Nekromanti Shibetsu [Panty Explosion]

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: Du har rätt att hålla tyst

Storuggla said:
Aoi har visat sig ha en helt annan karaktär än jag förväntade mig från början - antagligen beror detta på Mai's bisarra svada som framtvingar någon sorts reaktion. Ibland kommer jag på mig att jag inte spelar en sådan där bossig typ som får utbrott över någon oseriositet eller galenskaper (är det en tsundere eller vadå?) utan något helt annat, och därför suddar ut vad jag skrivit innan jag hunnit trycka på enter... :gremsmile:
Aoi har en mean streak jag inte trodde hon skulle ha. Det är en rejäl mängd gift i den tungan och det hjärtat. :gremlaugh: Annars känns det väldigt mycket som att du är vår straight man; vi andra har våra privata nojor som skydd mot våra kollegor, men inte du. Aoi är vår Yomo, sas. Det är bara att din antagonist har en annan bokstavskombination. :gremwink:

Jag hade en sådan där vag bild av ett intro (som måste börja med några tunga gitarr-riff) där under crescendot på slutet får var huvudperson ett posé-tillfälle... och jag ser liksom hur Aoi går och moppar, vänder sig mot kameran, rycker på axlarna och säger: "Meh!" *slut!*
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: OAV3: Du har rätt att hålla tyst

"Aoi har en mean streak jag inte trodde hon skulle ha. Det är en rejäl mängd gift i den tungan och det hjärtat."

...va? Inte då. Eller inget som jag tänkt på iaf.

"Annars känns det väldigt mycket som att du är vår straight man"

Onekerligen en tanke som slagit mig med.

"Aoi är vår Yomo, sas."

Ahaaa, mer uppercuts på Mai alltså! :gremelak:


Storuggla, super megaton punch
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Re: OAV3: Du har rätt att hålla tyst

Först och främst; som alla andra hade jag väldigt trevligt som vanligt. Jag fick nått vajj med uppkopplingen igen i slutet så jag försvann lite mer abrupt än planerat.

Den sega scenen i början skyller jag lite på att jag själv inte riktigt hade nån känsla för vad det var jag skulle jaga efter faktiskt. Jag kände liksom inte nåt tvång att pressa farmor på såna saker direkt där utan kunde gott ha låtit det bero ett tag. Istället fick jag nåt slags känsla för scenen som jag gärna ville förmedla på nåt sått men den gav inte direkt upphov till några fartiga grejer. Därav att jag greppade tärningarna; däremot skulle jag ha gjort det med nån ursäkt som hade gett efterspel vid båda utfallen istället för det lite beiga "inte bli arg" som jag drog till med i stundens hetta.

F.ö. blev jag mycket glad att se att Grävlingen var helt med på noterna när det gällde Sachikos relation till sina krafter. Kan inte minnas att jag uttryckt mig sådär superspecifikt kring hur jag tänkt mig det så det var trevligt att se.

För övrigt känns det som vi är inne på lite olika typer av spel. Jag med mitt stillsamma melankoliska kör, RomCom-gänget osv. Frågan är ju... känns det som en bra blandning? Jag har inget emot att styra åt nåt håll bara det är en riktning vi väljer.

För övrigt så tycker jag den här uppsättningen rollisar är en rätt sympatisk bunt över lag. De verkade mycket knepigare innan vi började spela IMO.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: Du har rätt att hålla tyst

DeBracy said:
För övrigt känns det som vi är inne på lite olika typer av spel. Jag med mitt stillsamma melankoliska kör, RomCom-gänget osv. Frågan är ju... känns det som en bra blandning? Jag har inget emot att styra åt nåt håll bara det är en riktning vi väljer.
Hm. Jag vet inte vad jag är ute efter för spel, egentligen. Hade jag velat spela mer romcom hade jag gjort en karaktär som var mindre obnoxious och mer sympatisk. Mai är nog mest för att faktiskt åstadkomma någonting - hennes sociala brister sätter stopp för hennes intellektuella dygder, dock.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
OAV3: German suplex!

Onsdagens avsnitt började med en återblick, som delvis förklarade varför papprena var borta i slutet på förra avsnittet: Ryokos pappa, då mycket yngre, vandrade upp till templet med en klase papper som Nagato var motvillig att lämna ifrån sig (men inte hade något val) i ett kuvert, varvid Sachikos farmor brände upp dem. Sedan fick vi en blick i nutid av farmor som låg fastspänd i en sjukhussäng. Hon mumlade frånvarande när vatten droppade ner i ansiktet på henne, och hälsade sedan på Hanako.

