Nekromanti Shibetsu [Panty Explosion]

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

"Strax därefter får Ran reda på de tråkiga nyheterna och spårar ut."

Jag var inte beredd på att du skulle dräpa folks föräldrar sådär. Skurk.

"Så mycket riktigt fick Mai kontakt med dem och lyckades till och med få en avtalad träff med Förste Lärjungen, Mori Etsuko."

Mai ska bli gåffare! Haha!

"Avundsjukan blir personlig, och Ryoko och Aoi börjar stirra ut varandra med kitanoesk stillhet, vilket leder till att Ryoko plötsligt börjar bli rädd för att Aoi egentligen är lesbisk och ute efter henne."

Det här funderar jag på att spinna vidare på, inte för att det är in character eller så utan för att det är en bisarr nog subplot och det kanske stör thark, vilket gör det fullt motiverat.

I övrigt vill jag påpeka att jag var lite off i början och sedan tvungen att besöka gustavsbergstronen (Jävla IBS!) precis när du skulle ha en scen med mina päron eller något, vilket var usel timing. Av dig, såklart :gremwink:
Sen vaknade jag till liv och gjorde dumheter mot tharks gubbe, öh, gumma, vilket gjorde spelmöte helt lyckat i mina ögon.

Och jag var fullt övertygad som att ryssen var Lars Danielsson först, värre exil än Shibetsu kan väl UD inte hitta?


Storuggla, sämst i sverige?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

Mai ska bli gåffare! Haha!
...universums första gothare som identifierar sig mer med Frankensteins brud än med Draculas? >:)

Erik, seriösare kommentarer senare
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

Som ni kanske minns slutade förra avsnittet med att Rans pappa rullades in på sjukan med en kniv i strupen.

Den här scenen får tämligen lite utrymme i sammandraget relativt hur lång tid den dog i spel, och av goda skäl: Vi spenderade mycket tid på att inte göra så mycket.

Det känns som vi inte riktigt hanterade situationen väl, det föll lite platt. Nu tror alla att "aha, det där lilla våpet thark ville ha mer emo", men verkligheten är snarare tvärtom: Vi satte oss mest i varsit hörn och emoade i tysthet, vilket inte kändes så givande.

Sen var jag själv rätt zonkad i början så det gör väl sitt fel, och vet heller inte riktigt HUR det skulle ha gjorts bättre, mer än nån vag känsla av att det inte riktigt var lyckat.

Strax därefter får Ran reda på de tråkiga nyheterna och spårar ut.

Jag funderade länge och väl innan jag spottade ur mig den beskrivningen, emedan jag var orolig för att den var FÖR plötslig/överdriven, och i slutändan är jag inte säker på att det var rätt val, men jag kom inte på något bättre. Till mitt försvar avsåg jag det som en ren temporär chockreaktion från Ran.

(Sen i vilket fall hade den väl varit starkare om jag skippat första raden och gått direkt på att folk utanför hör skriket.)

vilket leder till att Ryoko plötsligt börjar bli rädd för att Aoi egentligen är lesbisk och ute efter henne.

Struggla påstår i eftersnacket att Ryoko inte har ett hjärta; det köper jag definitivt inte, men däremot inser jag att jag öht inte tänkt igenom vad hennes inställning/reaktion vad gäller, ehm, romantik och hjärtefrågor är. Det betyder dock att möjligheterna är helt öppna om chansen att göra något kul av det uppstår.

Storuggla skriver: Det här funderar jag på att spinna vidare på, inte för att det är in character eller så utan för att det är en bisarr nog subplot och det kanske stör thark, vilket gör det fullt motiverat. och jag kan bara instämma i att det definitivt är udda nog för att kunna bli någon slags intressant subplot och något borde vi göra av det, vad är förstås en öppen fråga.

Från loggen:
Och... hon blev ju så röd om kinderna förut när ämnet kom upp via Marimite... och... varför tittar hon på mig sådär?! Hur ser mitt hår ut...?
[00:04] <Sachiko> "Shit... hon kanske faktiskt..." säger Ryoko ordlöst och tittar bort för att inte visa hur kinderna antar en rödare färg.


Det här är förstås den sortens smånyans (från den där oförbätterliga yuri-gossen debracy) som jag själv tycker det är så oerhört fjantigt när fanboys övertolkar till "åååh, hon är ju uppenbart lebbo!"...

...meeen likförbannat kan jag inte hindra mig från att känna en vag lockelse till att dra tolkningar i den riktningen, för det vore ju... intressant.

