Nekromanti Självrannsakan: Hur elitistiskt är rollspel.nu?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag har funderat någon dag på att svara här och läst vad alla skrivit i tråden. Det här är en av de där posterna som jag tvekar att skriva (och eftersom jag varit här i 5 år vet ni vad det betyder ;) ).

Forumet är inte elitistiskt alls. Det har under perioden jag har varit aktiv här varit det största problemet med forumet. Perioden när det var en massa rasister här och inget gjordes åt det för att ledningar var för rädda för att döma folk över deras åsikter var vad som fått mig att lämna forumet längst period.

Men rollspelsmässigt? Verkligen inte! Jag rullade in här för 5 år sedan och började skrika om hur folk inte förstår Sagan om Ringen och posta jättelånga write-ups av World of Darkness settings. Inom ett år lyckades jag få ihop en Skype grupp nästan direkt när jag var någon random, jag skaffade dödsfiender över bråk om rasistiska rollspel, jag blev inbjuden till andra forum och sammanhang IRL och online av folk, jag hittade någon att dejta genom forumet och folk började känna igen min stil. Efter ett tag fick jag chansen att skriva scenarion för folk jag snackat med på forumet.

Och det är vad jag ser nykomlingar till forumet göra också. De som skriver mycket och ger sig in i diskussionerna blir hushållsnamn snabbt. Speciellt i det långsammare klimatet som uppståt på det nya forumet.

Vi borde fixa att Vrållådan är på alla sidor som på gamla forumet för det skapade community känsla. Den var ockdå low pressure att skriva i för allt där försvann då snabbt. Men det har jag skrikit om sedan flytten 2014 och alla skiter i mig så....

Så nej, jag ser ingen elitism. Det är inte en av synderna forumet gjort sig skyldigt till.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Som en kontrast då... jag har aldrig känt mig särskilt välkommen här, och de flesta gånger jag har postat om rollspelsmakande och bett om feedback och råd har det varit tumbleweed i trådarna.

De enda gånger jag har fått respons är när folk har blivit förbannade på mig (med andra ord när jag har pratat om spelkulturens inneboende sexism) eller när jag har postat gratisgrejer från discordia.

Så. Väldigt elitistiskt. Men det börjar bli bättre, och jag tror att moderatorerna har stor del i det.

Min upplevelse av det här forumet har dock varit på det stora hela negativ (återigen på grund av recensioner eller inlägg där jag pratat om spelkulturens inneboende sexism), så jag är självklart färgad av det.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Tsianphiel;n240281 said:
Som en kontrast då... jag har aldrig känt mig särskilt välkommen här, och de flesta gånger jag har postat om rollspelsmakande och bett om feedback och råd har det varit tumbleweed i trådarna.

De enda gånger jag har fått respons är när folk har blivit förbannade på mig (med andra ord när jag har pratat om spelkulturens inneboende sexism) eller när jag har postat gratisgrejer från discordia.

Så. Väldigt elitistiskt. (...)
Jag är inte alls ute efter att ifrågasätta eller relativisera din upplevelse eller tolkning, men jag kan vara lite "detaljfixerad" och petimäter, så jag undrar över kopplingen till elitism?

Jag har sett en del som du råkat ut för, och det har inte varit schysst - det har varit sexism, chauvinism, ibland riktigt oförställt och förfärligt och det gör mig ledsen över att intelligens och klarsyn inte uppskattas som den borde. Men då det inte generellt hör till det jag associerar med elitism så undrar jag över just det. (Elitism kan ibland ha ett aningens försonande drag i att det ändå premierar, eller åtminstone erkänner sådant som du står för i min värld, dvs insiktsfullhet, skarp analys, driven - vilket inte ursäktar elitismen, och ibland kanske tvärtom visar dess överlägsna, nedlåtande inställning än mer i det att den liksom kan "kosta på sig" sånt - men ändock.)

