Varulv [Snapphanarna] Runda 1

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Det här blir framförallt viktigt när man kollar på vem som sitter som korporal i sista draget på en runda. Om denna person är snapphane så har de en autovinst om det går så långt. För lägger de fram ett förslag med en snapphane i så måste vi välja mellan att rösta ja och skicka en förrädare, eller rösta nej och automatiskt förlora uppdraget. Så om fjärde rundans korpral inte är en person vi alla känner att vi kan lita på så bör vi vara försiktiga med att låta det gå så långt.

Utan specialkort bör det dock vara omöjligt att rösta ner fyra förslag i samma runda, eftersom vi är fler svenskar och vi vill absolut inte rösta ned det fjärde förslaget. MEN det kan komma specialkort som låter någon automatiskt rösta ned ett förslag eller på annat sätt sabba omröstningen. Därför är det alltid riskabelt att komma hela vägen till fjärde rundan. Så första rundan är generellt säker att rösta ned, andra rundan lite mindre men generellt okej, tredje rundan bör det föreligga särskilda skäl för att rösta ned den (man känner sig rätt säker på att någon som åker är snapphane), och fjärde rundan bör aldrig röstas ned.

Man bör också alltid ha koll på vilka som är korpraler i varje runda i ett drag, och är man riktigt strategisk kan man försöka se till att misstänkta snapphanar inte blir korpraler vid ogynnsamma tillfällen, men det är svårare. Detta drag har vi följande korpraler:
  1. Impetigo
  2. Sidd
  3. Basenanji
  4. Biobunker
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag tycker att vi bör skicka både Biobunker och Impetigo på uppdraget. Om Impe är röd så är Bunker det också, och om båda är röda så måste de komma överens om vem som ska sabotera uppdraget (och sådan kommunikation måste ske öppet).

Däremot så säger ju kärleksnästet inget om Biobunkers färg. Är han snapphane så vågar han nog knappast säga att Impe är röd, så han hade bekräftat grönheten ändå.
Hur vet du att sån kommunikation måste ske öppet? Sitter du på mer information? Det är förvisso i linje med Resistance men det enda som nämns är startinlägget och inte om de fått flera inlägg som förklarar hur och när de får prata vilket jag antar att de fått eftersom inget sådant sades i det inlägget vi fick postat till oss.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Hur vet du att sån kommunikation måste ske öppet? Sitter du på mer information? Det är förvisso i linje med Resistance men det enda som nämns är startinlägget och inte om de fått flera inlägg som förklarar hur och när de får prata vilket jag antar att de fått eftersom inget sådant sades i det inlägget vi fick postat till oss.
Det står i reglerna i pregame-tråden att snapphanarna inte får kommunicera utanför spelet utom under vissa bestämda tidpunkter. Det borde ju rimligen betyda att all annan kommunikation, som Genesis säger, är öppen i forumet? (Förutsatt då att det inte är en "bestämd tidpunkt" just nu)
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Fast det här är inte varulv, det är Resistance. Den viktigaste informationen kommer i min erfarenhet från början av om uppdraget klarar sig eller inte så jag tycker att att det är en fördel att hålla högt tempo. Vi kan prata oss blå just nu i R1 men vi har ändå inget mer att gå på även om vi skulle fälla Impis förslag och låta Sidd bli korpral. Dessutom tjänar ju snapphanarna på om vi inte kan komma överens och fäller fyra förslag (vilket räknas som ett lyckat sabotage).

Nästa runda och de som följer på dem är jag däremot helt med på att det behövs en mer grundlig diskussion innan omröstning. Men just nu ser jag inte poängen med att dra ut på det.
Jag håller med, jag tror vi kommer få mer än tillräckligt med information ur kommande omröstningar. Jag tror inte snapphanar kommer skifta sina röster speciellt mycket under runda 1. Misslyckas ett uppdrag får vi ju jättemycket att snurra med och lyckas vi med ett par uppdrag kommer vi tvinga fram snapphanarna i ljuset. Jag tror det är starkt viktat åt vår fördel eftersom allt redan kan analyseras i oändligheten och förstarundans brus riskerar ställa till det mer än vad det ger. Vi har ju 16 till omröstningar på oss…
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Håller med om att Biobunker och Impetigo bör skickas då vi redan vet mest om just dessa där Biobunker påstår att Impetigo är grön.

