Nekromanti Skulle du ha ett skjutvapen?

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Ja.

Vitulv said:
Jag skulle ta över min fars pistoler då den stunden var kommen. Skulle för kul skull öva prickskytte på skjutbanor.

Vitulv said:
Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Skulle nöja mig med de pistoler som jag skulle få ärva.
38 Magnum
357 Magnum
Luger (kommer inte ihåg vad det var för kaliber på den)

Har för mig att han äger en till pistol också men kommer dock inte ihåg vad det skulle vara sort.

/Jaggernaut - är dock en förfärlig prickskytt.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?


Varför?
Eventuellt så skulle jag kunna ha ett vapen, om jag skulle jaga eller hålla på med prickskytte. Dock med reservation för att det isåfall att vapnet inte skulle vara hemma hos mig, även om survivalisten i mig skriker avskyvärda kränkande ord mot mig. Vapnet/vapnen skulle troligen vara hemma hos den ev vapenklubb som jag skulle vara med i.


Vitulv said:
Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Om den skulle vara för nöjes skull så skulle jag nog säga ett maskingevär, jaktgevär om jag skulle jaga (elefantgevär!) prickskytte så skulle jag nog helst vilja ha någon som var billig att tillverka, och lätt att få ev reservdelar till.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag äger en massa vapen, men inget som går under svensk vapenlag. Pilbågar, yxor, svärd, dolkar, påkar, stavar, spjut...

Om jag hade en massa pengar skulle jag faktiskt kunna tänka mig skaffa ett vapen som i nuläget kräver lisens.

Ett awesome historisk armborst av något slag. För att armborst är asläckra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Om jag hade en massa pengar skulle jag faktiskt kunna tänka mig skaffa ett vapen som i nuläger kräver lisens.

Ett awesome historisk armborst av något slag. För att armborst är asläckra.
+1
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Nej nej nej. Aldrig i livet. Jag har gjort lumpen och har ingen särskilt negativ inställning till skjutvapen på det sättet. Som rollspelare kan jag till och med finna dem coola. Men själva tanken på att vi skulle få lättare tillgång till pistoler i samhället i allmänhet ger mig så mycket ont i magen att jag omöjligt kan tänka på detta som en lustig teoretisk diskussion.

Redan som det är så är skjutvapen så pass vanliga att jag har stirrat in i ögonen på personer som riktat laddade vapen mot mig i olika situationer två gånger i mitt liv. Alltså. Nej till hela grejen. Vill inte bidra till att sprida skiten, tycker om nuvarande lagstiftningen och har inget emot jakt och skytteklubbar alls dock.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Yes. Helt klart och utan tvekan

Många olika anledningar. Självförsvar. En massa andra nutters skulle ha vapen och då skulle jag vilja kunna försvara mig (däri ligger väl paradoxen med sådana vapenlagar och självförsvars argumentet. tjuvar och mörkermän blir tungt beväpnade).
Det är också jävligt kul att skjuta och jaga. Tävlingskytte kanske.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
ok om man ser till sjävförsvar/get the hell of my land scenriot skulle jag ha dessa hemma i mitt hus:

Ak47 - http://en.wikipedia.org/wiki/AK_47

Mossberg 500 - http://en.wikipedia.org/wiki/Mossberg_500

Colt 1911 - http://en.wikipedia.org/wiki/Colt_1911

Thompson - http://en.wikipedia.org/wiki/Thompson_submachine_gun

Anledningarna är många men pålitlighet och användarvänlighet är nyckelord. plus att allt du träffar i princip dör.

Kul tråd
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Nej.

I alla fall inte ett fungerande vapen. Jag skulle kunna tänka mig en antik musköt, för de ser häftiga ut på väggen.

A) Jag har ingen användning för det.

B) Risken att jag eller någon annan skadas av vapnet är betydligt större än chansen att jag framgångsrikt använder det för att försvara mig.

C) Ett vapen avskräcker inte inbrottstjuvar -- tvärtom öker det risken för inbrott eftersom jag plötsligt har något som tjuvarna vill ha.

D) Mina föräldrar är inte kusiner.

/tobias
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?"

Ja, men det är tveksamt om jag skulle ha råd.

"Varför?"

Av massor med anledningar: för att alla andra kommer att gå runt med vapen, för att det är kul när det smäller och för att det är bra att ha vid zombieapokalyps...
Nä men framförallt för att kunna jaga. Är uppväxt i en jägarfamilj, gillar både vildmark och kött och tycker att det finns en viss heder i att själv fixa mat på bordet så att säga. När jag får råd i framtiden så ska jag nog satsa på att ta jaktlicens.

"Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?"

- Något gammalt slutstyckegevär, gärna en gammal mauser eller mosin-nagant eftersom att det är kvalitetsgrejer som har historia.
- Ett helt vanligt dubbelpipigt hagelgevär, ingen pump- eller semiautomat eftersom det bara ska användas till jakt och eftersom jag inte har någon intention att använda mer än ett skott per djur.
- Eventuellt en pistol för avlivning men det är egentligen helt onödigt. Nah, skit i pistolen förresten.

