Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Att oknytten är ute är väl snarare en motivation att vintern är äventyrartider?
Gud vad du inte vill behöva slåss med snötroll och isdemoner i RuneQuest! Till och med mina tuffa äventyrare offrar till vinterguden för att de hellre ska ge sig på andra först!

Finns ju två veckor där i slutet av juni man kan avvara folk, men man vill ju inte sakna någon under andra slåttern eller skörden i slutet av sommaren.

Men, någon kanske har en länk till ett historiskt årshjul att länka till, med tanke på tråden.

9/10 vaniljfantasy är nordeuropa och/eller medelhavet. Men lite mer variation skadar inte.

För att återkoppla till tråden. En vanlig metod att hålla reda på tid och räkenskaper är skårade stavar. Här i norden finns både runstaven (almanacka) och skörderäkning.

En annan intressant metod är knutar på tråd.

Värt att notera i sammanhanget är hur tråd användes under andra världskriget för att föra anteckningar om observationer genom stickningar. Lite som hemlig kod.

Vilken årstid som är bäst för äventyr går inte att säga. Det beror helt på vad äventyret går ut på och även vart i världen man befinner sig (som ni varit inne på). Dessutom är det ofta inte valfritt när man ska äventyra, det är äventyret som dikterar villkoren.

Historiskt har "äventyr" utspelat sig under alla årstider vilket är rätt självklart eftersom äventyr även historiskt kommit i många olika skepnader. Ibland kan även årstiden göra att något relativt vanligt (speciellt resa) kan bli ett äventyr på grund av strapatserna som årstiden orsakar.

Att säga att äventyr skulle utspela sig under en viss årstid är nog att blanda ihop militära operationer med äventyr, men det är två olika, men ibland överlappade aktiviteter.

Själv skulle jag nog också räkna in om man själv måste ordna det som krävs för att säkra föda och ansvar över gård och boskap.

([har du ansvar för din …] eller [lever du på andra att ansvara över …] )

Känns som de flesta spelar ansvarslösa personer utan koppling till världen, och då funkar det ju att fara iväg när som helst.

…sen känns det lite märkligt att inlägg som detta …

//QUOTE//
Vinter är bästa äventyrsperioden (utöver att det finns släta vägar, så är man inte uppbunden till jordbruket).
///QUOTE//

…kan tolkas som ett uttalande om när man ska ha äventyr eller ens när äventyr sker. Då det uppenbarligen handlar om >bästa äventyrsperioden< … när det är bäst för en om äventyret sker. 👈🙄😊

Last edited:
Något som ibland kan vara svårt att förhålla sig till är lagren av historia och de mellanliggande tidsperioderna och hur människor i olika tider har uppfattat sin historia.

Man kan ibland höra att Cleopatra levde närmare nutiden än byggandet av pyramiden vilket är helt sant. Och då kan man fundera på hur hon och hennes omgivning uppfattade pyramiderna. Vilka legender och myter hade de skapat om de som byggde pyramiderna?

Det finns exempel närmare oss och som kanske kan vara lättare att missa. Ett exempel är Vattholma där jag själv bor. Det är en gammal bruksort med många lager av historia. Själva bruket har anor från 1300-talet, men hade sin storhetstid med Vallonsmidet på 1600-talet. Det finns byggnader i byn från varierande tider, från 1300-talet till idag. Från vår bakgård kan vi nästan se Salsta slott (någon har byggt ett hus i vägen) som är från 1600-talet men som är byggd på samma plats som det funnits tidigare befästa gårdar (från typ 1300). Våran kyrka är från 1300-talet. Åsen som löper genom byn är belamrad med gravar, resta stenar och annat från "vikingatiden". Ett (långt) stenkast från oss ligger Salsta fornborg som är en mycket intressant plats. Den är svår att tidsbestämma, men man tror att det rör sig om typ 200-tal. Sedan finns det kalkbrott och gruvor i skogen som har varierande ålder.

Det är lätt att tänka sig allt som "historiska saker" utan att tänka riktigt på relationen, men det är ju faktiskt så att den som levde när Salsta slott byggdes (1600-talet) levde närmare vår tid än vikingatiden. För den personen måste alla lämningarna av vikingarna och fornborgen varit gammal historia som antagligen blivit kraftigt mytologiserat. Vad tänkte de sig att fornborgen mitt ute i urskogen var för något? Både vikingagrejerna och fornborgen var byggda förrän det fanns något Sverige.