Aaagh.

När jag pratade med Storuggla lite senare så kom jag plötsligt fram till att mina planer mest påminde om Hamlet - spöken, intriger, galenskap, och sen dör alla (varpå Storuggla påpekade att sen kommer en prinsessa från Okinawa och tar över).

Jag får närmast lite Freddy-vibbar av hämndspöket som De Vuxna en generation tidigare fördrivit och av skam inte vill prata om, men det kanske är inkomplett information som (höhö) spökar. :)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

thark said:
Det känns som vi inte riktigt hanterade situationen väl, det föll lite platt. Nu tror alla att "aha, det där lilla våpet thark ville ha mer emo", men verkligheten är snarare tvärtom: Vi satte oss mest i varsit hörn och emoade i tysthet, vilket inte kändes så givande.
Jag kan bara prata för mig själv, och det gjorde jag ju redan i eftersnacket...
Mai kan inte hantera känslor på samma sätt som andra människor. Hon tycker tillräckligt mycket om Ran för att inte vilja sabba för henne, och hon inser att säger hon något fel nu kommer Ran att bli jätteledsen. Därför stänger hon av sig för att inte göra situationen värre.
Nå, det här är kanske bra rollspel, men det gör inte nödvändigtvis en bra story. Jag känner igen den sortens dilemma från andra sammanhang och kan fortfarande inte riktigt lösa den.


thark said:
Struggla påstår i eftersnacket att Ryoko inte har ett hjärta; det köper jag definitivt inte, men däremot inser jag att jag öht inte tänkt igenom vad hennes inställning/reaktion vad gäller, ehm, romantik och hjärtefrågor är. Det betyder dock att möjligheterna är helt öppna om chansen att göra något kul av det uppstår.
En grej: jag fick intrycket att du åtminstone *skojade* om att Ryoko, om Aoi uttryckte varmare känslor för henne, skulle kunna bjuda hem henne *enbart* för att chocka sina fiiiiina konservativa föräldrar med det opassande i det hela.
Dock har du ju beskrivit Ryoko som nån som inte gillar att sparka på de som ligger, och jag tror - från min begränsade erfarenhet - att hon inte skulle göra en sådan sak av respekt för Aoi, om hon trodde Aoi var for real, sas.

När jag lät Aoi säga att om det nu är tjejerna hon var avundsjuk på, vad skulle Ryoko egentligen ha emot det hon som är så radikal, så var det ju meningen att pika Ryoko för att inte vara helt reko; att ständigt prata om det jävla tjyvsamhället men själv vara fördomsfull, sas. Jag var lite intresserad av hur Ryoko/thark skulle reagera. (Och att pika folk känns som något Aoi skulle göra; hon är inbunden, hon saknar inte insikt.)

thark said:
...meeen likförbannat kan jag inte hindra mig från att känna en vag lockelse till att dra tolkningar i den riktningen, för det vore ju... intressant.
För att felcitera Groucho Marx: "There is MY argument! Restrict shoujo-ai!"

...


Jag tänkte också på Freddy, faktiskt. :gremsmile:

Jag kom också att tänka på nåt som sades i Van Richtens Guide To Ghosts (en AD&D-modul, av alla ställen): typiska spökhistorier är historier med historia, sas. Vad som hänt tidigare - historien - är det som format spöket och skapat det, och man lär av historien hur man ska tas med spöket (om man nu lär sig det över huvud taget).

Några fler, lösryckta grejer:
*Mai hade ursprungligen planerat att använda Ran för att "infiltrera" Fjärilarna, men tänkte inte ens försöka nu eftersom hon tänkte att Ran inte mådde särskilt bra. Härav att hon sökte kontakt själv... med diverse oönskade biverkningar. (Hela "Mai limmar på allt som rör sig!" tolkningen är för övrigt Aoi/Storugglas fel!)
*Jag pratade i eftersnacket om att Mai inte är tragisk, mer skrämmande, men det är fel ord när jag tänker efter. Obehaglig är det rätta ordet. (Att hon framstår som komisk för OSS innebär ju inte att de andra rollpersonerna tycker att hennes beteende är särskilt lustigt...). Det är därför jag tyckte det var "mer skrämmande än Saw" när Krille påstod att hon nästan var "söt"... Vi pratar om en människa som tycker kackerlackor är gulliga och betraktar Den Första Kärleken som en sorts tenta.
*Jag har kommit fram till att jag har väldigt dålig koll på vad min rollperson egentligen tycker om de andra rollpersonerna (och varför, men jag kan tänka mej att Mai inte reagerar på samma saker som andra gör - jag har redan konstaterat att hon inte har de problem andra kan ha med Rans otaku-ness eftersom det från Mais horisont inte är någon faktiskt skillnad på att klä sig i skoluniform och spela en roll som föreskrivs av skolan, eller att klä sig moderiktigt och följa en roll som föreskrivs av ens kamratgrupp, och Rans hobby). Jag vet inte ens varför Aoi är hennes rival. Min närmaste tanke är att Mai helt enkelt irriterar Aoi så pass mycket att det råder fientlighet från Aois sida. (Jag valde henne som rival eftersom jag ville tracka Storuggla...)

