DoD Ska skriva nytt yrke till nya DoD. Vad ska yrket heta?

Knytt-kuttare
Best-bane
Odjurs-ofredare

Fast om jag ska vara allvarlig tycker jag rätt och slätt att Monsterjägare funkar bra 🙂
 
Monsterjägare var ju rätt svar, fattar inte varför tråden fortsätter efter det.

Spelet går ju till stor del ut på att döda monster. Jag tycker det blir lite konstigt om man liksom degraderar alla andra yrken. Lite som att ha ett yrke som heter "Äventyrare".

Jag röstar för något i stil med "friknekt" eller nått sånt. Som mer låter som något som faktiskt finns i settingen. Eller något av @Sinisa_ s förslag.
 
Beror lite på vad man är ute efter.
En rogue med lite magiska förmågor kanske mer borde kallas "monsterspårare".
Och så får krigare, riddare och jägare stå för huvuddelen av själva dödandet?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 
Ja det är ju svårt. Witcher är väl bara en krigare med två svärd och lite hjälteförmågor.
Silverkneckt
Väktare
 
Ett alternativ är att kalla yrket för monsterjägare men att i beskrivningen berätta att det är vanligt med lokala namnvarianter. Det öppnar ju upp för att spelare kan komma på egna häftiga namn och även att äventyrsförfattare kan göra detsamma 😊
 
Vänta… jagar du häxor (häxjägare) eller är du som The Witcher en sorts häxa (häxkarl i hans fall) som jagar monster? Det är ju två kategoriskt olika saker! För det senare håller jag med om ”monsterjägare”, medan ”häxjägare” blir helt tokigt.
Spelet går ju till stor del ut på att döda monster. Jag tycker det blir lite konstigt om man liksom degraderar alla andra yrken. Lite som att ha ett yrke som heter "Äventyrare".

Jag röstar för något i stil med "friknekt" eller nått sånt. Som mer låter som något som faktiskt finns i settingen. Eller något av @Sinisa_ s förslag.
De två ovanstående posterna fick mig att tänka till.

Coolt att man gör ett yrke som liknar the Witcher - men vad får det för implikationer?
För mig blir då DoD ett spel där ALLA magiker ses som onda och man har en speciell inkvisition som jagar magiker.
Även om det är en häftig tanke, så tror jag inte någon här tycker att det känns DoD.

Ett populärt förslag verkar vara monsterjägare, men har problemet att det beskriver ALLA yrken.

I DnD vinns ett antal klasser som kombinerar svärd och magi: spellsword, swordmage, sworddancer, eldritch knight, hexblade för att nämna några.
Jag tycker att svenska svärdmagiker beskriver känslan bäst, utan att trampa något annat yrke på tårna.
 
Häxhammare är ju en snygg blinkning, men känns kanske lite Warhammer. Lite beror det väl på vad tanken är runt de magiska förmågorna. Om det är stridsmagi kopplat till svärd så kanske Häxklinga är en tanke?

Andra alternativ:
  • Hellsignare
  • Häxsignare
  • Stridsnåjd
 
Jag håller inte med om att monsterjägare innefattar alla yrken. Håller med om att man inom alla yrken kan jaga monster, men hos en monsterjägare är detta den huvudsakliga uppgiften. Alla rollpersoner kan ju tekniskt sett sno något (antar jag, har inte läst reglerna) men det gör ju inte alla till yrket Tjuv.
 
Jag håller inte med om att monsterjägare innefattar alla yrken. Håller med om att man inom alla yrken kan jaga monster, men hos en monsterjägare är detta den huvudsakliga uppgiften. Alla rollpersoner kan ju tekniskt sett sno något (antar jag, har inte läst reglerna) men det gör ju inte alla till yrket Tjuv.

Jag håller nog med Måns. Om Drakar och Demoner hade varit ett utpräglat Heist-spel så hade "tjuv" varit ett konstigt yrke: då hade vi snarare förväntat oss yrken som inbrottstjuv eller ficktjuv.
 