Det finns kanske saker i din upplevelse som jag missar, eller att du gör en annan tolkning än jag (som jag gärna vill förstå) som gör att du ser det som elitism? (Eller så menar vi bara olika saker med ordet?)
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Sapient;n240284 said:
Det finns kanske saker i din upplevelse som jag missar, eller att du gör en annan tolkning än jag (som jag gärna vill förstå) som gör att du ser det som elitism? (Eller så menar vi bara olika saker med ordet?)
Jag menar att det finns en kärntrupp på forumet som avgör om man som utomstående blir insläppt eller inte i diskussionen runt rollspel. Några har redan varit inne på det tidigare. Är det nya användare så får de inte lika mycket uppmärksamhet som gamla rävar. Jag upplever det som att vissa användare ses som förmer än andra, men att det börjar ändra på sig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
2097;n240271 said:
Räls, Impro, Sandbox och Skicklighetstestande
Tack. Aldrig hört förr och lyckades inte heller hitta RISS när jag Googlade.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag smög in en liten deep cut bland alla dom andra?
Men menade inte på allvar att den skulle vara med
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Kan som ny på forumet säga hur jag upplever det.

Jag kan vara nervös att göra inlägg ibland. Detta för att jag lätt känner att det jag skriver är så "enkelt" jämfört med andras inlägg, jag kan inte alla rollspelsförfattare eller rollspelsteorier eller förkortningar. Detta är dock ett "problem" inom alla hobbys, inget specifikt för forumet. ????

Jag kan känna att det ibland antas att om man gör ett inlägg så vet man vilka alla rollspelsskapare på forumet är och hur deras spel fungerar. I början hade jag ingen aning om vem någon här var och jag har spelat kanske en handfull rollspel. Kan ibland se hur någon kan reagera starkt på någon annans fråga om rollspel med ett svar liknande "men det finns ju hur mycket sånt som helst! Har du inte läst dom här rollspelen?!" Kort sagt, anta att personen aldrig hört talas om dem ????

Sedan det här som redan tagits upp angående förkortningar och termer inom rollspel. Kan i ett inlägg vara smockfullt med dem och iaf jag förstår inte ett smack av vad som skrivs, så jag Googlar på forumet efter en förklaring på det och det enda man hittar är fler inlägg med samma termer men ingen förklaring. Och Googlar man det sedan på nätet så kan ju vad som helst komma upp ????

Och Wall of text... Detta gör jag mig själv skyldig till emellanåt (troligtvis i skrivande stund), inte bara här, men det är ofta döden för en diskussion.

MED DET SAGT! Dess like till hjälpsamt forum har jag aldrig sett! Skriv en fråga, sätt på en kanna kaffe och när det är klart har du nästan garanterat ett svar! Mycket trevligt. Och skriver man nåt får man nästan alltid en "like", hur enkelt ens inlägg än är. Så tummen upp för er alla för att ni är så hjälpsamma! ????
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
2097;n240132 said:
Jag tycker att… Story-Games, RPG.net, RPGSite, Gaming Den, minmaxboards, the Forge, Barf Forth Apolyptica, G+, Blogspot, reddit, stack exchange…
Alla dom är ännu värre!

Inser i dag, två dagar senare, att detta var lite bokstavsuttolkande yxskaft på det Jocke försökte skriva. Han upplever detta forum som elitistiskt och istället för att bekräfta det så hakade jag upp mig på mest elitistiska.

2097;n240132 said:
Men, samtidigt har vi på WRNU lång väg att gå att jobba med det här problemet.
Aha, jag skrev så här också. Jaja… vet inte om det räckte T_T
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
Ja, det är elitistiskt eftersom vi diskuterar extremt smala saker på förhållandevis hög nivå. Är man inte redan rejält nernördad i rollspel tror jag tröskeln att känna sig hemma här är väldigt hög.

Jag har varit aktiv postare i 3-4 år men känner mig fortfarande ganska "ny". Men det beror såklart på om saker diskuteras i specifika spels underforum eller inte.

