Necross
Hero
Ja, det är förbryllande.Rangertheman;n273336 said:Det jag är lite förvånad över är att rekommendationerna i Törnetronen är att rollpersonerna bör ha spenderat massor av XP på stridsfärdigheter.
Ja, det är förbryllande.Rangertheman;n273336 said:Det jag är lite förvånad över är att rekommendationerna i Törnetronen är att rollpersonerna bör ha spenderat massor av XP på stridsfärdigheter.
Jag är på intet sätt någon puritan eller fanboy, det var därför jag startade den här tråden för att be om råd. Jag tänker mig dock ganska små moddar. Det du beskriver här är ganska radikala förändringar som jag skulle ha lättare att ta till mig om vi inte redan kommit en bra bit in i kampanjen.Platon;n273261 said:Att den här tråden dyker upp i olika skepnader med jämna mellanrum skvallrar väl om att problemet naturligtvis finns där. Men vi har personligen inte upplevt det sådär supermkt. För en ny spelgrupp är det som sagt ganska enkelt att undvika:
1) SL måste göra klart att hen inte accepterar min-maxande. Max 1-2 förmågor som ger anfallsbonus. Det är ganska enkelt egentligen.
2) inte ge för mkt xp
3) ge stora bonusar för icke-strids förmågor, så de känns meningsfulla och rp vill spendera poäng i dem
4) tänka igenom "bossarna" och småfuska; i min grupp låter jag dem ibland ha förmågor som låter dem ducka avståndsprojektiler, jag ger dem regeneration eller bara ökar deras hp.
5) kör inte strider slag-för-slag 'til death. Man kan inte köra striderna à la Gloomhaven. Den balansen finns inte. Kör mkt narrativt. Monsterna flyr efter ett tag. Om rp är väldigt starka går de i fällor. Låt dem inte hela mer än max 1 gång per dag. Knocka ut helaren i gänget. Inför permanenta skador/djupa skador/medvetslöshet som man inte direkt hämtar sig ifrån. Osv
När man lärt sig behärska 1-5 blir det hela jävligt hanterbart och kul. Innan dess; frustration.
Jag tänker spontant att dungeon world eller något annat pbta hade erbjudit mer flow I striderna på ett sätt som du verkar vilja ha. Där slår också bara spelarna tärning.Necross;n273349 said:Nej, men striderna blir roligare om de blir lite längre ibland och aningen böljande. Att rp:na ibland upplever att de var nära döden.
Ja, tanken har slagit mig att byta system, men jag tycker ändå att det har många fördelar, t ex att jag inte behöver slå tärning medan spelarna (som älskar att slå tärning) faktiskt får göra det massor. Med mera.
Håller med. Som SL har man fullt upp med intrigen och alla grupperingar som var och en har olika agendor. Det går inte att dessutom hålla koll så att alla tänkbara min-max-kombinationer hanteras på ett bra sätt. Jag tycker det ansvaret får ligga på spelarna. Skapar de rollpersoner som plöjer igenom allt, helt utan risk, får de skylla sig själva om de tycker att äventyret blir tråkigt.Bifur;n273276 said:Huvudet på spiken. En min-maxad RP rubbar balansen för övriga som inte tänkt så (därmed inte sagt att de är dåliga på strid). Haken för mig är vidare att jag som SL (vilket var problematiskt innan vår regeländring) inte orkar hålla koll på allt. Intrigen tar för mycket kraft. Jag har ärligt inte läst vad alla förmågor kan göra. Då är det lätt att hamna i orimliga situationer och även att spela fienden smart nog.
Väldigt enkelt att ändra i Fate Core också, så att bara spelarna slår tärningar. Blir lite mindre spread i tärningsresultaten, men inte så att det stör.APM;n273363 said:Jag tänker spontant att dungeon world eller något annat pbta hade erbjudit mer flow I striderna på ett sätt som du verkar vilja ha. Där slår också bara spelarna tärning.
Rangertheman;n273367 said:Väldigt enkelt att ändra i Fate Core också, så att bara spelarna slår tärningar. Blir lite mindre spread i tärningsresultaten, men inte så att det stör.
