Skräckrollspel?

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Vill skaffa ett rollspel med skräcktema. Har kollat Kult, Chock och Call of Cthulhu. Kan inte välja. Vilket spel har bäst regler? Setting är inte så jätteviktigt. Har koll på Lovercraft och Chock verkar rätt straight forward. Kult har jag dock ingen koll på alls, men jag gillar religiösa inslag.

Hjälp mig att välja rätt spel!

Borde kanske köpa alla spelen. :rolleyes:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Jag är ju partisk som medlem i KULT-teamet, men här kommer två videor som sätter stämning och ger inblick i hur man spelar.

KULT: Divinity Lost - Announcement Trailer



KULT: Divinity Lost - Character Creation and Gaming Example

 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag har alltid spelat Call of Cthulhu, alltså min favorit, men flera här på forumet föredrar andra Cthulhu-spel som är bättre på känslan för skräck och utsatthet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
"Bra regler" är ju väldigt individuellt. Bra regler för mig i skräckrollspel är Cthulhu Dark, Kutulu eller Barkhäxan. Så lite regler som möjligt och att fokusera på berättandet. KULT´s PbtA-motor fokuserar ju på berättande, men passar inte alla. Chock har sin egen motor som fått ljumna betyg vad jag kan läsa mig till och CoC kör ju BRP så om man gillar gamla DoD och Mutant så är det här åt samma håll.

Setting-specifikt så är ju Chock Gotisk skräck (varulvar, vampyrer etc), medan KULT är Gnostisk skräck (typ hellraiser), Cthulhu är kosmisk skräck om gudar, yttre rymden och annat som ingår i den Lovecraftianska mytosen. Det finns garanterat mest material till Call of Cthulhu.

Ett rollspel är ju aldrig bättre än de scenarion man spelar så mycket beror ju också på om du har något bra hemmasnickrat eller tänkte ge dig på köpeäventyr. Sen har man ju olika syn på vad som är bra skräck. Det bästa skräckscenariot jag spelat hittills är antaligen "Mörkret mellan stjärnorna" i Upsalasviten (det är systemlöst, men rör sig kring Lovecrafts kosmiska skräck). Barkhäxan har jag bara läst, men där finns bra potential till skräck. Skrômt har jag spelat på konvent och det är också bra.

Håller faktiskt på att läsa igenom Chock-scenariona just nu och har recenserat några HÄR, HÄR och HÄR.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag drar mitt svärd för Mikael Bergströms KUTULU. Regel-lätt och trevligt. Har ett genialt system för att hantera skräckupplevelser. Gratis att ladda ned också, om jag inte minns galet?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Henke;n340214 said:
Ett rollspel är ju aldrig bättre än de scenarion man spelar så mycket beror ju också på om du har något bra hemmasnickrat eller tänkte ge dig på köpeäventyr.
Kunde inte sagt det bättre själv :) Nu är jag ingen skräckkonnosör, varken i att jag söker det så mycket eller i att jag tycker att jag lyckats med stämningen så himla bra när jag försökt. Skräck har dock en tendens att bli bättre om ansatsen är begränsad (det måste inte vara ett enkvälls, långa äventyr funkar också så länge ingångsvärdet är nya RP).

Det sagt: kolla runt efter vilket äventyr du vill spela och välj spel sen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Och här finns även flertalet gratis scenarion till KULT: Divinity Lost. Varning dock att KDL är ett mycket barnförbjudet spel så om du är ute efter "mysskräck" så är det troligen fel spel. KDL är köttigt, sliskigt, groteskt, traumatiserande och intensivt. Och storslaget, vackert och fantastiskt.

https://kultdivinitylost.com/resources/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Dazumal;n340215 said:
Jag drar mitt svärd för Mikael Bergströms KUTULU. Regel-lätt och trevligt. Har ett genialt system för att hantera skräckupplevelser. Gratis att ladda ned också, om jag inte minns galet?
Korrekt. Jag vill såklart precis som Marco ta tillfälle i akt att blåsa i min egen tuta, så here goes:

Kutulu är synnerligen regellätt från spelarnas sida. Och från SLs sida också, för den delen. Det är byggt för att inte lägga sig i mer än absolut nödvändigt, eftersom jag upplever att få saker är så stämningsdödande som regler. "Du får 1t6 SAN" gör ju mest att man blir påmind om att man egentligen bara är ett gäng halvtjocka chipssmuliga nördar (lätt överdrift) som sitter och låtsas kring ett bord – där jag menar att skräck mår bäst när man är investerad i spelvärlden och inte tänker mer än nödvändigt på "det jordiska".

