DoD Ska skriva nytt yrke till nya DoD. Vad ska yrket heta?

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
509
Nu när alla gett en massa förslag tycker jag du borde inkorporera dem i artikeln: "även kända som..", "I Utrike säger man xxx, medan Adomkilsborna kallar dem yyy och undersåtarna till kejsaren av Vä har namngett dem zzz." och "Viss debatt har uppstått om det riktiga i uttrycket monsterjägare - då det kan sägas gälla alla äventyraryrken...".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Så jag tycker att om man skapar innehåll till DoD i en så "officiell" form som Fenix, så tycket jag det är ansvarsfullt att tänka på att ett nytt yrke ska vara balancerat mot befintliga yrken ...
Jag tänker också så, och om jag skriver ett yrke och använder alla byggstenar som redan finns i spelet så blir det hyfsat rätt.

... och om man inför nya hjälteförmågor/yrkesförmågor ...
Det är här jag tror att man kan trampa lite snett och vara särskilt uppmärksam.

Men å andra sidan så tycker jag lite som Franz också, är det coolt så är det kul! :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men i så fall skulle väl även ”krigare” vara ett dåligt yrke? Strid är väl ännu mer centralt än specifikt monsterjagande och skattletande?

Jag tycker för övrigt att skattletare var ett skitbra namn på ett yrke, synd att de tog bort det!
Jag håller både med dig, och inte.

Det som talar för Krigare är att det kan antas vara en ganska vanlig sysselsättning/bakgrund (eftersom Väpnare, Soldat, Legoknekt, osv inte finns) innan man börjar äventyra. Skattletare däremot, är det nog inte många som växer upp som, och något man blir när man lämnar sin vanliga yrkesbana och blir äventyrare.

Men jag gillar skattletare - ifall det är på samma nivå som andra yrken.

Det som talar mot Krigare är precis ditt argument. Om man ville göra ett mer balancerat spel skulle alla yrkan vara 50/50... alltså 50% fokus på strid och väldigt äventyr-användbara egenskaper. Och 50% vara mer karaktärsbyggande och kuriosa. Då skulle man kunna ersätta krigare med inte så 100%-strids-inriktade yrken (pirat, stråtrövare, stadsvakt, sheriff, väpnare).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,953
Jag tycker det är en märklig inställning. Men låt oss säga att man kan ha olika uppfattning i frågan och att inget är mer rätt eller fel.
Om själva spelet då är balancerat så är det inga problem för dig/er som tycker det är onödigt, att göra er kampanj hur obalancerad ni vill.
Om själva spelet däremot är obalancerat, så fungerar det inte alls för oss som vill ha ett balancerat spel.
Jag tycker diskussionen om balanserade yrken är jätteintressant, men jag tänker att vi kan skapa en ny tråd om det så slipper vi kapa denna 🙂

Så jag tycker att om man skapar innehåll till DoD i en så "officiell" form som Fenix, så tycket jag det är ansvarsfullt att tänka på att ett nytt yrke ska vara balancerat mot befintliga yrken, och om man inför nya hjälteförmågor/yrkesförmågor, att man också gör det på ett försiktigt och ansvarsfullt sätt. Annars underminerar man Fria Ligans DoD innan spelet ens finns på hyllorna. Det ligger varken i Fria Ligans, Fenix eller svenska rollspelares intresse.
Fördelen med artiklar i Fenix tycker jag är att de kan tänka lite mer på gränserna. Jag förstår inte hur man underminerar FL genom att skapa ett yrke i Fenix som kanske inte skulle passat bland de vanliga yrkena men som är såpass fantasieggande och inspirerande att det kan funka som extramaterial.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,502
Location
Helsingborg
Men i så fall skulle väl även ”krigare” vara ett dåligt yrke? Strid är väl ännu mer centralt än specifikt monsterjagande och skattletande?
Ärligt talat tycker jag att man kan göra varianter av existerande yrken, eftersom DoD-yrken är så generiska. Jag ser inte varför man bara gör en krigare och kallar den för "monsterjägare" och har en viss typ av bakgrund. Just nu spelar jag en "ranger" i D&D5 men kallar henne för "prisjägare".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Det känns lite som en svår grej att namnge när det inte finns någon värld bakom, som hjälper till att förklara varför något finns.
Ja, jo ... i mina tankar finns det lite diffusa tankar men du har rätt, jag ska plita ner ett förslag så ser vi vad ni tycker sen! Men jag får mycket inspiration här!

