Nekromanti Skugglandsblod?

sanarialven

Veteran
Joined
14 May 2002
Messages
79
Location
Närke
Någon här som vet vilka fördelar/nackdelar som gäller för en rp med skugglandsblod? vore intressant o spela :gremsmile:
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Det ska väl inte vara några större svårigheter att "göra" en rollperson, snarare att rollspel en. Med tanke på att de skulle vara fruktade/hatade av "normala" varelser; t ex Alver, Vanarer, Dvärgar, Tiraker ect.

Gör något i stil med så här.

En vanlig människa får 7 slag på bakgrunds tabellerna. två av slagen ska gå till nackdelar, och ett till Övernaturliga/Fysiska/Mentala.

Eller om man är lite mera fri av sig (vilket jag skulle göra) skulle jag typ göra att rollpersonen i fråga hade svans, kattögon, fjällhud, vingar ect. Som en synlig defekt som han/hon måste gömma för att inte det ska vara ivägen för det sociala livet. Fördelar kan vara att rollpersonen kan flyga, andas under vatten, har det lättare att använda magi ect.

Det skulle nog vara intressant och testa en sådan person, och se vilka situtationer han/hon hamnar i! :gremsmile:

Det beror inte så mycket på hur man gör en karaktär, snarare hur man spelar den.
 

sanarialven

Veteran
Joined
14 May 2002
Messages
79
Location
Närke
ja skulle vara coolt med en rp med svans =) ala final fantasy 9 han/hon kanske är väldigt duktig på magi =) lättlärd eller nått
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Min spelare...

... är ett skugglandsblod. Han ville så gärna ha svans, så han fick välja att vara ett skugglandsblod. Någon direkt fördel har han inte fått, däremot så kan han inte visa sig naken för omgivningen. Vilket kan klassas som en nackdel. När jag tänker på det lät jag honom göra en ovanligt stridskonst som en sådan där liten gubbe med käpp hade lärt honom, hette de Huakstarer kanske? Problemet är att spelaren har mycket svårt att tolka sin karaktär när han är människa fast ändå inte. För att underlätta för honom fick han läsa i L&H, fast det kan uppskattas som en Major Spoiler. Fast utan majoren kunde det hela sluta i en General Failure.
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Re: Min spelare...

Så han har inga direkta fördelar alltså? Något som kanske skulle tilläggas som kan göra honom mer intressant rollperson är att kan inte går vilse lika lätt när han rör sig mellan skugglandet och den "riktiga" världen.

För att underlätta för honom fick han läsa i L&H, fast det kan uppskattas som en Major Spoiler. Fast utan majoren kunde det hela sluta i en General Failure.
Det som kunde ha gjorts är att han inte skulle ha vetat någonting om skugglandet. Då hande det kunnat gjorts ett äventyr på att han vill ta reda på vart han kommmer ifrån. Sedan skulle den där gubben med käpp komma in, och lära honom litet ut av allt möjligt. Det är nog mer underhållande och spännande att utforska världen Mundana i rollspelande, än i läsande (vad som gäller spelare alltså).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nicoz Mehzinor

Nicoz Mehzinor är något så ovanligt som en oäkta Cirefalier. Han blev avlad under en tid då hans moders make var borta en längre tid i affärer. Under tiden hon blev lämnad ensam besöktes hon av en mystisk man om nätterna, någon som kallade sig Lazedo (ung. översättning; Skugga (tebramad)), trots att tjänstefolket senare svor på att hon legat i feberdrömmar under hela tiden. Vem, eller vad den här Lazedo än var, så lämnade han Gzanna gravid, något hennes make Tzerec fick nys om vid sin återkomst. I slutändan förlät han sin hustru, även om han inte trodde henne, och lät utåt ge sken av att han var far till barnet.
Han kärlek till Gzanna skulle dock sättas på prov, då det tillstötte komplikationer under förlossningen...

