Nekromanti Slagga ditt favoritspel

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Fading Suns

Tja, det här är lätt - jag har nämligen redan skrivit en harang om varför grundreglerna i Fading Suns suger.

1. Alla färdighetsslag använder en d20, med automatiskt fummel på 20 och automatiskt misslyckande på 19. M a o: Allt över 18 i värde är bortkastat, och du är garanterad åtminstone ett par automatmisslyckanden/fummel per spelomgång. Kuuul...
2. Summan man slår under är summan av en stat och en skill, som båda går från 1-10. (3-10 för grundegenskaperna och "naturliga färdigheter" som t ex Shoot). Man får dock inte så mycket anvisning om vad M.Svensson har i värde. Dessutom blir resultatet lite knepigt; skillnaden mellan Bruce Lee/Einstein som totalt otränad nybörjare mot efter 10 års träning blir tämligen liten; speciellt för Bruce, som med strikt följande av reglerna skulle gått från 8+3=11 till 10+8=18 (allt över 18 i summa är som sagt totalt bortkastat).
3. Skadesystemet är lite lurigt... Vapen gör ett antal poäng i skada, plus resultatet på ditt anfallsslag delat med 3 (ungefär). Resultatet är dock inte riktig skada, utan man måste slå under 13 på en d20 för varje poäng för att se om den "tar". Rustningar funkar tämligen likadant, fast man där ofta får ett par garanterade poäng i absorbtion. Resultatet blir ungefär som att kämparna står och sticker varandra med synålar.
4. Ockulta krafter R3W7Z! Eh, alltså... folk med ockulta krafter är rätt obekymrade om det mesta motståndet, eftersom det i de flesta fall finns precis inga sätt att 1) se att de händer och 2) stå emot dem. De enda som har en susning är andra ockultister, men inte ens de har nån högre chans.
5. Grundegenskaperna för "Spirit", dvs karaktärsdrag som Ego/Faith, Extrovert/Introvert och Human/Alien är som synes parvis uppdelade ala Pendragon. Däremot missade de att hålla dem på summan 10, utan i stället börjar man på 3/1 och får jobba sig upp därifrån. Många börjar därmed med värdet 1 i Faith, vilket annars anses reserverat för kapitalister, demondyrkare och andra hemskingar (*). Inte helt fel vad gäller mina spelare, men ska verkligen extremfallet vara utgångspunkt?

Detta om systemet ; illa, men det går ju att modifiera. Världen å andra sidan är cool, men lider av att Bill Bridges mfl tidigare jobbade åt White Wolf. Just det, vi pratar givetvis om FAKTIONER. Och många finns det - adelshus, handelsgillen, kyrkliga sekter, aliens, ockultister ... alla dessa är uppdelade i en massa faktioner som konspirerar och intrigerar mot varandra. Ännu roligare blir det eftersom storleken på världen mer eller mindre garanterar att åtminstone de större faktionerna har inre splittringar. Taget tillsammans ger detta lätt spelledaren en ordentlig huvudvärk. Dessutom gör det att spelarna får den inte så underhållande uppgiften att luska ut hur alla de här faktionerna funkar UTAN att ha läst spelledarens moduler med massa behind-the-scenes info och annat som gör att man kan börja koppla.

Nå, allt detta går troligen att lösa med en kreativ och pedagogisk SL (inte jag, m a o :gremblush: ) Jobbet är dock inte klart, eftersom världen är ungefär lika komplicerad som vår egen, men det dagliga livet knappt är beskrivet alls i nån högre utsträckning. Och då menar jag bara saker som hur man reser, var man bor, vem man mutar för att städa undan sitt senaste misstag - saker som äventyrare behöver veta för att kunna fara omkring och pucka upp ondingar. Vi kommer att behöva ett par kvällar när vi bara sitter och spånar runt sånt här nästa omgång; utan en bra bild av hur världen funkar har både spelare och SL svårt att föra handlingen framåt.

Nämnde jag att det är ett fantastiskt kul spel, förresten? :gremcool:

// Härolden

(*) Jo, kapitalister, demokrater och andra frihetsanhängare ÄR onda i Fading Suns. Det har kyrkan sagt, så det så!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Fading Suns

"3. Skadesystemet är lite lurigt... Vapen gör ett antal poäng i skada, plus resultatet på ditt anfallsslag delat med 3 (ungefär). Resultatet är dock inte riktig skada, utan man måste slå under 13 på en d20 för varje poäng för att se om den "tar". Rustningar funkar tämligen likadant, fast man där ofta får ett par garanterade poäng i absorbtion. Resultatet blir ungefär som att kämparna står och sticker varandra med synålar."