Den som levde när kyrkan (1300-talet) byggdes levde fortfarande närmare vår tid än fornborgens tid. Vad tänkte de sig att fornborgen var för något? Vad var det för väsen som hade byggt det? Det låg trotts allt mitt ute i ingenstans vid den tidpunkten och hade blivit till ruin för länge sedan. Den vattenväg som hade gått i närheten när fornborgen byggdes hade för länge sedan flyttat på sig så att fornborgen verkligen hamnat ute i ödemarken.

Etc.

Den typen av historiskt djup med lager kan jag ibland sakna i rollspelens värld. Att det finns en gammal civilisation är vanligt, men att det finns lager av historia är ovanligare. Och ännu ovanligare är det att historien blivit till myter, sagor, folktro, legender, etc.

Det är något jag funderat en del på medan jag promenerat runt i byn. Vad tänkte människor som byggde det här gamla huset om de där vikingagravarna där borta? Etc.

Den typen av historiskt djup med lager kan jag ibland sakna i rollspelens värld. Att det finns en gammal civilisation är vanligt, men att det finns lager av historia är ovanligare. Och ännu ovanligare är det att historien blivit till myter, sagor, folktro, legender, etc.

Det är något jag funderat en del på medan jag promenerat runt i byn. Vad tänkte människor som byggde det här gamla huset om de där vikingagravarna där borta? Etc.

Det finns en t.ex. hel del medeltida myter om Kung Alf (som dock antagligen är hedninska legenderna runt Odin och Kung Alf av Alfheim som sedan har gjorts lite mer kristen-anpassade). I Göteborg är han en mytologisk kung av Tjörn som skulle ha haft ett fältslag mot skottarna och begravt de stupade fienderna under väldiga högar (på Hoga gravfält utan för Orust).
I Svealand är han en av två bröder (Alf och Yngve) där när Yngve kommit hem från att ha legat i viking så dräper Alf honom i avund.
I Skåne så sägs Kung Alf ha begravt en stor skatt på skånska sydkusten, på väg hem ifrån vikingatåg.

Yoga, så som vi ser på det idag, är inte en uråldrig tradition utan uppfanns på 60-talet.
Uh. Det beror helt på hur man definierar Yoga och när saker inte längre är som det brukade vara. Det grundläggande konceptet för fysisk yoga är dokumenterat från 1400-talet (där manualen Hathayoga pradipika beskriver både Asana och Pranayama, två grundläggande koncept i modern yoga).

Yoga, så som vi ser på det idag, är inte en uråldrig tradition utan uppfanns på 60-talet.
När vi pratar om sport- och träningsyoga, ja - det är underhållande nog importerat från Lings gymnastik. Yoga-konceptet för andra andliga övningar är mycket äldre, men det är ju sällan de som folk i Väst sysslar med.

Dock skulle jag säga en bit tidigare, snarare 1920-tal.

Någon med mer kunskaper i ekonomisk historia får gärna fylla på men vad jag förstått det var det vanligt med prisfixering under medeltiden – kungen eller gillena bestämde vad olika varor skulle kosta – och det förekom i England på 1100-talet och 1200-talet men jag fick intrycket att det förekom över lång tid i många länder. Det betyder att rollpersonerna inte har så stor anledning till att gå till olika hantverkare för att "jämföra priser" och nyttan med Köpslå minskar. Å andra sidan fick det till effekt att länderna fick problem med inflation.

Det är många ekonomiska teorier och samband som vi tar för självklara idag men som vi inte förstod förrän rätt nyligen. Det gör att en härskare i ett land kan anställa äventyrare för att utrota/jaga bort svartalferna i skogarna eftersom det är deras närvaro som gör att skatteintäkterna minskar, inte fixeringen av priset på vete.

Någon med mer kunskaper i ekonomisk historia får gärna fylla på men vad jag förstått det var det vanligt med prisfixering under medeltiden – kungen eller gillena bestämde vad olika varor skulle kosta – och det förekom i England på 1100-talet och 1200-talet men jag fick intrycket att det förekom över lång tid i många länder. Det betyder att rollpersonerna inte har så stor anledning till att gå till olika hantverkare för att "jämföra priser" och nyttan med Köpslå minskar. Å andra sidan fick det till effekt att länderna fick problem med inflation.

Det är många ekonomiska teorier och samband som vi tar för självklara idag men som vi inte förstod förrän rätt nyligen. Det gör att en härskare i ett land kan anställa äventyrare för att utrota/jaga bort svartalferna i skogarna eftersom det är deras närvaro som gör att skatteintäkterna minskar, inte fixeringen av priset på vete.

Back