Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Idag lärde jag mig att pingviner är namngivna efter Garfågeln, en nu utdöd fågelart som är till förväxling lik just pingviner.

Garfåglarna bodde däremot på norra halvklotet innan det blev massjakt på dem. Sista fågeln i Sverige siktades 1783. Innan de utrotades på1800-talet var den riktigt vanlig, framför allt innan jakten började någon gång på medeltiden.

Det är alltså fullt rimligt att skicka en skock folkilskna nästan-pingviner på dina spelare nästa gång ni spelar Viking.

Nu vet ni det.

View attachment 24458
Garfågel. Kul namn, synd att den är utdöd.

Jag slängde in en referens till dem, och en bild i min januaritext till Drakar25, med förhoppningen att någon skulle undra vad det är för något, googla och bli fascinerad.

Det är ändå något fascinerande med att även vår lilla del av världen, som vi tror vi har koll på har haft radikalt annorlunda flora och fauna genom åren. Alla vet väl att vi har haft mammutar och sabeltandade tigrar här förr om åren, eller trilobiter och ortoceratiter om vi backar ännu längre tillbaks. Men totalutrotade djurarter finns betydligt senare än så, och måste ha varit så vanliga att de var en självklarhet. Vi skulle bli chockade, men dåtidens folk rycker på axlarna. För mig, som grävt i medeltid och vikingatid i många år nu, är det fängslande att det går att hitta saker som jag hade total noll koll på fortfarande.

Ballt.

Det är ändå något fascinerande med att även vår lilla del av världen, som vi tror vi har koll på har haft radikalt annorlunda flora och fauna genom åren. Alla vet väl att vi har haft mammutar och sabeltandade tigrar här förr om åren, eller trilobiter och ortoceratiter om vi backar ännu längre tillbaks. Men totalutrotade djurarter finns betydligt senare än så, och måste ha varit så vanliga att de var en självklarhet. Vi skulle bli chockade, men dåtidens folk rycker på axlarna. För mig, som grävt i medeltid och vikingatid i många år nu, är det fängslande att det går att hitta saker som jag hade total noll koll på fortfarande.

Ballt.
Under bronsåldern odlades mycket hirs i Sverige, uppemot halva skörden. Eftersom den gav något lägre utdelning krympte detta till en tiondel på Medeltiden, men det var fortfarande en reservgröda även då. Numera finns det knappt, möjligen litet för hälsokostfolket.

Eftersom hirs inte innehåller gluten gissar jag att samtidens glutenintoleranta kanske kunde upptäcka att de tålde hirsen.

Jättespännande ju! Vet att Hirs åts en del i forna Egypten men det är inget jag vet mycket om. Går det att få tag på någonstans? Blir lite sugen att kolla upp recept från forntiden

Jättespännande ju! Vet att Hirs åts en del i forna Egypten men det är inget jag vet mycket om. Går det att få tag på någonstans? Blir lite sugen att kolla upp recept från forntiden

Om du bor i en större stad så hittar du hirs i diverse ekologisk/veganska/hälsobutiker. Eller en butik som riktar sig mot utlandssvenskar och har ett mycket större utbud av diverse spannmål/linser/ris än vad ICA/Willys/Coop brukar ha.
Helsingborg har t.ex. Alfa-gross nere på söder som jag tror har hirs, och även Sju bönor (vid Centralen) som också har det (fast till priser som är ett landsvägsrån).

Back