Du nyttjar första utgåvan va? I Second Edition får man inga automatiska rustningspoäng utan man måste slå för dem alla. Alltid något. Och jag brukar köra att tärningarna man får av ens tärningsslag är automatisk skada då det blir snabbare då och en skicklig typ blir dödligare då.

"(*) Jo, kapitalister, demokrater och andra frihetsanhängare ÄR onda i Fading Suns. Det har kyrkan sagt, så det så!"

Precis. Lita på din bypräst. Såvida han inte blivit besatt av en demon :gremooo:


Storuggla, hardcoverägg
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nobiliskt sidospår [OT om tre egenskaper]

De fyra grundegenskaperna, Aspect, Domain, Realm och Spirit har dålig koppling till rollpersonens karaktär. Istället blir ens prioriteringar när det gäller dessa mest en fråga om huruvida man vill spela en fighter (hög Aspect) eller wizard (hög Domain). Dessutom är de obalanserade sinsemellan. Aspect rockar allt och alla, Domain och Spirit är halvbra och Realm suger.

Tja.. Man skulle ju kunna vara lite mer rollspelstraditionell, och låta Aspect styra allt fysiskt, Spirit allt mentalt och Realm allt socialt. Det är ju faktiskt till och med logiskt!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Träffchanserna är en grundegenskap. En GRUNDEGENSKAP! Arrrrgh!

Vad är det för fel med det, då?

Alla rollspel av klass har en grundegenskap som heter "Slåss".
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Re: Nobiliskt sidospår [OT om tre egenskaper]

Skulle "domain" pulas in under Spirit, då, och skulle Realm fylla samma uppgift när det gäller kontroll över ens chancel som i reguljära Nobilis?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vad är det för fel med det, då?"

Tja, att alla alver automatiskt är bättre än en människa på att boxas trots att de inte slåss under sin uppväxt? Bland annat?

"Alla rollspel av klass har en grundegenskap som heter "Slåss"."

Och alla män av klass har en hatt. Liksom, det är okej om allt sköts på det viset (OTE, HQ) men när man samtidigt har binära stridsfärdigheter... nej tack. :gremsmile:


Storuggla, "bodice ripping" borde vara grundfärdighet
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Måste nog gnälla lite på DoD6 isåfall. Det jag inte gillar är först & främs magisystemet.. Tycker att det är lite väl onödigt krånglit, då speciellt i expertboken.
Sean så är väll stridssystemet lite krångligt med...
MenMen, som tur är så går det juatt fixa det mesta med husregler.
Tänkte ta SW åxå, men det skriv krille såpass "bra" så det är väll inte så mycket att orda om där... :gremgrin:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nej och ja. [ANT]

Ska man göra något konsekvent av Realm som det är nu så får man väl ändå utgå från att det är ens utstrålning som påverkar landet, eller något. Eller ens förmåga till inflytande som påverkar såväl land som ädlingar..

Domain ska såklart vara kvar. Det är ju det som är grejen med Nobilis. :gremgrin:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
På tal om det...

I mitt dogmalir En gång var jag hel, som påminner om Nobilis på många sätt, så hade jag en uppsättning klassiska grundegenskaper och ett system för krafter där varje grundegenskap kunde användas för att manipulera ens "förläning" (i En gång var jag hel kallat "kropp") på ett speciellt sätt. Uppmärksamhet kunde användas för att få information om ens kropp, Rörlighet för att anta ens kropps egenskaper m.m. Kanske en liknande variant skulle kunna användas i Nobilis.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Ja! Det är den dummaste regeln genom tiderna!

Hur som helst känner jag ett behov att förklara. Regeln som jag känner den (har aldrig spellett WFRP): När man dricker en öl t ex så slår man ett slag mot willpower Misslyckas man får man -10 i alla procentuella färdigheter. Så fortsätter man. När man når 0 i en av färdigheterna är man däckad.

Tuff regel ska börja använda den själv
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ja! Det är den dummaste regeln genom tiderna!

Grejen är ju den att om man misslyckas en gång så får man 10% mindre chans att lyckas... eftersom man ofta inte har mer än 30 i alla grundegenskaper så däckar man efter tre misslyckade slag.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Ja! Det är den dummaste regeln genom tiderna!