De regler som finns är fokuserade på utredningar och undersökningar. Ger man sig in i strid är man dum i huvudet och kommer antagligen att råka väldigt illa ut, precis som i verkligheten. Människor är squishy. Dert gör att man uppmuntras att hitta andra lösningar.

Vansinnessystemet är helt osynligt för spelarna. SL använder det som händer i äventyret som motor för att skapa hallucinationer och förvrängningar av verkligheten, samtidigt som rollpersoner som utsätts för mycket konstigt mythos-relaterat börjar se just mythos-varelser mer och mer tydligt. De tappar greppet om verkligheten och gränsen mellan verkligt och mythos-verklighet suddas ut. Vad av det man ser, är bara hallucination? Och vad är bara högre verklighet, som andra inte ser? Och detta sköts helt utan synlig mekanik, bara genom hur SL beskriver världen med ledning av råden och teknikerna i Kutulu-grundboken.


Så vill man ha regler som underlättar undersökande skräck, och gillar Lovecraft, så tänker jag att Kutulu ihop med väl utvalda Call of Cthulhu- eller Trails of Cthulhuäventyr är en bra början. Eller bara det officiella Kutulu-äventyret De försvunna soldaterna.

Och ja, alltsammans finns att ladda ner gratis från hemsidan, ifall man vill läsa innan man köper. Allt är släppt via creative commons.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Glöm inte att titta på andra svenska skräckspel som Bortom, Kutulu, Kuf, Nattens varelser och Barkhäxan också! ;)

Som andra har sagt: det finns många spel att välja bland och valet beror väldigt mycket på vilken sorts system du gillar och vilken sorts skräck du är ute efter.

(Själv tycker jag att skräck gör sig bäst som friform, vilket nog inte säger särskilt mycket eftersom jag spelar nästan allt som friform.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Spela med vilka regler du vill men använd The Book of Unremitting Horror.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
God45;n340220 said:
Spela med vilka regler du vill men använd The Book of Unremitting Horror.
Tänker du varelserna eller scenariot (Crook´s End) ?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Henke;n340222 said:
Tänker du varelserna eller scenariot (Crook´s End) ?
Varelserna. Ärligt talat är de flesta av dem scenario i sig själva. Crook's end är ett ok scenario men inte anledningen att köpa boken.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag fullkomligen älskar skräckgenren. Jag har hårdspelat de flesta släppen på marknaden med extra stor fokus på Call of cthulhu och Kult.
Jag måste säga att Kult är ett enormt vacker och välskrivet spel (dock väldigt barnförbjudet). Världen som målas upp för spelarna är otäck och hård. Spelledaren har mycket frihet och kan ta ut svängarna rejält när han skapar kampanjer.
jag kände mig alltid lite låst till havsmiljö, ritualer och gamla gudar i Chtulhu, blev väldigt repetitivt för mig.
Chock gav mer en mys-skräck-känsla vilket absolut inte är fel men jag fastnade inte lika hårt för det som för Kults värld.

jag skulle rekommendera att köpa Kult i vilket fall, om inte för annat så för att det är så välskrivet.

ps. Regelsystemet i kult fokuserar på det narrativa och inte så mycket på regler och tabeller, vilket blir väldigt stämningsfullt när du kör intensiva scener. Ofta har man spelat ut en regel på bara ett-två tärningsslag vilket är bra för att inte förstöra stämningen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Jag undrar väl mest vilken sorts skräck du är ute efter. Psykologisk, personlig, splatter/gore?

Skräck i rollspel handlar mer om situation, gruppdynamik, och atmosfär än om regler tycker jag. Så det jag skulle rekommendera är att du plockar fram vilket spel som helst som du och din spelgrupp kan så bra att ni aldrig behöver bläddra i reglerna eller tas ut ur handlingen. Det kan vara Mutant 2089 likaväl som det kan vara Call of Cthulhu. En del skräckrollspel, även om de ger fantastiskt bra inspiration som läsning, gör också skräcken alldeles för uppenbar och gör därför att det kan bli förutsägbart.

Tar upp en del inspiration du kan använda dig av i Best -- Monsterjägarrollspelet, från sid. 34.

En viktig sak är att aldrig låta det bli förutsägbart. Om spelet kan överraska de mest inbitna spelarna är chansen att du kan anspela på den känslan av osäkerhet än mer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
För mig som generellt är ointresserad av renodlad skräck är Kuf förvånansvärt tilltalande med sitt avskalade regelsystem och sin torra humor.
 
Top