Klipp till fiket. Mai kom tillbaka, ditkörd av Kling&Klang (som inte såg glada ut, förmodligen för att deras radiobil var nerspydd) och fick en utskällning av chefen. Sen började kaoset. En stor del av början tillägnades åt tuttdiskussioner (triggat av det svartvita introt som ledde till tankar om Gainax-budgetnedskärningar som ledde till tankar om tuttinflation som brukar vara den vanliga konsekvensen av budgetnedskärningar).

Sedan skulle Mai hämnas på Akamatsu Gen (det lilla pervot), och gjorde det genom att hälla ner skållhett te i skjortan. Gen sliter av sig skjortan och studsar runt. Mai lägger krokben för Gen, som halvnaken ramlar rakt på Mai precis när Hideki tittar in. Ryoko trycker till med sina psi-krafter för att få stopp på det - hon hade egentligen tänkt att alla närvarande skulle glömma bort vad som hände - och chockvågen trycker in alla in i väggen och allt porslin ner på golvet. Kunderna och chefen flyr kafét.

Mai skäller ut Ryoko, eftersom hon nu tror att snuten kommer flygande igen. Ran ringer Katia och ber henne ta det lugnt, men Katia är i båthuset och dyngrak på potatissaft (tillsammans med Aya, fast det märkte ju inte Ran) och är inte i stånd att ta sig nånstans.

Det lugnar ner sig på kafét när kunderna försvinner, och de börjar prata om spöket istället och hur de ska få Sachikos farmor att berätta (omedvetna om att farmor ligger fastbunden i en sjukhussäng) - då spöket visar sig i fönstret. Mai får panik och gömmer sig. Aoi hoppar upp i famnen på Ryoko. Ryoko vet inte vad hon ska göra. Ran ringer Katia igen och ber om hjälp. Sachiko försöker fixa böneremsor av kvittopapper. Sen går spöket till angrepp mot Ryoko och vrider om Ryokos tarmar. Lysrören slocknar när spöket svävar fram.

Sachiko försöker sig på att helga saltet och kasta på spöket, och det fungerar utmärkt, medan Ryoko önskar att hon var någon annanstans och plötsligt befinner sig på andra sidan disken. Ran försöker distrahera spöket och fly, men spöket drämmer igen dörren så att Ran studsar bakåt.

Ryoko slår på brandlarmet och hivar en stol genom fönstret och vrålar att folk ska ut, och Ryoko, Aoi och Mai flyr ut. Sachiko greppar spöket i ett heligt brottargrepp och hivar henne bakåt ner i golvet, så att Ran får möjlighet att fly ut hon med. Mai tänker klart och föreslår att Ryoko ska sända in Mais tankar till spöket, eftersom de är så orediga och saknar band. Det går inget vidare utan Ryoko får en överdos av Mais hjärna. Aoi desarmerar situationen genom att däcka Mai.

Då kommer äntligen kavalleriet, vilket är förgjordat snabbt, eftersom det har gått max några minuter sedan Ran ringde Katia igen. Kavalleriet kommer i form av en svart omärkt skåpbil mer Yumiko som skjuter in mot spöket i kaféet. Ryoko tappar besinningen totalt och hennes psykiska krafter får kaféet att kollapsa och explodera - med Sachiko fortfarande där inne! Sachiko skyddar sig med en psykokinetisk sköld som pressar bort allt som inte är Sachiko (det omfattar även hennes kläder, är jag rädd) och skapar en okollapsad bubbla inne i raset.

När det blir mörkt och stilla inne i bubblan märker Sachiko att hon inte är ensam. Spöket är fortfarande kvar därinne med henne. "Hej" säger spöket. "Det är dags att vi ... reder ut saker och ting."

---

Och jag har väl bara en sak att säga: waow! Jävelepiskt var vad det blev när spöket väl klev in på scenen. Eftersom Panty Explosion är som Panty Explosion är så beror det här spelmötets häftighet mest på mina medspelare - det är trots allt de som beskriver vad som händer. Tack, flickor!

Bonus: dunk!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: German suplex!

(som inte såg glada ut, förmodligen för att deras radiobil var nerspydd)
Det fattade jag faktiskt inte, men jag var fetzonkad igår...

