Nekromanti Slagga ditt favoritspel

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Va?

Håller inte med om att Eon suger, men det kan jag ta en annan gång.

Om du nu ska skriva en modul i denna värld tycker jag inte att du borde bli alltför förvånad om någon, till exempel jag, undrar över hur det går ihop egentligen? Skriva material till ett spel man hatar?

Eller är det just därför? Du har haft så mycket att göra med Eon att du ser det dåliga mer än det bra?

Det där med slavhandeln i Mûhad är väl ändå upp till dig?

Och borde det inte finnas fler länder att exportera till än de som är öster om Mûhad, för jag utgår att det är dem du utgick ifrån.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jo!

Liksom, hela den här tråden går ut på att dissa sitt favoritspel. Det vill säga, göra precis det man brukar göra om sina hatobjekt, dra fram alla dess skavanker i obarmhärtighetens ljus, fast det är ens favvospel man ska göra det med. Alltså, om någon tar upp ett spel i den här tråden så är det deras favoritspel, vadän de säger om det.

Poängen är nämligen att dra fram de skavanker som till och med ens favoritspel råkar ha, i syfte att visa att inte ens favvospelet är perfekt. Vi vet alla hur det går till i flamewars: "ditt favvospel suger för att blablablah". Tanken med den här tråden är att öppna ögonen hos flejmarna genom att vända på det: "mitt favvospel suger för att blablalbah!" Om inte annat så kanske man blir medveten om att ens favoritspel inte är så überbäst som man inbillar sig.

Så ta det som en övning och dissa Eon du med.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: Va?

Erm. Tråden heter "Slagga ditt favoritspel". Även om man gillar Eon (som ju Ymir gör) kan man ju ha en hel del invändningar. Du förväntar dig väl inte att man ska vara helt och hållet okritisk till de spel man skriver moduler till?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
jajamen!

Här är min lista på Eons tillkortakommanden (kan göras längre, men detta är vad jag kom på just nu):
- Antalet invånare i städerna (på tok för få)
- Ortsnamnen (inkonsekventa och ibland riktigt fåniga)
- Magifixering bortom allt förnuft
- Tärningsmastubation
- Regler hit och dit till förbannelse
- Stark tendens till sugig D&D-eklektism
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Undran [OT]

Ortsnamnen må vara fåniga stundtals, men inkonsekventa? Vad menar du? Jag brukar framhålla Eon som ett typexempel på ett spel där ortsnamnen faktiskt är genomtänkta med avseende på språkklang och ursprung.

- Ymir, undrar
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Va?

Om du nu ska skriva en modul i denna värld tycker jag inte att du borde bli alltför förvånad om någon, till exempel jag, undrar över hur det går ihop egentligen? Skriva material till ett spel man hatar?
Du är medveten om att syftet med den här tråden är att slagga sitt favoritspel va? :gremgrin:

Det där med slavhandeln i Mûhad är väl ändå upp till dig?
En gissning är att slavexporten står i Sjöfarare & Pirater? Isf är det officiellt material och Ymir kan bara välja att tolka det, inte ignorera det.

Och borde det inte finnas fler länder att exportera till än de som är öster om Mûhad, för jag utgår att det är dem du utgick ifrån.
Vad finns väster om Mûhad? Forion, Momolan, Sung, Eumo, Menon-Aun, Tarhai, och inte så många fler. Och varifrån kommer alla slavarna som Mûhad påstås exportera? Mûhad för inte krig mot länderna i öst och några större slavräder åt det hållet har jag inte läst om. Den enda logiska förklaringen är då att man antingen begår rovdrift på den egna befolkningen (mkt dum idé) eller så tar man dem västerifrån. Isf lär Sung, Eumo, Momolan och stamfolken i deras närhet snarare vara offer för Mûhads slavjakt än en potentiell marknad. Så visst är Mundana en ding, ding värld. :gremcrazy:


/Rax
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Keeping with the heritage [OT Hattrick]

Testa Ob2T10 istället... det vore ju bra om någon testade det också... Eller vad vet jag, det kanske någon gjort...
Ob2T10 används i detta nu i Phelans Eon-kampanj om legosoldater på solsemester.


/Rax
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Undran [OT]

Västerbrygga i samma land som Talon och Hadarlon. Ok, det brukar sägas (i en för mig synnerligen genomskinlig förklaring) att Västerbrygga är en översättning till svenska från soldariska, men varför då inte översätta Talon och Hadarlon? Jag vet, därför att Talon och Hadarlon låter mycket coolare än Öljeboda och Grythult. Men varför inte då behålla det soldariska namnet bakom Västerbrygga? Vad det nu kan vara. Kanske Candalarion eller något annat tolkienistiskt. Som du ser blir det hela ganska genomskinligt och föga trovärdigt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Va?