ur 'Födslorätt', wip
"Min herre?"
Orden föll på döva öron. Alisa trampade nervöst från fot till fot.
"Herrn?" Den här gången i närmast bedjande ton.
Knytet i hennes famn rörde på sig lite grann. En blek barnhand stack fram mellan linnedukarna. Ett svagt gnyende hördes från dem. Hennes blick föll åter på herr Tzerec, där han låg på knä framför sin hustrus kropp. Hennes ansikte såg fridfullt ut, nästan sovande, men den stora mörkröda fläcken som bredde ut sig över lakanen skvallrade om att det oskyldiga lilla knyte Alisa höll i famnen hade blivit hennes död.
"Snälla herrn, ni måste..." Hennes ord stockade sig i halsen då reaktionen från den snyftande mannen framför henne återigen uteblev. Det var minst sagt upprörande att se den normalt så bistre och barske herr Tzerec så här, inte för att det inte var förståeligt under omständigheterna. Hon bollade försiktigt knytet fram och tillbaks i famnen för att kunna stryka av den värsta svetten från handflatorna mot klänningen. Det skulle se just snyggt ut om hon skulle tappa den lille till råga på allt!
"Alisa?"
Hon hoppade till vid ljudet av hans röst och greppade instinktivt hårdare om knytet för att försäkra sig att det stannade kvar i hennes famn.
"Alisa, jag vill att du lämnar oss i fred. Lämna mig och min hustru."
Hans röst var grötig, vacklande nästan. Långt ifrån hans vanliga, självsäkra rytande när maten inte stod på bordet i samma stund han satte sig, när minsta fläck i trappan inte var skurad, när...
"Gå, sa jag! Försvinn!"
Hon ryckte återigen till och bannade sig själv i sitt sinne för sitt eviga dagdrömmande. Hon tog ett djupt andetag och försökte ta till orda, hejdade sig och tog ett par till för säkerhets skull. Herrns röst hade låtit bra mycket mer som sitt gamla vanliga jag den där sista gången, och när han var på det humöret så borde man tänka sig för både en och två gånger innan man sade emot honom.
"Men Herrn? Er son?"
Han kom på fötter och vände sig mot henne med en snabb rörelse, och Alisa kunde inte annat än att hicka till i ren förskräckelse. Hans ansikte var svullet av tårarna och hans hår stod på ända av levrat blod som smetats upp över pannan. Blodet täckte även hans krampaktigt knutna händer och den dyra rocken. Under hans buskiga ögonbryn stirrade rödsprängda ögon.
"Försvinn!" vrålade han ursinnigt. "Försvinn och ta den förbannade bastarden med dig, innan jag bryter mitt löfte och dödar den med mina egna händer! Försvinn!"
Alisa från Äppelby hade aldrig varit en av de klokaste flickorna hemma i byn, men dum var hon inte, och nog visste hon när det var tid att gå.
Ensam kvar i rummet låg herr Tzerec kvar och kramade det tomma skal som fram tills alldeles nyligen hade varit hans älskade Gzanna.
Och skuggorna drog sig undan, och försvann dit de kommit från.
Tzerecs löfte till sin hustru på hennes dödsbädd, förband honom att ta hand om pojken som sin egen, men barnet var en konstant påminnelse om hans hustrus otrohet, samt, i Tzerecs ögon, orsaken till hans död.
Utåt sett sågs därför alltid Nicoz som vilken annan som helst av husets Mehzinors söner, även om hans uppfostran sköttes till större delen av den ashariska tjänsteflickan Alisa.
Pojken blev knappast mer populär hos sin styvfar tack vare sitt något udda utseende. Hans hud var mycket ljus, rent av blek, och visade inte minsta tecken till solbränna oavsett hur mycket Nicoz vistades ute i solen. De mönster av mörka fläckar över hans skuldror var om möjligt ännu mer oroväckande, och det inpräntades tidigt i pojken att alltid skyla dem för utomstående.

Nicoz har med åren visat sig besitta en väldig potential för krigets konst. Hans begåvning tillsammans med hans nästan osannolika tur har av många utanför setts som en välsignelse av Cirza själv och menat att hans hy är beviset. Till mångas förvåning och besvikelse, bereddes dock Nicoz inte för en karriär inom Cirzatemplet eller Cirzaorden, där så många andra ur Mehzinors hus tjänat genom åren.
Tvärtom, efter att ha tagits ur tempelskolan så tidigt som möjligt, skiolades han inom krigets konst, för att tjänstgöra som huskrigare, där hans talang var svår att bortse från.

