Nekromanti Slagga ditt favoritspel

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Gardásiyal

Right, Tekumel som spelvärld är svinbra. Avancerad, egna fullt fungerande språk, en komplex historia, coolt klimat och coola kulturer. Men det här spelet.. ujujuj...
Gardásiyal är en box. Som innehåller tre böcker, två kartor och en kompendium med exempelrollpersoner. Coolt.
Vad är då felet med spelet? Jo;
- Man kan inte göra rollpersoner i spelet. Ja, ni läste rätt. I grundboxen man köper finns inga regler för att skapa gubbar, det måste man köpa två andra böcker för. Grundboxen saknar alltså steg ett för att spela.
- Illustrationerna innehåller så många kvinliga bröstvårtor att det aldrig blir tal om en d20-licens (eller vänta nu, var det bra eller dåligt...?)
- För att använda en färdighet framgångsrikt ska man slå under 70 på en t100. Slaget modifieras med svårigheten, tabellresultatet av ens grundegenskaper och ens färdighet. Allt detta är något som måste räknas ut vid det tillfället eftersom de fluktuerar.
- Alla medborgare delas upp i nivåer/kast/ranger (Tredje cirkelns Sarkupräst till exempel) och cirkelnumret avgör vilka trollformler de kan lära sig (i Sarkuprästens fall), hur mycket lön de får och vad som krävs för att muta dem. Men det finns ingenstans en beskrivning hur man tar reda på vilken cirkel man har eller hur man räknar ut det. Det kanske står i "skapa gubbar"-boken, men som sagt, den ingick inte.
- Världsbeskrivningen. Ni kanske såg att jag lovrpisade settingen i början av inlägget? Det kan jag göra för att jag läst andra böcker, man får ingen världsbeskrivning i boxen. Boxens böcker är spelledartips, slumpmässiga mötentabeller, magiformler uppstolpat per tempel, prislistor och lönetabeller och hur man slår någon i huvudet med sitt chlénhudssvärd eller lyckas med att var artig när man besöker sitt klanöverhuvud. Vet du inte vad chlénhud är eller vad som räknas som artigt i din kultur? Synd, det får du inte reda på om du köper den här boxen heller, det står i böcker man köper löst.
Gardásiyal är en katastrof, det är som att se ett tåg långsamt krascha in i en porslinsbutik fylld med Dalai Lamas och man kan inte gör anågot åt saken. Men likförbaskat vill jag spela det. :gremconfused:


Storuggla, huvuvd axlar knä tår
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
D&D suger, för reglerna är väldigt hårt nischade på slåsserier. Dessutom är klasserna obalanserade - clerics och druider är en bra bit tuffare än de andra, som en muta till spelare som egentligen inte vill spela helare eftersom man inte klarar sig så bra utan. Plus att fire-and-forget-systemet för magi är rätt trist.

Exalted suger, för rollpersonerna är så pass mycket hårdare än allt annat att det blir svårt att utmana dem på ett trovärdigt sätt utan att dra till med stora demoninvasioner i fjärde äventyret.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ja! Det är den dummaste regeln genom tiderna!

Okej, tack för infon. Kan det vara möjligt att reglerna står närmare beskrina i någon av Apocrypa böckerna? Eller något annat supplement för den delen?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Its slagger-time!

Man blir så trött på Staden ibland. Inte så konstigt när det finns NOLL realism och NOLL nybörjarvänlighet. Inga ordentliga regler heller, antingen så är dom überkrångliga, godtyckliga eller så finns dom bara inte.

Fast det riktiga problemet är att det finns så många häftiga grejer, och ingen lugn natur, att ibland känns det bara ansträngt, när man helst skulle vilja stanna upp och pusta ut lite..

Nobilis är också krångligt, men det har Dnalor redan dissat.

I Universalis så måste man betala markörer för att föra in saker i en scen, så om man är den som öppnar scen, och det är mycket personer/prylar i omlopp så kommer alla ens markörer gå åt på att öppna scenen.. Graaahh!!

