DoD Snabbstartsreglerna

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
614
Location
Uppsala
Hej

Då är kickstartern igång.
Måste säga att jag är rätt besviken på flera av designbesluten.
  • Kritisk skada, dubblar skadan. Varför inte bara att det ger maxskada eller en T6 extra
  • Allt inflytande från MYZ (personlig preferens). Det har inte med DoD att göra
  • Yrkesförmågor, jag vet att det är poppigt, men då är man tillbaka till det som -91 förstörde och som är det bästa med bra BRP. Det du börjar med har ingen betydelse för hur det slutar. Så, exempel. Bengt är en tjuv från början men strävar efter att visa på dådkraft och bli en nobel krigare, Ska han fortfarande ha tjuvspecialförmågan eller?
 

Håller med =D

EDIT: Men för att vara lite mer seriös så har jag bara skummat igenom PDF och jag gillar faktiskt det lilla jag läst. Har alltid gillat förmågor ochliknande specialiseringar som gör min karaktär unik. Förhoppningsvis så är förmågorna intressantare än 91:ans.
Annars är jag År Noll-fan boy så influenserna från den regelmotorn stör mig inte alls. Snarare tvärtom.

Förhoppningsvis är spelet så pass modulärt att man kan ta bort eller lägga till regler man ogillar eller saknar på ett enkelt sätt.
 
Jag gillar att det finns specialförmågor utöver färdigheterna, det gör att RP blir lite mer varierade och inte bara anonyma listor med FV. Hoppas bara att det finns massor av dem och att man kan lära sig fler under spel (som i Hjältarnas tid och Svärdets sång, exempelvis).

Nyfiken på hur balansen mellan RP och monster blir, känns som något man måste testa i spel, jag har svårt att jämföra genom ren theorycraft.
 
Jag är uppenbarligen blind. Var hittar man snabbstartsreglerna?
 
  • Yrkesförmågor, jag vet att det är poppigt, men då är man tillbaka till det som -91 förstörde och som är det bästa med bra BRP. Det du börjar med har ingen betydelse för hur det slutar. Så, exempel. Bengt är en tjuv från början men strävar efter att visa på dådkraft och bli en nobel krigare, Ska han fortfarande ha tjuvspecialförmågan eller?

  • Jag gillade yrkesförmågorna! Jag förstår invändningen, men för mig personligen spelar det ingen roll då rollpersoner i vår grupp aldrig bytt yrkesinriktning så radikalt.
 
Yrkesförmågor, jag vet att det är poppigt, men då är man tillbaka till det som -91 förstörde och som är det bästa med bra BRP. Det du börjar med har ingen betydelse för hur det slutar. Så, exempel. Bengt är en tjuv från början men strävar efter att visa på dådkraft och bli en nobel krigare, Ska han fortfarande ha tjuvspecialförmågan eller?
Nu handlar ju sällan Drakar och Demoner-äventyr om personlig utveckling och karriärval, men det går väl att tänka sig att Bengt, när han visat den där dådkraften och känner sig som en nobel krigare, får byta yrke och yrkesförmåga?
 
  • Yrkesförmågor, jag vet att det är poppigt, men då är man tillbaka till det som -91 förstörde och som är det bästa med bra BRP. Det du börjar med har ingen betydelse för hur det slutar. Så, exempel. Bengt är en tjuv från början men strävar efter att visa på dådkraft och bli en nobel krigare, Ska han fortfarande ha tjuvspecialförmågan eller?

Tja, han slutar väl inte vara bra på tjuvgrejor för att han lär sig slåss också? Så länge man kan skaffa sig flera yrkesförmågor med tiden ser jag inget problem även utifrån en simulationistisk BRP-horisont.
 
Hej

Då är kickstartern igång.
Måste säga att jag är rätt besviken på flera av designbesluten.
  • Kritisk skada, dubblar skadan. Varför inte bara att det ger maxskada eller en T6 extra
  • Allt inflytande från MYZ (personlig preferens). Det har inte med DoD att göra
  • Yrkesförmågor, jag vet att det är poppigt, men då är man tillbaka till det som -91 förstörde och som är det bästa med bra BRP. Det du börjar med har ingen betydelse för hur det slutar. Så, exempel. Bengt är en tjuv från början men strävar efter att visa på dådkraft och bli en nobel krigare, Ska han fortfarande ha tjuvspecialförmågan eller?
Håller med när det gäller yrkesförmågorna. Gillar inte heller att ankans släktesförmåga förutsätter att man använder den frivilliga pressaregeln. Pressatramset kommer aldrig att komma in i mitt DoD-spelande!

Något jag verkligen gillar är att det inte finns någon resurshantering alls när det gäller pilar, skäktor, slungstenar. Har du ett koger eller liknande kan du använda dina avståndsvapen.
 
Back
Top