(Nåja, till saken)

Nicoz är från början inte framslagen som ett skuggblod, utan det var något som avgjordes mellan mig och SL (Ymir) för att binda samman hans olika märkliga egenskaper. Nackdelen "Häxmärke" blev hans märkliga fläckar på axlarna. Hans bleka hud och egenskapen att han inte blir solbränd lades till för att det kändes rätt.
Fördelarna "Självlärd" och "Lättlärd" lades på hans stridskonst, och tillsammans med ett tämligen högt framslaget värde i Stridsvana symboliserar det hans talang för våld i allmänhet. Detta befästes ytterligare av serie lyckade förbättringsslag som har resulterat väldigt höga Fv (Stridskonst 22, Stridsvana 18, Undvika 18) trots att han bara är 23 år gammal. För de intresserade finns Nicoz stridskonst attt beskåda på den här sidan.
Utöver det har han läskiga attribut i allmänhet (tror snittvärdet hamnade närmare 15(!), inte illa för en framslumpad person) och en skyhög Tur (18, vi brukar slå fram den). Som kronan på verket besitter han även fördelarna packåsna, ambidexteriös och seglivad, vilka inte nödvändigtvis har med hans ursprung att göra.

Kort sagt, skugglandsblod kändes som en utmärkt förklaring på läskigt höga framslagna attribut och just hans uppsättning egenskaper. Dessutom gav det hans bakgrundshistoria en intressant high-fantasy twist och möjligheter för SL att stoppa in ytterligare saker i kampanjen, eller knyta företeelser närmare rollpersonerna (nåja, egentligen bara en, men de tenderar att hänga ihop).
Exempel på detta är till exempel skuggvarelsen L'wethme som gjort en del mystiska framträdanden och mest varit skum, gåtfull och läskig. Inte minst då det antytts att han och Nicoz är "av samma blod". En annan sak som visade sig lite spontant var Nicoz förmåga att motstå Inaleas (Ni vet nog mer än jag om henne, eftersom jag inte får läsa Ymirs spoilerinlägg, sök och läs på) succubuskraft. Motstå är egentligen fel, utan snarare är det något med deras naturer som inte går ihop, vilket leder till att den exakt motsatta effekten uppstår vid minsta beröring. Rör han henne suger han livet ur henne. En viss Rogue-faktor på den situationen.

Nåja... nu har jag svulstat färdigt och ska springa iväg och spela rollspel.

/Joel - sen
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
När det nu är på tapeten...

...så undrar jag vilka som egentligen kan få barn med skugglandsvarelser. Det vore juh härligt skumt med en dvärg med stagranfarsa eller en trukh med ikki-mekki... morsa. Krille, kan dvärgar och tiraker och allihop få barn med skagglandsvarelser, eller är det bara alver och människor? Och misslor? Det går förstås bra om nån annan än vår guru svarar också, men... tja, det Krille säger om Skugglandet får väl klassas som officiellt, hyfsat iallafall. /,-]
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Re: När det nu är på tapeten...

Alla kan nog få barn, men frågan är snarare vilka som vill! T ex skulle Jargier tro att detta var häxkonst. Dvärgar skulle tro att detta är varelser är utskickade av mörkret (de bor ju trots allt i skugglandet! :gremwink: ) Alver, tja det vet nog redan. Tiraker skulle tro att det är demoner och bör undvikas!

Jag tror att alla kan få barn. Men frågan är hur dom skulle acceptera själva "parningen" eller födseln av denna "bastard". Det är nog ett intressant Äventyrsupplägg!

Tusan! Måste börja skriva lite på kladden, får en massa ideer när man är ute på forumet! :gremtongue:
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Du har så rätt så.

Problemet var att jag snabbt och smidigt skulle föra in honom i en väntade spelgrupp som hade fullt upp med ett skräckäventyr. Vi snackade ett tag och kom fram till att om han fick läsa kunde han lättare få en rollperson han trivdes med. Givetvis sade jag ja till det. Är nog en rätt snäll spelledare, tror jag :gremsmirk:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Någon här som vet vilka fördelar/nackdelar som gäller för en rp med skugglandsblod? vore intressant o spela
Det är ju den underbara möjligheten att hitta på själv!

Jag har skrivit om det tidigare men en av mina spelare har ett skugglandshalvblod. Hans mamma är en rimur och han har följande skillnader.

- Kan inte sova. Han vet alltså inte hur man gör och behöver inte heller givetvis.

- Lättare att alstra kryotropi. Given med en frostblå mamma.

- Allmänt höga grundegenskaper och färdigheter (han sover ju inte så det bli mycket träning).

- Allmänt konstgt utseende och social osäkerhet.