Blood & Silk är som en torr historiebok, Chronopia har hemorrojder, Twilight Imperium RPG går inte att få tag på, Orkworld har sugig fördelning i sitt tärningssystem, och i Västmark så kan man bli sämre av att köpa en liten, positiv egenskap. (Och tvärtom)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Höstdimma

Höstdimma suger på alla de vis.

Om vi bortser från att spelet har nästintill obefintlig layout, fula bilder och bara är på två sidor så lider det dessutom av följande:

Det är så onyanserat att det inte är något kul att opta/powergamea alls, man köper sina 5 i Fysik och så är man ett stridsmonster. Hur kul var det då? Ingen taktik alls.

Man tänker att man skulle kunna göra listiga val av utrustning och på så sätt vinna ett övertag gentemot sina medspelare, men inte då, det är bara att skriva upp alla prylar man vill ha på rollformuläret och så får man dem.

Man kan inte mäta framgång på något vis alls. Det finns inga pengar och ingen erfarenhet, hur skall man då kunna bli bättre?

Stridsreglerna är lika onyanserade som karktärsskaparreglerna, man rinner igenom en strid med 15-20 pers på en kvart, och behöver inte slå i några tabeller, inga träffområden, inga kritiska skadetabeller, inte ens några attans fummel eller det finns inte ens någon riktig förflyttning! Dessutom så ger inte rustningar något skydd alls.

Mekanismen för Ödespoäng är obalanserad, det finns ingen begränsning på vad man kan och inte kan göra, man blir helt utlämnad till spelledarens välvilja (och har man inte den så är de helt värdelösa eftersom SL har veto).

Spelet har en hemsida, den gamla funkade och där kunde man lämna kommentarer, men nu så är den "upphottad" och så försvann den möjligheten, så nu kan man inte ens skriva till konstruktören och säga hur mycket spelet suger.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Höstdimma

Spelet har en hemsida, den gamla funkade och där kunde man lämna kommentarer, men nu så är den "upphottad" och så försvann den möjligheten, så nu kan man inte ens skriva till konstruktören och säga hur mycket spelet suger.
Det finns visst möjlighet att kommentera nyheter och kontakta konstruktören om den vill att det skall finnas. Den har inte sagt något om det hittils, därmed finns det inte. Ännu.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Höstdimma

:) Inget kritiskt egentligen, tyckte bara att du förtjänade lite beröm du med nu när jag suttit och prisat mitt spel så mycket.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
ang. exalted

jag tycker man far dang lite nu och da i Exalted. Vi var tre solars som tok-dangde fyra drakblod. Senare var vi tre solars som fick dolken av ett enda drakblod.
Det var inte sa tokigt stor skillnad i nivá pá dom, men dock sa var det ganska stor skillnad i lage. Det forsta var pa ett falt och jag kombo´ade ner deras bagskytt... den andra var i en stad, och drakblodet var bra pa att komma undan pilar och vara narstridspittar suger pa att slass -_-

Spirits/Gudar kan ofta stalla till med mycket for spelarna. De behover inte alltid slass mot dom for att forlora. Man vill ju inte vara en edsbrytare (om man inte tjanar massor pa det=)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Eftersom ingen har gjort det än... Drakar och Demoner 6!

(ja, okej, Mutant: UA är mitt egentliga favoritspel, men det skulle inte bli så skoj. Dessutom är det redan slaggat, som i min bok betyder "sova", men okej :p)

Först av allt. Ingen världsinformation? Så fruktansvärt korkat att bara leverera ett regelverk med en hint om att författarna var inspirerade av John Bauer.

Regelverket sen då! Vilken soppa av gamla kvarblivna BRP-avarter som kokats ihop till den gamla vanliga soppan vi är trötta på. Känns inte så meningsfullt att dissa D&D 3rd. ed. för "föråldrade" regler när mina egna är tjugo år gamla de också. Yrkesrestriktioner på vapen, rustningar och färdigheter känns extremt föråldrat dessutom. Det KAN vara en bra hjälp i ett nybörjarspel, eller om man spelleder nybörjare med godtyckligt system, men det finns INGET behov av att sätta sånt på pränt i regler. Färdighetslistan är kopierad och inte genomtänkt för fem öre. Botanik, Giftkunskap och Drogkunskap. Måste man ha med alla de?