Det lugnar ner sig på kafét...
Jag tyckte fortfarande det var nog så spänt. Folk var elaka mot varandra av fel orsaker och alla var nere...

Sedan: Heligt salt, heliga kvittopapper, heliga brottargrepp och heligt bly på slutet (från MiBbornas handkanoner). Ett sådant spelmöte till och jag blir religiös.

Allmänna kommentarer: Jag var fruktansvärt out of it igår i verkligheten. Jag vet inte riktigt vad som hände. När jag läste loggen igår känns det inte som jag spelade så knäppt, men jag minns knappt att jag gjorde det! :0

Jag skyller alla missar igår på mitt förändrade medvetandetillstånd, och tyvärr alla framgångar också...

Erik
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: OAV3: German suplex!

Jag har inte så mycket att säga om själva speltillfället egentligen mer än att jepp, det var kickassawesomedramatiskt. Woo!

Jo, en sak, förresten; jag kände en lust att gå lös på Sachiko kring religion varande ett opium för folket eller liknande, men skrotade allt jag kom på såsom låtande löjligt mot basis att vi redan accepterat spöken. :)

I övrigt:

Det vore ju tråkigt om "kalla in kavallariet" bleve en vana; kanske bra om ESP-fascistsquaden visar sig antingen inkapabla att ta sig an spöket eller, kanske ännu bättre, ha högra prioriterade Andra Agendor i sammanhanget.

Efterföljderna av rabaldret kan bli både långtgående och intressanta. Vi[1] har inte bara totalkvaddat vår arbetsplats utan också orsakat psipsikar något så uppåt väggarna. Blir spännande att se vad allt detta leder till.

Som jag sa igår, det vore dramaturgiskt intressant om vi naivt får för oss att vi nu har blivit kvitt spöket, men jag vet inte vad hon tänker säga till Sachiko och det är förstås fullt möjligt att det finns ännu intressantare varianter.

[1] Kollektivt ansvar! Kollektivt ansvar!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: OAV3: German suplex!

"Det vore ju tråkigt om "kalla in kavallariet" bleve en vana"

Medhåll.

"Vi har inte bara totalkvaddat vår arbetsplats"

... Vi har ingen arbetsplats längre! Vi är arbetslösa! Argh! Nästa avsnitt: spökjakt, skumma missförståndsdejter och jobbsök?


Storuggla, drack öl under spelets gång
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: German suplex!

thark said:
Det vore ju tråkigt om "kalla in kavallariet" bleve en vana; kanske bra om ESP-fascistsquaden visar sig antingen inkapabla att ta sig an spöket eller, kanske ännu bättre, ha högra prioriterade Andra Agendor i sammanhanget.
De har ju visat sig mariginellt kapabla hittills. Som jag sa under spelmötet, var de knarkspanare skulle de arrestera tvättgummor för att de trodde tvättmedlet var kokain.

Jag tror för övrigt vi bara pissade off spöket. 5% äckloplasma och 95% hämndlystnad bryr sig inte om att man spränger ett hus runt det.

Erik, har vi förresten nån gång sett vad Ran tycker om Sowas fru?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: German suplex!

Storuggla said:
"Det vore ju tråkigt om "kalla in kavallariet" bleve en vana"

Medhåll.

"Vi har inte bara totalkvaddat vår arbetsplats"

... Vi har ingen arbetsplats längre! Vi är arbetslösa! Argh! Nästa avsnitt: spökjakt, skumma missförståndsdejter och jobbsök?


Storuggla, drack öl under spelets gång
Jobbsök, ja... ni tror väl inte jag tog det här jobbet för att det fanns en hel massa andra människor som ville anställa mig och jag älskar att klä mig i fetishistiska kläder till nöje för utländska pervon och Akamatsu Gen?!!!

Erik, kan man ändra sin agenda?
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: OAV3: German suplex!

Jag tror för övrigt vi bara pissade off spöket. 5% äckloplasma och 95% hämndlystnad bryr sig inte om att man spränger ett hus runt det.

Det tror jag också, men vad jag tror och vad Ryoko tror har inte nödvändigtvis så mycket med varandra att göra. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
OAV3: Meet the press

Ursäkta förseningen, men tokmycket jobb och ännu mer värme har effektivt hindrat mig från att göra något annat än att jobba och överleva. Anyway, här är senaste rapporten.