Efter som han själv inte vet vad has mamma är så känner han sig givetvis osäker på sina konstigheter.

Fler intressanta förmågor kommer att läggas in vartefter.

/Ceram, snabbredogör...
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: När det nu är på tapeten...

Mundanas fysiska verklighet bör nog ses som relativt "naturvetenskaplig"; även om förklaringarna för varför saker är som de är skiljer sig från jordens motsvarigheter, blir effekterna de samma. Alltså; en tirak kanske inte kan para sig med en dvärg för att deras biotropiska fält är inkompatibelt; medan det på jorden hade handlat om genetik.

Så har jag alltid tolkat Mundana, och detta är genialt eftersom det tillåter en att applicera sin invanda logik på spelvärlden; utan att för den sakens skull vara begränsad i sin kreativitet.

Problemen uppstår i och med Skuggländerna, där all vanlig logik för stämningens skull bör sättas ur spel. Jag tror att en varelse som förirrar sig in i skuggländerna påverkas av den övervärdsliga ickelogik som råder där och får sina normala funktioner satta ur spel på slumpmässiga sätt. Därmed hade nog lite vad som helst kunnat hända. Jag får bilder av trukhen Ublubb som förirrat sig över till andra sidan och plötsligt finner sig reducerad till en decimeter i storlek. Historien slutar med atthan blir tagen som slav av en stam pysslingar, före det har han dock varit med om diverse äventyr; brottats med en skuggmus, blivit jagad av en svärm dödskalleknott, stulit nötter av en ekorre... sånt. Med den ickelogiken hade säkert lite vem som helst som hamnat på andra sidan kunnat para sig med lite vad som helst.

Annat händer nog om en skuggvarelse rör sig på själva Mundana. På grund av glömskan är jag ganska övertygad om att skuggvarelser påverkas av den fysiska verklighetens logik och förlorar något av sitt sanna element. Kanske har skuggvärldens varelser motsvarigheter på Mundana. Detta uttalande baserar jag på de Förlorade som rent explicit är människor som gått vilse i Skugglandet och förvridits av de lagar som råder där. En Förlorad som återvänder till Mundana kanske återfår sin vanliga form sinom tid... Kanske är Runbitarna dvärgar... Et cetera.

Med den logiken hade alltså en skuggvarelse som hamnat på Mundana fått ett biotropiskt fält som representerat dess fysiska form på Mundana; detta eftersom en själ måste ha ett biotropiskt fält för att kunna existera i den fysiska världen. Skuggländerna har nämligen mycket mindre behov av egogränser, och de varelser som lever där har svagare biotropiska fält, och därmed mer fluktuerande former. På Mundana är verkligheten mer definit. och därmed stärks skuggvarelsernas biotropiska fält när de kommer till Mundana.

Därmed måste en skuggvarelses biotropiska fält vara kompatibelt med partnerns om kopulationen sker på Mundana. Vilka biotropiska fält som är kompatibla lämnar jag som en övning till läsaren.

- Lycan
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Bah?

Tror du att skugglandsvarelserna bryr sig om att Mundanaborna inte vill? Dessutom kan nog en söt liten älva med kortkort kjol snärja även den mest kyske jargiske tempelriddare. Om inte annat med hjälp av lite små skugglandstrix.

-Hjalle, tycker att faktiskt.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Iiiiiiiihahahahaaaaa!!:D(Spoiler för mina spelare)

Wouw! Det där med den decimeterhöga tiraken gav massor med äventyrsförslag! Funderar på att göra detta med mitt nuvarande följe av rollpersoner.

"Öh... vad är det där?"

"Jag vet inte... ehhhr..."

"Usch, det är nåt som är fel här... titta på den där trädstammen till exempel, den.... ÅÅÅÅÅHHHHH!!!" :gremsmirk:
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Ok, jag berättar om min rp som är halvblod...
Han var gjord i början av min rollspelstid och egentligen något försök att göra något bamsigt, mäktigt, farligt och skrämmande... såhär i efterhand skämms man nästan lite :gremwink:
Hursom efter en rejäl operation på attribut och krafter så blev han mer spelbar....