Och alla regelexpansioner sen då! De verkar inte ha en samlad vision i huvudet när de skriver sina böcker, de där tokiga pojkarna från den där blåsiga hålan som sitter fast i Ölandsbron. Expert med sina fantastiskt korkade färdighetsbeskrivningar - dissade av Vitulv - vi minns från DoD-forumet. Extraktreglerna är ju som att visa porr på sämsta sändningstid. Visst, intressant, men ingen fan kollar.

...fan vad det tog stopp. Faktum är att jag i stort inte kan dissa varken magi-, strids-, religions-, eller figurskaparreglerna.

Okejdå. De formaliserade och gammalmodiga vapenlistorna hade mått bra av en omstrukturering. Alla magispells som inte passar stämningen skulle ha slängts ut med Räckvidden före och dvärgarnas thular kunde kanske fått en uppsättning runor man kan tänka sig har en praktisk applikation i spelvärlden istället för en massa prerequisite-bjäfs för att balansera. Hamingjesbiten i Jorges är så jäävla ball, även om lite av mystiken försvinner när man talar speltermer hela tiden.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Neotech iz teh shit

Bara så ni vet....
* Välmenande regler, men jag har inte lärt mig dem efter 7 år! Fram för något enklare.
* Kass rollpersonsgenerering. Kul första och andra gången, men sedan tröttnar man på A) Kändis med för lite pengar eller B) Fängelsekund med för mycket pengar. Två sysselsättningar är inte mycket att hänga i julgranen i ett "realistiskt spel" :gremlaugh:
* Hemska bilder. Ärligt talat, väldigt få bilder är bra, eller så är bilderna bra tills den där "sista detaljen" lades in och förstörde allt. Om man ska ha fotografier måste man sträcka sig längre än bildbanker från 80-talet
* Kass bindning. Min regelbok sitter sedan länge i en pärm. Det är inte snyggt...om ni undrar.
* Hemskt modulutbud. Det är bättre man köper Guns 'n Ammo eller tar en Hobbexkatalog om man prompt ska ha vapen och listor på saker. Var är modulerna som säger hur man spelar annat än militärer?
* Icke-existerande beskrivning av hur man hackar. I ett cyberpunk spel. Yeah.
* Trots att världen är mycket knapphändigt beskriven lyckas man få med en mängd inkonsekvenser eller hål i berättelser. Som spelledare får man bli en efterkonstruktionens mästare.
* Totala avsaknaden av attityd. Inga roliga personer eller platser beskrivna, inga kul bilder, in-gamedokument eller berättelser från verkligheten. Det närmsta man kommer (ungefär lika nära som Alpha Centauri) är ett gäng trista och felstavade citat i små intetsägande svarta rutor.
* Utgivningstakten långsammare än farmor Agda.

/RipperDoc
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Its slagger-time!

Twilight Imperium RPG går inte att få tag på
Vilket underbart skäl att dissa ett favoritspel! :gremlaugh: Då måste jag få såga Castle Falkenstein av samma anledning.


/Dimfrost - förresten, "slagga", vad är det för ord egentligen? Precis som Fogge trodde jag att det betyder "sova"... Någon sorts bisarr halvdansk slang, eller?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Etymologi [OT]

Eftersom det var jag som skapade Soldarn vill jag som en snabb parantes säga att de soldiska ortsnamnen kommer från primärt tre skilda epoker av stadsbildning. Hadarlon och Talon kommer från den jargiska erövringen strax efter Reningen (ändelsen -lon tyder på detta). Därefter blir området faliskt och de driftiga ockupanterna grundar nya städer, med falisk språkklang och -melodi. Den nuvarande situationen, med ett fritt Soldarn, ger sina unga städer/byar namn baserade på nuläget - och den mer konkreta och "bonniga" stilen som exvis Västerbrygga ger.

