Nekromanti Shibetsu [Panty Explosion]

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Detta kommer, som man kan förstå, att vara en rapport från vårt spelande (jag vågar inte säga "kampanj", för då kommer inte ens vårt första scenario att bli färdigspelat) av Panty Explosion, spelet om japanska skolflickor med psykiska krafter, vars titel har jack shit med spelets innehåll att göra. Här är spelets hemsida. Här hittar ni vår wiki.

Jag ber om ursäkt om den framstår som osammanhängande, men jag är osammanhängande. Förhoppningsvis kan mina spelare reda ut eventuella dumheter...

Eftersom vi är spridda över hela Sverige spelar vi över IRC. Det är första gången jag gör det, och det är mig veterligen första gången flera av spelarna gör det också.

Innan vi ens började spela spånade vi via wikin och vrållådan fram vilka vi skulle spela och vilken skola det rör sig om. Eftersom spelet handlar om att gå i gymnasiet (med psykiska krafter, demoniska monster och kusliga konspirationer som allkrydda ovanpå) kände vi att man borde veta en del om skolan vi gick på.

Någonstans kom vi fram till att det var en skola för både flickor och pojkar, eftersom det ger mer tillfälle till mer romantiska intriger (annars får man smyga varenda gång man vill skicka en lapp till en kille). Vi kom också fram till att det är i slutet av första terminen i första ring, så att folk vet ungefär vad de har varandra men fortfarande har saker att upptäcka, och för att jag har storhetsvansinne och har en hemlig dröm om att få en hel "säsong" som utspelar sig under ett helt skolår.

REFLEKTION ETT: Panty Explosion är inte enbart inspirerat av japanska tecknade filmer - till och med Fucking Åmål funkar som inspiration - men det är en viktig inspiration, och dessutom är vi alla som spelar obotliga nippofiler. Jag kan därför inte komma ifrån känslan att man på något meta-sätt skapar en TV-serie. Jag tror att åtminstone en del av mina medspelare har samma känsla åtminstone ibland. Det här har återkommit i "tänket" på olika nivåer. Jag kommer att återkomma till det här ibland.

Det viktigaste beslutet var dock att skolan inte ligger i Tokyo eller någon annan av Japans storstäder, som är en av grundförutsättningarna i spelet, även om det inte är en regel eller så. Japan har glesbygd också, och skolan kom istället att ligga på landsbygden, i den lilla staden Shibetsu på Hokkaido, Japans Norrbotten. Jag vet inte exakt vad mina medspelare hade för skäl, men mina inkluderar att vilja bryta mot åtminstone en kliché/arketyp (kanske för tidigt innan man prövat på dem?), en förkärlek för det som passerar som vildmark i Japan (med dito folklore, vyer etc), att det blir lättare att bygga upp en starkare känsla för en liten ort (alla känner alla), och det faktum att jag själv bor i ett jävla kallhål med mariginellt fler invånare i Shibetsu.

Parallellt med att folk skapade sina rollpersoner mejslade vi fram basfakta om Shibetsu och om Shibetsus enda gymnasieskola (en offentlig sådan). Mer finns att läsa i vår wiki, för den som är nyfiken, men viktigt att veta kan vara att Shinohara Heavy Industries, ett stort och givetvis skumt högteknologiskt företag vars grundare kom från Shibetsu, fortfarande har ett viktigt forskningslaboratorium där. Förutom fiske och turism är det det som gör att staden inte är en spökstad, och det gör att den typiska glesbygdsorten har ett inflytande och inflyttande av högutbildat folk från hela Japan och till och med resten av världen.

REFLEKTION TVÅ: Innan vi kommer till spelarnas rollpersoner kan jag på en gång säga att SHIs närvaro kommer från thark; hans rollpersons pappa är SHIs direktör. På det hela taget fanns det en grej jag gillade: kampanjens säte växte fram från rollpersonerna. Eftersom thark bestämde sig för att hans rollperson Hazumis pappa var Lex Luthor, så kom SHI att ploppa fram ur vad han ville spela. Detta återspeglades i de övriga rollpersonerna - Dr_Graevlings rollperson Taras pappa är en utlänning som bor och jobbar i Japan eftersom han forskar åt SHI - så att det man skapat för en rollpersons identitet återkastas i kampanjens identitet och tillbaka till rollpersonernas identitet igen. Det är så här jag alltid velat ha kampanjbyggande.

REFLEKTION TVÅ: Diverse monster - generellt kallade "demons" i spelet - är en av hörnstenarna i PE. Varje scenario har sin "demon", det är en av förutsättningarna. En demon behöver inte, men antas ofta vara bokstavliga demoner från japansk folklore. En demon kan dock vara en annan psioniker, en vanlig dödlig, en elak organisation eller ett abstrakt problem av något slag.

