sanarialven
Veteran
Någon här som vet vilka fördelar/nackdelar som gäller för en rp med skugglandsblod? vore intressant o spela 

Det som kunde ha gjorts är att han inte skulle ha vetat någonting om skugglandet. Då hande det kunnat gjorts ett äventyr på att han vill ta reda på vart han kommmer ifrån. Sedan skulle den där gubben med käpp komma in, och lära honom litet ut av allt möjligt. Det är nog mer underhållande och spännande att utforska världen Mundana i rollspelande, än i läsande (vad som gäller spelare alltså).För att underlätta för honom fick han läsa i L&H, fast det kan uppskattas som en Major Spoiler. Fast utan majoren kunde det hela sluta i en General Failure.
Tzerecs löfte till sin hustru på hennes dödsbädd, förband honom att ta hand om pojken som sin egen, men barnet var en konstant påminnelse om hans hustrus otrohet, samt, i Tzerecs ögon, orsaken till hans död.ur 'Födslorätt', wip
"Min herre?"
Orden föll på döva öron. Alisa trampade nervöst från fot till fot.
"Herrn?" Den här gången i närmast bedjande ton.
Knytet i hennes famn rörde på sig lite grann. En blek barnhand stack fram mellan linnedukarna. Ett svagt gnyende hördes från dem. Hennes blick föll åter på herr Tzerec, där han låg på knä framför sin hustrus kropp. Hennes ansikte såg fridfullt ut, nästan sovande, men den stora mörkröda fläcken som bredde ut sig över lakanen skvallrade om att det oskyldiga lilla knyte Alisa höll i famnen hade blivit hennes död.
"Snälla herrn, ni måste..." Hennes ord stockade sig i halsen då reaktionen från den snyftande mannen framför henne återigen uteblev. Det var minst sagt upprörande att se den normalt så bistre och barske herr Tzerec så här, inte för att det inte var förståeligt under omständigheterna. Hon bollade försiktigt knytet fram och tillbaks i famnen för att kunna stryka av den värsta svetten från handflatorna mot klänningen. Det skulle se just snyggt ut om hon skulle tappa den lille till råga på allt!
"Alisa?"
Hon hoppade till vid ljudet av hans röst och greppade instinktivt hårdare om knytet för att försäkra sig att det stannade kvar i hennes famn.
"Alisa, jag vill att du lämnar oss i fred. Lämna mig och min hustru."
Hans röst var grötig, vacklande nästan. Långt ifrån hans vanliga, självsäkra rytande när maten inte stod på bordet i samma stund han satte sig, när minsta fläck i trappan inte var skurad, när...
"Gå, sa jag! Försvinn!"
Hon ryckte återigen till och bannade sig själv i sitt sinne för sitt eviga dagdrömmande. Hon tog ett djupt andetag och försökte ta till orda, hejdade sig och tog ett par till för säkerhets skull. Herrns röst hade låtit bra mycket mer som sitt gamla vanliga jag den där sista gången, och när han var på det humöret så borde man tänka sig för både en och två gånger innan man sade emot honom.
"Men Herrn? Er son?"
Han kom på fötter och vände sig mot henne med en snabb rörelse, och Alisa kunde inte annat än att hicka till i ren förskräckelse. Hans ansikte var svullet av tårarna och hans hår stod på ända av levrat blod som smetats upp över pannan. Blodet täckte även hans krampaktigt knutna händer och den dyra rocken. Under hans buskiga ögonbryn stirrade rödsprängda ögon.
"Försvinn!" vrålade han ursinnigt. "Försvinn och ta den förbannade bastarden med dig, innan jag bryter mitt löfte och dödar den med mina egna händer! Försvinn!"
Alisa från Äppelby hade aldrig varit en av de klokaste flickorna hemma i byn, men dum var hon inte, och nog visste hon när det var tid att gå.
Ensam kvar i rummet låg herr Tzerec kvar och kramade det tomma skal som fram tills alldeles nyligen hade varit hans älskade Gzanna.
Och skuggorna drog sig undan, och försvann dit de kommit från.
Det är ju den underbara möjligheten att hitta på själv!Någon här som vet vilka fördelar/nackdelar som gäller för en rp med skugglandsblod? vore intressant o spela
Nicoz var inte särskilt troende förr, med relativt gott fog. han är som sagt uppfostrad av en ashariska och har växt upp med vetskapen om att hans styvfar, Tzerec, inte är hans riktiga far. Vad det gäller Tzerec och husfursten (Tzerecs farsa) så har de räknat ut att vem än Nicoz riktige far var/är så var han inte Cirefalier. Mer än så vill de nog inte veta, och de uppskattar nog inte att andra gräver i det heller, de har ju familjens heder att värna om.Skuggblod och cirefalier, är han cirzatrogen och får reda på va han är brakar ju hans värld samman...