Under en nyhetssändning som visar raset av maidkaféet i Shibetsu - som lämpligt nog skylls på byggfusk och efterskalv - så visas hur Sachiko räddas ur sitt hål i rasmassorna. Därefter klipper vi snabbt till sjukstugan, där de skadade pysslas om. Mirakulöst nog är ju ingen skadad, men Sachiko vill man hålla kvar bara utifall att. Det står en mindre storm med journalister utanför, eftersom byggfusk innebär korruption, korruption innebär skandal, skandal innebär rubriker, och tonåriga flickor innebär, eh, låt oss kalla det lösnummer.

Inte blir det bättre av att Ryokos pappa, kommunalpampen, dyker upp. Och plötsligt dyker anklagelserna om korruption upp - det var ju trots allt en medlem i Shinoharas privata ninja-familj som ägde kafét, och kompisskapet mellan SHI och kommunfullmäktige är inte helt fritt från misstankar. Släng på Susumu Ito i polisens häkte, ett självmord av en av Kobayashi Gensaburos kompisar, en annan kompis (Sachikos farmor) på hispan på grund av stress och en tredje kompis död med en kniv i strupen, så börjar Shibetsus motsvarighet till Göran Persson plötsligt få lite av en kris på halsen.

Sachiko hör det där om farmor på hispan, och hon ballar också ut och trycker upp gamle Gotô mot väggen. Yuu försöker gå emellan men skräms bort och Sachiko tvingar ur Gotô att det inte var helt frivilligt om farmors intagning på psykvården. Ryoko känner en plötslig möjlighet att revoltera mot etablissemanget och hjälper till med hotelserna. Sachiko släpper ett plötsligt bombnedslag, och ställer den retoriska frågan om huruvida Hanako (spöket) var gravid när hon mördades. Gotô svarar inte, men reaktionen visar rätt tydligt att hon var det. (De uppmärksamma läsarna kan förstås se att ingen i tidigare avsnitt nämnt att Hanako var gravid. Hur kunde Sachiko gissa så bra?)

Vid det här laget har Ryokos pappa trängt sig förbi journalisterna och kommit in i sjuksalen, där han gör något så oväntat som att visa känslor och krama om sin dotter. Det är fortfarande ett journalisthav utanför, så för att undsätta kamraterna så går Mai ut och erbjuder en exklusiv ståry till en av tidningarna - varvid tidningarna genast börjar diskutera vem som ska få ståryn och om någon kommer att ha råd att betala mer än Tokyo Shimbun. Syftet är att ge journalister huvudvärk med Mais aspbergerblandade sörja och kamraterna möjlighet att smita ut bakvägen, men Ran inser att Mais uttalande i tidningen är direkt livsfarligt, så hon rycker tag i Mai och drar in henne igen. Hela faderullan - minus Sachiko som får ligga kvar - smiter ut bakvägen och skjutsas hem av Ryokos pappa.

Lördag eftermiddag samlas gruppen igen på ett helt annat kafé, utan maiduniform och som kunder. De börjar planera resa till konvent i Sapporo och det formella bildandet av ett band, och med lite nudge-nudge så lyckas både Ryoko och Ran med sina respektive planer - gänget ska bilda ett band och åker till Sapporo för att framträda första gången på den fria scenen på konventet. Det var inte helt lätt att övertyga Aoi, men Ryoko spelade på de känslor som hon antar att Aoi har för henne och vädjade till hennes hjärta, och Aoi spelade på de känslor som hon antar att Ryoko har för henne och accepterade. Med två dolda ondskefulla flin tänker båda "Gotcha!" - dubbel mindscrew! Så vackert!

Yuu och Yurika vandrar förbi som av en slump och Yuu ställer artiga frågor om hur Sachiko har tillfrisknat. Eftersom "som av en slump" oftast innebär allt annat än slump så psykokinetiserar Sachiko en kopp kaffe mot Yuus kjol. Sachiko ler i mjugg åt kalabaliken och spelledaren slår omotiverat tärning.

På lördagskvällen skvalar TVn om hur pinsamma dokument om fuskbygget på maidkafét och bygglov kommit pressen tillhanda och polisutredning mot Ryokos pappa verkar vara på väg. Ryoko står i badrummet och borstar tänderna, då ljudet från droppande vatten och en plötslig temperatursänkning drar åt sig hennes uppmärksamhet från TVn. I spegeln ser hon spöket le ondskefullt mot henne.