Kaxiga tjejer som slåss mot det övernaturliga i high school får ju mig som nörd att tänka på Buffy the Vampire Slayer, men Krille observerade att tendensen till "veckans monster" och skumma militära myndigheter som utnyttjar psioniker för egen räkning fick honom att istället tänka på X-files. Jag bestämde mig därför att spöken och demoner till trots, så skulle jag ha ett "science fantasy"-stuk på "demonerna" i spelet. Vetenskapen är naturligtvis inte särskilt vetenskaplig, utan det är mer en fråga om stil och tema. Detta kommer i sin tur inte bara från Krilles observationer om själva spelet utan från hans rollperson, och därför ska vi återgå till spelarnas rollpersoner.

Var och en knåpade fram sin person gradvis utifrån spelets regler. Jag ska inte säga mycket om den processen eftersom jag inte själv gjorde någon rollperson utan det får spelarna göra. Jag ska dock sammanfatta dem här, för kännedom. Eftersom vi är onda otakus är namnen skrivna på japanskt vis med efternamnet först.

Krille spelar Sowa Yurika, vår kvotpsioniker. Yurika flyttar runt en massa för hennes pappa är effiktivitetskonsult inom polisen, och har inga vänner eller rötter någonstans, och kom hit i början på terminen. Hon har haft en del problem med mobbning (utbölingar ska inte sticka upp) men har lång vana av att manipulera sig in i nya miljöer och har börjat få om inte vänner så bekanta. En viktig faktor här är Sowa Hanbei, Yurikas storebror och guds gåva till kvinnorna - cool, snygg, cool, sjysst, cool, vuxen, cool, kör sportbil, cool, har läderjacka och skäggstubb, och nämnde vi att han är cool?

Åjustja - Sowas pappas jobb är bara en täckmantel. Han är en Man in Black, liksom de flesta män i familjen Sowa. Han startade trenden att allas familjeauktoriteter är skurkar... :gremelak: Han är en elak jävel... och ett tecken på att fucking jävla kuk-Shibetsu är ett ställe av vikt.

thark spelar Shinohara Hazumi, dotter till ägaren till SHI, som nämndes ovan. Hazumi är DÖDSKÄR i Sowa Hanbei, men har inte sagt det till någon. Genom att hänga med Yurika får hon således chans att komma nära honom - det här var ett medvetet arrangemang för att knyta ihop rollpersonerna som vi återkommer till. Hazumi är en liten streber och viktigpetter som gillar ordning och reda och att Bestämma och Ha Kontroll, men som inombords är ganska osäker - den kliché som animenördar kallar för en tsundere, en "mjukishårding". thark påstår att han hatar klichén och att Hazumi blev så av en slump, men känn er fria att häckla honom i alla fall.

Åjustja; Hazumi är adopterad, och har således ett Mystiskt Förflutet... (dundunDUUUUN...)

Storuggla spelar Goto Yuu, dotter till provinsialläkaren och Hazumis bästa vän. Hon är, för övrigt, DÖDSKÄR i Sowa Hanbei hon med, men har inte sagt något till någon än, så även om hon inte var Hazumis polare skulle hon hänga efter Yurika.

Yuus far är väl en vanlig mes, men hennes farfar - den populäre Gamle Doktor Goto, som alla vill gå till istället för hans besvärlige och moderne son - var under andra världskriget med om att utföra högst omoraliska medicinska experiment på krigsfångar och dylikt. Så förutom Cancer Man och Lex Luthor är en av rollpersonerna släkt med Dr Mengele...

Yuu, Hazumi och Yurika är alla med i naginatajutsu-klubben, som består av flickor som slår varandra i pallet med japanska stångvapen. Klubben har betydelse både för deras personliga mål och åtminstone det första scenariot. Den är inblandad i en fejd med bågskytteklubben, vars medlemmar också är snobbiga brudar med pengar och anor.

Dr_Graevling spelar Tara O'Reilly, ett halvblod vars mor är japan och vars far är en utlänning som arbetar som forskare åt SHI (med något Odefinierat Hemligt) och därför flyttat hit med sin familj. Tara ser japansk ut men är uppfostrad utomlands och är därför nonkonformistisk och okonventionell; hon är nyfiken och har starka Kitty-tendenser, i det hon vill ta reda på saker man inte ska lägga sig i, typ hemsökelser, konspirationer och andras förhållanden. Tara är vän med både Yuu och Hazumi; hennes pappa umgås med sin chef ibland, helt enkelt. Tara har observerat det uppseglande triangeldramat men inte sagt något än; det är för mig etablerat att Tara är den som märker saker andra inte ser. Hon är en datanörd och gillar tekniska prylar; hennes klubb är den annars kompakt manliga dataklubben, och hon deltar således inte i de övrigas klubb-konflikter.

Sist men inte minst spelar DeBracy Suzuki Nanami. Nanami är oförskämt glad, positiv, välanpassad och utan skelett i garderoben. Eller ja, hennes mamma är död och hennes pappa är en oförbätterlig kuf som sköter det lokala museet, så Nanami sköter ett helt hushåll själv sedan länge, men i japanska sammanhang är sådant ett lika starkt tecken på att man är en Sann Hjälte som det är det att ha varit en navy seal i amerikanska. Hon är också hopplöst uttråkad av vardagslivet, och tycker att allt annorlunda är spännande, vilket gjort att hon blivit vän med Tara och Yurika. Utnämnd till "moralisk kompass" och "mest trolig som huvudperson om det här faktiskt var en TV-serie". Nanami är inte med i några klubbar, hon har sina småsyskon och matlagning och städning och gudvetallt att tänka på.

