Det är dock lite äpplen och päron tycker jag. Min invändning, iaf, är inte att AI finns och därmed att allt den används till är förkastligt. Min invändning är när den urholkar kreativt arbete och mänsklig kultur. Att be en AI om hjälp är inte per automatik något dåligt, eller något som till varje pris ska undvikas. Det finns ex väldigt mycket som tyder på att en AI är betydligt bättre än mänskliga doktorer på att ställa diagnos. Jag vet inte om det stämmer, det ligger lite utanför mitt fält om man säger så. Men om det stämmer vore det ju idioti att inte använda teknologin.De som översatte Svart av kval till franska för många år sedan utgick ifrån en maskinöversättning från DeepL som de bearbetade, så jag vore ju en hycklare om jag hade bojkottat AI-bilder, även om det generellt inte är något jag använder själv. Sedan tycker jag ju inte att rollspel behöver bilder alls.
Det är dock lite äpplen och päron tycker jag. Min invändning, iaf, är inte att AI finns och därmed att allt den används till är förkastligt. Min invändning är när den urholkar kreativt arbete och mänsklig kultur. Att be en AI om hjälp är inte per automatik något dåligt, eller något som till varje pris ska undvikas. Det finns ex väldigt mycket som tyder på att en AI är betydligt bättre än mänskliga doktorer på att ställa diagnos. Jag vet inte om det stämmer, det ligger lite utanför mitt fält om man säger så. Men om det stämmer vore det ju idioti att inte använda teknologin.
Att översätta, omformulera, sammanfatta eller på annat sätt bearbeta en text du skrivit själv med hjälp av AI är inte alls problematiskt. Att låta en AI ta visuella konstnärliga exekutiva beslut över en kreativ process är däremot problematiskt av flera skäl, som vi inte behöver gå in på i den här tråden.
Det här är inte rätt tråd för det. Vill bara påpeka att översättning är ett kreativt och konstnärligt arbete och maskinöversättning tar människors jobb och ger sämre kvalitet. I dessa bemärkelser är det ju samma sak. Men jag vill inte skräpa ned Wilpers tråd med det, så lämnar det där.Det är dock lite äpplen och päron tycker jag. Min invändning, iaf, är inte att AI finns och därmed att allt den används till är förkastligt. Min invändning är när den urholkar kreativt arbete och mänsklig kultur. Att be en AI om hjälp är inte per automatik något dåligt, eller något som till varje pris ska undvikas. Det finns ex väldigt mycket som tyder på att en AI är betydligt bättre än mänskliga doktorer på att ställa diagnos. Jag vet inte om det stämmer, det ligger lite utanför mitt fält om man säger så. Men om det stämmer vore det ju idioti att inte använda teknologin.
Att översätta, omformulera, sammanfatta eller på annat sätt bearbeta en text du skrivit själv med hjälp av AI är inte alls problematiskt. Att låta en AI ta visuella konstnärliga exekutiva beslut över en kreativ process är däremot problematiskt av flera skäl, som vi inte behöver gå in på i den här tråden.
Ja, det var därför jag var lite överdrivet exakt i min formulering kring att låta en AI ta "visuella konstnärliga exekutiva beslut över en kreativ process.Det här är inte rätt tråd för det. Vill bara påpeka att översättning är ett kreativt och konstnärligt arbete och maskinöversättning tar människors jobb och ger sämre kvalitet. I dessa bemärkelser är det ju samma sak. Men jag vill inte skräpa ned Wilpers tråd med det, så lämnar det där.
Gör den verkligen det?Det här är inte rätt tråd för det. Vill bara påpeka att översättning är ett kreativt och konstnärligt arbete och maskinöversättning tar människors jobb och ger sämre kvalitet. I dessa bemärkelser är det ju samma sak. Men jag vill inte skräpa ned Wilpers tråd med det, så lämnar det där.
Jag håller med. Jag har inget emot AI-bilder om de är så välpromptade och bearbetade att man knappt kan se att det är AI.Det beror på hur man väljer att använda AI. Kör du på bilder som man ser är AI slop utan mycket ansträngning som man ser att de skriker AI bilder då blir svaret nej. Men om du anstränger dig och tar fram bilder som passar in, har rätt stil till spelet och där du redigerat bort alla uppenbara brister osv. Då är det ok, eller rättare, då bryr jag mig inte. Men jag skulle nog inte ha gjort det.
AI är egentligen inte en ursäkt för att vara lat rent kreativtitetsmässigt, utan ett verktyg som man måste lära sig och bemästra.
Det borde i alla fall vara minsta nivån, sen förstår jag om folk ändå inte vill ha med det att göra. Det är fine, men då hadlar det mer om princip och inte "kvalité".Jag håller med. Jag har inget emot AI-bilder om de är så välpromptade och bearbetade att man knappt kan se att det är AI.
AI har en tendens att upprepa sig. Jag tycker att AI-bilder kräver någon sorts handpåläggning, precis som text kan behöva sättas i layout, just för att komma bort från AI-slop och istället skapa verkshöjd så att bilden betyder något. Det beror lite på bild. Det sagt, porträttbilder kan ibland bli såpass bra att dom går att använda rakt av. Som jag gjorde i denna tråd, där verkshöjden förvisso kom från min layout och rollformulärskomposition snarare än bilden.bearbetade att man knappt kan se att det är AI.