[Recension] Sju sorters skräck

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag har i mellandagarna läst igenom scenariokompendiet "Sju sorters skräck" publicerat av Eloso till deras nysläppta Chock: Åter från graven.

Helhetsintryck
Boken är på hela 230 sidor och består av sju fristående äventyr som var strechmål i crowdfundern för själva rollspelet. Scenariona röstades bl.a. fram av backers där man fick en handfull olika pitchar att välja på. De som fick flest röster har sedan författats till fullängdsäventyr av en rad olika författare. Det här delprojektet var i sig en av de stora anledningarna att jag blev sugen på att backa spelet, men det fanns samtidigt en oro att man tagit sig lite vatten över huvudet när man förutom själva spelet lovade att leverera en rejäl bok av Anders Fager om "Beredskapstid" (boken blev strax över 200 sidor), introscenariot "Skräcken på Wiiks herrgård" (strax under 60 sidor) och äventyret "Märk hur vår skugga" av Anders Blixt. Sammanlagt handlar hela projektet om nästan 900(!) sidor. Jag måste nog medge att den oron besannades i "Sju sorters skräck" då materialet brister rejält i korrekturläsning och förutom felskrivningar även syftningsfel (i några delar hänvisas t.ex. till spelarna när man menar rollpersonerna).

För egen del känner jag ofta att materialet bjuder på yviga och alltför utförliga beskrivningar som dels upprepar sig men också ofta förklarar saker som jag inte kan se kommer spelarna till gagn, och ibland knappt Chockmästaren heller (t.ex. alltför djupa bakgrundsbeskrivningar till SLP:s). Jag kan också känna att även om det givetvis skall kännas att boken har olika författare så borde det finnas en slags enhetlig form så upplägget i respektive del följer ett layoutmässigt mönster, men här spretar istället innehållet där det ibland börjar scenariot med en beskrivning, ibland är den rubriksatt som synopsis, ibland är rubriken inledning, ibland får man inte någon riktigt sammanfattning. I ett scenario finns en tidslinje, någonstans kallas det timeline. Någon enstaka gång har varje textstycke egen summering vilket vid genomläsning mest känns som en jobbig upprepning, men tanken kanske är att ha lite stolpar för att underlätta under spel. Jag vet inte, men oavsett så är detta ett isolerat upplägg och inte enhetligt i hela boken. Jag skulle också gärna oftare sett alternativa ingångar till scenarion istället för att man oftast är tänkt att tillhöra någon slags förening. Det finns en slags utsatthet i att vara ensamma och oorganiserade i skräckgenren istället för "task-force: spökjägarklubb", eller som jag brukar skriva "vanligt och naturligt folk i ovanliga och onaturliga situationer".

När det gäller varelser så tycker jag det borde funnits hänvisning från äventyren till kapitel om monster/varelser/väsen i Chockmästarens regelbok (istället för att beskriva varje monster och dess krafter direkt i äventyret), men inser att flera monster (t.ex. älvor och mylingar) inte finns i regelboken och tycker det är lite synd att man inte försöker etablera en tydlig Chock-"Lore" att utgå ifrån när man har chansen.

Illustrationerna i boken är generellt trevliga och framkallar mycket av den gamla "Chock-känslan". Däremot är det viss brist på kartmaterial.

Scenario 1: Nästa Odenplan av Gabrielle de Bourg

Scenariot handlar om en "creepypasta"-poddare som försvunnit och RP får i uppdrag att hitta henne. Via en rad ledtrådar nystar man fram koppling till ytterligare försvinnanden. Jag tycker det här är ett solitt och rättframt mysterium med en ok twist. Den fyller omfångsmässigt förväntan utifrån antalet sidor, men lägger lite väl mycket vikt i att beskriva Stockholms T-bana istället för att t.ex. skapa mer krut i den slutliga konfrontationen.