REFLEKTION TRE: Här har vi en återkoppling, för det lilla muséet med sin kufiska föreståndare spånade jag fram, och Debbie plockade honom som sin rollpersons pappa. Alltså - rollpersonerna byggs in i kampanjen precis som tvärt om.

På tal om det så känns det litegrann som om vi gjorde, öh, fel här.
Jag har en stark känsla av att PE är litegrann skrivet för att man ska spela med ganska så minimal bakgrund, men vi hade ju tid så vi har fördjupat oss en del. Det stora spelarinflytandet i skol-skapandet är, trots samberättartendenserna i PE, något som kom ur den spelform vi valt och hur vi valt att göra, inte något ur reglerna.

Det känns som det finns en stark oneshot-tendens i PE, vilket iofs inte är fel eftersom spel absolut inte behöver vara kampanjspel, men det ska bli intressant att se hur det går i längden. Ett som är säkert: alla fakta är inte etablerade än, och de kommer troligtvis att etableras under spelets gång. Här har vi på en gång en koppling till TV-serieformatet: i sådana sammanhang etableras ju fakta om bakgrunden pö om pö, och det är långt från säkert att allt var bestämt att seriens skapare från början.

Fastän jag har en övergripande plott om det skulle bli en riktig kampanj av, ska jag villigt erkänna att den är extremt skelettartad och får plats på ett frimärke. Det är inte en fisktank egentligen (tycker jag nog) men vilken inriktning scenarierna får kommer mycket att hänga på vad spelarna gör.

Jag ska återkomma till de faktiska spelmötena, intryck av regler och av IRC-formen senare, men det här får vara nog för stunden.

Erik
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Jag vet inte exakt vad mina medspelare hade för skäl, men mina inkluderar att vilja bryta mot åtminstone en kliché/arketyp (kanske för tidigt innan man prövat på dem?), en förkärlek för det som passerar som vildmark i Japan (med dito folklore, vyer etc), att det blir lättare att bygga upp en starkare känsla för en liten ort (alla känner alla), och det faktum att jag själv bor i ett jävla kallhål med mariginellt fler invånare i Shibetsu.

Mina kampanjer brukar nästan alltid utspela sig i småhålor, just för att man får en mer begränsad cirkel; alla känner alla och man kan infatta alla Viktiga Personer utan att det bryter trovärdigheten. (Sen är jag ju också själv uppvuxen i en byhåla där alla jobbar för Den Enda Storindustrin...)

thark påstår att han hatar klichén och att Hazumi blev så av en slump, men känn er fria att häckla honom i alla fall.

För att sammanfatta: Jag tycker de för det mesta är gudomligt tråkiga i serier—men jäkligt kul att spela. (En karaktär som är väldig pushig och utåtriktad men hyser inre osäkerheter är egentligen också ganska typiskt för mig—det innebär ju att man kan hogga spotlight både med att brösta sig och med att angsta...)

Hazumi är iinchō-ojōsama-tsundere-meganekko för den som bryr sig. :-D

(Yurika är då förstås "nazo no tenkôsei" och Tara får finna sig i att vara "kyōnyuu ryuugakusei"; övriga har jag inga bra klichétitlar till än...)

På tal om det så känns det litegrann som om vi gjorde, öh, fel här.
Jag har en stark känsla av att PE är litegrann skrivet för att man ska spela med ganska så minimal bakgrund, men vi hade ju tid så vi har fördjupat oss en del. Det stora spelarinflytandet i skol-skapandet är, trots samberättartendenserna i PE, något som kom ur den spelform vi valt och hur vi valt att göra, inte något ur reglerna.


Som du säger är det här helt och hållet något som kom ur spelformen och att det blev massor av tid över till att spåna. Det för förvisso med sig risken att man överladdar sig med för mycket framtung bakgrundsinformation, men jag ser också en väldigt viktig positiv effekt i detta, nämligen att det gör/gjort att vi alla är väldigt starkt "insålda" på konceptet.

Själva spelets inverkan här är väl egentligen främst att det var "OK, vi ska spela PE" som öht fått oss att börja och att spåna i japankliché-banor; att rival/best friend-mekanismerna naturligt gjort att man börjat fundera i de banorna kring relationerna till de andra spelarfigurerna, etc.

Jag kan därför inte komma ifrån känslan att man på något meta-sätt skapar en TV-serie.

Det känns som det finns en stark oneshot-tendens i PE, vilket iofs inte är fel eftersom spel absolut inte behöver vara kampanjspel, men det ska bli intressant att se hur det går i längden.

Å andra sidan, här spelar ju formatet in igen; även vad som skulle kunna vara en oneshot i normalt spel räcker ganska länge.

Det mig mer känslan av en kortkort-avsnitts cliffhangerserie än en "vanlig" tv-serie eller film. Det passar ju egentligen också ganska bra in med manga-stuket givet att dylika tenderar att publiceras i 18-20-sidors kapitel i veckotidningar. (Jag är nu svårartad manganörd och är väl den som varit mest benägen att kasta in mangaistiska visuella effekter i beskrivningar—"Orden "FLICKVÄN" i stora stenbokstäver faller krossande över Hazumis axlar.")