Klipp och eftertexter.

---

Jag behövde inte göra särskilt mycket under spelmötet - det var full fart nog på spelarna i alla fall. Jag har varit lite orolig för agendorna, men det verkar ju lösa sig - om bara flickorna överlever så länge...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: OAV3: Meet the press

" Sachiko släpper ett plötsligt bombnedslag, och ställer den retoriska frågan om huruvida Hanako (spöket) var gravid när hon mördades. Gotô svarar inte, men reaktionen visar rätt tydligt att hon var det. (De uppmärksamma läsarna kan förstås se att ingen i tidigare avsnitt nämnt att Hanako var gravid. Hur kunde Sachiko gissa så bra?)"

Öhöpp, det har inte sagt förut? Jaha... då kanske det var bra att du sa det nu då så vi inte missade det helt :gremooo:

"Vid det här laget har Ryokos pappa trängt sig förbi journalisterna och kommit in i sjuksalen, där han gör något så oväntat som att visa känslor och krama om sin dotter."

Det här tror jag är en större ledtråd n vi ger det cred för. Han är riktigt skakis. Jag tycker vi binder fast honom vid ett cementblock och hotar släng'n i sjön om han inte börjar tala om vad han vet. Eller något med samma effekt.

"Det var inte helt lätt att övertyga Aoi, men Ryoko spelade på de känslor som hon antar att Aoi har för henne och vädjade till hennes hjärta, och Aoi spelade på de känslor som hon antar att Ryoko har för henne och accepterade. Med två dolda ondskefulla flin tänker båda "Gotcha!" - dubbel mindscrew! Så vackert!"

The only fucking thing I did that episode... jag skyller på att jag inte har en aning om vart Aoi är på väg längre och att jag var i krokodilstadiet större delen av kvällen pga sömnbrist.
Men om Ryoko överlever sitt badrumsmöte med spöket kan det kanske bli förväxlingar av det hela. Eller något. Den som lever får se.


Storuggla, i'll get more snooze ahead of time next episode
 

Dr_Graevling

Veteran
Joined
5 Oct 2003
Messages
69
Location
Falun
Re: OAV3: Meet the press

Jag tycker det var skönt med ett avsnitt där vi inte konstant behövde oroa oss för att bli mördade av ett elakt spöke. Det behövs andrum då och då. Fixa agendor är ju också en del av spelet.

Jag tyckte det var lustigt att just Sachiko försökte döma ut Ran för att hon klär ut sig för att hon tycker om att göra det, istället för att få pengar. Jag vet inte varför, men det kändes oväntat, men ändå rätt på något sätt.

Jag har varit lite orolig för agendorna, men det verkar ju lösa sig - om bara flickorna överlever så länge...

Här ska inte dödas någon. Inte innan vi hinner åka till Sapporo och alla gör bort sig på ett eller annat sätt först, i alla fall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
OAV3: Bop 'til you drop!

Ryoko hade ju lyckats värva tjejerna till bandet Exploding Panties, och sedan dess har de satsat stenhårt på ära och berömmelse, eller i alla fall acceptabel nivå på utförandet. Spelmötet började efter typ näst sista repetitionspasset, sent på kvällen, när de är toktrötta efter en normal skoldag plus repetitioner. När de lämnar lokalen blir de plötsligt stormade av journalister, som vill ha Ryokos kommentar om att hennes pappa är gripen för mord.

Det får Ryoko att spåra ut helt - hon skriker så att allting av glas exploderar, inklusive bilrutor, kameralinser, glasögon och gatljus. En lyktstolpe knäcks också av trycket, mosar parabolen på kanal 4s skåpbil och hotar att mosa folk. Journalisterna flyr i panik. En av dem rasar rakt över Go Mai, som klämmer åt hans ädlare delar med trumpinnarna. En annan lyfter Ryoko upp för att få ur svar ur honom. Den journalisten försvarar sig medelst stort och tungt objektiv, som skickar iväg Ryoko i en luftfärd sidledes. Mai kommer inte loss från den som hon har klämt åt på, och som sedermera rasat ner över henne, och Ryoko har svårt att krypa undan den flyende folkskocken, speciellt som marken är täckt av glas. Till och med den ostoppbare Sachiko kastas undan när hon krockar med en journalist som påminner om en korsning mellan Buddha och ett ånglok, och hon landar i en pinsam ställning som visar trosorna.

