Times New Roman just nu.Vilket typsnitt använder du i brödtexten?
Times New Roman just nu.Vilket typsnitt använder du i brödtexten?
Går att gå dit, men det blir ganska mycket längre, jag har försökt klura på hur jag kan fördela materialet då men har inte hittat en lösning som jag känner inte haft värre kompromisser än jag har nu.Jag tänkte att om det är en regel/regelsystem per sida, kanske inte varje sida har lika mycket text?
Någonstans tycker jag att det är dags att börja fundera på om det där en regel per sida är värt det, om man måste misshandla text och layout för att få till det. En per uppslag är väl inte så farligt?
Om du har marginaljusterat måste du avstava. Se på meningen under Observation Range och hur stort ordmellanrummen är. Vänsterjusterat har högre läsbarhet men ser mindre prydligt ut.
Lär dig också kerning (teckenmellanrumsjustering). Att knipa (minska) eller att spärra (öka). Skirmish skulle ha nytta av att spärras något (sätt en spärrning för hela stilmallen) så att ordet inte ser så kompakt ut medan du kanske kan skippa avstavning om du kniper hela stycket under Turn Order. Runt 1,5% kan du ändra åt endera håll utan att det märks.

Logiken är att rubriken är rubrik över båda spalterna, jag ska testa lite kring rubriker som nästa steg och funderar på att lägga till nått grafiskt element som förtydligar detSer lovande ut.
Har dock lite svårt för att brödtexten i spalterna inte ligger på samma nivå.
Ser mycket bättre ut, särskilt hur du har minskat mellanståndet mellan alla stycken, exempelvis ovanför Hurt-rubriken.Jag har återskapat layouten men med bättre avstavning och spärrning, tankar?
Ser mycket bättre ut, särskilt hur du har minskat mellanståndet mellan alla stycken, exempelvis ovanför Hurt-rubriken.
"Therefor rangers that are" och "Choose one" borde nog ha ett kolon bakom sig.
Det som följer "Therefor rangers are" ser ut som en tabell. Jag hade kanske haft ett indrag på dom tre svårighetsgraderna.
Kolumnmellanrummet ser något smalt ut men jag är osäker här. Jag antar att det har samma avstånd som brödtextens storlek?
Marginal till innerkant < marginal till topp < marginal till ytterkant < marginal till botten. Botten ska ha störst marginal, undantaget pagina.
Nä, det är bara att en del av ytan äts upp av limningen. Kolla med tryckeriet vad dom säger. Är det bara en pdf, låt innermarginalen/bunten vara minst så att helsidesuppslaget verkar höra ihop.En sak blir jag inte klok på dock, jag har läst på andra ställen att lämna MER platts vid bindningen, i guiden säger de lämna mer i ytterkant, är det skillnad i typografisk konvention mellan böcker och tidskrifter eller något liknande?

@Quadrante känns det mindre bökigt med nivåskillnaden såhär?
Kan väl länka till den här som är en kortvariant av Typografisk handbok.
Guidelines in Typography to Get You Started
This is the page for you who want to learn the very basics in layout and typography.web.archive.org

Mycket bättre, och som natt och dag om jag jämför med hur det först såg ut. Propert, enkelt att läsa av. Det enda jag kanske hade minskat lite på är storleken på Hurt, Subdue och Maneuver eftersom dom är nästan lika stora som Actions-rubriken.Bättre?
Egentligen är baseline egentligen mest för om man trycker något, då trycket på motsatta sidan om pappret kan lysa igenom. Möjligt att det kanske kan göra att sidan ser mer städad ut och möjligt att det kan underlätta läsbarheten. Jag brukar inte märka någon skillnad.byggde väldigt mycket höjd att tvinga in allt på en baseline grid
Man kan göra en baseline shift också. Spelar egentligen ingen roll vilken metod man väljer.justerar via att marginelt öka avståndet innan rubriker i ena kolumnen

Jag testade en linje av olika storlekar och gråtoner och det såg inte bra ut. Anledningen varför jag föreslog grå var för att svart drar till sig mycket uppmärksamhet.vill inte använda en grå linje