Varulv [Snapphanarna] Runda 1

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Min eftermiddag sabbades totalt av ett akutmöte men jag håller på med PM och allt as we speak så spelet kommer att starta inom kort!!! Ledsen för dröjsmålet!

Undvik att skriva i tråden innan ni fått era PM!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Den 29 juni 1676

r1karta.png


Den danska hären landstiger vid Helsingborg, kriget är här! Kronobergs regemente drar mot fronten men skogarna fyllda av Snapphanar och annat andra trolltyg. Den första utmaningen är att möta upp med den svenska hären men kommer ni att hinna i tid innan Dansken slår till!? Till råge på allt har det framkommit att TRE av NIO medlemmar i er trupp i själva verket är förklädda Snapphanar! Ni kan bara hoppas att korpral Impetigo kan utse en förtrupp på tre trognas soldater som kan leda er säkert genom det förrädiska landskapet!

Nu börjar spelet! PM är utskickade. Har ni frågor kring något så PM:a mig eller skriv i pre-game-tråden.

I Runda 1 är Impetigo korpral!

Rundan börjar med att Korpral Impetigo ska nominera tre soldater att bilda förtruppen. När Impetigo lagt fram sitt förslag på formen:

FÖRSLAG: [spelare 1], [spelare 2], [spelare 3]

...röstar ni på följande form:

RÖST: JA - Vilket innebär att ni stödjer Impetigos förslag.
RÖST: NEJ - Vilket innebär att ni motsätter er Impetigos förslag.

Rundan pågår till tisdag kväll kl 22:00 och fram till dess kan ni rösta hur många gånger som helst MEN Korpralen kan när som helst välja att avsluta rundan om alla deltagare har lagt minst en röst. Det går INTE att rösta blankt!

Korpralen får endast lägga fram ett förslag en gång, lagt förslag ligger.

Den listige Impetigo har dock ett par trick i bakfickan för att lösa gåtan med de tre Snapphanarna i truppen!

Dessa två förmågor har slumpats fram och Impetigo har två beslut att fatta!

1. Kärleksnästet. Impetigo är vanligtvis charmig men som Korpral är han oemotståndlig! Impetigo väljer en spelare att ta med till sitt kärleksnäste, denne kommer att få veta om Impetigo är Snapphane eller trogen svensk soldat! Detta sker omedelbart!

2. Spetsa morgongröten. Impetigo har en flaska fin mesk som han kan ge bort till en annan spelare för att spetsa någons morgongröt och göra denne oförsiktig. Spelaren som ges flaskan får förmågan att efter att en uppdragsgrupp satts samman och röstats igenom men innan uppdraget genomförts tvinga en av uppdragsdeltagarna att skicka in sitt deltagande i uppdraget ("Hjälpa uppdraget"/"Sabotera uppdraget") offentligt. Impetigo måste omedelbart ge bort flaskan men förmågan kan sparas av den som fått flaskan.


Turordningen med vilken korpralskapet kommer att rotera är som följer:

korpral r1.png

Inget citerande av PM, inget snack utanför tråden om spelledaren inte ger er förmågan att göra det.

PM är standardiserade och ser (med reservation för slarvfel när jag skickat iväg) ut såhär:


Gröna

Du är en soldat i Kronobergs regemente trogen Sverige. Ditt mål är att lyckas med tre uppdrag

Du har inga förmågor utöver de som kan ges till dig av din korpral.

Spelet börjar i och med min nästa post i speltråden.


Röda

Du är en Snapphane förklädd till svensk soldat i Kronobergs regemente. Ditt mål är att få tre uppdrag att misslyckas.

Snapphanar får inte kommunicera utanför tråden förutom när spelledaren anger detta samt vilka villkor det får göras under.

Du har inga förmågor utöver de som kan ges till dig av din korpral.

De tre snapphanarna är:

1

2

3

Spelet börjar i och med min nästa post i speltråden.



OM det visar sig att spelet drar iväg väldigt i tid kommer jag att ingripa och minska antalet omröstningar per uppdragsrunda som får göras från fyra till tre. Detta påverkar balansen något men om vi tillsammans tar ansvar för att inte dra ut spelet i onödan så slipper vi det <3
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,552
Kul nu är vi igång!

Korpral kom ut ur syndens tält och ge oss en tropp - dansken närmar sig och här kan vi inte löka runt.

Jag har aldrig spelat resistance förr så jag har några frågor om upplägget - som jag inte visste att jag hade i frågetråden innan spelstart.

Kan man alltså lågflyga och inte rösta och på så sätt stoppa upp hela spelet?
Tjänar snapphanarna på att det blir få omröstningar per runda?
Har jag just droppat en taktik i deras smutsiga knän?

Av exemplen ovan så verkar ingen ha förmågor, förutom när korpralförmågor, att uppdraget är att vara förtrupp är alltså(?) fluff och ingen sitter på förmågan stigfinnare eller annat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Kul kul! Ska göra mitt bästa men har ingen erfarenhet av resistance och är kass brädspelare öht. Nu ska jag läsa på om reglerna!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
GREJ JAG GLÖMT NÄMNA: Om regelfrågor ställs i speltråden kommer jag att anta att de är en del av det sociala spelet och inte svara på dem, vill exempelvis du att jag ska svara @BiobunkerVII så fråga i pre-game!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Jag har varit och rollspelat! Kommer nog inte att säga jättemycket innan imorgon, för jag ska mest hem och sova nu.