Erik
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

Dock har du ju beskrivit Ryoko som nån som inte gillar att sparka på de som ligger, och jag tror - från min begränsade erfarenhet - att hon inte skulle göra en sådan sak av respekt för Aoi, om hon trodde Aoi var for real, sas.

Poäng. (Och ja, det var mer ett roande tankeexperiment än någon faktiskt plan.)

När jag lät Aoi säga att om det nu är tjejerna hon var avundsjuk på, vad skulle Ryoko egentligen ha emot det hon som är så radikal, så var det ju meningen att pika Ryoko för att inte vara helt reko; att ständigt prata om det jävla tjyvsamhället men själv vara fördomsfull, sas. Jag var lite intresserad av hur Ryoko/thark skulle reagera.

Aha! Insikt!

Vilket faktiskt gör det intressant om hon visar sig ha sina egna inbitna fördomar. Vilket hon sedan kan ges skit för. Och kanske faktiskt (gasp) behöva växa lite som person. :)

(Se även min kommentar kring fjärilarna: 'Och dessutom är det JAG som inte förstås av föräldrarna, jävla wannabees!' Dvs, vissa spår av hyckleri kan anas. Ryoko är ju också väldigt mycket min nidbild av löjliga vänsteryngel.)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

thark said:
Vilket faktiskt gör det intressant om hon visar sig ha sina egna inbitna fördomar. Vilket hon sedan kan ges skit för. Och kanske faktiskt (gasp) behöva växa lite som person. :)

(Se även min kommentar kring fjärilarna: 'Och dessutom är det JAG som inte förstås av föräldrarna, jävla wannabees!' Dvs, vissa spår av hyckleri kan anas. Ryoko är ju också väldigt mycket min nidbild av löjliga vänsteryngel.)
Å andra sidan har jag haft väldigt svårt att se några positiva drag hos Ryoko hittills, så att lägga till ett negativt TILL kanske inte är det bästa...(Det är ju du som brukar varna för flanderisering...)

Erik, Ryoko får mig att tänka på Rick i The Young Ones...
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

Ryoko får mig att tänka på Rick i The Young Ones...

Spot on. (Fast med mer rock och mindre finnar.)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

"Dock har du ju beskrivit Ryoko som nån som inte gillar att sparka på de som ligger, och jag tror - från min begränsade erfarenhet - att hon inte skulle göra en sådan sak av respekt för Aoi, om hon trodde Aoi var for real, sas."

Say what? Aoi står upp, din riktningsmässigt handikappade bibliomantiker!

"(Hela "Mai limmar på allt som rör sig!" tolkningen är för övrigt Aoi/Storugglas fel!)"

Nej du, det där var osanning! Hela tolkningen är baserad på min jävelskap och fantasi, så jag ser inte hur jag kan ses som upphovsman till den.

Jag vet inte ens varför Aoi är hennes rival. Min närmaste tanke är att Mai helt enkelt irriterar Aoi så pass mycket att det råder fientlighet från Aois sida. (Jag valde henne som rival eftersom jag ville tracka Storuggla...)

Imperier har uppkommit med den målsättningen. Nåväl, jag har tolkat det i efterhand som ett resultat av Mais bisarra svada (för er som inte vet vad svada är så är det inget snuskigt, utan bara en massa ord) - Mai's underliga utrop förvirrar folk, vilket tvingas Aoi att prata med dem för att rädda situationen och sitt anseende, vilket hon inte vill. Prata alltså.


Storuggla, besök i underklädestätorter
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

"(Se även min kommentar kring fjärilarna: 'Och dessutom är det JAG som inte förstås av föräldrarna, jävla wannabees!' Dvs, vissa spår av hyckleri kan anas. Ryoko är ju också väldigt mycket min nidbild av löjliga vänsteryngel.)"