Så Tolkien hade inte så mycket med det att göra. Alls faktiskt.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ok, du har slagit vapnet ur min hand

Finns denna förklaring i Asharien-Soldarn-modulen? I så fall har jag missat det totalt. Om det inte finns är detta lite synd. Jag vet nämligen att det är fler än jag som ställt sig frågande till ortsnamnen

Men som Krille påpekat så hör denna diskussion hemma på ett helt annat forum.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Ja! Det är den dummaste regeln genom tiderna!

Hoppas att ingen missade att "den dummaste regeln" är regeln för fummel, inte regeln för berusning...?

Gordeg
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Exalted 5u><><0R mY 4550r

Elak kritik-mode: på.

Inse följande. "White wolf kan inte göra regelsystem". Exalted kör på det hopplöst gamla storytellersystemet vars grund inte har reviderats det minsta på säkerligen 10 år. Karaktärsdragen köps för poäng vid karaktärsgenerering, och alla karaktärsdrag är dygder. Vad händer om man vill spel en helt odygdig karaktär? Nej, det går inte. Du måste sätta ut dina 5 virtuepoäng. Och om du händelsevis inte gör det så kommmer du få snorlåg willpower vilket i sin tur leder att du får snorlåg essenspöl. Blä. Samma sak gäller om man vill börja med en extremt dygdig karaktär, det går inte heller.

Exalted försöker och försöker att vara ett coolt actioninriktat spel, men det är ingenting actioninriktat i att slå 21T10 och sen leta alla tärningar som slog 7 eller över, dessutom räkna dubbelt på nollorna, lägga ihop allt detta och se om man kom över motståndarens likvärdigt långsamma slag. Och detta bara för ett svärdshugg. Tänk er hur det blir när man använder förmåga för att hugga 5 gånger i rundan! Grundmekaniken är långsam. Ergo, inga snabba strider. Hur mycket man än försöker.

Förhållandet mellan grundegenskaper och färdigheter och också väldigt skevt. Båda är lika viktiga. Så en karaktär som har 5 i athletics och 1 styrka är lika bra på tyngdlyftning som en karaktär som har 5 i styrka och 1 i athletics. Dessutom är färdigheterna väldigt få och således extremt breda. Man kan inte bara vara en skitduktig fasadklättrare (4-5 i athletics) utan att vara världens hoppare, dödens tyngdlyftare och en jävel på att lyfta saker och slå sönder dom (ja, slå sönder döda prylar går under athletics). På samma sätt kan du inte vara en god köpman utan att vara en lika god byråkrat, osv.

Den rena och råa mängden krafter och förmågor är överväldigande. Varje typ av Exalterad har ungefär 200 charms (magiska krafter) att välja ifrån. Många gör samma sak, fast på ett litet annorlunda sätt. Med 5 olika typer så blir det ca 1.000 charms att hålla reda på. Och folk tyckte att det rådde inflation på spells i D&D... Försök nu att balansera 1000 charms mot varandra så att inga skevheter uppstår.
Klara? gick det bra? Nä, jag tänkte väl det. Det gick det inte för dom heller. Många typer av charms är helt enkelt så pass dåliga så att det inte finns någon poäng att bränna xp på att ta dom, när man kan få så mycket mer valuta för pengarna på annat håll.

Stridssystemet är extremt ointuitivt upplagt och förklarat och dom var tvungna att släppa en FAQ för att förtydliga hur det ska spelas ut. Dessutom har det reviderats nyligen i Players handbook med massa ändringar som borde varit där från början samt massa ändringar som aldrig borde varit över huvud taget.

Och gräsliga framsidor. Liksom, titta på framsidorna till Lunars, Sidereals och framför allt den fruktade Savant and Sorcerer så kommer ni troligtvis på rak arm ha problem att hitta fulare rollspelsframsidor. S&S funderar jag allvarligt på att tejpa över...


/Naug, konstlat kritisk
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Det här var svårt, för jag har egentligen inget favoritrollspel. Det är faktiskt så att det jag angett här brevid, "Bearnie: the Daoist", är påhittat av mig själv. Lite pinsamt kanske. Jag hoppas att ni inte känner er lurade, och om ni gör det så ska ni veta att jag är väldigt ångerfull.