Scenario 2: Dödtårar av Jonas Larsson (Olanders antar jag som i övriga scenarion)

I det här mysteriet kontaktas RP av en barndomsvän som misstänker att husets tvättstuga blivit vandaliserat av något med övernaturlig anknytning (men egentligen mest vill hänga med dem). Det här scenariot är jag tyvärr inte speciellt imponerad av. Bakgrunden till mysteriet känns fladdrig och det känns som att författaren kofotar in en mexikansk spökhistoria i ett svensk förortsmiljö utan en speciellt vettig logik. Att platsen dessutom hemsöks av en annan slags väsen blir för spretigt för mig och ställer nog mest till det för spelgruppen i onödan. Det här scenariot har som nämnt ovan en sammanfattning i punktform efter varje(!) textstycke vilket för egen del blir på gränsen till överdrivet. Vissa beskrivningar är märkliga (barnen har kläder i "gammal Astrid Lindgren-stil"), ledtrådar känns onaturliga och framtvingade (att ett barn skulle glömt en bamsetidning i RP´s väska?!?), det är också märkligt att en viss händelse gör att alla närvarande (troligtvis samtliga RP) blir döva i ett varierande antal timmar. Känns det som ett kul sätt att påverka den pågående utredningen? Ibland känns det som ambitionen att berätta om utsatta förortsområden varit viktigare än mysteriet i sig (och en rejäl korrekturrunda). Nej, det här scenariot kommer jag aldrig utsätta min spelgrupp för.

Scenario 3: Bredäng brinner! av Tomas Arfert

RP utreder en vän som dör under oklara omständigheter och som eventuellt även kan kopplas till bilbränder i området. Detta är ett öppet scenario med personer, platser och agendor samt lite förslag på hur historien kan sluta. Det är inget större fel på scenariot, men det kan såklart kräva lite prepp i sin öppenhet. En personlig reflektion är att jag tycker det skär sig någonstans när skräck skall mixas med trollkarlar (för då blir det mer fantasy för mig), men så är ju dessvärre generellt i många skräckspel.

Scenario 4: Malmfältens tårar av Daniel Letho

Här skall RP utreda försvinnandet av några lokala tonåringar i gruvstaden Malmberget. Det här scenariot tycker jag förmodligen är det starkaste i hela samlingen. Det finns även här en viss rörighet med parallella antagonister, men de sys ändå ihop till en slags logisk helhet. Det är också trevligt att författaren bjuder på olika ingångar i historien (för den som vill vara average-joe och mer utsatta). Jag gillar också upplägget eftersom man skulle kunna spela på naturliga förklaringar en bit in i scenariot. Bra creepy stämning i vissa platser också!

Scenario 5: Halmstadsommar av Björn Flintberg och Jonas Larsson Olanders

Den här gången försvinner det flera tonåringar i ett somrigt Halmstad på 80-talet. RP ger sig ut i jakten på gärningspersonen/-na men det är lite oklart om de bara är kidnappade eller mördade. På något ställe står det att man misstänker en seriemördare och det talas i förbifarten om två mordplatser, men jag hittar inget som beskriver dem i övrigt utan då är de bara försvunna. Innehållet är också lite för gonzo för min smak, där träkopior av massproducerade 80-talsleksaker är en central del, dimensionsvandring till en plats där antagonisten har oändligt (!?!) med kraft och en dockhusfälla är några fler exempel. Texten är ibland onödig (ett trähandtag snidat som en svans där den framlidne tillverkaren brukade ha ett talesätt för handtaget"), ofullständig (i tidslinjen benämns inte de försvunna med namn utan med "Barn 1", "Barn 2" etc) eller bara märklig ("enorma träd som sprider en doft av välluktande turism", "Tidpunkt: Måste genomföras på en plats där ritualisten är som tryggast eller mest kraftfull. En kung i en tronsal, en VD på sitt kontor eller ett väsen i sin lya" eller "Det känns till och med som att luften är iordningställd och trög att andas"). Scenariot hade nog varit i behov av någon slags karta för att bli överskådligt. Det här känns inte helt färdigt.

Scenario 6: Uppdrag Krylbo av Björn Flintberg och Jonas Larsson Olanders

Ett rälsat scenario (i dubbel bemärkelse) där RP får i uppdrag att oskadliggöra ett hemligt vapen på Krylbo bangård (men ur ett SL-perspektiv så kommer resultatet bli detsamma oavsett vad RP gör (fast i slutet på scenariot resonerar författarna att det kanske ändå inte behöver bli så). Antagonisterna är en blandning av väsen och nazister men det hela försvåras ytterligare av att RP får konkurrens från ytterligare ett task-force team då uppdragsgivaren inte litar på RP. Det råkar också dyka upp en älva (som heter Grå Smultron!?!) i äventyret som kan vara en slags bundsförvant som hittar utramlade specialpatroner (ur ett trasigt magasin i en trasig ficka). Det finns grafitti på en vagn där tyskar ber om ursäkt och förklarar att "alla tyskar är inte onda". Uppdragsgivaren har också en onödigt lång beskrivning där hon ljuger om att hon blivit bortrövad av troll för att få respekt (lär aldrig komma upp då man träffar henne lite kort i äventyrets inledning). Den stora antagonisten i scenariot är överjävlig på att slåss och författarna varnar för att oförberedda RP´s lär dö, och att man ska ge dem en chans att fly och vara beredd på att skräck ofta slutat i ond bråd död. Det är såklart inte svårt att modifiera efter tycke och smak...