Sen skulle jag vilja prova på att skjuta med en AK-47:a och en PPSh, bara för att. Jag skulle inte behöva äga dem dock.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vad kostar egentligen en puffra? Folk verkar så jäkla ängsliga för att inte ha råd. Jag utgick från att en liten praktisk revolver gick på kanske 800 spänn, det är ju inte världens mest komplicerade mekanik precis. Och nördar brukar ju inte ha svårt att slösa pengar på onödiga grej så...
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
ond bråd död said:
Vad kostar egentligen en puffra? Folk verkar så jäkla ängsliga för att inte ha råd. Jag utgick från att en liten praktisk revolver gick på kanske 800 spänn, det är ju inte världens mest komplicerade mekanik precis. Och nördar brukar ju inte ha svårt att slösa pengar på onödiga grej så...
800 SEK låter lågt, även för en revolver. Du får du nog ge någonstans mellan 200-600 amerikanska dollar för en revolver, 500-1000 för en automatpistol eller ett AK-47-derivat, kring 1000 för AR-15-karbiner och 2000+ för nyare karbiner så som FN SCAR eller Bushmaster ACR. Sedan tillkommer ju en hel del kringutrustning som också kostar.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Vad kostar egentligen en puffra?"

Alltså en gammal mauser, vapenfett och några lådor med patroner är väl inte så jäkla dyrt och det skulle jag säkert ha råd med även idag. Vad fan kan det kosta, 10000 för en Husqvarnakarbin från 40-talet? Mindre?
Men till den måste man ju ha ett vapenskåp som går på några tusen, och om man ska ut i skogen och döda djur så bör man ha bra kläder som kan kosta otroligt mycket pengar. Bra kikarsikten kan väl knappast vara billiga heller och är man seriös bör man väl ha en väldresserad hund också.

Men det är klart, vill man bara ha en Saturday night special under kudden så pratar vi om helt andra summor. Det är ingenting jag skulle vilja ha i alla fall.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
ond bråd död said:
Vad kostar egentligen en puffra? Folk verkar så jäkla ängsliga för att inte ha råd. Jag utgick från att en liten praktisk revolver gick på kanske 800 spänn, det är ju inte världens mest komplicerade mekanik precis. Och nördar brukar ju inte ha svårt att slösa pengar på onödiga grej så...
Beror helt på vad du vill ha. Vi snackar dock tusenlappar. 500-1000:- kan du få hyfsade replikor för men inte riktiga grejer. En revolverreplika ligger runt just 500:- och uppåt.

Ska du ha ett riktigt handeldvapen och köpa det i de här krokarna så kostar det helt enkelt. Det är klart att det kostar mindre i andra delar av världen, men då har vi plötsligt en fråga om smuggling att ta hand om.

Ska du ta ut ett vapen från ett annat land lagligt behöver du en jädra massa tillstånd och inte minst licens. Det är vad jag tror mig ha läst i alla fall. Har för mig jag sett andra forumstrådar om just sådana frågor på Flashback. Antingen en jädra massa tillstånd eller att det i princip inte går alls om man inte gör värsta fläskproceduren av det.

Förövrigt är ju licensen alltid ett helvete, vilket gör att man i Sverige typ måste jaga eller tävla för att få ha ett vapen under lagliga omständigheter. ... Vilket just den här tråden tar upp - om lagen kring licenser vore slappare.

... skriver solvebring som babblar för mycket.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Här har du en del priser för begagnade vapen. Dyrt om du t.ex. kikar på revolvrar och eller pistoler med kaliber 32+. Inga 800:- där inte.

... De hade tyvärr inte satt ut några priser på de vapen de sålde i sin butik. Men just de här begagnade har satta priser.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Oj, de var ju myskodyra. Men jag antar att det är extrakostnaderna att få dem till Sverige som förvärrar priserna. I vilket fall bör ju en revolver betala igen sig rätt snabbt när man kan börja råna butiker och så.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
ond bråd död said:
Oj, de var ju myskodyra. Men jag antar att det är extrakostnaderna att få dem till Sverige som förvärrar priserna. I vilket fall bör ju en revolver betala igen sig rätt snabbt när man kan börja råna butiker och så.
Det är inte så konstigt att vapenpriserna i Sverige är höga med tanke på att det nästan helt och hållet saknas en marknad för dem. Eftersom originalposten gällde ett hypotetiskt fall där vi kastade den svenska lagstiftningen åt skogen, tror jag att det är bättre att faktiskt titta på en marknad där lagstiftningen faktiskt ser ut som sådan; alltså vissa vapenliberala amerikanska stater. Vitulvs fråga och de svar som getts är ändå intressanta, för det visar på att det inte automatiskt skulle innebära att varenda tjomme skulle skaffa sig ett handeldvapen "bara för att man får". Och likt prisvariationerna på andra områden jämfört mellan Sverige och USA, så skulle nog prisnivån hamna lite högre här. Därav min prisangivning i dollar.

Men det är klart, råna en bank så betalar det tillbaka! :gremwink:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Eftersom jag inte anser att vapen är till någon nytta i modernt samhälle, annat än att skjuta andra som har vapnet av samma anledning, så skulle jag bara skaffa mig ett för nöjes skull (förtydling: om man kan hantera vapnet och är beredd att skjuta folk i självförsvar så visst kan man se det som ett "verktyg", men det applicerar inte på mig).

Dock, vi köper massa saker vi inte behöver för det höga nöjets skull, så jag ser inte vapen som något annorlunda. Skulle gärna äga en hel arsenal av vapen att pilla på och kanske skjuta någon gång då och då. Om nöjesbudgeten räcker det vill säga... det finns ju betydligt vettigare saker att spendera sina pengar på.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Kanske.

För att jag gillar att skjuta. Inte folk men prickskytte.
Skulle iof likagärna kunna tänka mig en stor jäkla Yumi båge.

En WA 2000: för att den är min hemliga kärlek.
 
Top