Vad finns väster om Mûhad? Forion, Momolan, Sung, Eumo, Menon-Aun, Tarhai, och inte så många fler. Och varifrån kommer alla slavarna som Mûhad påstås exportera? Mûhad för inte krig mot länderna i öst och några större slavräder åt det hållet har jag inte läst om. Den enda logiska förklaringen är då att man antingen begår rovdrift på den egna befolkningen (mkt dum idé) eller så tar man dem västerifrån. Isf lär Sung, Eumo, Momolan och stamfolken i deras närhet snarare vara offer för Mûhads slavjakt än en potentiell marknad. Så visst är Mundana en ding, ding värld.
Jag gav en del förklaringar i min artikel 'Slaveri i Mundana' i Fenix #3, vill jag minnas. Helt omöjligt att reda ut är det definitivt inte.

Men men...vi borde kanske försöka att inte sväva ut för mycket i Eondiskussion i den här tråden?

- Ymir, redan OT
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Entymologi [OT]

Eller så kan du ju jämföra halvt om halvt begripliga namn som
"Arboga", "Tångböle", "Trollhättan", "Stockholm" och "Sundsvall" med entymologiskt obegripliga, förmodat forntida namn som "Orust", "Tjörn", "Ven" och "Ätran". Det kan helt enkelt vara så att "Talon" och "Hadarlon" är mycket gamla namn som innehåller ord som sedan länge fallit ur bruk och kanske inte finns bevarade i skrift i något mundant språk, medan "Västerbrygga" är av mycket yngre datum. Det går dessutom ihop med hur städerna beskrivits i Eon - Talon och Hadarlon är stora, muromgärdade och anrika, Västerbrygga är en nybyggarhåla eller så.

Liksom, det är inte konstigare än namn som Beijing, Guangzhou, Shanghai och Xi'an i samma land som städer som Kashgar, Yarkand, Korla och Khotan, egentligen.

- Ymir, erbjuder en alternativ förklaring
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Ja! Det är den dummaste regeln genom tiderna!

Nu har jag lusläst min WFRP-regelbok och har funnit följande:

Om man har färdigheten Consume Alcohol så får man bara halva avdraget på grundegenskaperna pga av alkoholkonsumtion. Hur stora dessa avdrag är beskrivs dock inte närmare. Istället hänvisas till avsnittet om gifter, men där tas inte alkohol och dess effekter upp heller.

Så, visst verkar regeln hållbar (ur ett systemmässigt perspektiv), men det är till synes en husregel som följer av beskrivningen i Consume Alcohol.

Of course, I could be wrong.

/Rax, informatör :gremwink:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Va? (ANT)

Jag gav en del förklaringar i min artikel 'Slaveri i Mundana' i Fenix #3, vill jag minnas.
Tyvärr, jag läser inte Fenix, så den artikeln har jag missat.


/Rax
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Etymologi [OT]

Nåväl, visst kan man göra en efterkonstruktion och hitta på en story som på ett trovärdigt sätt bortförklarar missarna. Din förklaring är i så fall lika god som någon. Jag är dock mest intresserad av tillkomstprocessen. Namnen Talon och Hardalon valdes förmodligen endast av en anledning, nämligen för att de lät tolkienistiskt fantasy-coola, inte på grund av eventuella toponymiska eller etymologiska finesser. Västerbrygga valdes med all sannolikhet för att det skulle förmedla en medeltida nordeuropeisk känsla. Men för mig är det uppenbart att herr namnkonstruktör inte har kunnat bestämma sig vilken princip som man skulle hålla på i skapandet av ortsnamn. Eklektism så det stänker om det, helt enkelt.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Skoj skoj...

...synd bara att jag inte har något favoritrollspel.

Men Nephilim är helt ospelbart och har fullkomligt idiotiska attribut och ett skittrist magisystem. Dessutom är alla citaten från Foucalts Pendel eller Rosens Namn och jag hatar Eco den självgode lille dryge besserwissern.

Sedan var det bara så billigt med Le Comte.

Wraith är helknasigt och har alldeles för dåliga moduler med rent ut sagt urkassa foki. Vem fan vill veta hur bra legionsoldater är, vad en relikgameboy gör eller hur man bäst spöar specters? Wraith ska vara mycket känsla och mycket inspiration, vilket faller bort lite för ofta.

Sedan har vi 7th Sea, som är dåligt överallt. Inte nog med att mycket av fluffet är baserat på fördomar, schabloner och IDIOTI (vikingar i långskepp anno 1668 lix0m). Alderac har dessutom lagt till en massa trams (alla exempel i hela spelet är naiva och fåniga)... Nej usch.

Sedan har vi Nobilis, som är helt ospelbart, CoC som är den mest nischade skit någonsin och Viking som är så trist att man spyr på det.

Nej, fan, när jag tänker efter ska jag nog slänga alla mina rollspel. Förutom The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen då, såklart.

