Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Bland de svenska adelsfamiljenamnen har vi saker som:
- de la Gardie
- Aminoff
- Macklean
- Stake
- Marsvin
- Odygd
- Slatte
- von Mentzer
- Montgomery
Därtill har vi följande:
- Stöör
- Hästehufvud (sannolikt en familj som nått adelskap genom rena maffiametoder)
- Sting (jag vill ha en polismästare med detta efternamn)
- Stålman
- Barnsköld (den vanliga var för tung att lyfta)
- Ille
- Tungel
- Riddergroll (fick äntligen chansen att börja bråka i Riddarhuset!)
- Snack
- Påfvenhielm
- Gyllenpistol (spelas av Christopher Lee)
- Körning
- Plaan (tycks tyvärr inte ha haft någon Charles-Ingvar)
- Barohn (adlad i den obetitlade svenneklassen och alltså inte baron)
- Wrång
- Hufvudskått (blev adlad – inget skämt – efter att ha blivit skjuten i huvudet, och avbildar detta på vapenskölden)
- von Suurman
- Gädda (en god och omtyckt matfisk)
- Skunck
- Stropp
- Cabeljau (en god och omtyckt matfisk, i Portugal)
- Papegoja
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Min favorit är adelsätten Pistol. Bara Pistol. Ätten har en pistol på sitt vapen. Känns nästan om när en SL inte orkar hitta på ett bra namn till sin nya ädling NPC.
View attachment 8825
Och de verkar inte ens riktigt förstått hur en pistol fungerar? Det där är ju som det finska lejonet som sticker sig själv i huvudet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
I en bekants Space 1889-kampanj hittar vi Gyldenstråhle och Vildhahre.
Gyllenstråle finns ju även i verkligheten. Rent tarvlig är man dock om man på något vis skulle komma med lustigheter där denna sätts i samband med familjerna Gyllenstake och Gyllenållon. Usch ja, till sådant skulle jag aldrig sänka mig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En prosaisk, men föga känd, friherrelig ätt är von Axelson: dess förste och siste medlem var Axel von Axelson (1729-90)
von Carlsson är också en sådan där som inte låter maximalt förnäm.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Det vi kan etablera med den här "diskutionen" är att adelsfamiljer inte behöver låta som om de kommer från landet de är adel i, att de inte behöver ha koola namn, och kan ha namn som låter väldigt fåniga med dagens mått o mätt.

Ta förresten en titt på hur vapensköldarna för alla dessa familjer ser ut. De kan vara allt från väldigt plottriga, till väldigt enkla, från koola till något de flesta spelare skulle deklarera orealistiska för att de är för fåniga ut
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
von Carlsson är också en sådan där som inte låter maximalt förnäm.
Vill man hitta en adligt ätt som har ett väldigt ordinärt namn, så är den grevliga ätten Torstenson ett praktexempel.
Mest kända medlemmen av ätten var Lennart Torstensson som var en av Gustav II Adolfs skickligaste officerare
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det vi kan etablera med den här "diskutionen" är att adelsfamiljer inte behöver låta som om de kommer från landet de är adel i, att de inte behöver ha koola namn, och kan ha namn som låter väldigt fåniga med dagens mått o mätt.

Ta förresten en titt på hur vapensköldarna för alla dessa familjer ser ut. De kan vara allt från väldigt plottriga, till väldigt enkla, från koola till något de flesta spelare skulle deklarera orealistiska för att de är för fåniga ut
Den av dig omnämnda familjen Macklean var dessutom från ett land men lät som ett annat – de hette ursprungligen Macklier och kom från Nederländerna, men för att falsifiera adliga anor påstod de sig vara skottar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Om jag minns rätt var ätten de la Gardie inte adliga i Frankrike. Men när Ponce/Pontus de la Gardie kom till Sverige sade han att han var adlig till svenskarna, och blev helt sonika upptagen bland de svenska adelsätterna. Vem kan göra den källkollen i svenska 1500-talet, liksom.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Om jag minns rätt var ätten de la Gardie inte adliga i Frankrike. Men när Ponce/Pontus de la Gardie kom till Sverige sade han att han var adlig till svenskarna, och blev helt sonika upptagen bland de svenska adelsätterna. Vem kan göra den källkollen i svenska 1500-talet, liksom.
Väl värt för rollpersoner att minnas. Om de har pengarna och reser till ett land långt bort från hemmet, varför inte utge sig för att vara adlig?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Väl värt för rollpersoner att minnas. Om de har pengarna och reser till ett land långt bort från hemmet, varför inte utge sig för att vara adlig?
Vi hade en i gruppen som gjorde det när vi körde D&D 5e en gång. Och en av de andra utgav sig för att vara hans betjänt/tolk... Det blev en del udda händelser pga det..
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost

Jag tror att händelsen ovan hade kunnat bli kul backdrop för ett sent Western-scenario, eller för ett Call of Cthulhu-dito.

Det är klart att vi skall krocka tåg som underhållning!
 
Top