Sen brukar åtm jag ganska mycket betrakta tv-serie-formatet som min standard för kampanjspel i rollspel. (Avsnitt, scenuppdelning, "ensemble cast", löpande handlingstrådar relativt veckans avsnitt, osv—det ligger helt enkelt nära till hands.)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
(Yurika är då förstås "nazo no tenkôsei" och Tara får finna sig i att vara "kyōnyuu ryuugakusei"; övriga har jag inga bra klichétitlar till än...)
*kanaliserar Ulf Schenkmanis* OK, Lars-Erik Samuelsson, översätt! :gremcrazy:

Sen brukar åtm jag ganska mycket betrakta tv-serie-formatet som min standard för kampanjspel i rollspel.
Jag med, även om det var extra tydligt här. I min gamla grupp som jag träffar ibland har vi till och med metoden att börja varje spelmöte med ett intro med "förtexter"; i två-tre snabba klipp får man presentera sin rollperson i etablerande scener (det mest stereotypa exemplet är förstås något i still med Mission Impossible), och sedan kör man en "Detta Har Hänt!"

Nuförtiden bor jag på annan ort och hoppas in i deras kampanjer när jag hälsar på; då brukar jag spela en SLP, eller så, vilket givetvis blir "Och som special guest star: Erik Sieurin som sherpa-guiden!" etc :gremsmirk:

Erik
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
(Yurika är då förstås "nazo no tenkôsei" och Tara får finna sig i att vara "kyōnyuu ryuugakusei"; övriga har jag inga bra klichétitlar till än...)
*kanaliserar Ulf Schenkmanis* OK, Lars-Erik Samuelsson, översätt!


Mystisk inflyttningsstudent (Koizumis roll i Haruhi, t ex), respektive storbystad utbytesstudent (därav "får finna sig i att vara").
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Eftersom vi är spridda över hela Sverige spelar vi över IRC. Det är första gången jag gör det, och det är mig veterligen första gången flera av spelarna gör det också."

Dito mig. Det verkar dock fungera gott, bortsett från Krilles kukiga switch.

"Japan har glesbygd också, och skolan kom istället att ligga på landsbygden, i den lilla staden Shibetsu på Hokkaido, Japans Norrbotten. Jag vet inte exakt vad mina medspelare hade för skäl,"

Eh, jag ville slippa ganguro girls. Och de torde inte existera så långt norrut, antar jag. Björnarna äter opp dem, se.

"En viktig faktor här är Sowa Hanbei, Yurikas storebror och guds gåva till kvinnorna - cool, snygg, cool, sjysst, cool, vuxen, cool, kör sportbil, cool, har läderjacka och skäggstubb, och nämnde vi att han är cool?"

Han har också en flickvän. Och så är han en stövel, om jag inte missminner mig? Speaking of which, en vacker dag måste jag snacka ihop mig med thark om hur vi ska stöta på Hanbei. Jag har några ägg till idéer (heck, jag har redan börjat skissa på hur hur Yuu ska komma över honom! .. vilket kanske är övermodiggt av mig, vem vet om jag lever så länge ens?).

"Jag har en stark känsla av att PE är litegrann skrivet för att man ska spela med ganska så minimal bakgrund, men vi hade ju tid så vi har fördjupat oss en del. Det stora spelarinflytandet i skol-skapandet är, trots samberättartendenserna i PE, något som kom ur den spelform vi valt och hur vi valt att göra, inte något ur reglerna."

Jag menar att du är ute och cyklar, men det vågar jag inte säga eftersom du är spelledaren. Jag menar att det i boken står att man gemensamt ska sätta sig ner och skissa fram skolan och så, så det är helt i sin ordning. Dessutom menar jag att PE är skrivet att spelas med en kasse bakgrund skriven, både för att det är kul att skriva bakgrund och för att käfta emot. Lite konflikt måste man ju ha!


Storuggla, vars japanska kommer från Shogun
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Eh, jag ville slippa ganguro girls. Och de torde inte existera så långt norrut, antar jag. Björnarna äter opp dem, se.
Memo to self: Peta in... ett... ganguro... gäng.

Och så är han en stövel, om jag inte missminner mig?
Hanbei tenderar att tänka med sina testiklar när det gäller kvinnor, så mycket är klart.

Dessutom menar jag att PE är skrivet att spelas med en kasse bakgrund skriven, både för att det är kul att skriva bakgrund och för att käfta emot
Bara för att minska kontroversen och förstöra för dig kan jag ju säga att det kan bero på att den mesta actual play jag läst har varit från konvent. Det påverkar ju hur mycket one-shot det blir.

Erik
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Bara för att minska kontroversen och förstöra för dig kan jag ju säga att det kan bero på att den mesta actual play jag läst har varit från konvent. Det påverkar ju hur mycket one-shot det blir.