Det närmaste jag kan komma ett favoritspel är nog Västmark, men det har Dimfrost, den lymmeln, redan dissat. Som tur är verkar vi irritera oss på olika saker, så det kan kanske vara värt att ta upp mitt gnäll också:

Det är allt för ofta det inte finns några värden att slå mot:
Det har dykt upp flera situationer under pågående spel där Västmarks i mångt och mycket nedskurna antal spelvärden arbetar emot en. Vill jag som spelledare t ex se om väpnaren Bors kan hålla sig vaken under sin långa vakt, så finns det ytterst sällan något värde som indikerar på hur vaksam och disciplinerad han kan tänkas vara. Ska den fredlöse Ottar tyst balansera sig fram på takbjälkarna i värdshuset Den Grå Tarmen så indikerar sällan rollformuläret hur pass bra han är på att hålla balansen.

Att det finns få gemensamma värden är både Västmarks styrka och svaghet. I dessa fall rekommenderas att man slår mot Den Generella Egenskapen med ett värde på +-0, med andra ord så om Bors har en svårighet på 9 så har den stackars väpnaren 10% chans att lyckas, 80% risk att misslyckas samt 10% risk att misslyckas ordentligt (vad det nu kan vara - somna med huvudet in i lägerelden kanske...). Den fredlöse Ottar har på samma sätt endast 10% chans att klara sig smygandes över takbjälken med fogdens knektar supandes nedanför sig, 80% risk är det att Ottar tappar balansen på sådant sätt att man säkerligen ser att någon hänger och dinglar i taket, 10% risk är det att Ottar faller ordentligt och t ex dråsar ned på bordet mitt framför näsan på de barska knektarna.

Inte konstigt att spelarna försöker hålla sina rollpersoner i sådana situationer som de flesta egenskaper + skickligheter faktiskt täcker, som att hålla sig lugn och fin på landbacken och undvika vakttjänst.

Det känns som om regelsystemet inte alltid är stort nog åt sina stövlar. Ibland får man helt enkelt leva med att frysa om tårna.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Re: Its slagger-time!

förresten, "slagga", vad är det för ord egentligen?

Jag gissar att det är det engelska verbet "slug" (uttalas /slagg/) som avses, och att troberg helt enkelt har missuppfattat stavningen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Its slagger-time!

"förresten, "slagga", vad är det för ord egentligen?"

Jag gissar att det är det engelska verbet "slug" (uttalas /slagg/) som avses
Nope, det kommer från det engelska ordet "slag", vilket är ungefär synonymt med bash (i dess kritiserande innebörd, med en liten anstrykning av baktalande).

Från en onlinedictionary:

slag sb off

phrasal verb {M} UK INFORMAL

to criticize someone:

- I hate the way Ian is always slagging people off behind their backs.
Från Biafra:

"Do The Slag"

Have you heard about the latest craze
That's sweepin' across the nation
All the punks from coast to coast
Have discovered an old invention:

"Your hair's too long
Man, you're a queer
You're too new wave
Put down that beer:"
and
Do the Slag-Look at 'em run
Do the Slag-Hey you scum
Do the Slag-Ain't it fun
Do the Slag-Let's all be dumb
Badmouth people we don't know
Make sure it's behind their backs
Don't let new people in our scene
It's more fun than having a friend
We'll slag everyone each and every night
So we can pretend that we're all right
Make those pricks feel just so small
We'll show the world that we're three feet tall

Slander their integrity
Doubt their humanity
Talk about their haircuts
Are their politics correct?

Do the Slag!
Don't let those sissies on the floor
They're unhip, man, they bought the wrong clothes
Let's all do the latest craze
'Cause having allies never pays
We'll slag everyone each and every night
So we can pretend that we're all right
Make those pricks feel just so small
We'll show the world that we're three feet tall
, och att troberg helt enkelt har missuppfattat stavningen.
Jag missuppfattar aldrig. Massuppfittar ibland, men aldrig missuppfattar.
 
Top