Sen är forumet väldigt villligt att hjälpa nybörjare och snabbt på att ge svar på allehanda frågor, även om jag misstänker att hälften av svaren går högt över huvudet på en helt grön nybörjare.

Det hjälper ju inte att använda oändligt med förkortningar, referenser till spel, spelskapare, och spelteorier och förvänta sig att alla har koll på dem. Utan förklaringar eller beskrivningar av det man hänvisar till (inte bara länkar) tror jag det avskräcker mer än det hjälper.

Samma sak med att hänvisa mycket till interna spelsessioner eller interna skämt mellan spelare som känner varandra utanför forumet, sånt är givetvis omöjligt att undvika helt, men avskärmar ändå nybörjare en del.

Det allmänna forumbeteendet tycker jag har blivit bättre. Mindre personliga påhopp och tendenser att "vinna" argument. Vi börjar kanske inse att man kan/får spela på väldigt olika sätt och att inget sätt är "fel" :)

TL;DR: Vi är inte medvetet elitistiska (för det mesta) men det kan göras mycket för att göra diskussionerna här mer lättillgängliga för nya forumiter.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Tsianphiel;n240291 said:
Jag menar att det finns en kärntrupp på forumet som avgör om man som utomstående blir insläppt eller inte i diskussionen runt rollspel. Några har redan varit inne på det tidigare. Är det nya användare så får de inte lika mycket uppmärksamhet som gamla rävar. Jag upplever det som att vissa användare ses som förmer än andra, men att det börjar ändra på sig.
Jag hade inte tänkt posta i den här tråden men detta slår faan i mig huvudet på den proverbiala spiken rakt av. Exakt detta är vad som skaver för mig också. Och då har jag ändå hängt på det här forumet, ömsom lurkandes och ömsom aktivt postandes, i 10-15 år.

Ok, jag hade bara kunnat 'gilla' ursprungsinlägget men jag håller med om det mer än att bara trycka på en 'tumme upp'. Hatten av för att du, Tsianphiel, lyckades formulera det jag helt gick bet på när jag läste igenom den här tråden.

Cog.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Liksom jag har skrivit detta rätt krångliga, referenstäta inlägg och är frustrerad över att så få kommer ha nån nytta av det, att det är så få jag kan bolla dom grejerna med, men jag har också skrivit detta rätt utförliga inlägg.

Jag har skrivit ca 15 inlägg om dagen sen jag kom hit i början av mars 2017. Jag gör så gott jag kan.
Har liksom inte så mkt att säga om Eon och Western och Häxhammaren som inte andra redan är snabbare & bättre på att svara.
Samtidigt som jag efter att ha spelat i 20 år är nere på nyanser och typ "hur man ska känna medan man spelar". Det är typ som ett jongleringsforum några kommer sitta där med typ siteswap 531-varianten av Mill's Mess medan andra kommer vara typ "idag kom jag igång med två bollar!!!" och båda trådarna måste få vara awesome.
Gud, ego-Sandra som inte kan sluta ta åt sig av tråden. Kanske för att jag känner igen mig i det Genesis skriver att ibland bara känner jag att "det mest konstruktiva jag kan göra i denna tråd är att inte svara".
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Fast det finns väl ändå nivåer i eländet, så att säga? Lite skillnad på att vara onödigt fikonspråkig och att ha en massa internskämt, t.ex.? Eller på att såga vad folk spelar eller såga hur de tänker? Samtligt kan ju leda till att folk känner sig utanför, men det är ju inte allt som är illa ment.

Sen tror jag lite risken med såna här trådar är att det inte blir så många som vågar säga att de inte trivs, många har nog inte Tsianphiels mod. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis finns högvis med folk som vantrivs - bara att det kanske inte är en bra metod för att ta reda på det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
jag funderar på att sluta på forumet igen T_T
är trött & det är varmt
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
2097;n240736 said:
jag funderar på att sluta på forumet igen
Det tycker jag inte att du ska göra.