Jag vill ha ett klart och tydligt svar! Var det Peter som hittade på idiotregeln eller finns den i spelet? aaaaaaaaargh!!!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ja! Det är den dummaste regeln genom tiderna!

Jag har faktiskt ingen aning. Ingen här verkar ju ha bestridit regelns korrekthet vilket kanske tyder på att den finns. Vi kanske får ta och fråga Peter alltså (eller om någon här vill upplysa oss).
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Monstermissbruk i CoC

Jag får väl passa på att gnälla lite på Call of Cthulhu som på många sätt är ett riktigt schysst spel men där en oförsiktig hantering av spelets monstrum lätt kan stjälpa hela spelet och förvandla otäck, krypande stämning till monsterslapstick. Ett CoC äventyr handlar nästan alltid (det finns undantag) om att man möter stora elaka monstret som man ska ha ihjäl som om det vore fråga om ett DoD-troll. Felet ligger naturligtvis framför allt i de kommersiella äventyren till spelet, men finns även inneboende i själva spelet och även så långt djupt ner som i Lovecrafts egen mediokra litterära produktion. Jag vill mena att CoC redan i grundregelboken uppmuntrar till monstermissbruk genom sin fokusering på just panteonet av great old ones och andra knäppa och taskigt designade monster. Alltså, det som för CoC till ett skrämmande rollspel är exakt det som även i värsta fall förvandlar det till ett ganska harmlöst hack n slash-lir.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Tja, att alla alver automatiskt är bättre än en människa på att boxas trots att de inte slåss under sin uppväxt? Bland annat?

Då är det rasmodifikationer / baspoängsbalans / nåt annat som det är fel på, och inte själva grundegenskapen.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Men skadesystemet till Eon2 är helt mongo(ett ord för flummigt och dåligt i Götebort).

Låg PK-faktor.


Så helt enkelt Eon har bra värld men OB på T6 kan paja upplevelsen.

/DarkMystic kanske ska testa Eon med T20


Är det inte enklare att testa T6 utan Ob?
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Exalted

ja, nu ska jag dissa exalted bast jag kan. Sitter pa ett spanskt tangentbord sa det blir inga avancerade svenska bokstaver har inte.

Exalted ar coolt. Ar man inte cool sa kan man ga och lagga sig. Vi provade spela icke-Exalteds en gang. Vi fick tokdang _hela_ tiden. Alla karaktarerna var halvdoda och skulle fa diverse permanenta skador efter forsta speltillfallet. blah.

Antal bocker och kostnaden. Jag sager bara White-Wolf... blä! (det dar kravde nagra extra knapptryckningar, men det var det vart). Varken plànboken eller min rygg vill ha sa mycket bocker.

ST Handbook. Vad ger den? Dalig information som dom helt gatt ifran.

Sorcery... suck... Terrestrial circle gor oftast inte sa tokigt bra saker om man jamfor med den tid och kostnad det tar att anvanda det.
Solar circle ar det ultimata. Alla andra exalteds i Creation ska bäva infor nar Solar Exalteds ater lar sig Solar Circle. och vad ar det i den som gor att den kan bracka Essence-5-Sidereal-MA alls? baH!

Sidereal MA. Man borjar undra hur maktbalansen verkligen ligger. Det ar vardelost att ha compassion for da far man inte anfalla nagon med en viss kraft sa ofta.

Sidereals ar über. Deras charms ar fa, dom far manga och dom ar verkligen tokbra. Dom far 35 abilities, massa backgrounds och <yadayada, nag nag> bla bla. Nuff said.

Abyssals charms äger Solars pa flera punkter. De har samma charms som Solars for det mesta, men nar det skiljer sig sa skulle jag saga att Abyssals klart har den vassare handen. Inte nagot jattedaligt, men anda.

Lunars. Vilket javla skamt. Dom har EN(!) bra charm. Det ar bara den charmen som man ska ha om man inte vill gora en rullstolsrogg (dalig karaktar, hanvisar till rogues i ADND). Trakigt att det enda bra man har ar att bli ett tre meter stort draggelmonster. ok att dom kan byta form ocksa, men det kostar charms, wp och motes, samt att de har form-nackdelen att de kan bli upptackta som anatema.
Dom far lite abilities (som iofs vags upp av deras tokbra attributes), lite backgrounds och jattelite charms (och alla ar vardelosa). Kostnaden for att hoja saker ar laskig. Den lilla forbattring dom far pa caste attributes ar rena skamtet. 3-4 blir for en Solar/DB/whatevva 3*4=12 exp. For en Lunar som har den som caste (1/3) blir det 11. Dom har ju bara 4 favored abilities.
Kort sagt: Lunars ar balla som fan, men allt annat an bra.