Även om det inte nödvändigtvis är så explicit i boken så har ju Jake på diverse forum mer eller mindre sagt att spelet var skrivet för oneshots och att han närmast finner det förvånande att folk spelar fungerande kampanjer i det.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det kan ju vara så att folk finner inspiration (folk = jag, naturligtvis) i TV-serier och fortlöpande tecknade serier, vilket mer korresonderar mot kampanjformatet. Och att folk använder spel till sådant spelet inte är skrivet för är ju inget nytt... :gremsmirk:

Spelet är dödligt å det extremaste, och det gör ju sitt till för att öka oneshotfrekvensen. Annars finns det inte så mycket rent gelemässigt som hindrar kampanjspel, det är mest ett intrycl jag fått.

Erik, d-d-d-drill!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Memo to self: Peta in... ett... ganguro... gäng."

Nej! Nej! Shibetsu har inte det demografiska underlaget för ens en ganguro! Protest!


Storuggla, jättesengångaren - din röst i etern
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Del 1: Klubbmöte! Utflyktsplanering! Dubbelgångare

  • Våra huvudpersoner städade klassummet efter skoldagens slut. Det hela blev trögt men jag ville börja med en vardagssituation och drog till med något klichéartat som signalerar "japansk highschool".
  • Efter skolan fortsatte vi med (de relativt realistiska) klichéerna, i det att folk drog iväg på klubbaktiviteter. Hazumi, Yuu och Yurika gick till sin naginataträning. Klubbordföranden Fukiyoka är arg som ett bi eftersom kyuodo-klubben har, indirekt, påstått att hennes klubbmedlemmar är fegisar. Efter en diskussion om hur man ska göra något drastiskt för att sätta bågskyttesnobbarna på plats kommer man fram till att det vore ganska dristigt att övernatta i
  • På väg från klubben kommer Sowa Hanbei med sitt vrålåk för att plocka upp sin syster, och erbjuder flickorna lift. Dagens ENDA tärningsslag utspelas, när Hazumi och Yuu kappas om att få sitta i framsätet bredvid Hanbei. Hazumi vinner. Tara som kommer från dataklubben får också lift by special invitation. Man pratar om spöken och Hanbei förmanar dem att vara försiktiga eftersom de kan gå och drunkna, men säger att han inte tror på spöken. Nanami kontaktas per telefon och inviteras eftersom familjen Suzuki har en båt som passar. Tara hakar på av nyfikenhet.
  • Man planerar utflykt hemma hos Yurika. Hennes mor visar sig ha förmågan att dyka upp totalt omärkligt. (En mamma som man aldrig vet om hon sett vad man gör eller hört vad man säger, det är skräck om något för en tonåring.) På vägen ut och hem lägger Tara märke till något märkligt: På väggen sitter ett foto som ser ut precis som Hazumi, men det är jättegammalt! På förfrågan visar det sig vara Yurikas farmor, som kunde vara Hazumis tvillingsyster! Helt händelsevis får vi ockå veta att Yurikas far förlorat flera syskon, däribland en bror som dog i en tragisk och grotesk rulltrappeinspektionsolycka (!?).
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ganguro!

Shibetsu har inte det demografiska underlaget för ens en ganguro!
Jag har arbetat i ett samhälle som knappt hade det demografiska underlaget till en konsumbutik, och de hade ett gäng skejtare... :gremgrin:

Erik, en av deras farsor hade grävt till ett gupp med traktorn
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Del 1: Klubbmöte! Utflyktsplanering! Dubbelgångare

"Notera att Yuu, som Hazumis bästa vän, fick beskriva hur Hazumi lyckades vinna över henne i episodens enda konflikt."

Det var surt. :gremfrown:
Inte nog med att jag förlorade, jag skulle beskriva mitt nederlag också!


Storuggla, med om tjugo år kommer jag åter
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ganguro!

"en av deras farsor hade grävt till ett gupp med traktorn"

... så sött.


Storuggla, really
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Del 1: Klubbmöte! Utflyktsplanering! Dubbelgån

en bror som dog i en tragisk och grotesk rulltrappeinspektionsolycka (!?).

"Tänka sig, att det är så farligt att inspektera rulltrappor!"
"Jo, jag var livrädd för rulltrappor ända till mellanstadiet på grund av det."

Jag garvade åtminstone högt. :)

Vi använde knappt de övriga reglerna heller, men det var inte påkallat. Jag har bestämt mig för att minimera antalet konflikter jag startar, medan spelarna har fritt fram att starta konflikter sinsemellan.

Jag tror vi skulle kunna vinna på att vara lite mer entusiastiska med att föreslå konflikter. En konflikt behöver ju inte betyda mer än "jag gör något, men fullföljer det inte själv utan lämnar över till min vän eller rival att beskriva (beroende på tärningsutfallet". Vad jag menar är alltså att det behöver väl inte ens något egentligt motstånd, så länge handlingsresultatet kan bli intressant.