Jag har sett hennes om någon som desperat försöker få uppmärksamhet till alla pris, genom att försöka spela allan och chockera. En sådan som viker ut sig om några år, alltså :gremtongue:


Storuggla, Sapporos Bingo
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Aois vertikalitet

Vad jag menade var att Ryoko inte skulle utnyttja en annan person för att driva med sina föräldrar på det viset som verkligen VAR kär i henne. (Däremot skulle hon säkert kunna tubba nån snubbe/snubba att låtsas tillsammans med henne för att jävlas med sin far/mor).

Själv funderar jag på hur jag ska kunna fortsätta att låta folk missförstå mina intentioner visavi Hideki. Min nuvarande plan är att HAN ska få fatta vad som pågår, men att omgivningen kan fortsätta att framhärda i imbecilla, infantila, erotomaniska fantasier om deras relation.

Erik, iow, you all SUCK!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Aois vertikalitet

"Vad jag menade var att Ryoko inte skulle utnyttja en annan person för att driva med sina föräldrar på det viset som verkligen VAR kär i henne. (Däremot skulle hon säkert kunna tubba nån snubbe/snubba att låtsas tillsammans med henne för att jävlas med sin far/mor)."

Ahaaa, dü menar zååå. Ja, det kanske jag kan köpa - om thark låter Rulle bestämma :gremwink:
Dock hade jag en mental bild av att Ryoko släpat med sig Mai och Aoi hem på middag - så att Mai får flörta med hennes brorsa och hon kan introducera sin "flickvän" för sina föräldrar för att chockera och Aoi får sätta i halsen eller agera midagsdrycksfontän (så som folk gör i manga när de är överraskade mitt i maten). Men som sagt, blott en bild.
Sak samma om hon är hetero, jag har fått bilden av Ryoko som en posör.

"Själv funderar jag på hur jag ska kunna fortsätta att låta folk missförstå mina intentioner visavi Hideki. Min nuvarande plan är att HAN ska få fatta vad som pågår, men att omgivningen kan fortsätta att framhärda i imbecilla, infantila, erotomaniska fantasier om deras relation."

Hiedki? Förstå något?


Storuggla, do you hear yourself?
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

Å andra sidan har jag haft väldigt svårt att se några positiva drag hos Ryoko hittills, så att lägga till ett negativt TILL kanske inte är det bästa...

Att sakna positiva drag är väl etablerat som min schtick? Se Hazumi som drev fram frågetecken varför hon och Yuu egentligen var vänner...

Det jävliga är ju att jag inte ens börjar med avsikten att vara så osympatisk, det bara blir så, så uppenbarligen ligger felet hos mig personligen. (Senaste rollpersonen jag spelade FTF blev också ett jävla as som i princip var tvungen att dö i slutet för att han förtjäna det så fullkomligt.)

...så vad gör man?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

thark said:
Ryoko får mig att tänka på Rick i The Young Ones...

Spot on. (Fast med mer rock och mindre finnar.)
Argh. Nu tvingas jag tänka vem som är vem annars, och det funkar inte.

(Fast Storugglas GAMLA rollperson skulle kunna ha varit deras ryske hyresvärd. "Ah! Coca-cola. Symbolen för det dekadenta västerlandet! *klunkklunkklunk...*")

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

Jag trodde ditt shtick var att dominera spelet och kräva mer emo åt folket? :gremwink:

Fast om du inte bryr dig om risken att hamna i ett fack gör det väl inget. Men flanderisering hotar! :gremlaugh:

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Aois vertikalitet

Bah, Hidde är mer duglig än man tror!

Dessutom leder detta till att han blir frustrerad över att inte kunna förklara för sin syster att han inte alls är ihop med den där robotflickan... vänta nu...

Erik
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

Fast om du inte bryr dig om risken att hamna i ett fack gör det väl inget.

Jag bryr mig, jag bara klarar inte att låta bli. AAAAAHHILFE! *emobrott*
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OAV3: Den Oväntade Pandan

thark said:
Fast om du inte bryr dig om risken att hamna i ett fack gör det väl inget.

Jag bryr mig, jag bara klarar inte att låta bli. AAAAAHHILFE! *emobrott*
*Nelson från Simpsons* Haaa-HA! */Nelson från Simpsons*

Men alltså, tryck på att Ryoko INTE är en hycklande poser, då?

