Stormspike
Hästpirat
Min mamma ska flytta till mindre boende och då blev det en del möbler över. Vi valde att ta över en gammal kista som vi tycker är snygg (bild nedan). Historien jag känner till om kistan är att den togs till Sverige av en sjöman någon gång under mitten av 1900-talet. Jag blev lite nyfiken på vad det egentligen är så jag gjorde lite efterforskning.
View attachment 24522
Det är visst en kinesisk Kamferkista. De var visst ofta använda för transport av varor från Kina ända från 1700-talet till mitten av 1900-talet. De är så klart även använda för förvaring och som brudkistor.
Kamferkistorna har fördelarna att de är lätta (jag kan lyfta hela kistan själv utan problem trotts att den är över en meter bred) och att insekter inte gillar träslaget. Det är alltså ett bra sätt att transportera något som kan förstöras av skadeinsekter. Man kan väl också anta att kistorna i sig själva hade ett värde i Europa.
Av bilderna och beskrivningarna att döma så verkar de också ha varit av någorlunda samma storlek så jag antar de var lätta att lasta.
De verkar ha tillverkats i enorma mängder och när jag läst på forum så verkar det som att många har en kista som kommit genom en sjöman. Kanske fanns det en möjlighet för sjömännen att köpa loss kistorna billigt eller att frakta kistor själva.
En effekt av att de var så vanliga är att de nyare varianterna (som den vi har) är i princip värdelösa. De säljs för 200 - 500 kr. Vi sålde bort en sliten IKEA Malmbyrå för mer pengar än vad vi antagligen skulle få för kistan vilket för mig är helt ofattbart. Äldre/mer exklusiva varianter kan vara värdefulla.
Min morbror var sjöman, och hemma hos morfar och mormor stod en i stort sett identisk kista som på din bild. Det finns även kvar ett barskåp i samma stil från honom. Jag har alltid utgått ifrån att han tagit med sig sånt här hem.
Just kistan och barskåp kan han ju teoretiskt plockat upp i Göteborg eller var han nu mönstrade av. Har svårt att se att möblerna fanns att köpa i norra Dalarna på 60 & 70-talen.
Så tills jag kan stämma av detta med någon som vet finns ju iallafall ett troligt exempel på en sjöman som tagit hem sånna här kistor.