Finns ju flera alternativ till hur det blivit så men vi vet iallafall att om Bio är grön så kan vi även gröna Impetigo.
Är Impetigo röd vet vi även att Bio måste vara det.

Att skicka dessa på uppdrag och försöker få fram deras riktiga färger är alltså i byns gemensamma intresse!!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Hade förstås även själv kunna tänka mig att följa med. Annars hade jag kunna tänka mig att skicka Genesis som känns väldigt grön utifrån dom posterna som denne skickat hittills. Saklig och hjälpsam på ett sätt jag inte är säker på en av snapphanarna skulle vara. Tar bland annat upp hur spelmekaniken kan hjälpa byn och har kommit med allmänt bra synpunkter.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Men ni som tycker att det är lol och whatever och att vi lika gärna kan skicka iväg första korpralens förslag: hur tänker ni?

Uppdraget kommer högst sannolikt lyckas (det verkar dumt av Snopphanarna att sabba första uppdraget). Så. Vad har vi att gå på nästa omgång tror ni?

Vi sitter inte i ring och kan spänna ögonen i varandra. Vi behöver vara lite taktiska.

Hemläxa: hur tror ni att Snapphannarnas taktik denna runda ser ut? De kommer ju inte sabba högst troligt. Vad kommer de försöka göra istället?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Finns ju flera alternativ till hur det blivit så men vi vet iallafall att om Bio är grön så kan vi även gröna Impetigo.
Fast, det är väl tvärtom - kärleksgrottan kan möjligen gröna Impetigo, men den kan inte gröna Biobunker eftersom ingen får information om honom?

(Är Bio snapphane så kommer han troligen att säga att Impetigo är grön alldeles oavsett vad han faktiskt är själv. Och det kan ju dessutom fortfarande vara så att båda är snapphanar och använder förmågan för att gröna varandra.)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,568
Location
Oktoberlandet
Håller med om att Biobunker och Impetigo bör skickas då vi redan vet mest om just dessa där Biobunker påstår att Impetigo är grön.

Finns ju flera alternativ till hur det blivit så men vi vet iallafall att om Bio är grön så kan vi även gröna Impetigo.
Är Impetigo röd vet vi även att Bio måste vara det.

Att skicka dessa på uppdrag och försöker få fram deras riktiga färger är alltså i byns gemensamma intresse!!
Röst: Nej
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Fast, det är väl tvärtom - kärleksgrottan kan möjligen gröna Impetigo, men den kan inte gröna Biobunker eftersom ingen får information om honom?

(Är Bio snapphane så kommer han troligen att säga att Impetigo är grön alldeles oavsett vad han faktiskt är själv. Och det kan ju dessutom fortfarande vara så att båda är snapphanar och använder förmågan för att gröna varandra.)
Tänkte att om vi i framtiden kan få fram att Bio är grön måste det betyda att även Impetigo är grön och vi därmed måste försöka få reda på det typ. Eller är jag ute och cyklar?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Vi sitter inte i ring och kan spänna ögonen i varandra. Vi behöver vara lite taktiska.

Hemläxa: hur tror ni att Snapphannarnas taktik denna runda ser ut? De kommer ju inte sabba högst troligt. Vad kommer de försöka göra istället?
Har du ett konkret förslag @Vimes ? Ska rösta nej för att vi ge @Sidd chansen att gå på Genesis linje och testa utse Bio och Impi + X (möjligen i samband med mäsken)?