Aoi räddar dagen genom att få bort Buddha från Sachiko, och tillsammans drar de bort Ryoko till en busskur. Ran går bärsärk och rycker loss slemmot som ramlat över Mai. Mai uttrycker sin tacksamhet genom att utbrista "prickiga trosor idag?". Låt oss säga att Mai inte är som andra barn.

Kling och Klang försöker gripa Ran och Ryoko för misshandel, men Ran lyckas på något konstigt sätt få det till självförsvar med sin skådespelar/cosplayarförmåga, och Kling och Klang släpar istället med snuskot som krälade på Mai (att han krälade beror som tidigare konstaterats mest på att Mai klämt åt kulorna medelst trumpinnar på ett väldigt obekvämt sätt) till låshus och vattenbulle.

Flickorna tar sig hem till Kobayashis residens, där de pysslas om och får lite bakgrund av Hideki. Vad som pågår... låt oss kalla det för "maidkafé-gate". Asahi Shimbun har fått tag på en klase hemliga papper som pekar ut Kobayashi Gensaburo som ansvarig för en klase märkliga byggnadslov för SHI och familjen Ito. Partiledningen har börjat se Gensaburo som en belastning, och har därför inte hoppat in för att rädda honom.

Media har skitskoj just nu, och använder maidkafé-gate som ett generalangrepp på liberaldemokraterna (som vanligt), den partikoloss som i princip är Japans politik. Så när det dyker upp en klase anklagelser för inblandning i mordet på Mizuno Ken så tar länspolisen det på allvar, och griper Gensaburo för bestickning och mord eller konspiration till mord. Enligt Gensaburos advokat så finns det inte mycket till bevis, men länspolisen valde ändå att agera, eftersom han är i position att röja undan bevis om han går fri.

Hideki är för övrigt rätt obekväm i Mais närhet. När de diskuterar resan till Sapporo, som ju är orsaken till att de övat så hårt, så säger Mai att hon helst åker tåg. När hon sen försöker förklara varför hon helst inte åker med Hideki (den verkliga orsaken är att hon är akut åksjuk, vilket OAV2-gänget ju erfarade för några avsnitt sedan) så lyckas hon få det till att hon inte har något emot att åka bil med Hideki, att han är hemskt manlig, och när hon säger att hon blir åksjuk så tittar hon ner i knät på ett sätt som kan missuppfattas. Det kortsluter Hidekis hjärna, och får Hidekis och Ryokos mamma att dra fullständigt fel slutsatser, så mamma har ett Allvarligt Samtal med sin son. Mai fattar ingenting.

Så resan till Sapporo blir så småningom av. Mai tar åksjukepiller, med bieffekten att hon blir hemskt sömnig och somnar mot Hidekis axel.

Väl i Sapporo börjar konventet, och folk hickar till av en flicka i tempeldräkt, som dessutom är blöt eftersom det regnar. Det är dock inte vårt spöke, utan en helt vanlig cosplay-nörd, fast blöt. Apropå cosplay-nördar, så blir Ran plötsligt påhoppad av två av dem, utklädda till skurkarna i hennes brors serie (han är också där och säljer dem), och efter en kort uppvisningsfajt med skumgummisvärd blir de kompisar.

Sachiko köper serier, och Mai envisas med att försöka avslöja vad det är för något. Sachiko är dessutom märkbart generad över detta. Aoi köper också serier, närmare bestämt Rans brorsas serie.

Akamatsu Gen är också där. Och han gör något fullständigt oväntat: han tilltalar en flicka! Närmare bestämt Ryoko. Han har sina ryckningar och svettningar, värre än vanligt. Ryoko blir så paff att hon inte nitar till honom.

Sen är det Exploding Panties tur att uppträda. Efter en lysande inledning, som får hela konventet att dras till scenen, så går Ran in i rollen lite väl hårt: hon river sin mick och en högtalare, scwungar Sachiko av scenen och trasslar in sig i ridån. Hela uppvisningen spelas förstås in och hamnar på Youtube (sökord: cosplay psycho singer).

Och det var ett lagom tillfälle att bryta, så klipp och eftertexter.

----

Vid det här laget är tre av fem agendor avklarade, plus att journalisthopen har gjort att monstrets försprång är lite nerminskat. Så nu börjar vi bli klara för slutspelet - vad det nu är. Fortfarande har ju ingen direkt lösning på problemet med ett hämndlystet spöke uppenbarat sig.

