Nekromanti Skugglandsblod?

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Min spelare...

Jag skulle inte låta en spelare göra en rollperson vars mentalitet påverkades så mycket av bakgrundsslagen att den skulle bli "ospelbar".

Jag har även för mig att det i L&H stod något om att ett halvblod visserligen påverkas mentalt, men att det snarare berodde på att de känner sig så annorlunda än alla de andra, så är det med den rp i vår grupp som har resultatet skugglandsblod
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
som i stort sett omöjliggör en sådan kombination
Då får man ju tänka på att chansen att få båda slagen
är ganska liten. dessutom har de flesta varelser förmågan att tänka själv och bortse från naturlig fientlighet o.s.v om dom nu
skulle ha det.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Borde det inte bli väldigt svårt att få ett egentligt ROLLspelande med en sådan RP, då den uppenbarligen skulle få svårt att interagera på ett fredligt sätt med omgivningen. Nej tacka vet jag de rollpersoner med skugglandsblod som vi har gjort:

De har varit tämligen mänskliga med bara mindre fysiska förändringar (t ex. isblått hår och irisar som är onaturigt blå), de eventuella övernaturliga egenskaper som våra rp har haft har varit något som att ögonen påvekas på något sätt när personen drabbas av allvarligare känslor. Dessutom har spelare som varit t ex. bågskyttar fått någon egenskap som påverkar deras bågskytte. Den största skillnaden har varit att de känt sig utanför och annorlunda, något som har lett till mycket interessant rollspelande, då någon SLP alltid har fattat intresse och tycke för den rollpersonen.

Hmm! Sådéså!
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har en fundering.
Varför har dom som gett förslag när det gäller alstra alltid sagt kryotropi som aspekten som en person med skugglandsblod får lättare att alstra?

Skulle det inte kunna vara som med drakarna att personen får lättare att alstra ataxtropi eller nomotropi (beroende på om det är från månhovet eller skugghovet som fadern härstammar)?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vanligast? (spoiler Elvis spelare)

Jag tror helt enkelt det är kryotropi som man lättast förknippar med skugglandet imho.

Men jag ser det helt idividuellt och knappast heller som någon sorts standard att folk kan alstra saker bara för dom har skugglandsblod.

I mitt mundana så är alla skuggvarelser indelade i fyra hov.
Månskenshovet
Svarta hovet
Pärlemorshovet
och "Frosthovet"

Skillnaden är lätt sagt att Månskenshovet och Pärlemorshovet har land där månen skiner respektive alla haven och djupa sjöar och vida floder som sin "domän"
Svarta hovet har en sorts skuggig(are) baksida om skugglandet som sin domän. Ett rike fyllt av mörka istäckta skogar och höga frusna vulkaner.
Frosthovet består bara utav ett hundratal individer som fortfarande erkänner den gamle Iskungen som för länge sedan blev usurperad av Dimmornas herre som tog över hans rike och bannlyste honom till en stoder av is. Froshovet är numera bara ett minneblott och är sedan länge ersatt med Svarta hovet.
(jag skriver gärna mer om det finns intresse, det är ju dock en gammal tråd)

Men för att komma tillbaka till aspektfrågan så ser jag det helt individuellt. Alla skuggvarelser är olika i form och varande. Vissa är bönder, vissa är slavar, andra hantverkare och vissa hovtrollkarlar. Alltså olika.
Tex om Kallare än is, en gammal soldat i Frostkonungens livgarde skulle få barn med någon på mundana är det mycket otroligt att personen skulle kunna alstra kryo bara för det. men då man här det på namnet så kanske hans son/dotter skulle kunna få det lättare att alstra. kanske skulle kunna göra kropslig alstring utan svårighetsökning?

Eller
Måndroppe som är en kort liten figur som älskar att dansa och förföra män, helst med skägg, Hon däremot är en mycket skicklig månmagiker och hon behöver månsken för att kunna vara glad och leva ett "vanligt" liv. Om hon (5 tum lång) skulle få avkomma med en mundan varelse så skulle den nog med största sannolikhet kunna alstra selenotropi naturligt men förmodligen vara allergisk emot solen kanske.

Hoppas det fanns något i mitt mummel och surrande:p

/Poseur som återigen virrar bort sig själv.Läntar tillbaka till skugglandet
 
Top