/M
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Men i så fall skulle väl även ”krigare” vara ett dåligt yrke? Strid är väl ännu mer centralt än specifikt monsterjagande och skattletande?

Jag tycker för övrigt att skattletare var ett skitbra namn på ett yrke, synd att de tog bort det!
Jag tycker det börjar kännas som en Bellmanhistoria;

"Jo, det var en monsterjägare, en skattletare och en kobold som kom in på värdshuset..."

:)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,953
Om det blir för obalanserat med monsterjägare som yrke behöver du ju inte skapa den som nytt yrke. Du kan ju beskriva vad en monsterjägare är, hur deras organisation fungerar, hur de ses av allmänheten etc. Sen kan du komma med tips på hur man omvandlar befintliga yrken så att de kan tillhöra organisationen Monsterjägare 🙂
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker diskussionen om balanserade yrken är jätteintressant, men jag tänker att vi kan skapa en ny tråd om det så slipper vi kapa denna 🙂
[...]
Fördelen med artiklar i Fenix tycker jag är att de kan tänka lite mer på gränserna. Jag förstår inte hur man underminerar FL genom att skapa ett yrke i Fenix som kanske inte skulle passat bland de vanliga yrkena men som är såpass fantasieggande och inspirerande att det kan funka som extramaterial.
Eftersom det finns en moderator som trådstartare, och eftersom du ställer en fråga (utan frågetecken) så tar jag det här, så får någon annan fundera på om detta borde vara i en annan tråd.

Jag tycker det vore utmärkt med alternativa regler: "För en mer utpräglad fantasy-kampanj och/eller mäktigare rollpersoner från start, välj bland dessa mer äventyrsinriktade start-yrken, eller använd ett vanlig yrke med följande tillägg".

Om man bara skapar power-creep innan spelet kommer ut (för att man tycker balans är överskattat) så underminerar man Fria Ligans arbete och saboterar spelet. Och jag säger inte att Monsterjägare gör det. Men att risken finns, speciellt om man inte har avsikten att göra det balancerat och i linje med spelets design.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Om det blir för obalanserat med monsterjägare som yrke behöver du ju inte skapa den som nytt yrke. Du kan ju beskriva vad en monsterjägare är, hur deras organisation fungerar, hur de ses av allmänheten etc. Sen kan du komma med tips på hur man omvandlar befintliga yrken så att de kan tillhöra organisationen Monsterjägare 🙂
Det låter faktiskt också som en mer intressant vinkel. Och det innebär ju att den "mallen" man etablerar kan användas för andra typer av grupper, såsom "Skattletarna" eller "Monsterjägarna" eller nått sånt.

Mycket att tänka på här! :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,454
Det låter faktiskt också som en mer intressant vinkel. Och det innebär ju att den "mallen" man etablerar kan användas för andra typer av grupper, såsom "Skattletarna" eller "Monsterjägarna" eller nått sånt.