The return of 2097 är en av de bästa grejerna som hänt forumet på länge, och mängden intressanta (IMHO) diskussioner har ökat markant.

(Faktum är att det i fredags satt ett gäng salongsberusade forumfarbröder på BA NoFo och lovordade dina – och God45s – inlägg. Om någon nu bryr sig om vad salongsberusade forumfarbröder tycker.)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
cogitare;n240619 said:
Jag hade inte tänkt posta i den här tråden men detta slår faan i mig huvudet på den proverbiala spiken rakt av. Exakt detta är vad som skaver för mig också. Och då har jag ändå hängt på det här forumet, ömsom lurkandes och ömsom aktivt postandes, i 10-15 år.

Ok, jag hade bara kunnat 'gilla' ursprungsinlägget men jag håller med om det mer än att bara trycka på en 'tumme upp'. Hatten av för att du, Tsianphiel, lyckades formulera det jag helt gick bet på när jag läste igenom den här tråden.

Cog.
Det var även det här jag menade med min post. Men jag är inte lika bra på att formulera det som du och Tsip.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Självklart vill jag höra mer deets om detta. Om det är nån som minns nåt som sades dvs. Jag vet att två av dom som senare släntrade in, kom just från ett spelmöte med yours truly (btw till dom: jag har räknat ut hur mkt xp Nalim är värd, om ni får nån klarhet i om opium räknas som att bryta bröd eller inte).

Men medan jag tog min paus för att bli klar med kampanjpreppen strax innan 12 maj så verkar något ha ändrats. Jag kanske är tröttare eller bara mer klar? Känner att jag skriver koncisare, svårförståeligare och ffa sämre. Och en del av diskussionerna har flyttats över till PM.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Minns att jag fiskade efter deets efter Yellow Light–scenariot på DanCon också!
Suktar efter bekräftelse & vad det är som är bra så jag kan koncentrera mig på dom bra bitarna
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
2097;n240748 said:
Minns att jag fiskade efter deets efter Yellow Light–scenariot på DanCon också!
Suktar efter bekräftelse & vad det är som är bra så jag kan koncentrera mig på dom bra bitarna
Men väldigt mycket av det du skriver, är väldigt bra - och på mer än ett sätt. Att du ger ingående råd om en massa saker, på en detaljnivå som ingen annan tror jag skulle mäkta med, är ju tex otroligt bra. (Och, i just denna tråd, skulle jag vilja säga - för den som är ny på forumet. Det är precis den sortens "destilerade erfarenhets-trådar" som annars kan bi på väldigt hög nivå.)

Jag vet att jag är en av dem som tagit upp din tid väldigt mycket, kanske för mycket, med frågeställningar som inte alltid varit relevant för det du försöker göra - Kult 1e-tråden tex - men du visar tålamod och diskuterar. Jag är ingen forumnybörjare, men det är få andra som skulle ha sådant tålamod med nya. Eller gamla. (Kanske framför allt gamla, rutinerade rävar - och att då snäsa, vilket du inte gör, är också sånt som kan skapa en stämning där ingen vågar fråga fast det inte var riktat åt dem, den gången...)

Så länge du orkar hålla mer än ett projekt i luften (att du orkar!) och både skriver rollspelsteori och praktiska pepptrådar, så är du ju aktiv som fem av oss andra. Med hur mycket bra saker som helst. Jag är glad om jag kommer på bra saker att skriva en gång i veckan...
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
2097;n240748 said:
vad det är som är bra så jag kan koncentrera mig på dom bra bitarna
Men!!!

Hexameterdikter om slumrande demoner! Råd till veliga nybörjar-DMs! Analyser av hur en spelvärld kan bli påtaglig/konsekvent. Rapporter från en tusenochennattlig Hillfolk/DnD-hybrid! Sandlådiserat Kult!

Vad är INTE bra???
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Priset för allt detta är att jag är en lättstött och osjälvsäker diva????
 
Top