Säg t ex att Hazumi under någon punkt i handlingen befinner sig ensam med Hanbei och det är upplagt för en kärleksbekännelse. Jag skulle i det läget mycket väl kunna tänka mig att säga "OK, det här blir en konflikt: Hazumi försöker samla sitt mod för att förklara sina känslor—en tärning vatten" och beroende på vad tärningen tycker blir det Krille eller Storuggla som får beskriva om hon faktiskt hittar modet. (Trots att det inte finns någon egentlig motpart och kanske inte leder till några uppföljningshandlingar—beroende på hur resultatet beskrivs.)

Jag har ju ur en prestationssynvinkel inget att vinna på att göra så—förutom att jag tycker det är roligt (en del av spelets charm, och en källa till oväntade vändningar relativt att bara sitta själv och berätta på eller "rollspela" rakt av) när någon annan får beskriva.

(I det exemplet skulle du förstås som SL också kunnat gå in och säga "App app app, du tänker bekänna din kärlek? Det är jag inte säker på om du vågar, du får nog köra en konflikt för det," men om vi nu antar att du som du skriver ovan lämnar det mer upp till spelarna...)

...if that makes sense...

Vi spånade om vi skulle använda en turordningsmekanism för att styra upp inläggen men det slutade med att det fick vara så länge.

Den punkt där det möjligen är problematiskt är när det är stora konflikter med flera inblandade (dvs, alla deltagare bör få sin chans att göra en första handling innan någon hoppar in med en andra). Jag tänker då specifikt på mitten av andra speltillfället—så det kan ju vänta tills du skrivit om det också...

Jag vill ha en signaturmelodi!

Skriv en. Din lilla filker där. :)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Del 1: Klubbmöte! Utflyktsplanering! Dubbelgån

Jag har ju ur en prestationssynvinkel inget att vinna på att göra så—förutom att jag tycker det är roligt (en del av spelets charm, och en källa till oväntade vändningar relativt att bara sitta själv och berätta på eller "rollspela" rakt av) när någon annan får beskriva.
Jo, jag kan hålla med om det och har också tänkt på det. Just det där med att finna modet att göra saker, t.ex.. Det finns heller inget i reglerna som säger att en konflikt måste vara en bokstavlig konflikt - man kan dyrka upp lås och inte bara döda goblins.

Jag kanske skulle bli mer proaktiv som spelledare vad gäller det? Eller vi alla (sade han och sköt ansvaret ifrån sig) uppmuntrar varandra?

Jag har framförallt tänkt på det i samband med folks mål - just ett mål som "bekänna sin kärlek till Hanbei" kan man ju tekniskt sett uppnå fem sekunder in på spelmötet, fastän det in genre är något som kan vara knepigt. Man kan väl åtminstone begära ett tärningsslag från personen ifråga... :gremsmirk:

Angående rulltrappor, så är det härmed ett running gag att alla Yurikas äldre manliga släktingar har haft tråkiga jobb men dött i fruktansvärda och oförklarliga olyckor... :gremelak: ...jo, jag har en anledning.

Erik

Edit: Dessutom är ju ett misslyckande ett misslyckande, och hur man misslyckas beror ju på ens rival. Hazumi kan ju misslyckas bekänna sin kärlek till Hanbei eftersom ett jetplan spränger ljudvallen, eller hans mobil ringer, eller någon av dem får en blomkruka i huvudet...
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Del 1: Klubbmöte! Utflyktsplanering! Dubbelgån

Jag kanske skulle bli mer proaktiv som spelledare vad gäller det? Eller vi alla (sade han och sköt ansvaret ifrån sig) uppmuntrar varandra?

För min del får du gärna vara mer aggressiv, men spelet säger ju också (sid 29) att vem som helst får utannonsera en konflikt—och det finns egentligen inget som ens säger att den personen själv behöver delta, även om man kan förmoda att det är normalfallet. Givet att vi är nya vid spelet närmast förutsätter jag med andra ord att vi uppmuntrar varandra.

Jag ser nu (sid 31) att spelet också specifierar att handlingsturen efter den först handlande—avgjort av SL eller av den som utannonserade konflikten—vandrar medsols; vi kan ju helt enkelt när vi väl äntrat konfliktläge gå i nickordning och så får folk antingen utropa en handling eller explicit passa.

Dessutom är ju ett misslyckande ett misslyckande, och hur man misslyckas beror ju på ens rival. Hazumi kan ju misslyckas bekänna sin kärlek till Hanbei eftersom ett jetplan spränger ljudvallen, eller hans mobil ringer, eller någon av dem får en blomkruka i huvudet...

Quite min poäng. Spelet lämnar "ganska" stort spelrum för berättaren. :)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Del 1: Klubbmöte! Utflyktsplanering! Dubbelgån

Jag ser nu (sid 31) att spelet också specifierar att handlingsturen efter den först handlande—avgjort av SL eller av den som utannonserade konflikten—vandrar medsols; vi kan ju helt enkelt när vi väl äntrat konfliktläge gå i nickordning och så får folk antingen utropa en handling eller explicit passa
Sermanpå - jag undrade just om det fanns en turordning.

Såsom spelet fungerar kan det vara mycket viktigt att handla först - man kan ju aldrig direkt motverka en handling från motparten, bara justera resultatet - så att ha lite ordning kan ju vara bra, minst sagt.