Mycket att tänka på här! :)
Ja, det här känns klokt. Och Monsterjägare kan sedan vara en (eller flera!) Hjälteförmågor

"Monsterjägare" skulle till och med kunna vara en äventyrsplats:

"Högst på en krokig klippa i Dimmiga dalens utkant ligger det svårtillgängliga Hexeborg. Svarta torn och tinnar sträcker sig mot himlen över branta bastioner. Borgen hålls av en hemlighetsfull orden, Väktarna, som svurit att försvara Dimmiga dalens invånare mot monster, svartkonstnärer och odöda. I sin kamp tar de hjälp av magiska tekniker som lärs ut i borgen innersta kamrar." och så har man en Hjälteförmåga som heter Väktare och som ger tillgång till någon magisk effekt eller besvärjelse, som man kan lära sig från start, eller under spel, om man är en medlem i orden.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
"Högst på en krokig klippa i Dimmiga dalens utkant ligger det svårtillgängliga Hexeborg. Svarta torn och tinnar sträcker sig mot himlen över branta bastioner. Borgen hålls av en hemlighetsfull orden, Väktarna, som svurit att försvara Dimmiga dalens invånare mot monster, svartkonstnärer och odöda. I sin kamp tar de hjälp av magiska tekniker som lärs ut i borgen innersta kamrar." och så har man en Hjälteförmåga som heter Väktare och som ger tillgång till någon magisk effekt eller besvärjelse, som man kan lära sig från start, eller under spel, om man är en medlem i orden.
Jamen dåså! Det där är ju helt briljant!

Även om jag har svårt att släppa "monsterjägare" ... :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jamen dåså! Det där är ju helt briljant!

Även om jag har svårt att släppa "monsterjägare" ... :)
Skapa en organisation av "väktare" som @Leon föreslår.
Låt monsterjägare vara personer som hoppat av väktarorganisationen.
Varför har de hoppat av?
Är oganisationen för brutal som dödar allt som inte är människor och monsterjägarna vill ha lite mer gråskala?
Eller är det tvärtom, monsterjägarna är de som tycker att Väktarna är mjäkiga och vill ha hårdare tag?
Det känns som man kan bygga en mindre kampanj på det där.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,454
Skapa en organisation av "väktare" som @Leon föreslår.
Låt monsterjägare vara personer som hoppat av väktarorganisationen.
Varför har de hoppat av?
Är oganisationen för brutal som dödar allt som inte är människor och monsterjägarna vill ha lite mer gråskala?
Eller är det tvärtom, monsterjägarna är de som tycker att Väktarna är mjäkiga och vill ha hårdare tag?
Det känns som man kan bygga en mindre kampanj på det där.
De har ju bildat mot-organisationen Järnringen ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,953
Om man bara skapar power-creep innan spelet kommer ut (för att man tycker balans är överskattat) så underminerar man Fria Ligans arbete och saboterar spelet. Och jag säger inte att Monsterjägare gör det. Men att risken finns, speciellt om man inte har avsikten att göra det balancerat och i linje med spelets design.
Jag tror vi talar förbi varandra lite. ”Obslanserat” behöver för mig nödvändigtvis inte vara power creep. Det kan röra sig om att det finns för många yrken av en inriktning, att vissa yrken är väldigt generella medan andra är mer specialiserade etc. Sorry, borde varit mer tydlig angående detta.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Om man bara skapar power-creep innan spelet kommer ut (för att man tycker balans är överskattat) så underminerar man Fria Ligans arbete och saboterar spelet. Och jag säger inte att Monsterjägare gör det. Men att risken finns, speciellt om man inte har avsikten att göra det balancerat och i linje med spelets design.
Kanske ska förtydliga, utan att på minsta vis förringa arbetet här, att detta, liksom allt Fenix-material till nya DoD så här långt, är tredjepartsmaterial, inte officiellt. Men med det sagt, kör hårt! :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,054
Location
Ereb Altor
Trapper (vad heter det på svenska)?
Jag lyssnade på senaste avsnittet av Historiepodden (om just pälsjakt) där de lämpligt nog pratade om detta. Termen var ursprungligen fransk (eftersom fransmännen var de första att jaga pälsdjur i Nordamerika (ja, efter ursprungsbefolkningen naturligvis) och kallades Coureur des bois. Svenska översättningen var/är skogslöpare.

Överlag var avsnittet bra ur monsterjägarperspektiv. https://podcasts.nu/avsnitt/historiepodden/437-palsjaktens-gyllene-sekler-LF6CnprdS
 
Top