Slumphändelser – ett hyllningstal

Jag avskyr slumphändelser som spelare allt mer åren går då jag hellre spelar världsmakarens (SL eller köpt egalt) vision kring berättelsen. Är berättelsen tillräckligt välberättad, så behövs inte nån slump. Det står liksom på sina egna ben ändå.
I mina ögon verkar det mer vara högläsning ur spelledarens egenskrivna bok, än rollspel. Men jag förstår att det inte är så det är menat.

Som @verlandes. skriver ovan så är ju en bra slumptabell en del i världsmakarens vision, men med ett slumpelement. Samtidigt tänker jag att den absolut största slumpfaktorn är spelarna. De kan ju verkligen gå stick i stäv med världsmakarens vision.

Last edited:
I mina ögon verkar det mer vara högläsning ur spelledarens egenskrivna bok, än rollspel. Men jag förstår att det inte är så det är menat.

Som @verlandes. skriver ovan så är ju en bra slumptabell en del i världsmakarens vision, med med ett slumpelement
Slumpelementet ligger i tolkningen hos spelaren som påverkar historier när den agerar utifrån sin tolkning. Tolkningen behöver inte vara rätt, men det är vad som är en del av charmen med rollspel. "Kreativa missförstånd" som en vän kallar det.

Slumpelementet ligger i tolkningen hos spelaren som påverkar historier när den agerar utifrån sin tolkning. Tolkningen behöver inte vara rätt, men det är vad som är en del av charmen med rollspel. "Kreativa missförstånd" som en vän kallar det.
Detta är något som för mig ogiltigförklarar begreppet red herrings, snarare än slumptabeller. Tabeller har, för mig, massa andra funktioner än bara "här måste nåt hända".

När en ugglebjörn rusar in i gläntan där rollpersonerna slagit läger blir reaktionen därför "den ser farlig ut, nu måste vi klara livhanken" inte "nu slog spelledaren på en slumptabell, vilket slöseri med tid".

Frågan blir om ugglebjörnen är relevant för att utöka berättelsen eller om den bara är utfyllnad. För mig som spelare gör det skillnad på om den är "kul" eller "tråkig". Jag vet inte annat än att det på nått vis blir att handla om magkänslan för min del, där och då.
Som jag var inne på så använder jag väl nån form av planerade slumphändelser när jag är SL, där en handfull förberedda grejor finns att slänga in om/när det blir tradigt och/eller behövs en tempoväxling i spelomgången. Det betyder inte att dom ens kommer att användas under äventyret/kampanjen alls, men det är inte slumpen som avgör det utan spelgruppens agerande.

Ja, näe, det är ju inte menat så alls. :)
Jag spelleder för det mesta fisktank med ett ramverk av en berättelse och reagerar hellre på vad mina spelare tar sig för, än att mina spelare ska reagera på det jag stoppar framför dom så att säga.

Ser sluminslag som brus.

Om det är viktigt att det ska vara där fyller det en funktion. Berättar det något om platsen de är på är det bättre än om det säger något om ”storyn SL vill berätta”. Men hellre story än att bruset används för att dryga ut en passage. Som i att använda det för att dra ut på tiden, fördröja spelarnas framfart. Men det behövs egentligen inte en lista att slumpa fram ifrån, det räcker långt med en lista med förslag att välja ifrån.

Jag spelar inte spel med många slumptabeller och de jag sett tycker jag varit dåliga.

Har något en exempel på en bra tabell så visa dem gärna och förklara vad som är bra med de olika resultaten.

Jag spelleder för det mesta fisktank med ett ramverk av en berättelse och reagerar hellre på vad mina spelare tar sig för, än att mina spelare ska reagera på det jag stoppar framför dom så att säga.

Det optimala är ju, åtminstone i mina ögon, precis det - att spelarna själva tar initiativ till att agera i miljön. Skrivna äventyr som är ämnade för en större publik behöver dock vara anpassade till att spelarna kanske inte är så aktiva. Då kan förslag på händelser - exempelvis i form av slumptabeller - vara ett bra stöd för SL. Den lösningen passar inte alla grupper, men antagligen ganska många.

Det jag gillar med slumptabeller - särskilt sådana som man genererar nya saker med (exempelvis äventyrsplatser eller äventyr) - är att man med slumpens hjälp tvingas bryta sina invanda tankemönster och pröva något nytt. Naturligtvis ställer detta också krav på den som skapar tabeller. Det krävs en hel del för att kunna sätta ihop bra komponenter. Som tabellmakare tycker jag att det är svårt att ta klivet från hyfsat till riktigt bra. Jag brukar titta på hur andra har gjort och försöka göra något helt annat (helst bättre) själv. Har dock ännu inte satt samman några större mängder slumptabeller - men jag är mycket lockad av tanken!

Last edited:
Back