Trots att jag är stor i käften i allmänhet är jag ofta rädd för att dominera sociala situationer, till och med när jag spelleder rollspel, men jag får vara japansk och säga att jag ska göra mitt bästa. :gremsmirk:

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Del 2: Spökmåsar! Krabbhentai! Hanbi-fanservice!

Nästa möte börjar med att våra huvudpersoner kommer fram till ön. De bestämmer sig för att lägga till så de som bor på ön inte ser dem, för de får nog egentligen inte vara där.

De kommer inte iväg mot själva fyren förrän det hunnit bli mörkt. Väl där upptäcker de att dörren är låst. (Jag fattar inte att någon blev förvånad, men det kanske bara är jag som tillbringade en stor del av sin barndom på platser där man inte får vara och som är van vid låsta dörrar...) Det finns dock en stege upp längs väggen, men eftersom det är mörkt och toppen av tornet är mycket ljust ser man inte vart den tar vägen.

Medan de övriga muttrar och svär handlar Nanami och Tara - Nanami går ned till vattnet för att hitta en sten att knäcka hänglåset med, och Tara klättrar uppför stegen. Hazumi blir nervös när folk försvinner. Yurika undrar om de inte ska fråga i stugan efter nyckeln men blir nedröstad.

Nanami blir biten (i själva verket nypt) av något som klättrar på stenen hon hittade, och finner att vattnet fullkomligt myllrar av krabbor. Hennes AJ orsakar viss oro innan folk ser vad som hänt, och dessutom hör man plötsligt hemska tjutanden inifrån land.

Innan någon hinner riktigt reagera på detta blir Tara anfallet av något fladdrande och skrikande som hon inte ser vad det är eftersom hon befinner sig mitt i det bländande ljuset. En konflikt utbryter som slutar med att Tara blir vettskrämd och hasar ned för stegen lite väl snabbt för att vara hälsosamt.

Medan Yuu tröstar och plåstrar om Tara hörs ett klapprande ljud nedifrån stranden; knappt har damerna återhämtat sig från chocken över de hatiska skräckfåglarna förrän en flodvåg av små svarta krabbor myllrar upp från havet. De anfaller, med (över)tydligt sikte på alla som bär något ljust. Folk försöker komma undan, Hazumi försöker slita upp dörren,Tara bränner av en kamerablixt mot krabborna som då blir extra heta på gröten och Yurika får panik och aktiverar omedvetet sina psykiska krafter för att repellera krabborna.

Det kukar ur, och Yurika slocknar som ett ljus. Som av ett under gör dock lamporna detsamma. Nanami tar en fungerande lampa och lockar iväg krabbsvärmen från sina väninnor (heroine in the making?) Dock får hon krabbor i brallorna som en bieffekt och hennes försök att bli av med dem förvandlar hennes jeans till shorts (nej, jag förstår inte heller riktigt hur det gick till, men antar att hon har samma jeansmärke som Bruce Banner/Hulken). Hazumi får upp dörren men blir översprungen av en krabbsvärm som egentligen är inriktad på Tara, eftersom de uppenbarligen hatar paparazzi.

När man lyckas rusa in i tornet med Hazumi i spetsen (och stänga och regla dörren efters sig) finner de att det är behängt med böneremsor (ofuda) och att det finns generationers lager av skyddssymboler klottrade på väggarna. I det enda rummet finns också en märklig elektrisk bönekvarn/speldosa som mumlar/surrar nån sorts mantra. Hazumi rycker sladden till den eftersom ljudet gör henne nervös.

En statist ("Mariko", som skiljer sig från de övriga statisterna genom att ha pagefrisyr) klättrar upp till själva fyrrummet för att se om det finns en vettig lampa någonstans men ger upp ett skrik och sedan blir det tyst. En räddningspatrull med Tara i spetsen klättrar upp och hittar Mariko avsvimmad av skräck, och får även se en snabb närbild av den skränande fågelflocken därutanför - de är fågelskelett med tofsar av fjädrar på vingarna. Fönstren är även här behängda med klasar av ofuda.

Lagom till dess att de kommit ned bankar det på dörren. Innan riktig panik hinner utbryta hör de Hanbeis röst. Han stapplar in något fåraktigt - med en avsvimmad flicka under armen - och förklarar att han är här eftersom han och Yurikas mamma blev orolig, och han trotsade sina egna (vettiga) förhållningsorder till flickorna och tog en båt ut i mörkret.

Han fann flickan ifråga - Kabayama Yoko, ledaren för bågskytteklubben (the plot thickens!) - i vattnet, sysselsatt med att drunkna, och när han skulle försöka hjälpa henne upp i båten föll han själv i spat. Han slog i skallen i bränningarna men lyckades ändå släpa Kobayama med sig till fyren, och strax efter att han avslutat sin exposition ber han om ursäkt, men han måste svimma nu - och gör det.

