Signal Division TOKI har tre distinkta scentyper som spelare kan sätta när det blir deras tur. Ship, Character, eller Job Scene. Du får bara välja en.
Ship Scene är den enda som kan manipulera gruppens rymdskepp. Flyga, laga, etc.
Character Scene är den enda som kan påverka rollpersoner eller SLPs. Läka skador, skapa relationer, etc.
Job Scene är den enda som kan skapa resurser. Få betalt, fylla på förråd, etc.
Självklart är inga utfall givna -- det här är bara en hård begränsning som trycker spelet i en viss riktning och gör att det måste göras avvägningar hela tiden. (Är tanken.)
Om piloten väljer att retirera till sin bunk och supa skallen i bitar över att ha bråkat med sitt ex (en Character Scene), ja, då kommer inte den piloten att använda sin scen till att köra skeppet. Så kanske måste någon sämre lämpad hoppa in och göra det, för ni måste liksom härifrån!
Något jag kämpat med en del är att göra Job Scene till något som inte blir formulaiskt. Något som kan bidra med twists and turns, avslutas i en enda scen, eller dras ut på under en hel kväll.
Som en liten nod till
Tenra Bansho Zeros "emotion matrix" gjorde jag detta med en d66-matris.
Jag ger er: TOKIs jobbscener!
Alla spelare har varsin liten markör i
TOKI för att göra det väldigt visuellt och påtagligt vad scenekonomin leder till, för du måste fysiskt flytta runt din markör. Roll-, skepps- och jobbformulär använder det här på lite olika sätt. Det är alltså inte brädspeligt egentligen, för det representerar framförallt fokus och innebär inte jättemycket flackande. Tanken med det är framförallt att flytta spelarnas blick till där saker händer.
Om du sätter en jobbscen måste du först försöka reda ut det som sker på den plats i matrisen där du hamnar.
Efter du spelat ut din scen, med spelets alla regler, så skapas ett nytt resultat och sedan uppstår i praktiken en sorts "cliffhanger", om du inte avslutat hela jobbet på något sätt. Nästa gång någon (inklusive du själv) sätter en jobbscen måste de fortsätta från där du är, om de inte påbörjar ett nytt jobb på ett nytt jobbformulär, eller väljer att försöka bidra på något helt annat sätt. Kommer experimentera med lite olika knasiga lösningar för hur nästa steg skapas, inklusive schackmoves och tetronimoes.
Men låt säga att vi slår d66. Jag landar på 42: Intercept, i Pursuit-kategorin. Jag tänker att vi ligger i omloppsbana runt en sömnig semesterplanet just nu, men plötsligt plingar det i commsutrustningen och vår fåordiga mecenat, som aldrig normalt höjer rösten, vrålar, "förhelvete, det var precis någon som stal ett bränsleskepp! De kommer passera er position
om tio minuter!"
Det här blir min scen och vad jag måste förhålla mig till. Låt säga att jag misslyckas, och spelledaren sätter utfallet. Han flyttar markören från Intercept till Trail (51), för vi tappar bort det förbaskade bränsleskeppet och måste nu försöka ta upp spåret igen.
Typ så.