Skall jag ha AI-konst i mitt nästa rollspel?

Skall Wilhelm's Games ha AI-konst i nästa spel?

• Total voters
    64
Sen är ju stock art lättillgängligt, förhållandevis billigt (ofta runt $5 för en eller flera bilder) och snyggare än AI (särskilt om man som jag tycker att den enklaste streckgubbe har mer verkshöjd än vilken AI bild du än ger mig). Tiden det tar att leta efter en bild som passar lär också motsvara tiden det tar att få en AI-bild att inte se direkt anskrämlig ut, så det är inte ens en fråga om att spara tid.

AI befinner sig just nu där en gång clipart och Photoshopeffekter befann sig. Det kan komma att ändras, men där är vi nu. Glada amatörer* tycker att det är ett fantastiskt verktyg eftersom det blir "exakt som när proffsen gör det och det är snyggt med!" medan proffsen* känner att "för att det ska bli bra måste man kunna hantverket och inte trilla i de vanliga fällorna (eftersom det då bara ser billigt och fult ut), och då, frankly, är det så mycket jobb att det är lika bra att göra det ordentligt från början".

Visst, du kan justera detaljer med AI, men att ge din AI det konstnärliga uppdraget skulle jag i dagsläget starkt avråda ifrån.

*Amatörer och proffs är här bara en generell indelning. Det finns gott om "amatörer" som har gott bildsinne och det finns dessvärre "proffs" som använder AI på riktigt dåliga sätt.

Att ha dålig AI är ju lika, om inte värre än att ha "dåliga" handritade bilder. Så inte säker att du vinner något på det. Och som andra sagt, bra AI tar ibland lika lång tid som att göra något själv eller att bearbeta om stockart bilder.

Medelmåttiga bilder kan man få illustrerade rätt billigt från fiveer.

De som översatte Svart av kval till franska för många år sedan utgick ifrån en maskinöversättning från DeepL som de bearbetade, så jag vore ju en hycklare om jag hade bojkottat AI-bilder, även om det generellt inte är något jag använder själv. Sedan tycker jag ju inte att rollspel behöver bilder alls.

Back