Erik, rebel without a clue
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
OAV3: Du har rätt att hålla tyst

Onsdagens avsnitt började med att Sachikos farmor hade en mardröm om Hanako, det där spöket, framkallad av sprit och skuldkänslor. Dagen efter, vid frukostbordet, har farmor skallebank och Sachiko går som katten kring het gröt. Sachiko lyckas inte ens misslyckas med att inte bli arg, så det händer inget förrän polisen ringer på. Den vithåriga ryskan och psi-snuten (låt oss kalla dem Katia och Miho, ety det är så de heter) ställde lite frågor till farmor om hur hon kände polischefen medan Sachiko tjuvlyssnade runt om hörnet.

Eftersom farmor ljög så blev Sachiko ledsen och försökte psiförmåga farmor att tala sanning. Det gick inte helt rätt - till och med helt fel - och snutarna uppfattade det som en psi-attack. Innan någon vet ordet av stirrar Sachiko ner i en pistolpipa. Och under det trycket säger Sachiko att farmor ljög, och sedan spiller farmor bönorna. Polisen har vänligheten att tala om att polischefen tog livet av sig och att en arbetskamrat har en teori om häxeri. Så Sachiko skickas till skolan och farmor körs ner till stationen för att svara på några fler frågor.

Skolan är färdigstädad efter jordbävningen, så klassen får det lite lugnt och får rita av äpplen. Mai är... förvirrande som vanligt, och lyckas få Ran att bryta ihop när hon försöker få reda på vad Sachiko var med om i morse.

Efter skolan ska Mai ha sin "dejt" med Kobayashi Hideki, och Aoi och Ran ligger på taket och spanar. Hideki dyker upp, uppklädd och allt, och har ungefär lika god koll på flickor som förut. Enda skillnaden är att han har bättre klädsmak. Mai drar iväg Hideki in i buskarna, skrämmer iväg Akamatsu Gen, och snubblar och drar Hideki med sig i fallet så att han i vanlig japansk busikshumoranda greppar Mais tuttar. Sen försöker Mai få reda på vad Hideki visste om kniven, och eftersom hon inte riktigt kommer till saken sådär fort så var det upplagt för missförstånd.

Som om inte det var nog så sitter den vithåriga ryskan och den enögda snuten (Katia och Yumiko) i en rostig vit Mazda och spanar med riktad mikrofon och kamera med teleobjektiv. De hör förstås biten om att Mai skickade ninjakniven, och drar i vanlig ordning helt fel slutsats - de tror att det är Mai som har förklarat ninjakriget mot Kobayashi och har lurat undan Hideki för att göra nåt elakt. Så de gör som de brukar göra när nåt ondsint händer: de stormar med dragna pistoler.

Eftersom Yumiko gillar amerikanska snutserier så kör hon den vanliga raddan, med skyddsvisitering, handfängsel och "du har rätt att hålla tyst". Hideki är chockad och tyst. Mai stoppas ner i baksätet på Mazdan, efter att en klase donut- och Makku-påsar skyfflats undan. Hideki uppmanas att komma ner till stationen, varefter Mai säger att hon hade planerat det så här. Det får Katia och Yumiko att dra ännu fler slutsatser och bränner gummi för att undvika ett bakhåll. Dessvärre är Mai ökänd för sin åksjuka, och det blir inte bättre av rivstart och rallykörning, så hon, eh, besprutar baksätet, och sig själv, och åtminstone delar av Yumiko. Således flyttas Mai in på det ställe där hon kan spy i fred: fyllecellen.

Kvar på brottsplatsen står Hideki och vrålar mot himlen "Varför händer det alltid mig?!!!" (det hände honom på hans dejt med Tara också i OAV1 om ni minns).

På väg till jobbet försöker Ran övertyga Aoi att komma med på konvent, om inte annat för alla söta pojkar som klär ut sig. Väl vid kafét så är chefen skitsur - han har hört talas om att Mai sitter i fyllecell. Ryoko är förstås upprörd - det är hon alltid - men kommer av sig när Aoi börjar prata dejter. Ran tar tag i saken och ringer Katia, som låter som att hon hade luren inklämd mot axeln och skrubbade baksätet på en vit mazda, och frågar om de kommer släppa Mai snart.

Klipp till förhörscellen där psi-snut och gulligt monster (Miho och Aya - och for the record, Ayas pappa är polischefen Nagato Kenzô som köt sig, och det är Aya som har teorin om häxeri) försöker förhöra Mai. Det går inte så bra, eftersom tal såväl som tankar mest påminner om att man tar något av James Joyce, klipper ner det till kylskåpsmagneter, skakar väl och häller ut det på golvet, men till slut lyckas de komma fram till att hon inte har något med ninjakrig att göra. Miho lämnar ett litet bevis att kikar lite i Mais huvud, och sedan drar de.