Nästa gång: dejt mellan Aoi och Ryoko i Sapporo.
 

Dr_Graevling

Veteran
Joined
5 Oct 2003
Messages
69
Location
Falun
Re: OAV3: Bop 'til you drop!

Hideki är för övrigt rätt obekväm i Mais närhet. När de diskuterar resan till Sapporo, som ju är orsaken till att de övat så hårt, så säger Mai att hon helst åker tåg. När hon sen försöker förklara varför hon helst inte åker med Hideki (den verkliga orsaken är att hon är akut åksjuk, vilket OAV2-gänget ju erfarade för några avsnitt sedan) så lyckas hon få det till att hon inte har något emot att åka bil med Hideki, att han är hemskt manlig, och när hon säger att hon blir åksjuk så tittar hon ner i knät på ett sätt som kan missuppfattas. Det kortsluter Hidekis hjärna, och får Hidekis och Ryokos mamma att dra fullständigt fel slutsatser, så mamma har ett Allvarligt Samtal med sin son. Mai fattar ingenting.

Det ska bli intressant att se om det verkligen kommer sluta som epilogen av OAV2 visade, eller om Hidekis öde på något sätt kommer att rubbas.

Sen är det Exploding Panties tur att uppträda. Efter en lysande inledning, som får hela konventet att dras till scenen, så går Ran in i rollen lite väl hårt: hon river sin mick och en högtalare, scwungar Sachiko av scenen och trasslar in sig i ridån. Hela uppvisningen spelas förstås in och hamnar på Youtube (sökord: cosplay psycho singer).

Fyra misslyckade T10:or är ett ganska episkt misslyckat slag, må jag säga. Nästan så att jag blir lite stolt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
OAV3: Pastell och humlor

Avsnittet inleddes med en kik in i häktet i Sapporo, där Ryokos pappa Kobayashi Gensaburo inväntar bättre dagar. Han får besök av Hanbei Sowa som försöker luska ut något om två gamla preskriberade mordfall, Miyashita Hanako och Kitamura Senta. Visserligen är mordfallen preskriberade men det skiter spöken i - och att döma av alla amuletter och talismaner hemma hos Gensaburo så tror Sowa att spöken är något som Gensaburo tar på allvar. Tystnaden är talande, så Sowa lämnar rummet och säger åt Gensaburo att säga till sin advokat om han ändrar sig.

Klipp till konventet, där Ran poserar med fansen. "Rugen", en av mörkeralverna från förra avsnittet, kollar så att Sachiko inte är skadad, och börjar sedan flörta med henne och bjuda på glass. Ran försöker få Rugen att posera, men det blir bara "Kitiana" (den andra mörkeralven) istället, eftersom Rugen är upptagen med att bjuda Sachiko på glass. Ryoko gör sig antagonistisk som vanligt, eftersom det inte är hon som är i centrum för uppmärksamheten.

Ryoko drar i alla fall iväg med Aoi till någon skum alternativklubb för goth och visual kei. Det första som händer är att en feminint sminkad prettyboy gliderupp vid sidan av Aoi och börjar stöta på henne. Aoi försöker göra Ryoko svartsjuk, och det lyckas alldeles utmärkt. I vanlig ordning ställer Ryoko till en rejäl scen. Det går inte så bra och gör istället intryck av att Aoi och Ryoko är ett par. Det hindrar inte visual kei-pojken - han har ingenting emot två flickor. Aoi försöker förklara att de inte alls är ett par, och lyckas bara få till uppfattningen att de är fem stycken i ett band. Inte ens det funkar, utan han drar bort till baren och fixar drinkar. Det krävs att Ryoko tar i och säger att de redan är tillräckligt många för att han ska drypa av.

Fjärilarna är förstås djupt imponerade av Exploding Panties och deras uppvisning av fri kärlek, och bjuder in Ryoko och Aoi till sitt bord. Det blir en skum drink som smakar pastell och humlor på ett ångestladdat sätt, och kanske innehåller alkohol. Plötsligt upptäcker Aoi att Ryoko fortfarande har en arm runt om henne. Aoi försöker prata sig ut ur situationen och säga att de faktiskt inte är ihop. Så Ryoko försöker para ihop Aoi med en av fjärilarna istället. Det gör Aoi upprörd, så hon drar! Och då glider visual kei-killen upp och bjuder på en drink eller två, och på fastande mage och utan vältränad lever träffar den rätt. Sessan (som vi kallar visual kei-killen) drar ut Aoi för lite luft. Han är kladdigare än en gran, och plötsligt är Aoi upptryckt mot en vägg och tafsad på. Aoi slinker undan och när sessan följer efter så kommer en kille i spikkam som faktiskt förstår "nej" och ställer sig emellan, och Aoi flyr ut i natten.

