Smakråd för layout

Inga av förslagen är särskilt bra. Använd rubriker - om du inte vill ha dom som rubriker på enskilda rader, använd dig av hängande rubriker.

Distances are categorized
as grappling, fighting, at​
bay, distance 1, distance 2​

Actions borde vara en egen subrubrik till Skirmishes.
Jag har provat lite med hängande rubriker på nedersta nivån, vilken av dessa gillar folk?

A)

1757253977975.png

B)

1757254029853.png

Ska fippla vidare och testa vad jag kan göra utifrån feedback på de övre nivåerna.

Snabbskissar så jag visar hur jag läser, istället för att beskriva med ord.

Jag hänger inte riktigt med känner jag, visst vill bilden visa på att något blir problem, det enda jag reagerar på som jag inte tycker är tydligt är varför sista Lorem är indragen

1757254223511.png
För som du ritat med rubriker i marginalen känns det tydligt. Så vad missar en layoutoutbildad barbar?

Tolkade sista som en underrubrik. Men man kan ju skippa att den i så fall är det. Poängen är att ha en hierarkisk layout på något vis och visa avsnitt genom blankrad. … och att olika textnivåer har olika textstorlek.

Om översta raden ska fortsätta ta upp hela sidan, bör den avvika mer. Som det är nu läser man ihop allt som ett stycke.

Tolkade sista som en underrubrik. Men man kan ju skippa att den i så fall är det. Poängen är att ha en hierarkisk layout på något vis och visa avsnitt genom blankrad. … och att olika textnivåer har olika textstorlek.

Om översta raden ska fortsätta ta upp hela sidan, bör den avvika mer. Som det är nu läser man ihop allt som ett stycke.
Som rubrikerna ska vara så är

• Skirmish är huvudrubriken för sidan
  • Inringat i rött är underrubriker
  • Inringat i blått är under-underrubriker som hör till underrubriken Actions
  • Inringat i grönt är under-under-underrubriker till Subdue

1757255044010.png
Översta raden tar upp hela sidbredden för att den är inledningen till hela kapitlet och sen hoppar man in i hierarkiska underrubriker avgränsade med indrag.

Läser du det på något annat sätt?

Men ska jag tolka din första kommentar som att du tyckte att det såg ut som ett misstag att inte första stycket hade samma indrag som under underubrikerna?

Men ska jag tolka din första kommentar som att du tyckte att det såg ut som ett misstag att inte första stycket hade samma indrag som under underubrikerna?
Ja, det ser ut som ett misstag, för att det bryter så mycket mot normen (och det inte finns en tydlig uppdelning mellan helheten och underrubrikerna.

Men, kan kanske trixas till med någon blankrad och genom att variera textstorlek.

Ja, det ser ut som ett misstag, för att det bryter så mycket mot normen (och det inte finns en tydlig uppdelning mellan helheten och underrubrikerna.

Men, kan kanske trixas till med någon blankrad och genom att variera textstorlek.
Ok, nu är jag med hur du menar.

Det kan vara att jag är arbetsskadad från att sitta och programmera hela dagarna där indragsbasserad layout är extremt vanligt. Så slutsatsen är nog att jag inte är representativ för alla mina läsare. Jag får klura och se om jag kan göra något åt saken utan att ställa till andra problem.

Jag håller med övriga om punkter för det är lättare för ögat att hitta när en söker i texten under spel, ett enskilt "OR" kräver att jag läser texten och tolkar att det ena eller det andra stycket gäller. En punktlista hjälper läsaren.

Jag reagerade också på "djupet" av listor. Gör till fler rubriknivåer som redan sagt och jag skulle rent av kanske skriva om hela sidan för att slippa den här formen av "nivåer inom nivåer". Jag hade svårt att se på första, andra och tredje försöket att "Conflict Conditions", "Turn order" och "Actions"alla var var sin rubrik. Jag tolkade det som att det var en rubrik eller marginalnotis på tre rader. De tre raderna/styckena behöver rejält med mellanrum. Personligen tycker jag att sidan behöver skrivas om på grund av att det finns fem huvudbegrepp där det första (Distance) är på fyra stycken varav ett är ett exempel, det andra är ett stycke om tre rader och de följande två är en rad vardera. Det sista är en halv sida. Det är en stor obalans som gör det svårt att läsa och det gör sidan mer komplicerad än vad den behöver vara. Om du gör Actions till en egen underrubrik kommer de styckena få mindre marginaler och inte ta upp lika mycket vertikal sidyta.

