Nekromanti Skulle du ha ett skjutvapen?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Givet att allt annat var detsamma (mer eller mindre en omöjlighet) - nej.

Behöver inte ett vapen. Riskfaktorn ett vapen innebär är välkänd.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Oanvändbara, dekorativa vapen... Hm, något dekorativt. Skulle säga något indiskt stuk av 1800-tals-gevär. Massvis med dekoration i trä och metall. Lite osäker på om sådana finns.
 
G

Guest

Guest
Mja, kanske? Fast å andra sidan har jag redan en stor "respektingivande" stridsyxa hemma... :gremgrin:

Men skulle jag köpa ett vapen om lagen tillät mig så skulle jag nog göra det först efter att jag insett att alla andra dårar springer omkring med skjutjärn i byxlinningen. Fast det gör väl mina grannar redan... jag bor ju i en förort söder om Stockholm.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Nja, kan nog inte se mig själv använda ett. Om det blev inbördeskrig eller revolution skulle man kanske vilja ha ett för att hjälpa till att skjuta politiker med, men det har ju inget med lagarna att göra. :gremwhistle:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Nej

Jag har inte råd.

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Jag har faktiskt planerat att ta jaktlicens. Det har inte blivit av, men kunde jag så skulle jag nog skaffa ett jaktgevär. Det kan förstås komma till nytta i andra situationer också, man vet ju aldrig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Nej

Vitulv said:
1. Jag är fullständigt emot liberala vapenlagar.
2. Jag har ingen använding för ett vapen.
3. Jag skulle aldrig någonsin vilja ha ett vapen i mitt hus, där mina barn bor och leker.
4. Vapen är bara till för att skada och döda andra människor. Jag har ingen lust att göra något av det.

Och lite sarkasm:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F43mN5YilXg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/F43mN5YilXg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Ja.

Vitulv said:
Jag tycker det är en självklarhet att invånarna i en stat ska få beväpna sig.

Vitulv said:
Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
P90, Micro-Uzi eller Mac 10, samt en walther P99 (passar mina små händer) och en gammal tysk bajonett som backup. Det kan vara bra med ljuddämpare till samtliga vapen.

Vapen med stor rekyl eller en massa slamrande slutstycken (typ gamla kulsprutor) som jag kan få i ansiktet skrämmer mig lite. Jag vill ha kompakta vapen som ändå har bra eldhastighet, och som lämpar sig för trängre utrymmen. Det kan vara lämpligt om jag måste ta hämnd på kriminella element likt Bronson i Death Wish.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Vitulv sätter fingret på en annan bra anledning att inte skaffa vapen: För att markera att man vill ha bort lagstiftningen.


//Krank, som får lite samma känsla av den här tråden som av den där historien om spelledaren som hade med sig en laddad pistol till spelmötena... Obehagligt.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Dnalor said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Nej

Jag har inte råd.
+1

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Om priset inte var en faktor: en lättare pistol av något slag, så jag har någon chans att försvara mig i det postapokalyptiska wejstlandet efter tredje världskriget.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
krank said:
Vitulv sätter fingret på en annan bra anledning att inte skaffa vapen: För att markera att man vill ha bort lagstiftningen.


//Krank, som får lite samma känsla av den här tråden som av den där historien om spelledaren som hade med sig en laddad pistol till spelmötena... Obehagligt.
Jag sätter inte fingret på någonting, jag frågar bara hur folk skulle göra, av ren nyfikenhet :gremsmile:
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Hmm OM vapenlagarna skulle ändras kanske jag skulle överväga ett vapen.. vet ej ärligt i dagsläget.

Vilket vapen?
Taser eller stun gun tror jag.
Tasern i variant med hagelgevär naturligtvis
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Vitulv said:
Jag sätter inte fingret på någonting, jag frågar bara hur folk skulle göra, av ren nyfikenhet :gremsmile:
Menade såklart Persson. Hur fan tänkte jag? SÅ jäkla lika är ni inte.

Det var Persson och ingen annan som delvis ville ha ett vapen för att markera att lagstiftningen skulle vara kvar. Och för mig blev det en god poäng fast i motsatt riktning.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?

Varför?

Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Nej, det ska inte finnas några vapen i mitt hem. Jag har varit i krig, åkt bil med en kalashnikov framför knäna. Sådant vill jag slippa här.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Nej. Jag har inte kompetensen att hantera det ansvarigt, och att skaffa och upprätthålla den kompetensen skulle kräva en investering i tid och möda jag inte är villig att göra just nu. Jag är uppvuxen med att jakt och skjutvapen varit en naturlig del av livet, men ser själv inte en situation där jag skulle ha användning av dem.

Hade jag jagat eller skjutit i prick hade jag kunnat tänka mig att ha ett vapen, men då hade det ju inte krävts att vapenlagarna hade ändrats. Jakt ser jag visserligen som en fullt tänkbar sysselsättning, men utan körkort, jaktmark och regelbunden inkomst utöver studielån känns det inte som något jag kan ägna mig åt nu.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Nej.

Vitulv said:
Jag ser inte vad jag skulle ha det till. Dessutom är vapenvård mördande trist, på nivån som dammsugande fast med riktigt gresigt fett inblandat.

Vitulv said:
Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Det skulle i så fall vara en replika av ett nördigt SF-vapen, möjligen en airsoft-variant. Men då är det nördintresset som gör att jag skaffar ett, inte vapenintresset.
 
Joined
3 Mar 2011
Messages
12
Location
Göteborg
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Om jag hade haft råd.

Vitulv said:
För att det skulle finnas en massa galningar med vapen överallt.

Vitulv said:
Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
En pistol som kräver lite vård och inte jammar. Ska vara lätt att bära med sig och ha kulor nog för att jag ska kunna skjuta som en galning och springa iväg innan vapengalningarna får fatt i mig.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Vitulv said:
Om vi hade samma vapenlagar i Sverige som i de mer vapenliberala staterna i USA, skulle du äga ett vapen i så fall?
Ja eftersom jag fick ett hagel när jag öppnade ett sparkonto på Nordea.

Vitulv said:
För att de gav det till mig, ett gratis hagel kan man ju inte säga nej till.

Vitulv said:
Vilken typ av vapen skulle du vilja ha?
Ett hagel då. Av den variant som nu tillbuds. Jag är inte kräsen.

Och jag är allvarlig. Jag skulle jaga med det.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Vee must hunt ze most deengerouz animal of all. MAN.

Seriöst, dock, det skulle väl bero på var jag bodde. Förmodligen skulle jag nog försöka skaffa mig någon sorts liten pistol, ingenting extremdödligt. Bara för säkerhets skull, vet ni. Vill ju inte döda folk i onödan. :gremsmile:
 
Top