Scenario 7: Midvinter i Minnesota av Pelle Nilsson

I mitten av 1800-talet åker RP hela vägen från Sverige till USA (för att först då få reda på av uppdragsgivaren att de måste resa vidare) och hjälpa en liten by som har bekymmer med försvunna barn, och de barn som återkommer är förändrade. Det här tycker jag är en riktigt spännande bakgrundsidé och jag gillar verkligen den valda tidsperioden som setting. Det märkliga blir dock att scenariot sedan handlar centralt om en plats på vägen till uppdraget. Jag förstår tanken, men det där riskerar iaf i min spelgrupp att bli ett visst antiklimat (som den gången jag målade upp en beskrivning av WFRP´s mystiska slott i Sylvania och sedan spelleder en vandring genom Drakwald-skogen istället). Nåväl. Scenariot är härligt creepy och bra skrivet. Det blir lättöverskådligt eftersom det har karta. Kanske delvis lite väl rälsat och ibland saknar jag någon form av slumpmässigt möte under resan. Någon upprepning (på tre ställen står att x hämtar y i z) och märklighet har smugit sig in (det beskrivs en källardörr, men det verkar senare som detta är ändrat till en gömd lucka ner till källaren).

Sammanfattningsvis

Är Sju sorters skräck värd att läsa? Bortser man från alla nämnda skavanker så känner jag kanske inte riktigt att jag blir Chock-nostalgisk på det sätt som jag hade hoppats. Vissa av äventyren är bättre än andra och utifrån att det ingick i min crowdfunder-pledge så har jag egentligen inte så mycket att klaga på. Jag rekommenderar dock Eloso att minst göra en rejäl korrekturläsning innan man släpper det här till försäljning.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Intressant att höra vad du tycker om äventyrenHenke. Tråkigt att produkten inte riktigt håller måttet, särskilt som struktur och korrektur inte egentligen är särskilt svårt, bara tidskrävande. Samtidigt vet jag att Eloso drabbades av vissa problem som slukade mycket tid så jag antar att alternativet hade varit att släppa produkten med ännu större försening.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
luddwig;n338610 said:
Intressant att höra vad du tycker om äventyrenHenke. Tråkigt att produkten inte riktigt håller måttet, särskilt som struktur och korrektur inte egentligen är särskilt svårt, bara tidskrävande. Samtidigt vet jag att Eloso drabbades av vissa problem som slukade mycket tid så jag antar att alternativet hade varit att släppa produkten med ännu större försening.
Jo, jag var med och crowdfundade detta så har följt progressen från första bänk :) Jag är dock rätt säker på att de flesta av backarna gärna väntat ytterligare lite tid för att lyfta kvaliteten när man ändå redan är nästan ett år försenade. Problemet här är väl egentligen att man lovade mer I kickstarterna än vad som var rimligt (som jag skrev, nästan 900 sidor). Av den anledningen är jag lite fundersam över hur det ska gå med CoC Sverige där man lovat minst lika mycket.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Henke;n338611 said:
Jag är dock rätt säker på att de flesta av backarna gärna väntat ytterligare lite tid för att lyfta kvaliteten när man ändå redan är nästan ett år försenade. Problemet här är väl egentligen att man lovade mer I kickstarterna än vad som var rimligt (...). Av den anledningen är jag lite fundersam över hur det ska gå med CoC Sverige där man lovat minst lika mycket.
Nu backade jag inte Chock men om jag gjort det hade jag hellre tagit en längre försening (inom rimliga gränser) och en bättre produkt. Jag har inte backat CoC Sverige heller men jag hoppas ändå att det blir en bra produkt. Eloso verkar samtidigt befinna sig i en bättre situation nu med fler delägare i förlaget och andra riktigt rutinerade personer kopplade till projektet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag hoppas givetvis att du har rätt, då jag även backat den. En sak som jag glömt nämna är att det i konstruktionen av Sju sorters skräck föll ifrån några skribenter vilket jag tror man fick kompensera i ett relativt sent skede, men det ursäktar som jag ser det inte att man släpper undermålig korrektur. Minns att Fria Ligan hade motsvarande problem när man lovade för mycket i Coriolis-crowdfunderm, vilket höll på att knäcka hela företaget (från den hänger det ju fortfarande en kokbok i luften, och det var väl 2014 om jag inte missminner mig).

