Skapa en Patreon. Vilka nivåer är rimliga?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hej!

Jag tänker skapa en Patreon för rollspel.nu. I en sådan ska man ju sätta några nivåer som folka kan välja. "Produkten" är samma för alla nivåer, det här handlar om huruvida man vill och kan bidra till driften.

Vad är rimliga nivåer tycker ni? Och ska jag ha två eller tre nivåer?

Månatliga betalningar handlar det om. 10 SEK är ju pengar, men då tar Patreon en hel del av den kakan. Samtidigt vill jag ju inte skinna de som ställer upp.

Jag hoppas att Patreonen kan täcka en del av de 500 SEK per månad jag lägger ut för driften.

10/25/50?

Patreon skriver så här:

Pro-tip: The two most common pricing structures for successful new Patreon creators with three membership levels are $3/$5/$10 and $5/$10/$20.
Har ni några tips eller bra tankar?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Tar patreon en fast "avgift" per inbetalning, eller är det en procentsats? Och är den procentsatsen i så fall fast eller varierar den beroende på summan?
Toppenfrågor!

Så här skriver de:

8% of the income you earn on Patreon

plus payment processing, currency conversion, payout fees, and applicable taxes.
Och så kollar jag deras sida och om jag fattar det rätt, så blir det 8% till Patreon, 5% till betalsystemet och 1.50 för varje betalning under 30 kronor.

Hmmmm. Dåligt tycker jag. Om någon vill betala 10 kronor så får jag 10 - .8 - .5 - 1.50 = 7,2 SEK.

72% till mig. Kanske inte så dåligt ändå?

Om jag får över 30 kronor per transaktion blir det lite annorlunda

8% till Patreon, 3.4% till betalsystemet och 3.25 för varje betalning under 30 kronor.

Så någon betalar mig 31 kronor så får jag 31-2,5-1-3.25 = 24,25.

78% till mig. Lite bättre. Men det tar emot att ha grundnivån till 35 spänn som Patreon rekommenderar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Det beror ju på vad som försvinner till patreon. 10 kr är ju fint om allt gick till att täcka driften, men om hälften försvinner kanske det är för lite. 20/30/40?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det beror ju på vad som försvinner till patreon. 10 kr är ju fint om allt gick till att täcka driften, men om hälften försvinner kanske det är för lite. 20/30/40?
Om jag tar 20 SEK så blir det 20 - 1.6 - 1 - 1.50 = 15,9.

79% till mig. Låter för bra givet att det är bättre procent än 30-kronorsnivån.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Eller så här.

"X% till mig" är ju egentligen "X% av era pengar som går till driften".

Och det vill vi ju maxa så att era bidrag går till drift av rollspel.nu och inte till driften av Patreon. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Admin påstår att vi har runt 250 aktiva användare per dag.
Okej. Ponera att det finns 50 användare som är villiga att stötta forumet ekonomiskt. Det är nog inte orimligt. Då skulle de behöva betala 10 kr per månad eller 120 kr per år och person. För att slippa Patreons avgifter föreslår jag därför följande. Be om ett bidrag på 120 kr per person, att betala via Swish. Kör så länge pengarna räcker och be sedan om nya bidrag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Okej. Ponera att det finns 50 användare som är villiga att stötta forumet ekonomiskt. Det är nog inte orimligt. Då skulle de behöva betala 10 kr per månad eller 120 kr per år och person. För att slippa Patreons avgifter föreslår jag därför följande. Be om ett bidrag på 120 kr per person, att betala via Swish. Kör så länge pengarna räcker och be sedan om nya bidrag.
Låter rimligt. Förutom att det finns två olika läger som har frågat om möjlighet att bidra. De som aldrig Swishar och de som aldrig använder Patreon.

Och aldrig ska de tu mötas!

:D
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Det kan nog ordnas! Kanske invikta i en Fenix? :D
Jag bor gångavstånd ifrån Seter så om någon vill lämna pengar anonymt till honom så kan ni ge dem till mig så gömmer jag dem i hans trädgård.

Måste bara lista ut exakt var seter bor, då jag bara känner till vilket kvarter.
Så för att vara säkra så bör ni ge mig så pass mycket att jag kan gömma det i alla trädgårdar i kvarteret.
 
Top