Underbar bild du har hittat! 🤩

Nu har jag provat kollapsa ner till plattare lista med Actions som en egen rubriknivå, nackdelen var att det byggde lite mer höjd (två andra sidor som behöver matchande layout och dom har ytterligare lite mer text) och att jag är osäker vilken jag gillar bäst efter att ha stirrat på förra varianten så länge.

Ser det bäst ut

före)
1757263724273.png

eller efter)
1757263770486.png

@Quadrante ser det mindre ut som layoutfel i den senare varianten enligt dig?

Känns tydligare, mer som att jag förväntas läsa en uppdelad text. Givetvis smaksak om man vill att all text hålls till höger och bara rubriker finns på vänstersidan. Tänker på första texten efter skirmish och efter actions.

Känns tydligare, mer som att jag förväntas läsa en uppdelad text. Givetvis smaksak om man vill att all text hålls till höger och bara rubriker finns på vänstersidan. Tänker på första texten efter skirmish och efter actions.

Layouten på sidan vi tittar på (och den innan och efter som är samma) är tre sidor som bryter av från textens grundlayout, grundlayouten ser ut såhär men just de tre sidorna med konflikt systemen fick jag inte att se bra ut med två kolumns layout.

1757265449674.png

@Quadrante givet att ovanstående är som dom flesta sidor ser ut anser du att det är bäst att dra in brödtexten direkt under rubrikerna även i Skirmish eller är anser du med denna bakgrund att det är bättre att inte dra in och matcha hur underrubriker och definitions listor används tidigare i texten?

Nu har jag provat kollapsa ner till plattare lista med Actions som en egen rubriknivå, nackdelen var att det byggde lite mer höjd (två andra sidor som behöver matchande layout och dom har ytterligare lite mer text) och att jag är osäker vilken jag gillar bäst efter att ha stirrat på förra varianten så länge.

Ser det bäst ut

före)
View attachment 25581

eller efter)
View attachment 25582

For what it's worth tycker jag "före" är tydligare.

Tekniskt sätt kan man tvinga in Skirmish i två kolumner med typ såhär, men lite obalanserade kolumner här så vetefan hur det slår på dom andra två konflikttyperna och jag vettefan vad jag själv tycker om denna.

1757266381476.png

Jag tror det sista med två kolumner är det som fungerar bäst eftersom det blir egna rubriker och Actions hamnar högst upp i sin spalt och tydliggör att det är ett eget block. Jag kan dock inte säga hur det borde vara för att vara riktigt bra för det är en svårt problem på grund av att det är så många nivåer och de olika nivåerna har olika mycket information. Det gör det svårt att balansera tror jag.

Tekniskt sätt kan man tvinga in Skirmish i två kolumner med typ såhär, men lite obalanserade kolumner här så vetefan hur det slår på dom andra två konflikttyperna och jag vettefan vad jag själv tycker om denna.

View attachment 25585
Ihop med övrig layout ser det bättre ut med två kolumner. Obalansen kan du nog lösa genom att ta bort indragen för styckena under Actions. De är snygga, men skapar en del problem.

Jag skulle egentligen föredragit större radavstånd på all text för att öka läsbarheten, men förstår att det är svårt att ändra nu.

Ihop med övrig layout ser det bättre ut med två kolumner. Obalansen kan du nog lösa genom att ta bort indragen för styckena under Actions. De är snygga, men skapar en del problem.

Jag skulle egentligen föredragit större radavstånd på all text för att öka läsbarheten, men förstår att det är svårt att ändra nu.

Jag ska nog prova ändra dom två andra berörda styckena till två kolumner också och se hur det slår.

Med att ta bort indragen, riskerar det inte att begrava de olika handlingarna i texten? Har du något bra förslag för att få dem att inte gömmas?

Med att ta bort indragen, riskerar det inte att begrava de olika handlingarna i texten? Har du något bra förslag för att få dem att inte gömmas?
Jag kanske missförstår dig nu men gör Hurt, Subdue och Maneuver till rubriker, de kan vara samma storlek och kursiverade som nu men lägg 6 pt extra avstånd till ovanstående stycke för respektive.

Testade ta bort indragen och ändra till följande, åsikter?

1757273254201.png

Back