Skapa en Patreon. Vilka nivåer är rimliga?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Man skulle väl kunna göra en test/placeholder/mockup av Ko-Fi? Dvs nån drar igång en sådan och några donerar så får man se hur det funkar rent praktiskt (och om det är vägen framåt)? Hittar inget "känt" svenskt rollspelsrelaterat som verkar köra Ko-Fi som man skulle kunna fråga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Kanske har det här redan tänkts igenom ordentligt, men jag vill ändå flagga för att vissa har en tendens att bli helt orimligt anspråksfulla vid minsta ekonomiska insats. Vi har haft backare som har pledgat 10 kr och sedan ställt alla möjliga förväntningar på att vi ska tillgodose varenda önskan de har.

Har man tagit emot pengar kan det kännas ännu jobbigare att säga nej till önskemål.

Min poäng är absolut inte att ni eldsjälar gör bäst i att gå med personlig ekonomisk förlust. Men det kan finnas en poäng i att hitta X vettiga människor som pytsar in tillräckligt för att täcka utläggen, istället för att göra det till en allmän grej.
Vi kan sälja ambulerande moderatorämbeten.

"För 500 spänn blir du moderator i en vecka! Oinskränkt makt har aldrig varit billigare!"
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Behöver det "hända" saker på Ko-Fi/Patreon eller ligger de kvar bara och tickar på? Hittade några svenska rollspelstillverkare som skapat konton för några år sedan, men sen har det liksom somnat in.
Vi skulle väl minska konflikterna... inte öka dem på forumet o_O
Moderatorstatus räknas som tie-breaker i jämna debatter eller dispyter? Dold budgivning på vem som vinner argumentet om båda (eller flera olika) parter är moderatorer.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Behöver det "hända" saker på Ko-Fi/Patreon eller ligger de kvar bara och tickar på?
Rent mekaniskt? Nej, det behöver inte hända någonting. Jag uppdaterar aldrig min ko-fi utan använder enbart själva betalningsfunktionen som jag hänvisar till från min hemsida.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
För mig personligen så hade jag föredragit en Patreon eller liknande som dras varje månad före en swishkampanj som lättare glöms bort.

Om det skulle komma in mer pengar än vad som skulle behövas för driften tror jag det kan vara bra att skriva i förväg vad som kommer göras med pengarna. Tex att ev överskott varje år sparas till sämre tider, annons i Fenix, rollspelsrelaterad välgörenhet eller vad det nu kan tänkas bli.

Likaså att vara tydlig med att pengarna går till driften så det inte räknas med att få någon motprestation utöver det.

Ett tredje alternativ utöver Patreon och swish skulle kanske kunna vara ett gofundmekampanj men det skulle nog bli rätt likt en swishkampanj att det blir ett mindre jämnt flöde på pengarna som kommer in.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Man skulle väl kunna göra en test/placeholder/mockup av Ko-Fi? Dvs nån drar igång en sådan och några donerar så får man se hur det funkar rent praktiskt (och om det är vägen framåt)? Hittar inget "känt" svenskt rollspelsrelaterat som verkar köra Ko-Fi som man skulle kunna fråga.
Jag håller på och sätter upp en nu.

/M
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Tanken är också att göra en insamlings-drive per kvartal för de som inte vill använda Patreon. Då kommer jag att använda Swish.
Föredrar den för det här upplägget...så går inga av mina "donationer" till ett extern företag.
Eller så får du bli flitigare besökare på pubarna och få donationer i Cider istället ;)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Föredrar den för det här upplägget...så går inga av mina "donationer" till ett extern företag.
Eller så får du bli flitigare besökare på pubarna och få donationer i Cider istället ;)
ehum... blir inte cideralternativet dyrare... ;)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Nu är den igång!
 
Top