Nekromanti Skulle du ha ett skjutvapen?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?

Varför?

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?"

Ja.

"Varför?"

För att kunna skydda mig när regeringen och FN kom för att ta mitt vapen från mig.

"Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?"

Antagligen ett maskingevär. Eller en FN90.


Storuggla, eller inte alls eftersom jag inte jagar
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?

Nej.

Varför?

För vapen (och främst handeldvapen) används för att döda människor. Jag undviker helst att döda någon.
Dessutom skulle chansen att någon annan använde ett vapen mot mig öka dramatiskt om jag också var (eller om de misstänkte att jag var) beväpnad.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?

Ett ursäktande leende och snabba fötter, har jag klarat mig bra på hittills..
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Android IV said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?

Nej.

Varför?

För vapen (och främst handeldvapen) används för att döda människor. Jag undviker helst att döda någon.
Dessutom skulle chansen att någon annan använde ett vapen mot mig öka dramatiskt om jag också var (eller om de misstänkte att jag var) beväpnad.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?

Ett ursäktande leende och snabba fötter, har jag klarat mig bra på hittills..
copy-paste
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Mycket möjligt, ja.

För att skytte är skoj, men jag ogillar klubbar och tävlande. Känns så krystat. Skulle hellre, under lite friare former som i staterna, kunna panga lite som jag vill - fast såklart på ett avsett område. Med andra ord skulle jag mer än gärna bara ha ett vapen för nöjet att kunna plocka ett par burkar, flaskor och pappfigurer.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Det vetefan... Någon pistol av något slag. En stilig äldre Colt kanske. En trög 1911 kanske. Annars så är revolvrar tufft som böveln. En mysig nytillverkad westerngoding vore kanske kul att panga med. Något i stil med en Colt Army 1860. Den tycker jag ser snygg ut.

Fast när det väl kommer till kritan, eftersom man inte ska vara onödig så nej. Nej, jag skulle egentligen inte behöva ett vapen. En fin replika på väggen vore nästan lika gott för min del.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Mycket möjligt.

För att det som alla vet är sjukt kul med saker som smäller. Det är det kul att skjuta prick på bana, men idag så omständigt att det inte är värt det. Sen skulle jag nog börja skjuta lerduvor också.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Hm, antagligen en kpist av något slag; billig ammo och bekvämare att skjuta med en pistoler.
Kanske även ett hagelgevär också. Även om det vore sjukt kul att ha en gammal 10,5;a att panga med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,630
Location
Rissne
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Nej.

Vitulv said:
För att jag ogillar vapen och ogärna ser fler spridda. Jag skulle löpa större risk att skada mig själv och folk i närheten om jag någonsin försökte "försvara mig" med vapen.

Den enda gång jag varit med om något våldsamt eller liknande hade det inte hjälpt om jag haft en pistol.

Jag tycker inte att det är "häftigt" med riktiga vapen, de gör mig mest obehaglig till mods. Jag är alldeles för pacifistisk av mig för att kunna tänka mig hantera vapen i andra sammanhang än typ airsoft eller luftpistolskytte.

Vitulv said:
Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
En såndär pistol det sticker ut en "pang"-flagga ur. Eller jag vet inte.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Säger samma som krank, frånsett att jag är rädd för soft-air-gun och luftpistoler. Kan gå illa med luftpistoler med en ny kolsyrepatron med.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?

Ja.

Varför?

Skjuta ihjäl folk som tresspassar på min mark olovligt.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?

Flera olika. Tresspasserskjutandet med någon stor boltactionbössa, tror det skulle motivera mig att öva mer än ett automatvapen. Sen måste man ju ha ett riktigt automatvapen när en svärm plundrare/inbrottstjuvar anfaller min gård. Tänker mig en AK med grov kaliber och ett trummagasin så man kan "haxxa" folk genom väggar. Ifall man ska ut så gäller antingen en liten pistol, ganske en glock för att de sällan strular. Om man är ute och kör eller rastar hunden eller något på natten kan en sådan här vara bra:
http://www.youtube.com/watch?v=D99NHb6B03s
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
]Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?