- Lycan
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jag tänker inte säga något om Tribe 8:s regler, men spelvärlden lämnar en hel del att önska. För det första är stammarna förvirrande. Det går med lite fantasi att köpa att mänskligheten fanatiskt skulle börja dyrka varsinn biomekanisk gudinna om dessa verkligen hade räddat dem från Z'Bri, men jag kan för allt i världen inte förstå hur varje människa i hela världen på en gång kunde nischa sig efter -inte en kultur, utan- en livsstil, avgjord av vilken gudinna som räddade henne. Alla som räddades av Magdalen blir alltså värsta slamporna och spionerna och deras barn och barnbarn och ättlingarna för all framtid. Det blir till och med så löjligt att det i boken visas exempel på hur stammedlemmar inte känner att det passar in i sin egen stam, och sen avslöjas det att detta är en konsekvens av att personen egentligen föddes in i en annan stam.

När stammedlemmarna sedan blir utkastade förlorar de hela sin identitet och blir antingen punkiga rebeller, arga jägare, djupsinnade profeter eller inställsamma stamstövelslickare. Det finns ingen annan möjlighet. På något sätt lyckas man (trots att teknologin i spelet på många sätt motsvarar bronsålderns) ta bort personens tatueringar utan att lämna några synbara ärr. Personen väljer sen några nya tatueringar och är plötsligt utvald av ödet att föra striden till Z'Bri!

Men det som verkligen är droppen är det fåniga rättssystemet. Mördare och våldtäktsmän avrättas. Revolutionärer och systemifrågasättare exileras?! Och detta anses vara ett värre straff?! Det är alltså det slutgiltiga tecknet på att ens gudinna slutar älska en, men avrättning är alltså på den säkra sidan i det avseendet? Och trots att den åttonde stammen organiserar sig och spränger byggnader i Sunken City och jävlas fortsätter shebanerna att exilera stammedlemmar. "Vad sägs om att vi dödar den här snubben, han har pissat på en helig staty och dödat ett par präster." "Nä, jag tycker att vi exilerar honom. Så småningom kommer han ändå tillbaka för att spränga en byggnad eller något annat jävelskap, och då tar vi honom!" Det är en av de saker jag har haft svårast att förklara för mina spelare. Jag menar - går det inte att både ta bort gudinnans kärlek och döda personen? Men vänta, då skulle det ju inte finnas något spelkoncept!

Ganska lökigt spel egentligen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Västmark

Västmark är innovativt, välskrivet och fullproppat med tips på många sätt, men det finns ändå en del saker jag kan klaga på. Stridssystemet är baserat på handlingar vilket känns ganska föråldrat i sammanhanget. Vidare är det bättre att vara defensiv med en stridsklubba än ett spjut, eftersom det är vapnets "stryktålighet" som mäter försvarsförmågan. Sedan är jag inte så road av Ivanhoe-aktig riddarromantik heller, utan skulle föredra mer sagostämning och mystik, mer vita fläckar och mindre gridodling. Och så borde man kunna göra häftigare regler för att bygga figurer som är älvafolk. Att bara balansera Älvablod med några nackdelar är inte så värst skoj, för det borde verkligen kännas att älvor är annorlunda.

Så därför använder vi Västmarks regler med den alternativa turordningsregeln i Trudvang, så kommer man runt alla nackdelarna, nästan. :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Döden vs Exil

Men det som verkligen är droppen är det fåniga rättssystemet. Mördare och våldtäktsmän avrättas. Revolutionärer och systemifrågasättare exileras?!
Mjae, men det där är ju ändå inte så konstigt. Fredlöshet ansågs, mig veterligen, i många medeltida/forntida kulturer vara ett värre straff än döden. Att gå i exil innebär att uteslutas ur all gemenskap och skiljas från allt man älskar och håller av - åtminstone i en värld där den sociala och geografiska rörligheten är långt mer begränsad än dagens. Extra påtagliget var det kanske i det gamla Kina, där man hade bilden av sitt eget land som en oas av civilisation och glädjeämnen omgiven av en barbarisk, primitiv och ondskefull värld. Exil var en mardröm för kineserna, även om det bara var hur de upplevde det hela - i praktiken behövde det givetvis inte vara så hemskt, de omgivande nomadfolken kunde vara ganska schyssta. Åtskilliga gånger kunde personer som drivits i exil återvända i triumf massor av år senare och upprätta sin ära ånyo. Ungefär så lär det funka i Tribe 8 - exil upplevs som väldigt hemskt eftersom den sociala stamgemenskapen är så oerhört viktig, men människors föreställningsvärld behöver inte alltid motsvara verkligheten.
Dödsstraffet, som jämförelse, är kanske bara en biljett till skärselden, och omsider himlen, eller nästa återfödelse. Det väger inte riktigt lika tungt.

- Ymir, resonerar
 
Top