligen ha saboterat förra uppdraget för att inte skapa en matchboll i den här rundan. Visst hade han kunnat sitta still i båten för att skapa trovärdighet inför kommande rundor, fast hur sannolikt är det med ett sådant risktagande? Särskilt om han inte blivit nominerad?

Det är ju ungefär lika troligt som att Bio och Impi båda är snapphanar och suttit still i två omgångar för att verkligen invagga oss i falsk säkerhet för att sedan ha chansen att båda komma med på ett uppdrag är det krävs två sabotörer. Klart det är tänkbart, men det vore kallt/dumdristigt på en helt ny nivå.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Snyggt! Jag tror att vi har en binär situation:
antingen är alla (Genesis, Bonker, Imp och Sidd) gröna, eller så måste flera av dem vara röda (vilket då skulle förklara varför snoppulvar som inte får koordinera inte vågar sabotera).

Eftersom jag anser Genesis, Bonk och Imp som väldigt gröna (av lite olika skäl, men ändå), så följer att Sidd rimligtvis är grön också.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Sådärja - som jag ser det finns det bara ett logiskt upplägg för nästa uppdrag. D v s förra gänget plus mig själv.
FÖRSLAG: @Andersson @Impetigo @BiobunkerVII @Genesis @Sidd
Ok. Jag hade ju bytt ut mig själv mot dig, Andersson. Men förklarligt att du har med dig själv. Dessutom verkar det osannolikt att du är ulv. För om du stoppar in dig själv i vår gröna fyrklöver och drar ett sabb så har du ju outat dig själv rejält.

Röst: JA
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,554
Är det din polare Dansk-Basse som sagt åt dig att skriva så.
Är benägen att lägga ödet i @Vimes händer faktiskt, tycker det är udda av Andersson att ge en förmåga åt Sidd som flera haft frågetecken kring….
Fast hade Sidd varit en snapphane borde han rimligen ha saboterat förra uppdraget för att inte skapa en matchboll i den här rundan. Visst hade han kunnat sitta still i båten för att skapa trovärdighet inför kommande rundor, fast hur sannolikt är det med ett sådant risktagande? Särskilt om han inte blivit nominerad?

Det är ju ungefär lika troligt som att Bio och Impi båda är snapphanar och suttit still i två omgångar för att verkligen invagga oss i falsk säkerhet för att sedan ha chansen att båda komma med på ett uppdrag är det krävs två sabotörer. Klart det är tänkbart, men det vore kallt/dumdristigt på en helt ny nivå.
[/QUOTE]

Fast om Sidd trodde att Genesis mäskats så minskar ju utrymmet att sabba och inte bli bränd.
 
Top