Jag försöker provocera Yuu och Hazumi eftersom någon givetvis måste få av Hanbei hans våta kläder och torka honom, annars kan han bli sjuk eller dö eller så, men de har ett anfall av moral och överlåter det på hans syster (vilket givetvis leder till mängder av påståenden om att de har ett incestuöst förhållande bland seriens fans, om jag känner animenördar rätt... :gremelak:). När Yuu ska sköta om Kobayama ser hon att hennes tår är mer eller mindre uppätna ned till benet - uppenbarligen är vattnet lika fullt med krabbor som stranden...

Den här gången använde vi mycket mer av reglerna - en stor del av äventyret var en lång kamp med spökkrabborna. Jag har ett par tre reflektioner om detta.

Det första var, som thark påpekade tidigare, att man verkligen behöver den turordning som spelet faktiskt föreskriver när det kommer till en större konflikt där flera är inblandade. Detta är mycket viktigt på grund av en regel som jag egentligen inte insåg förrän under spelmötet: lagt kort ligger.

Om jag när spökmåsarna lyckades hacka Tara hade sagt "de puttar ned dig från stegen" så faller Tara. Hon kan inte använda sin mothandling till att inte falla - hon kan säga att hon försöker grabba tag i stegen och hejda fallet, men hon kan inte "ducka" eller "parera" en attack. Det är viktigt i alla andra situationer också, men tekniskt sett kan en konflikt lätt avbrytas efter det första slaget om den som ska beskriva konflikten väljer att göra det. Det är nämligen möjligtvis dålig stil, men inte på något sätt mot reglerna, av mig att definiera spökmåsarnas lyckade attack som "de vräker ned dig från stegen, och du faller handlöst utan en chans att ta emot dig". Man måste givetvis använda sunt förnuft, och inte ens rivalerna var särskilt elaka under kampen, så detta är knappast en bugg. Däremot är det ett tecken på att det är mycket viktigt att handla först, och att man får tänka noga på vad man egentligen säger.

Om det hade varit såhär och SL fortfarande haft full beslutsrätt över utfallen hade jag egentligen inte velat spela, men eftersom beslutsrätten är spridd över spelarna gör det inget - det är bara viktigt att komma ihåg. Och turordningen är alltså viktigare än man tror.

Det andra jag tänkte på var att vissa utmaningar kan bli komplicerade om det rör saker spelarna inte kan veta. Säg att Yuu försöker få syn på något. Om hon lyckas ska hennes bästa vän beskriva vad som händer - men hennes bästa vän kanske inte vet vad som händer. PE är inte ett totalt samberättarspel, och dess klara kopplingar till skräckgenren där man undersöker mysterier innebär att vad sanningen är, är väsentligt.

Mina lösningar är att dels inte göra informationsinhämtande till någon utmaning (man vill ju att spelarna ska få info så de kan gå vidare), dels att vänner/rivaler kan beskriva vilken sorts information man inhämtar, typ "Yuu ser monstret tydligt" eller "Yurika hör vad hennes bänkgrannar skvallrar om", men inte exakt vad det är. Men jag vet inte hur det här fungerar eller om det ens är något problem.

Om plotten ska jag inte säga mer för spelet är inte avslutat än och jag vill inte avslöja för mycket, men hela äventyret spriner från en önskan att konfrontera Yuu och Hazumi med en potentiellt naken Hanbei och se vad de gjorde... :gremelak: Jo, jag är ett snusko!

Erik, befäster fördomar och lämnar över ordet till thark... jag menar de andra spelarna. :gremwink:

Edit: Länk till logg!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Del 2: Spökmåsar! Krabbhentai! Hanbi-fanservice!

"Väl där upptäcker de att dörren är låst. (Jag fattar inte att någon blev förvånad, men det kanske bara är jag som tillbringade en stor del av sin barndom på platser där man inte får vara och som är van vid låsta dörrar...)"

Jag vet inte hur jag missade det, men att fanskapet kunde vara låst föll mig aldrig in.

"När man lyckas rusa in i tornet med Hazumi i spetsen (och stänga och regla dörren efters sig) finner de att det är behängt med böneremsor (ofuda)"

Eftersom jag inte är bekant med stuff, så googlade jag. Tack vare att du böjt ofuda så var den första träffen en japansk rulltårtetillverkare, vilket gav mig jävligt suspekta bilder av hur det såg ut i fyren tills någon förklarade.

"Detta är mycket viktigt på grund av en regel som jag egentligen inte insåg förrän under spelmötet: lagt kort ligger."

Vilket jag faktiskt påpekade under spelmötet, men ingen trodde på mig :gremfrown:


Storuggla, vaken och med strumpor
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Del 2: Spökmåsar! Krabbhentai! Hanbi-fanservice!

Tack vare att du böjt ofuda så var den första träffen en japansk rulltårtetillverkare, vilket gav mig jävligt suspekta bilder av hur det såg ut i fyren tills någon förklarade.
ASGARV!

Men det är ju en självklar försvenskning! Ninja - ninjor, katana - katanor, ofuda - ofudor! Alla väsentliga ord i det japanska språket!;)
men ingen trodde på mig
Böh? Påpekanden om att så var fallet kom innan vi etablerade utfallet av det första slaget under hela spelmötet...
Jag hade inte fattat det innan, men när vi väl skulle använda reglerna gjorde vi så.

Erik
 
Top