Smakråd för layout

Jag tänkte att om det är en regel/regelsystem per sida, kanske inte varje sida har lika mycket text?

Någonstans tycker jag att det är dags att börja fundera på om det där en regel per sida är värt det, om man måste misshandla text och layout för att få till det. En per uppslag är väl inte så farligt?
Går att gå dit, men det blir ganska mycket längre, jag har försökt klura på hur jag kan fördela materialet då men har inte hittat en lösning som jag känner inte haft värre kompromisser än jag har nu.

Om du har marginaljusterat måste du avstava. Se på meningen under Observation Range och hur stort ordmellanrummen är. Vänsterjusterat har högre läsbarhet men ser mindre prydligt ut.

Lär dig också kerning (teckenmellanrumsjustering). Att knipa (minska) eller att spärra (öka). Skirmish skulle ha nytta av att spärras något (sätt en spärrning för hela stilmallen) så att ordet inte ser så kompakt ut medan du kanske kan skippa avstavning om du kniper hela stycket under Turn Order. Runt 1,5% kan du ändra åt endera håll utan att det märks.

Detta svar ledde mig på ett quest att få till avstavning som spårade ur alderless. Det började med att det renderingsverktyg jag använt (PagedJS) inte riktigt räckte till så jag provade hoppa över till LaTeX men stötte på saker där med, så nu två byten av typsättningsverktyg senare testar jag ett relativt nytt sådant (typst), verkar lovande hitils.

Jag har återskapat layouten men med bättre avstavning och spärrning, tankar?

1766505738501.png

Det stora som skiljer förutom det är radavståndet, jag kan givetvis dra ner det men funderar på att det blir mer lättläst att behålla det större radavståndet. Vad tror forumet?

Sen ska jag i nästa steg jobba med att dra upp rubrikstorlekar, men ville få en bra side by side jämförelse först.

Ser lovande ut.

Har dock lite svårt för att brödtexten i spalterna inte ligger på samma nivå.
Logiken är att rubriken är rubrik över båda spalterna, jag ska testa lite kring rubriker som nästa steg och funderar på att lägga till nått grafiskt element som förtydligar det

Jag har återskapat layouten men med bättre avstavning och spärrning, tankar?
Ser mycket bättre ut, särskilt hur du har minskat mellanståndet mellan alla stycken, exempelvis ovanför Hurt-rubriken.

"Therefor rangers that are" och "Choose one" borde nog ha ett kolon bakom sig.

Det som följer "Therefor rangers are" ser ut som en tabell. Jag hade kanske haft ett indrag på dom tre svårighetsgraderna.

Kolumnmellanrummet ser något smalt ut men jag är osäker här. Jag antar att det har samma avstånd som brödtextens storlek?

Marginal till innerkant < marginal till topp < marginal till ytterkant < marginal till botten. Botten ska ha störst marginal, undantaget pagina.

Last edited:
Ser mycket bättre ut, särskilt hur du har minskat mellanståndet mellan alla stycken, exempelvis ovanför Hurt-rubriken.

"Therefor rangers that are" och "Choose one" borde nog ha ett kolon bakom sig.

Det som följer "Therefor rangers are" ser ut som en tabell. Jag hade kanske haft ett indrag på dom tre svårighetsgraderna.

Kolumnmellanrummet ser något smalt ut men jag är osäker här. Jag antar att det har samma avstånd som brödtextens storlek?

Marginal till innerkant < marginal till topp < marginal till ytterkant < marginal till botten. Botten ska ha störst marginal, undantaget pagina.

Kolumnmellanrummet är definierat som 1em, vilket kanske är var du menar.

Just nu är marginalerna
1 tum vid bindning och botten
0.7 tum i toppen och i ytterkanten

Är det i enlighet med vad du menar eller bör jag enligt den definitionen ha en differentiering så att alla är olika?

EDIT: kollar lite i guiden du skickade, mycket matnyttigt där även svaret på dessa frågor.

En sak blir jag inte klok på dock, jag har läst på andra ställen att lämna MER platts vid bindningen, i guiden säger de lämna mer i ytterkant, är det skillnad i typografisk konvention mellan böcker och tidskrifter eller något liknande?

Last edited:
En sak blir jag inte klok på dock, jag har läst på andra ställen att lämna MER platts vid bindningen, i guiden säger de lämna mer i ytterkant, är det skillnad i typografisk konvention mellan böcker och tidskrifter eller något liknande?
Nä, det är bara att en del av ytan äts upp av limningen. Kolla med tryckeriet vad dom säger. Är det bara en pdf, låt innermarginalen/bunten vara minst så att helsidesuppslaget verkar höra ihop.

Leker med tanken på att göra något sånt här för att hålla ihop

1766528318392.png
Var helt hopplöst att hitta bra exempel på rubrik ornament som bara sträcker sig åt ett håll, så lyckas inte riktigt hitta några åsikter om vad folk tycker om dessa, exemplet ovan genererat med AI.

Vad tror forumet, denna typ av ornament bra för att visa vad rubriken täcker in? Och är det bra rent visuellt?

Kan väl länka till den här som är en kortvariant av Typografisk handbok.

Tack för länken, lyckas inte jobba in alla råd men jag får ideer, justerade till detta, byggde väldigt mycket höjd att tvinga in allt på en baseline grid men jag gjorde någon sorts soft alignment där sista stycket linar upp, tyckte det såg renare ut, justerar via att marginelt öka avståndet innan rubriker i ena kolumnen

1767126193388.png

Bättre?

Mycket bättre, och som natt och dag om jag jämför med hur det först såg ut. Propert, enkelt att läsa av. Det enda jag kanske hade minskat lite på är storleken på Hurt, Subdue och Maneuver eftersom dom är nästan lika stora som Actions-rubriken.

Kanske skippa punkterna framför de tre rubrikerna jag nämnde och lägga in en ljusgrå vertikal linje istället?

byggde väldigt mycket höjd att tvinga in allt på en baseline grid
Egentligen är baseline egentligen mest för om man trycker något, då trycket på motsatta sidan om pappret kan lysa igenom. Möjligt att det kanske kan göra att sidan ser mer städad ut och möjligt att det kan underlätta läsbarheten. Jag brukar inte märka någon skillnad.

justerar via att marginelt öka avståndet innan rubriker i ena kolumnen
Man kan göra en baseline shift också. Spelar egentligen ingen roll vilken metod man väljer.

Men allt som allt: (y)(y)

Eventuellt är det här bara jag, men radbrytningen får det att se ut som att det här är två olika logiska block, när det inte är så (eftersom det understa stycket tillhör "Restrain", så att de faktiska logiska blocken är "Stun" och "Restrain" (med sin extra förklaring)).

1767144445629.png

Det skulle kunna lösas med större radavstånd mellan Stun och Restrain, eller med någon sorts streck. Hur tätt Stun och Restrain sitter får också sidan att se layoutmässigt stressad ut, som om du varit tvungen att verkligen tvinga in texten.

Har arbetat in lite av feedbacken jag fick, @Rickard vill inte använda en grå linje då jag har resten av dokumentet i svart-vitt (inte gråskala) men testade an svart sidolinje, vet inte vilken jag gillar mest, den med punkterna eller med linjen, vad tycker folk här?

1767180814850.png

vill inte använda en grå linje
Jag testade en linje av olika storlekar och gråtoner och det såg inte bra ut. Anledningen varför jag föreslog grå var för att svart drar till sig mycket uppmärksamhet.

Det är lite konstigt med en lista som har rubriker i sig. Som föreslogs tidigt, det hade varit bra att ta bort dom för att undvika en lista med stycken som har en lista i sig.

Back