Det är väl helt enkelt viktigt att man lär sig på misstagen, och i en bransch som denna (där även större förlag troligtvis drivs av entusiaster) är det väldigt viktigt att man inte lovar för mycket bara för att man har ett hjärta som klappar för hobbyn.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Tack för helt korrekt feedback och att du läste. Sju sorters skräck är förvisso korrad av en korrläsare, men vi jobbade alla inblandade intensivt med att bli klara, så förmodar att det är därför korren inte håller måttet. Beklagar naturligtvis detta, och vill poängtera att det absolut inte är korrläsarens fel då vi från förlaget gav en mycket snäv deadline när allt väl var klart, så felet är vårt. Mycket riktigt fick vi ersätta några scenarion väldigt sent i processen, det sista äventyret att tas med var mitt äventyr Malmfältens tårar och det var bara en dryg vecka innan tryck (väldigt trevligt att se att du gillade det, btw!). Sju sorters skräck kommer inte att ges ut till butik överhuvudtaget och kommer inte att tryckas om. Den är exklusivt för backare, signeringar och mässor. Däremot kan det hända att vi ger ut något/några äventyr ur samlingen separat framöver.

Inför Call of Cthulhu Sverige ligger vi betydligt bättre till, så jag skulle inte vara orolig för detta. Stora delar av arbetet med texterna var gjort redan innan Kickstartern. Olle Sahlin och Anders Blixt har översatt var sin bok, det svenska materialet redigeras just nu och ligger enligt plan. I andra halvan av januari och februari sätts böckerna och ska komma i tid till GothCon som utlovat, om ingen smärre katastrof inträffar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Äventyr;n338614 said:
I andra halvan av januari och februari sätts böckerna och ska komma i tid till GothCon som utlovat, om ingen smärre katastrof inträffar.
Nej, den här gången hoppas vi verkligen att allt går enligt konstens alla regler. Jag håller tummarna, för jag gillar det ni gör.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Henke;n338608 said:
Jag måste nog medge att den oron besannades i "Sju sorters skräck" då materialet brister rejält i korrekturläsning och förutom felskrivningar även syftningsfel (i några delar hänvisas t.ex. till spelarna när man menar rollpersonerna).
Det här är det huvudsakliga skälet att jag inte längre backar eller förbeställer svenska rollspel. Enda jag personligen bränt mig på är Coriolis men det finns inte en chans att den takt många förlag verkar starta nya crowdfunding-kampanjer kan ske med bibehållen kvalitet så därför avvaktar jag. Överlag har tendensen att lova lite för mycket för de förhållandevis små summor pengar även väldigt framgångsrika Kickstarters drar in gjort mig en smula försiktig och mer återhållsam med crowdfunding.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Bra recension! Berättar sådant jag är intresserad av i recensioner :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
entomophobiac;n338616 said:
Det här är det huvudsakliga skälet att jag inte längre backar eller förbeställer svenska rollspel. Enda jag personligen bränt mig på är Coriolis men det finns inte en chans att den takt många förlag verkar starta nya crowdfunding-kampanjer kan ske med bibehållen kvalitet så därför avvaktar jag. Överlag har tendensen att lova lite för mycket för de förhållandevis små summor pengar även väldigt framgångsrika Kickstarters drar in gjort mig en smula försiktig och mer återhållsam med crowdfunding.
Det är ett av skälen till att jag inte backar så många kampanjer längre, förutom med ett minimibelopp. (Det andra är att jag inte hinner spela de spel jag redan har)

Jag är mest bekymrad över töjmålsinflationen, där nästan varje mål låser upp något som kräver väldigt många extratimmar av spelskaparen. Kampanjerna hade kanske dragit in mindre pengar utan så många och så omfattande mål, men å andra sidan hade produktionskostnaden också blivit lägre.
 
Top