[Recension] Märk hur vår skugga

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag fortsätter min genomläsning av Chock: Åter från graven och har nu kommit fram till scenariot "Märk hur vår skugga" där självaste Anders Blixt är konstruktör.

Häftet är 65 sidor och börjar varje kapitel med citat från olika filmer, men främst från Wall Street för att knyta an till själva scenariot som handlar om det glada 80-talet med finanshajar, yuppienallar och snabba pengar. Stockholmsbörsen har på kort tid drabbats av ett halvdussin dödsfall som trots att de verkar bero på naturliga orsaker ändå tycks märkligt. Rollpersonerna tillhör på ett eller annat sätt Custodes/Väktarnas (en slags motsvarighet till S.A.V.E. i gamla Chock) och får ett fax till London-kontoret (där det är underförstått att de är stationerade) från kollegan Staffan Bolin i Stockholm. Bolin vill att rollpersonerna kommer till Stockholm då han är något allvarligt på spåren. Problemet är bara att när rollpersonerna möter honom i Stockholm så verkar scenario-författaren plötsligt ändrat sig och det hela gäller nu istället två dödsoffer där den ene dött av utmattning (överdosering av ett elixir) och den andre hittats mördad hemma i sin lägenhet?!? Det allvarliga som Bolin är på spåren är istället upptäckten av två identiska födelsemärken på de döda som han via en gammal bok listat ut är något som kallas Mammons märke. Exakt vad det innebär är lite oklart (och de detaljer som nämns står enbart summerat i scenariots sammanfattning), men och om detta stämmer "är ett mäktigt väsen på gång i Stockholms finansvärld".

Äventyret innehåller fina illustrationer (av legendariske Nisse Gulliksson) och scenariot följer en öppen struktur, vilket jag tycker är trevligt. Tyvärr känner jag att den strukturen saknar viktiga detaljer. Jag hittar t.ex. ingenting om själva dödsorsaken på det mördade offret (om det påträffats något mordvapen etc) eller hur mycket man kan få fram om dödsorsaken på det andra offret trots att det finns lite platsbeskrivning kring själva bårhuset. Det kunde varit mer intressant information än de omfattande texterna om hur det är att komma till Sverige som utlänning på 80-talet eller bakgrunden till äventyrets antagonist (som ändå är tveksamt om rollpersonerna kommer att träffa på överhuvudtaget). På tal om antagonisten så försökte jag google:a på detta väsen men hittade inget så jag förmodar att det är en egenkonstruktion. Här tycker jag precis som i min tidigare chock-recension att det är synd att man inte använder befintlig Chock-"lore" (men det kan andra givetvis lika gärna tycka är en fördel). Det finns också en slags side-kick väsen som mest rör till det och jag förstår inte riktigt den här spelledarpersonens observatörsroll och vad man kan förvänta sig av densamme. Det finns inte heller några kartor, ens över centrala platser i scenariot.

Korrekturen i scenariot är säkerligen helt obefintlig. Hur förklarar man annars att sammanfattningen inte beskriver samma omständigheter som själva scenariot? Det finns såklart många fler korrekturmissar t.ex. i meningsbyggnad och på några ställen benämns Chockmästaren för Skräckmästare. Trist.

Jag kan tänka mig att det ligger gediget tankearbete och research bakom bakgrundsidéen till scenariot, men med ovan nämnda brister så faller tyvärr helheten och lämnar lite väl mycket prepp och justeringar till SL för att det här ska vara ett ok "köpeäventyr".
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,108
Location
Göteborg
Det genomgående intrycket av alla äventyren jag fick med min pledge är att de är första utkast som inte genomgått speltest eller revidering.

Jag hoppas innerligt att det kommer att vara bättre kvalitetskontroll på CoC Sverige.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
  • Kalla fakta 1: Äventyrets antagonist är min skapelse. Side-kick-väsendet är inspirerat av en varelse i den klassiska Chock-monsterboken Nattens Fasor.
  • Kalla fakta 2: Mannen till vänster på sid 28 är min Hitchcock-appearance i äventyret, :cool:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Mekanurg;n338951 said:
  • Kalla fakta 1: Äventyrets antagonist är min skapelse. Side-kick-väsendet är inspirerat av en varelse i den klassiska Chock-monsterboken Nattens Fasor.
  • Kalla fakta 2: Mannen till vänster på sid 28 är min Hitchcock-appearance i äventyret, :cool:
Hade väldigt gärna hört Kalla Fakta 3 om varför sammanfattning och själva scenariot är olika. :)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Henke;n338957 said:
Hade väldigt gärna hört Kalla Fakta 3 om varför sammanfattning och själva scenariot är olika. :)
Många dödsfall som blir till två? .En ren blunder att jag inte förklarade det bättre. Det borde exempelvis ha stått: [HR][/HR]
Utredarnas mål är att lista ut vad som sker, [vad] som ligger bakom [...]. Inledningsvis ägnar de sig åt detektivarbete när de undersöker två av de döda finansvalparnas liv och leverne. (De andra dödsfallen har gått under polisens radar och är därför inte med i äventyret.)
 
Top