Han saknar i princip empati. Den enda han bryr sig om är sig själv och han kan inte förstå att du blir ledsen om han dödar din käresta, han blev ju inte ledsen så varför skulle du bli?
Han saknar räddsla och det är både bra och dåligt. Han är dock inte korkad utan kan se när det är farligt. Dock är han rädd för bröd och speciellt nybakat (det skadar honom), lukten av nybakat bröd får honom att springa i panik, små barn är något annat han är rädd för.
Han älskar döda andra levande och är äckligt sadistisk. Han blir även besatt av att döda de han möter i strid och jagar efter dem om de flyr. Han har mani knivar och hittar han en ovanlig kniv går han hur långt som helst efter den.
Hans humor är livsfarlig (tex få folk skaka saker som är som nitroglycerin) och eftersom han tycker det är kul så förstår han inte varför inte andra gör det.
Han är något av en mytoman och böjer allt efter sig själv, tex slogs han och en vän (jodå, han har vänner) mot en ghoul. Ghoulen greppar vännen och han (min rp) skjuter en pil som missar och träffar vännen, enligt hans synsätt klev vännen emellan när han sköt pilen...
Han har faktiskt vänner och är frukansvärt lojal om man vinner hans tillit, han kan inte bryta löften och inte egentligen ljuga (istället vänder han saker och ting ur syn synvinkel vilken oftas inte stämmer).
En direkt nackdel är att han har fjäll på nästan hela kroppen och ett par huggtänder i överkäken, dock döljer han det så bra det bara går, hans runga är kluven lik ormens.
Som direkt fördel kan man nämna att han både har värmesyn och lukt som primära attribut.

Ur det kan du/ni nog själv bilda en uppfattning. Min är att han är oempatisk och pyskiskt störd utan fruktan men ända i djupet finns en rädd människa...

Silvervarg gillar skugglandet
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Nicoz Mehzinor

Usch.

Skuggblod och cirefalier, är han cirzatrogen och får reda på va han är brakar ju hans värld samman...

Min senaste rp är halvdemon och daak-troende...
Jag tycker nästan synd om honom om han får veta vad hans riktiga fader var/är :gremwink:

Silvervarg har fler än rp eftersom det dels blivit en ful ovana och hans andra rp inte kan vistas överallt *pekar på sitt inlägg uppåt*
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Nicoz Mehzinor

Skuggblod och cirefalier, är han cirzatrogen och får reda på va han är brakar ju hans värld samman...
Nicoz var inte särskilt troende förr, med relativt gott fog. han är som sagt uppfostrad av en ashariska och har växt upp med vetskapen om att hans styvfar, Tzerec, inte är hans riktiga far. Vad det gäller Tzerec och husfursten (Tzerecs farsa) så har de räknat ut att vem än Nicoz riktige far var/är så var han inte Cirefalier. Mer än så vill de nog inte veta, och de uppskattar nog inte att andra gräver i det heller, de har ju familjens heder att värna om.

Insikten om sin egen natur kom till Nicoz gradvis... han har ju alltid haft en aning om att han var annorlunda. Ett möte med en skuggvarelse bekräftade detta.
Vid det här laget har han accepterat vad han är, även om han har haft några kriser över det (inte minst eftersom han har avkomma på gång). Han är dock lite smått besatt av att finna sanningen bakom sitt ursprung, och de enda ledtrådarna han har til det är den tämligen omysige skuggvarelsen L'wethme och namnet "Lazedo".

/Joel
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Bara en kort fråga: Vad händer om en RP slår fram både skugglandsblod och demon hybrid? Vilka attributmodifikationer, modersmål, utseende, beteende?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
En spelare slår fram Demonhybrid och Skugglandsblod till sin rollperson innebär det antingen att rollpersonen är resultatet av en skugglandstyp umgänge med en demon, vilket gör den i princip ospelbar, eller till exempel ett barn till en människa eller något annat och en skugglansdvarelse, som har varit med om något likt Inalea... Vilket gör rollpersonen extrem... Och näst intill ospelbar (heja). Så jag skulle över huvud taget slå om något av resultaten, lämpligen Demonhybrid.

-Hjalle, inte rätt man att svara men. :gremtongue:
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Håller med Hjalle, dessutom har jag för mig att det i "Drakar" står att demoner så gott som aldrig besöker skugglandet, vilket i stort sett omöjliggör en sådan kombination.
Att det vore tvärt om, dvs. att ett skugglandsblod besökt demonerna är inte heller särskilt troligt, eftersom det i "Drakar" står att demonernas närvaro på Mundana äventyrar skugglandets existens. :gremsuck:
 
Top