Jag tycker för övrigt att skattletare var ett skitbra namn på ett yrke, synd att de tog bort det!
Jag ser en fantasyversion av Indiana Jones framför mig!
Jag tycker för övrigt att skattletare var ett skitbra namn på ett yrke, synd att de tog bort det!
Så jag tycker att om man skapar innehåll till DoD i en så "officiell" form som Fenix, så tycket jag det är ansvarsfullt att tänka på att ett nytt yrke ska vara balancerat mot befintliga yrken ...
... och om man inför nya hjälteförmågor/yrkesförmågor ...
Jag håller både med dig, och inte.Men i så fall skulle väl även ”krigare” vara ett dåligt yrke? Strid är väl ännu mer centralt än specifikt monsterjagande och skattletande?
Jag tycker för övrigt att skattletare var ett skitbra namn på ett yrke, synd att de tog bort det!
Jag tycker diskussionen om balanserade yrken är jätteintressant, men jag tänker att vi kan skapa en ny tråd om det så slipper vi kapa dennaJag tycker det är en märklig inställning. Men låt oss säga att man kan ha olika uppfattning i frågan och att inget är mer rätt eller fel.
Om själva spelet då är balancerat så är det inga problem för dig/er som tycker det är onödigt, att göra er kampanj hur obalancerad ni vill.
Om själva spelet däremot är obalancerat, så fungerar det inte alls för oss som vill ha ett balancerat spel.
Fördelen med artiklar i Fenix tycker jag är att de kan tänka lite mer på gränserna. Jag förstår inte hur man underminerar FL genom att skapa ett yrke i Fenix som kanske inte skulle passat bland de vanliga yrkena men som är såpass fantasieggande och inspirerande att det kan funka som extramaterial.Så jag tycker att om man skapar innehåll till DoD i en så "officiell" form som Fenix, så tycket jag det är ansvarsfullt att tänka på att ett nytt yrke ska vara balancerat mot befintliga yrken, och om man inför nya hjälteförmågor/yrkesförmågor, att man också gör det på ett försiktigt och ansvarsfullt sätt. Annars underminerar man Fria Ligans DoD innan spelet ens finns på hyllorna. Det ligger varken i Fria Ligans, Fenix eller svenska rollspelares intresse.
Ärligt talat tycker jag att man kan göra varianter av existerande yrken, eftersom DoD-yrken är så generiska. Jag ser inte varför man bara gör en krigare och kallar den för "monsterjägare" och har en viss typ av bakgrund. Just nu spelar jag en "ranger" i D&D5 men kallar henne för "prisjägare".Men i så fall skulle väl även ”krigare” vara ett dåligt yrke? Strid är väl ännu mer centralt än specifikt monsterjagande och skattletande?
Det känns lite som en svår grej att namnge när det inte finns någon värld bakom, som hjälper till att förklara varför något finns.
Jag tycker det börjar kännas som en Bellmanhistoria;Men i så fall skulle väl även ”krigare” vara ett dåligt yrke? Strid är väl ännu mer centralt än specifikt monsterjagande och skattletande?
Jag tycker för övrigt att skattletare var ett skitbra namn på ett yrke, synd att de tog bort det!
Eftersom det finns en moderator som trådstartare, och eftersom du ställer en fråga (utan frågetecken) så tar jag det här, så får någon annan fundera på om detta borde vara i en annan tråd.Jag tycker diskussionen om balanserade yrken är jätteintressant, men jag tänker att vi kan skapa en ny tråd om det så slipper vi kapa denna
[...]
Fördelen med artiklar i Fenix tycker jag är att de kan tänka lite mer på gränserna. Jag förstår inte hur man underminerar FL genom att skapa ett yrke i Fenix som kanske inte skulle passat bland de vanliga yrkena men som är såpass fantasieggande och inspirerande att det kan funka som extramaterial.
Om det blir för obalanserat med monsterjägare som yrke behöver du ju inte skapa den som nytt yrke. Du kan ju beskriva vad en monsterjägare är, hur deras organisation fungerar, hur de ses av allmänheten etc. Sen kan du komma med tips på hur man omvandlar befintliga yrken så att de kan tillhöra organisationen Monsterjägare![]()
Det låter faktiskt också som en mer intressant vinkel. Och det innebär ju att den "mallen" man etablerar kan användas för andra typer av grupper, såsom "Skattletarna" eller "Monsterjägarna" eller nått sånt.
Mycket att tänka på här!![]()
"Högst på en krokig klippa i Dimmiga dalens utkant ligger det svårtillgängliga Hexeborg. Svarta torn och tinnar sträcker sig mot himlen över branta bastioner. Borgen hålls av en hemlighetsfull orden, Väktarna, som svurit att försvara Dimmiga dalens invånare mot monster, svartkonstnärer och odöda. I sin kamp tar de hjälp av magiska tekniker som lärs ut i borgen innersta kamrar." och så har man en Hjälteförmåga som heter Väktare och som ger tillgång till någon magisk effekt eller besvärjelse, som man kan lära sig från start, eller under spel, om man är en medlem i orden.
Skapa en organisation av "väktare" som @Leon föreslår.Jamen dåså! Det där är ju helt briljant!
Även om jag har svårt att släppa "monsterjägare" ...![]()
Skapa en organisation av "väktare" som @Leon föreslår.
Låt monsterjägare vara personer som hoppat av väktarorganisationen.
Varför har de hoppat av?
Är oganisationen för brutal som dödar allt som inte är människor och monsterjägarna vill ha lite mer gråskala?
Eller är det tvärtom, monsterjägarna är de som tycker att Väktarna är mjäkiga och vill ha hårdare tag?
Det känns som man kan bygga en mindre kampanj på det där.
Jag tror vi talar förbi varandra lite. ”Obslanserat” behöver för mig nödvändigtvis inte vara power creep. Det kan röra sig om att det finns för många yrken av en inriktning, att vissa yrken är väldigt generella medan andra är mer specialiserade etc. Sorry, borde varit mer tydlig angående detta.Om man bara skapar power-creep innan spelet kommer ut (för att man tycker balans är överskattat) så underminerar man Fria Ligans arbete och saboterar spelet. Och jag säger inte att Monsterjägare gör det. Men att risken finns, speciellt om man inte har avsikten att göra det balancerat och i linje med spelets design.
Om man bara skapar power-creep innan spelet kommer ut (för att man tycker balans är överskattat) så underminerar man Fria Ligans arbete och saboterar spelet. Och jag säger inte att Monsterjägare gör det. Men att risken finns, speciellt om man inte har avsikten att göra det balancerat och i linje med spelets design.
I någon av Hydra-tidningarna så fanns det ett monstersamlare(?)-yrke, som använde monstrens kadaver för alkemi.Det var så jag tänkte.![]()
Trapper (vad heter det på svenska)?