Det viktigaste tycker jag är att @Impetigo bör använda kärleksnäste-förmågan omedelbart. Vet inte om han kan vänta med den, men jag tycker att det ska fram direkt så har vi något att börja bita i.

Därefter ska han såklart även fram med sitt förslag, men det kan eventuellt vänta om han vill ha lite känsla för sina medspelare först. I vanliga Resistance säger man ju detta direkt, men via forum kanske man vill lyssna lite först?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Kul att vi är igång!

Jag tror Impetigo lär försöka lägga upp sitt förslag så snart som möjligt. Impetigo lär väl också försöka gröna sig så snart som möjligt med kärleksnästet.

Utöver det: ska man kolla på vanliga Resistance så röstas nästan alltid första omgången igenom då man inte har något att gå på. Jag tror det kan vara klokt den här gången också. Kom också ihåg att det är standard att alla lyckas med första uppdraget oavsett alignment eftersom man vill bygga förtroende. Kan vara bra för folk att veta som inte spelat så mycket Resistance. Kanske släpper jag den informationen till snapphanarna men sannolikheten att ingen av dom känner till det faller mig osannolikt.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Hmm, jag inser när jag läser trådinlägget att dom kanske inte har fått prata med varandra än… oh well, det är ju inte hjärnkirurgi att lista ut det oavsett.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Sådär nu jäklar kör vi! Har spelat lite Resistance tidigare men känner mig trots det lite halv lost för tillfället 😅

Är inte så säker på att första uppdraget kommer lyckas. De få gånger jag har spelat Resistance har det bara varit två som skickas på första uppdraget. Då är det inte så kul att som ulv göra så att uppdraget misslyckas då det blir en 50/50 vem som är. När alla sitter i ett rum öga mot öga så blir det även en annan press i sammanhanget vilket kanske gör så att folk vill spela lite mer safe i början. Blir genast ett jäkla liv i att försöka pressa ut vem förrädaren är. I detta spel sitter vi inte med ögonkontakt och tre personer skickas iväg vilket gör det enklare för en eventuell ulv att gömma sig.

Kommer själv förmodligen rösta JA för att något ska hända och vi ska få saker att analysera. (Bli roligare spel) Samtidigt är det på sätt och viss mer logiskt att sätta sig på tvären och bara säga ja när du själv är med då du vet att du själv är god och inte har koll på någon annan vilket ökar chanserna för ett lyckat uppdrag. På samma sätt kan förstås Snapphanarna rösta nej och försöka få en av sina egna att styra korpralskapet istället.

Viktigaste att komma ihåg är att vi har tre ulvar vi måste hitta! Impetigos förmågor bör vi därmed använda oss av för att få igång diskussioner. Sen vet jag inte om det är bra att vänta med innan första uppdraget. Vi har ju inte superbråttom men kanske lika bra att köra på full gas direkt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Utöver det: ska man kolla på vanliga Resistance så röstas nästan alltid första omgången igenom då man inte har något att gå på.
Jaså? När jag spelat har det varit vanligt att rösta nej. Får fler personer säga vilka de vill skicka så får vi mer info. Ser ingen anledning att rösta igenom första förslaget.

Röst: NEJ

Visst, i och med att jag själv är med så ökar vi ju chansen att lyckas, men jag ser ingen anledning till att tacka nej till mer info såhär i början.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Jag är på Team Genesis här. Det verkar vara givet att försöka mjölka första rundan så mycket som möjligt. Dessutom tror jag inte Impetigos förslag är helt allvarligt menat (som i "de här tror jag är rättrådiga svenska soldater") med tanke på att han inte vill skicka sig själv.

Så...

Röst: NEJ
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Nu är vi ju väldigt befläckade med varulvsspel här givetvis och vill skapa de här första interna kaosen för att rota ut ulvar/snapphanar men för mig har det aldrig gett något runda 1 i Resistance. Nu har vi ju mer tid att diskutera än vad man har normalt men jag tror inte det är någon jättestor idé att försöka mjölka just runda 1 mer än låta alla komma till tals.

Kan givetvis vara att vi spelar det här spelet annorlunda men de gånger folk röstat emot första gången är typ med anledningen att de själva inte är med eller att ”korpralen” valt sig själv.Jag tror vi kommer ha många intressanta rundor framöver men tror inte första kommer ge så mycket mer för att vi ska passa runt korpralsmärket fyra rundor. Det blir mycket mer intressant när avvikelser börjar ske vilket jag inte tror vi får fram.

Röst: Ja
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Min erfarenhet av Resistance är att runda 1 finns det väldigt lite att gå på alldeles oavsett om man försöker röra om i grytan, så att man nästan kan ta vilken grupp som helst. Det mesta av infot kommer av om uppdragen lyckas eller inte. Så jag är nog benägen att rösta ja bara för att snabba på spelet lite. Om inte korpralen vill brodera ut sin mominering? T ex varför han inte föreslår sig själv?
 
Top