Sen kom den obligatoriska avslutningen: Det knackar på dörren till Nagatos gamla kontor. Yumiko, med ny tisha, står i dörren med ett par mappar i handen och en kaffekopp. "Gratulerar till befordran, kommisarie Sowa" säger Yumiko gravallvarligt.
"Tack. Inte världens roligaste sätt att göra karriär på. Hur tar Aya det?"
"Inget vidare, är jag rädd. Katia tänkte dra ner henne till båthuset och hinka potatissaft när mazdan är ren."
Sowa tittar på mapparna. "Vad är det där?"
"Jag gick igenom nåra gamla mappar som jag tyckte borde ha med sidofallet att göra och hittade de här." Hon räcker över dem. Det står "Miyashita Hanako: Mordutredning" på den ena. På den andra står det "Kitamura Senta: Mordutredning".
Sowa öppnar den ena. Den är tom. Han öppnar den andra. Den är också tom. Han tittar upp.
"Underligt, eller hur?" säger Yumiko och går.
Klipp och eftertexter.

----

Det var lite seg start, förmodligen på lite seg spelare kombinerat med taskig kommunikation (jag hade hoppats på att Sachiko skulle vara lite mer proaktiv vid frukostbordet).

Jag tror jag skrämde grannarna när Mai hade sin dejt. Jag skrattade tokhögt hela tiden, och det var varmt så balkongdörren var öppen.

Sowas hejdukar/ockultismklubben/rollpersonerna i OAV2 är som vanligt ute på helt fel spår. Man kunde tro att det är deras jobb, eller nåt. De börjar dock på jobbet att presentera (och misstolka) ledtrådarna som kan rikta in spelarna att låta deras rollpersoner vela åt rätt håll. Jag gillar den plojen, faktiskt - det känns som en riktigt praktisk metod att få spelarna att dra åt samma håll som jag vill i ståryn, utan att slänga in Mr Exposition i monologer med rollpersonerna hela tiden.

...och, ja just det, en person till är nackad. Spöket börjar mena allvar nu. Undrar vem jag ska ta härnäst - nån av rollpersonerna, kanske?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Men om man vill snacka då?

I korthet:
*Jag hade kul.
*Jag är jävligt oroad över att jag tar upp för mycket plats. (En anledning är att mitt sätt att spela Mai kräver att jag snackar mycket, känns det som)
*Jag börjar få mer grepp om min rollperson. Jag hoppas jag inte går och dör nu! :gremwink: (Att ställa kollfrågor när hon inte fattar saker känns Mai. Likaså är det en värdefull strategi att etablera att hon vet saker som inte är uppenbara och snarast är sådant jag vet som sl, och inte nödvändigtvis förklara varför i detalj)
*Jag är lite tveksam till cutscenes med SLP, men det stämmer att de är en bra plats för infodumpar.

Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: OAV3: Du har rätt att hålla tyst

"Det var lite seg start, förmodligen på lite seg spelare kombinerat med taskig kommunikation (jag hade hoppats på att Sachiko skulle vara lite mer proaktiv vid frukostbordet)."

Jo, starten var seg. Jävligt seg. Men det skyller jag på att det tog för lång tid innan tärningarna åkte fram. Mer action för Rulle!

"Jag tror jag skrämde grannarna när Mai hade sin dejt. Jag skrattade tokhögt hela tiden, och det var varmt så balkongdörren var öppen."

"Nu sitter han där inne... och skrattar för sig själv. Gunnar, ring polisen, han måste ju spårat ur!"

"...och, ja just det, en person till är nackad. Spöket börjar mena allvar nu. Undrar vem jag ska ta härnäst - nån av rollpersonerna, kanske?"

Tja... nu är jag ju för dräpanden av rollpersoner i allmänhet.

Övriga kommentarer:
Aoi har visat sig ha en helt annan karaktär än jag förväntade mig från början - antagligen beror detta på Mai's bisarra svada som framtvingar någon sorts reaktion. Ibland kommer jag på mig att jag inte spelar en sådan där bossig typ som får utbrott över någon oseriositet eller galenskaper (är det en tsundere eller vadå?) utan något helt annat, och därför suddar ut vad jag skrivit innan jag hunnit trycka på enter... :gremsmile:
Och just ja, det var kul. Jag skrämde inga grannar, men jag har å andra sidan en mycket bra isolerad lägenhet.


Storuggla, och en hund som gnyr på nedervåningen
 
Top