Daniel
Swordsman
Väl värt för rollpersoner att minnas. Om de har pengarna och reser till ett land långt bort från hemmet, varför inte utge sig för att vara adlig?
À la Heath Ledgers rollfigur i En riddares historia.
Väl värt för rollpersoner att minnas. Om de har pengarna och reser till ett land långt bort från hemmet, varför inte utge sig för att vara adlig?
En kul grej i Solkungens Versailles var att man (som man) var tvungen att bära värja som besökare.
Det var ju den första som var gjord av is. Innan dess hade du inte problem med dimma, men hela rinken luktade starkt av grisfett:Enligt den här: The first artificial ice rink (historyhouse.co.uk) - så ska de tidigare konstgjorda ishallarna (som använde riktigt is) ha varit täckta av dimma som steg från isen p.g.a. hur kall isen var kontra resten av rummet.
- Kramhandlaren sålde små (prydnads)saker av ringa värde
Restriktionsrätterna var inte till för att ätas utan de följde automatiskt med när man beställde sin spritranson. Ingen var intresserad av att äta den billiga maträtten utan den var en förevändning för att få dricka. Restaurangerna sparade in råvarukostnaden på rätten genom att servera samma maträtt om och om igen, eftersom den ändå inte åts upp. Samma restriktionsrätt kunde därför gå mellan kök och matsal över tio gånger innan den till slut kastades. Gästerna ”roade” sig med att sticka ned fimpar och brända tändstickor i rätten men det hindrade inte att rätten gick fram och tillbaka mellan matsal och köket under en eftermiddag eller kväll. Var det någon gäst som ville äta av maträtten sa den särskilt till och då lagade köket upp en ny fräsch rätt
När jag var liten pojk, berättade både min far och min morfar om "pansarmackan" på deras lokala hak. Det var just en sådan restriktionsrätt där brödet blivit torrt och hårt av att ligga på en tallrik som åkte in och ut hela dagen.Det här är en fascinerande Wikipedia-artikel om olika sätt att kringgå spritbegränsningarna i Sverige på 20- till 50-talet:
![]()
Restriktionsrätt – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
Hela artikeln är läsvärd.
Finns legender om en sådan på Ölhallen 7:an i Göteborg, eftersom de var en gammal lokal hade de inte ett kök och kunde inte tillhandahålla mat vilket förklarade smörgåsen. Den skall ha figurerat även i modern tid (de senaste 20 åren) men det kan inte vara något annat än en skröna. De hade tillstånd att servera öl utan tillgång till kök och då finns det ingen anledning att efter restriktionsrätternas avskaffande ha en sådan smörgås. Jag försökte googla lite men varken Faktoider eller de mycket korta GP-artiklar jag hittade om Ölhallen 7:an gav något om denna smörgås.När jag var liten pojk, berättade både min far och min morfar om "pansarmackan" på deras lokala hak. Det var just en sådan restriktionsrätt där brödet blivit torrt och hårt av att ligga på en tallrik som åkte in och ut hela dagen.
Säkerligen. Min morfar var sjöman och hade historier därefter...Resten är stammisarnas skrönor...