Jag håller inte med om att monsterjägare innefattar alla yrken. Håller med om att man inom alla yrken kan jaga monster, men hos en monsterjägare är detta den huvudsakliga uppgiften. Alla rollpersoner kan ju tekniskt sett sno något (antar jag, har inte läst reglerna) men det gör ju inte alla till yrket Tjuv.
Precis! Monster är bara ett av hindren i ett äventyr, precis som låsta dörrar, vakter och fällor. Inget konstigt att ha klasser som specialiserar på ett av dessa hinder.

Monsterjägare låter jäkligt bra eftersom det är självförklarande, ganska generiskt (passar med DoDs koncept att inte vara direkt kopplat mot en specifik spelvärd), och innehåller sin egen motivering till att äventyra. Varför äventyrar en monsterjägare? För att jaga monster.
 
Varför äventyrar en monsterjägare? För att jaga monster.

Det är lite det här som är problemet för mig. Det känns bara som ett annat namn på "Äventyrare". Men alla RP är äventyrare.

Gör samma övning med andra yrken. Äventyrar en krigare för att kriga? Nej, han äventyrar också för att döda monster. Liksom en Jägare, en Magiker och till och med en Hantverkare. Döda monster och hitta skatter är vad äventyrare gör. Sedan använder de sin bakgrund som krigare, riddare, jägare eller what have you när de gör det. Det är därför det blir konstigt om även yrket är "monsterjägare". Det är lite som att ha yrket "äventyrare".
 
Monsterjägare är väldig tydligt och bra. Vill man gå ut på en tangent så kan man använda latinets ord för jägare dvs "Venator" men det kanske låter lite pretentiöst?
 
Häxkarlar som Geralt är väl i någon mån skapade, inte bara ett yrke man plockar upp lite sådär?

Det får mig att tänka på demonkrigare (?) från Kaos väktare, en krigare med en demon bunden i kroppen som får förmågor från den...

Vilket för tankarna vidare till en monsterjägare som inmundigar delar av sina byten och på så vis får tillgång till det övernaturliga.
 
Jag håller nog med Måns. Om Drakar och Demoner hade varit ett utpräglat Heist-spel så hade "tjuv" varit ett konstigt yrke: då hade vi snarare förväntat oss yrken som inbrottstjuv eller ficktjuv.
Men är DoD verkligen ett utpräglat monsterdödar-spel? Det kan ju lika gärna vara ett leta skatt i grotta-spel, stoppa ond trollkarl-spel eller lösa mysterier som innefattar spöken-spel?
 
Häxkarlar som Geralt är väl i någon mån skapade, inte bara ett yrke man plockar upp lite sådär?

Det får mig att tänka på demonkrigare (?) från Kaos väktare, en krigare med en demon bunden i kroppen som får förmågor från den...

Vilket för tankarna vidare till en monsterjägare som inmundigar delar av sina byten och på så vis får tillgång till det övernaturliga.

Funderade även på Alkemist, för att plocka upp en annan aspekt av Häxkarlar.

Men här finns även en gränsdragning mellan Yrke och Hjälteförmåga.
 
Men är DoD verkligen ett utpräglat monsterdödar-spel? Det kan ju lika gärna vara ett leta skatt i grotta-spel, stoppa ond trollkarl-spel eller lösa mysterier som innefattar spöken-spel?

Definitivt. Att leta skatter och slåss mot monster har ganska tydligt regelfokus i grundreglerna.
 
Last edited:
Men är DoD verkligen ett utpräglat monsterdödar-spel? Det kan ju lika gärna vara ett leta skatt i grotta-spel, stoppa ond trollkarl-spel eller lösa mysterier som innefattar spöken-spel?

Jag skulle säga att en av grundstenarna i regelsystemet är samverkan mellan RP och monster. Det är inte den enda grundstenen, men det är väldigt tydligt att det är en av de bärande delarna. Se ex hur stridsregler, skada/läkning och monsterattacker samverkar. Däremot finns inga regler för att vara länsherre, vara pälsjägare och sälja sin skinn på marknaden eller utforska isvidder och återvända med kartor över möjliga fyndigheter. För att ta några exempel.

Alltså, detta är inte kritik mot spelet, utan mot att göra en av spelets bärande element till ett eget yrke, när alla andra yrken snarare tycks motsvara något värv i världen.
 
Monsterjägare tycker jag inte.
Tycker att ordet ska vara kortare och mer schwung.
Väktare
 
Back
Top