God45;n273294 said:1) Vill man inte använda systemet på en så här grundläggande nivå kan man väll bara köra ett bättre system? Och varför vill man göra karaktärerna värre när det leder till tråkigare spel?
2) Att stoppa spelarna från karaktärsutveckling tar bara mer kul av bordet.
3) Igen. Varför uppmuntra fler spelare att vara sämre i strid när det är ett stort problem med spelet.
4) Jag ser varken en lösning i att sluta använda spelet för vad det är till för att göra eller att bryta förtroendet mellan spelledaren och spelarna genom fusk. Det här tipset är rakt upp och ner dåligt spelledande.
5) Om jag ska skriva om hela spelet kan jag bara köra något annat. Och att använda tekniker som tar ut helaren ur varje strid är säkert superkul för den som spelar helaren.
De här tipsen är saker som skapar misstro hos spelare och leder till dåligt spelarbeteende i flera år efter de gått vidare till andra spelledare.
Intressant, kan du utveckla hur du tänker?CapnZapp;n301490 said:Min enda kommentar är:
Det är tråkigt att så många väljer att inte se problemen.
Jag ser att vissa grupper har problem, men jag ser också att många grupper inte har det.CapnZapp;n301490 said:Min enda kommentar är:
Nu tillhör väl jag de som har en del invändningar men jag har inte jättesvårt att föreställa mig att min grupp kunde flutit igen äventyren utan att drabbas så mycket av svårigheterna i systemet och hade därför inte heller funderat på dem. Är det bara teoretiska problem så varför bry sig?Rangertheman;n301495 said:Jag ser att vissa grupper har problem, men jag ser också att många grupper inte har det.
För min del håller jag med om att det finns problem, framförallt på högre nivåer och skulle önska att Järnringen/Fria Ligan gjorde något från officiellt håll för att förbättra/balansera systemet, antingen som valfria regelalternativ eller som ett reviderat 2.0-spel.CapnZapp;n301490 said:Min enda kommentar är:
Japp, denna kör jag också med. Det finns en hel del andra konstigheter som kan behövas åtgärdas också, vi får se när de kommer längre. Framförallt fattar jag inte vad det ska vara för motstånd i del 4+ av Törnetronen, eftersom spelargrupperna ganska snabbt blir otroligt kraftfulla om man inte ger ut vääääldigt lite erfarenhet. Jag kommer troligen förorda att mina spelare gör nya rollpersoner, så att man får lite "reset" i powerlevel. Men då lär jag väl få modda ned motståndet. Ja ni hör, det blir rörigt.Paal;n301534 said:Vi har infört en husregel som omvandlar extra skadetärningar till EN extratärning av stigande grad, bara den fixen löser de flesta problemen för oss.
Av kommentarerna på Reddit att döma kommer det i Spelledarens handbokPaal;n301534 said:För min del håller jag med om att det finns problem, framförallt på högre nivåer och skulle önska att Järnringen/Fria Ligan gjorde något från officiellt håll för att förbättra/balansera systemet, antingen som valfria regelalternativ eller som ett reviderat 2.0-spel.
Ett alternativ är att göra det omöjligt att tillgodogöra sig extraskadan från både förmågorna Järnnäve och Bärsärk. På det sättet dämpas skadan effektivt och Järnnäve respektive Bärsärk blir två mer separata spår att välja för en krigare (vilket inte är fel om man har en spelgrupp med flera krigare som tycker det blir tråkigt att överlappa varandra). Det blir i vart fall två separata taktiker att välja beroende på motstånd.För min del håller jag med om att det finns problem, framförallt på högre nivåer och skulle önska att Järnringen/Fria Ligan gjorde något från officiellt håll för att förbättra/balansera systemet, antingen som valfria regelalternativ eller som ett reviderat 2.0-spel.
Men jag anser också att spelet är lätt att modda och husregla och att så länge vi inom vår spelgrupp använder sunt förnuft och undviker vissa combos så är det inte ett jättestort problem. Vi har infört en husregel som omvandlar extra skadetärningar till EN extratärning av stigande grad, bara den fixen löser många av problemen för oss.
Men visst hade jag hellre sett ett ännu bättre och förfinat Symbaroum.