Nix.


Varför?

Jag har svårt att se en situation där jag skulle kunna använda det på ett klokt sätt. Och just för att vapen är kul och tuffa vill jag för allt i världen inte att det finns någon som helst risk att mitt barn får fatt på ett, oavsett hur låst och uppdelat vapnet förvaras. De slöa svärd jag har hemma kan skada eller kanske t o m döda, men inte genom att lätt peta på dem.


Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?

Ju äldre saker desto bättre. I film/TV/spel skall det helst vara 1600-tal eller äldre. Väldigt gärna äldre. Skulle jag ha ett skjutvapen vore det i så fall helst en gammal fin ryttarpistol eller något bisarrt kombinationsvapen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Kanske, om jag hade råd till det vill säga.
Vette hundan vad priser ligger på, i mitt fall, en lagom bra pistol ligger.

För att få chansen att skjuta lite prick, helt enkelt. Har testat att skjuta lite & det är på nått sätt lite mediterade att fokusera på att just träffa mitt i.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Som jag skrev högst upp, en helt lagom vanlig pistol. Varken mer eller mindre.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?

Absolut.

Varför?

Flera anledningar. Delvis, givetvis som en ideologisk markör för att lagen skall få vara kvar. Det här är en annan bra anledning. Framförallt skulle jag använda vapnen till jakt. Med amerikanska istället för svenska vapenlagar skulle jag tillåtas äga en charmigare arsenal av olika jaktvapen.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?

Olika varianter av gevär för jakt. Älgstudsare, bock. hagel, salong. Självklart skulle jag också äga någon variant av pistol.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
JA!!
För att det antagligen ger en riktig kick att kunna döda vem som helst när som helst.
Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
En massa olika, men främst skulle jag nog använda mig av nåt i stil med den här i vardagen. För school shootings skulle jag nog använda nåt automatvapen, men jag är för dåligt insatt i olika sorter. Vad rekommenderas?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Nej.

Av den enkla orsaken att jag inte bryr mig. Jag har aldrig blivit rånad eller utsats för våld utanför skolgården, det närmaste vapen jag har kommit är mitt ex som sköt med japansk långbåge alt. mitt svärdssamlande (men att svinga en av dom vore helgerån) och ser därför ingen orsak till att äga ett vapen.

Jag har ägt ett par katanor och några pluggade flintlås pistoler och dom är rätt vackra, men jag växte ifrån det. Jag vet faktiskt inte. En kanon kanske, för att fyra av vid högtidliga tillfällen, som min födelsedag kanske.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Kanske, om jag hade råd till det vill säga.
Vette hundan vad priser ligger på, i mitt fall, en lagom bra pistol ligger.

Öppna ett bankkonto så kan du få en :gremwink:

Men är lagarna liberala nog?
Man får ju inte ha ljuddämpare i nån stat så man kan öva prickskytte inomhus utan att störa grannarna :gremcry:

Tv för vapenfetischister
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,865
Location
Off grid
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Ja. När barnen blivit större och jag flyttat ut på vischan.

Vitulv said:
Gillar att skjuta.

Vitulv said:
Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Kanske inte "typ" direkt: GRG, Ksp-58, Dragunov, Ak-74/AKM, Uzi, Luger P/08, Ljuddämpad .22:a, "invandrar-TV", Stridsvagnsmina 5, spränghandgranat, liten dolk, lysraketer. Det vanliga helt enkelt.

//EvilSpook
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,050
Location
Sthlm
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Antagligen.

Jag är lite sugen på att äga en pistol redan i dagsläget, jag tror att det till stor del är för att jag som icke lumpare aldrig någonsin använt en pistol, vilket tillsammans med att det är en massproducerad maskin som man har till att döda folk/djur, att den är svår att äga utan att bryta mot lagen och sist men inte minst det popkulturella värdet i pistolen som gör den intressant.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
En svart, gärna någon modell som Steven Segall använde för att tokdöda folk på tiden det begav sig.
 
Top