Hemläxan: det är svårt att se vad snapphanarna kan göra för avancerade manövrar R1. Att bomba ett uppdrag i det här läget verkar suicidalt. Möjligen skulle man vilja försöka få någon grönad genom mekaniken, men det har jag svårt att se att de kan få till utan att kunna kommunicera en hel del. Det bästa för dem borde vara att försöka bli med på ett uppdrag och släppa igenom det för att bygga förtroende. Eller?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag avslutar rundan när ”NEJ” har majoritet.

Just nu tror jag att det ser ut så här:


Vimes N

Genesis N

Basse J

Sidd N

Bonker N

Andersson J

Octo

Martin J

… men jag kanske missat @Octagonal s röst?

Utifrån min sammanställning behövs en ”nej”-röst till just nu (och att Octo röstar om han inte redangjort det).

Håller med om resonemang kring @BiobunkerVII : Ingenting grönande i att han grönar mig.

Teoretiskt sett hade vi båda kunnat vara snapphanar men jag hade nog inte gjort det draget som snapphane (trodde först att jag var snapphane och gnisslade tänder när jag såg ”kärleksnästet” - att direkt behöva välja mellan att avslöjas som snapphane eller behöva ”peka ut” min snapphanekompis… suurt).

Jag kan inte vara snapphane om Bonkers är grön. Bonkers kan vara både grön och röd, tavokvällen säger ingenting om det.

Jag håller med om att @Basenanji troligtvis hör bäst i att spara på mesken till senare runda.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Jag fattar trögt men åtminstone att mäsken bäst kommer till sin användning senare i spel. Jag sparar på den helt enkelt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Hörrni! En jättestor skillnad på det vi gör här, och det ni gör när ni sitter hemma och ölar och spelar Resistance är att allt som skrivs, alla nomineringar, alla motiveringar och all diskussion sparas. Vi kommer kunna gå tillbaka till detta efteråt! Just eftersom att första uppdraget sannolikt kommer lyckas finns det ingen anledning att inte dra ut på det maximalt. Annars får vi ju noll och ingen info från denna runda!
Jag försöker processa detta men undrar om det verkligen går att tolka informationen på ett bra sätt? Jag tänker mig att snappisarna gärna ställer upp ett grönt lag och väljer att fotterapeut sig i det gröna skimret, därefter är de "gröna" i andras ögon.

Har jag fattat fel?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Okej, utan att ha koll på Resistance så tycker jag att vanligt jäkla varulvsspel fungerar bra här! Det vi vill ha med oss oavsett är hur vi tänker om de andra i spelet. Snapphanarna lär inte vilja outa sina kompisar och det ger oss info inför omröstningar och huruvida korpralstatus är särskilt vanskligt.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Fullt möjligt att de vill gröna sig första rundan. Framförallt om det är flera snapphanar i samma uppdrag.

Personligen hade dock jag försökt sänka första uppdraget eftersom det är TRE som skickas iväg. Planen hade varit att skicka två goda och en snapphane och sen sabba uppdraget. Blir pajkastning mellan alla tre och du har två polare i "byn" som kommer hjälpa till. Hade inte alls sett så dumt ut.

Vi kan hur som helst räkna med att dom vill skicka iväg minst en av sina egna för att styra spelet och antingen försöka gröna sig själva eller sabba uppdrag.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
Min grönhet är absolut inte given av taco-kvällen, däremot skulle jag nog säga att det vore ett sjukt ballsy move av Snopphane-Impetigo att bjuda in Snopphane-Bonker i tältet. Hederlige Knekt-Impetigo bjuder in en person på slump. Ockham säger att Impetigo är jätte-grön.

Om jag fattat reglerna rätt så slumpas korpralförmågorna, är inte det skäl för att rösta mer Impetigos förslag och se vad Sidd har för förmågor, han kan ju eventuellt gröna någon med dessa?

Tycker det är lite rödande att @Octagonal inte röstat ännu - vad väntar du på
 
Top