Sachiko och Rugen, som egentligen är läkarstuderande och heter Kazuo, har hittat Kazuos rum i studentkorridoren och de båda börjar få rejält orediga kläder. Då säger Sachiko stopp - hon är ju tempelflicka och oskuld och tänker så förbli. Kazuo är lite socialt klumpig när han frågar om Sachiko är oskuld, och om man faktiskt håller på sådana traditioner fortfarande. Det här irriterar Sachiko och Kazuo gör inte saken bättre när han säger det kanske är lika bra då han inte har råd att bli pappa. Sachiko blir tvärförbannad och tänker sätta Kazuo på plats, men brottningsmatchen slutar illa och pinsamt med Kazuos händer på Sachikos tuttar. Kazuo släpper förläget greppet, frågar om förlåtelse och undrar om de kan träffas ändå. Sachiko går mot dörren och väser "du har ingen chans på mitt hjärta, och rör du mig igen så dödar jag dig."

"Okej" säger Kazuo. "Om det är så du vill ha det." Sedan stänger han förkrossat dörren och dunkar huvudet i den.

Avsnittet avslutades i häktet igen, där någon kostymnisse meddelar att Kobayashi Gensaburo har ett besök till, fru Inoue Etsu, Sachikos farmor. Hon släpps in från fångavdelningen, även hon i orange fångoverall. "Hej, Gensaburo" säger hon vänligt men mekaniskt och stirrar förbi honom. Sen drar hon häktesvaktens pistol. "Hanako hälsar!"

GABANG!!!

Klipp och eftertexter.

----

Det var inte så mycket Ran och Mai det här avsnittet, men de får säkert sin chans inom kort. Mai (dvs Nightowl) tog iofs en hel del initiativ och lade upp "sessan" (visual kei-killen), som gav Aoi så mycket problem.

Och nu frågan som alla ställer sig: vem var det som blev skjuten?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: OAV3: Pastell och humlor

"Mai (dvs Nightowl) tog iofs en hel del initiativ och lade upp "sessan" (visual kei-killen), som gav Aoi så mycket problem."

Det aset (både Nightowl OCH sessan). Jag har funderat liiite på det hela nu och kommit fram till att Aoi inte kommer ha en ångestepisod av händelsen eftersom jag hatar att ångestspela - a reason as good as any. Däremot bör hon få något trauma av det hela, antagligen ett irrationellt hat mot sminkade pojkar eller "pojkar är bara ute efter en sak!"-memen. Anyway.

Det slår mig nu när jag läser om loggen och rapporten att fjärilarna inte blivit övertygade om att Ryoko och Aoi är ett par - att bandet inte är ett resande orgiekollektiv lyckades vi i alla fall med, men... ja. Ryokos rodnande och armhäng tror jag inte hjälpte heller. Nåväl, det får tiden utröna, eller. I värsta fall så får vi döda dem allihopa för att förhindra ryktesspridning. Det kan väl inte finns så många av dem?

"Och nu frågan som alla ställer sig: vem var det som blev skjuten?"

Jag gissar på vakten, de gör en jailbreak och får en spinoffserie.


Storuggla, it's a mindscrew gone bad
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: Pastell och humlor

Krille said:
Det var inte så mycket Ran och Mai det här avsnittet, men de får säkert sin chans inom kort. Mai (dvs Nightowl) tog iofs en hel del initiativ och lade upp "sessan" (visual kei-killen), som gav Aoi så mycket problem.

Och nu frågan som alla ställer sig: vem var det som blev skjuten?
Jag antog att farmodern sköt sig själv! För det är oväntat och så!

Eftersom det var förnedringsconga på Aoi var jag ganska nöjd. Det var för övrigt inte förrän din sammanfattning som jag fattade varför Sachiko blev SÅ arg, och antog att Debbie liksom hade en scen han förberett för en MER slemmig typ som han bestämde sig för att köra i alla fall.

Erik
 
Top