Har sakert glomt massor, men det var skont att skriva av sig lite pa det man stor sig pa... -_-
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Då är det rasmodifikationer / baspoängsbalans / nåt annat som det är fel på, och inte själva grundegenskapen.
Vilket leder oss in på en annan systemtabbe i WFRP.

Systemet i rollspelet bygger på tabletop-reglerna, där raserna har olika kostnad beroende på hur slagkraftiga de är. Om jag inte missminner mig kostar en människosoldat 5 poäng, en halfling 2,5 poäng och en alv eller dvärg 8 poäng. Jag kan ha fel på någon siffra men poängen är att man inte jämnade ut skillnaderna i grundegenskapsvärden när man "översatte" fältslagsregler till rollspel. Alver och dvärgar är ganska mycket bättre än människor rent siffermässigt, och halflings är odugliga stackare. Detta är inga problem att rätta till om man är tabellfetischist, men ändå...

Gordeg
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Keeping with the heritage [OT Hattrick]

/DarkMystic kanske ska testa Eon med T20

Testa Ob2T10 istället. Vindhand tjatar om det jämt, (sök på "t10" av "Vindhand" på Eonforumet) så det vore ju bra om någon testade det också.. Eller vad vet jag, det kanske någon gjort.. Jag läser inte Eonforumet.. :gremtongue:

Det här är den senaste varianten, vilket ju då borde vara den bästa. :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon suger

Eon suger. Framförallt, kanske, är systemet alldeles för lågupplöst. +/- Ob1T6 är en för grov modifikation i många fall. Sedan irriterar jag mig mycket på att det i övrigt realismbögiga systemet knappt tar någon hänsyn till personers olika kroppsmassa - en spenslig henéaalv på 127 cm, 30 kg, kan mycket väl både springa ifrån och brotta ned en kraggbarbar på 210 cm, 125 kg. Lite snett. Stridssystemets VINIT-regler gör att man ofta bollar rollen som anfallare-försvarare mellan sig hela tiden, och jag gillar inte anfallare/försvarare-upplägget överhuvudtaget. Magisystemet har en del anmärkningsvärda flaws också - framförallt är variationerna på besvärjelsers räckvidd alldeles för begränsade, och man kan ha vissa reservationer mot den grundläggande logiken - obetydliga små effekter kan vara svårare att åstadkomma än en jätteledboll eftersom de kräver mer precision.

Och så är världen ett jävla lapptäcke. Det märks att den är skapad av olika personer med olika viljor, preferenser och stundtals tragiskt dålig koll sinsemellan. Inkonsekvenser och geografiska märkligheter dyker upp här och var, och rasinflationen är ett faktum. Monstren blir töntiga och mer långsökta för varje ny monsterbok, och då är de redan är överflödiga till att börja med. Och så finns det en massa grekiska cepemytologivarelser som inte alls passar in i 'trovärdig' fantasy som Eon.

Ekonomin i världen är också alldeles fucked up. Saker och ting, vapen och magiska kongelat framförallt, är totalt orimligt dyra, och handel och långväga kommunikation verkar fungera tämligen skumt - landet Mûhad verkar tex exportera en stor mängd slavar, men det finns ingenstans att exportera dem till. Och där kommer vi in på den totalsneda demografin - Mundana har oerhört lite invånare och är oerhört glesbefolkat, samtidigt som många länder är enormt militariserade med vår världs mått mätt. I landet Damarien är 1 av 6 personer krigare. På samma vis är somliga länder oerhört militärt överlägsna sina grannländer, samtidigt som de är fiender, men ändå har de inte erövrat grannlandet än.

Och så har vi den enormt statiska historien. Mundana har skriftliga källor som går 10000 år tillbaka i tiden, men på hela denna eon verkar väldigt lite ha skett rent utvecklingsmässigt - i bästa fall har de gått från bronsålder till senmedeltid. Hela den utdragna historien består mestadels av ett fåtal extremt långlivade riken som krigar fram och tillbaka med varandra utan att någondera någonsin gör några landvinningar att tala om. Efter ett par tusen år går några av rikena under i katastrofer av olika slag.

Jo, och så visade sig Mundanas jättehemliga och mystiska förflutna vara en skitfjantig demoninvasion modell #1A. Det är väl det värsta av allt.

- Ymir, hatar Eon, så det så.
 
Top