Shadowdark lirare i Sverige

Hallå! Är spelledaren som Kraftsoppa spela Trollkarlens Torn med. Fick tips om detta forum för diskussion om ShadowDark i sverige. Var väldigt kul att möta en annan som varit spelledare för ShadowDark, även väldigt bra spelare! "Bara" spelat rollspel sedan pandemin, främst DnD 5e och DoD23 men har blivit väldigt förtjust i ShadowDark, OSR och Kelseys väldigt kortfattade men innehållsrika skrifter. Planerar att köra samma senario på KondachiCon samt NärCon Sommar om någon har vägarna förbi. Första gången jag skrivit något eget, men har varit väldigt lärorikt att se hur olika grupper hanterar samma problem på olika sätt.

Hallå! Är spelledaren som Kraftsoppa spela Trollkarlens Torn med. Fick tips om detta forum för diskussion om ShadowDark i sverige. Var väldigt kul att möta en annan som varit spelledare för ShadowDark, även väldigt bra spelare! "Bara" spelat rollspel sedan pandemin, främst DnD 5e och DoD23 men har blivit väldigt förtjust i ShadowDark, OSR och Kelseys väldigt kortfattade men innehållsrika skrifter. Planerar att köra samma senario på KondachiCon samt NärCon Sommar om någon har vägarna förbi. Första gången jag skrivit något eget, men har varit väldigt lärorikt att se hur olika grupper hanterar samma problem på olika sätt.
Jag kommer att vilja spela på Närcon Sommar! 🙂

Vi är ett gäng skuggisar här på forumet, så välkommen till denna nisch! Jag har spellett Shadowdark för ungdomar i lite mer än 2 år, samt på ett gäng konvent. Aldrig varit spelare dock, men är rätt okej med den ordningen!

Jag kommer att vilja spela på Närcon Sommar! 🙂
Du är välkommen! Fick mycket bra feedback på senariot nu under GothCon, så kommer slipa upp detaljerna tills dess!
Tack för senast och tack för fikat!

Troligen jag med, om jag inte plockar upp SL-pinnen och (med)arrangerar något!
Skulle vara väldigt kul att se en spelare pröva samma senario en gång till, ännu inget jag erfarit. Hittar även gärna på något tillsammans.
Vi är ett gäng skuggisar här på forumet, så välkommen till denna nisch! Jag har spellett Shadowdark för ungdomar i lite mer än 2 år, samt på ett gäng konvent. Aldrig varit spelare dock, men är rätt okej med den ordningen!
Härligt, har saknat ett klassiskt forum, hängt mycket på discord och reddit det senaste.

Hur brukar ni förresten gör med XP utöver skatter? Ger själv ut en hel del XP via ny kunskap, tex när spelarna lär sig hemligheter som kan sätta ett äventyr i en ny riktning eller när de lärt sig bemästra ett specifikt hinder.

Hur brukar ni förresten gör med XP utöver skatter? Ger själv ut en hel del XP via ny kunskap, tex när spelarna lär sig hemligheter som kan sätta ett äventyr i en ny riktning eller när de lärt sig bemästra ett specifikt hinder.
Jag ger XP så som reglerna stipulerar. För skatter och boons. Så lyckas de med något äventyr men hittar inga skatter kan jag ändå ge ett par XP för att uppdragsgivaren eller lokalbefolkningen eller någon viktig NPC känner sig mer vänligt inställd till karaktärerna.

Jag ger XP så som reglerna stipulerar. För skatter och boons. Så lyckas de med något äventyr men hittar inga skatter kan jag ändå ge ett par XP för att uppdragsgivaren eller lokalbefolkningen eller någon viktig NPC känner sig mer vänligt inställd till karaktärerna.
Bra poäng det med XP för viktiga relationer, påverkar världen rätt mycket. Om en karaktär dör, eller om en ny spelare dyker upp, låter du dem börja om på lvl 1 eller någon annan variant?

Bra poäng det med XP för viktiga relationer, påverkar världen rätt mycket. Om en karaktär dör, eller om en ny spelare dyker upp, låter du dem börja om på lvl 1 eller någon annan variant?
Min grupp pratade om att vi skulle börja om en level under med ny karaktär, men nu när de blivit level två tror jag att jag vill prata med dem igen. Känns nog tråkigt att börja om på rådande level med 0 XP. Vi får se. Än så länge har ingen kommit högre än level två i mitt Shadowdark.

Jag kör att XP återställs till noll på den level man är när man dör, så man tappar aldrig framsteg men man sackar lite efter. Blir skillnad under en längre kampanj, hade spelare som var 2 levels över andra.

Jag kör att XP återställs till noll på den level man är när man dör, så man tappar aldrig framsteg men man sackar lite efter. Blir skillnad under en längre kampanj, hade spelare som var 2 levels över andra.
Jag kör denna variant också. Mina ungdomar ville verkligen inte nollställas, så detta var en kompromiss.
Allmänt så ger jag främst XP för skatter (inräknat särdeles värdefull information, osv), men brukar ibland göra en fuling och typ ge ett monster ögon av rubin, så att det i princip blir XP för monster (men tekniskt sett så är det alltså rubinerna som ger erfarenheten).

Intressant att höra att behålla sin level, men förlora XP vid död ändå inte är så ovanligt. Kör samma med mina spelare, men att de förlorar halva sin nuvarande XP. De har även ett stall med flera karaktärer de kan växla mellan, där alla har samma lvl och XP, så om en dör tappar alla deras karaktärer XP. Dock har de varit satans bra på att hålla sig i liv, ännu ingen död på 20 sessioner. Uppe i level 4-6 i nuvarande Gloaming kampanj. Men nu på fredag är de brutalt djupt inne i en dungeon med endast en light spell kvar, får se om de försvinner i mörkret.

Såg att Western Reaches försenats ytterligare - jag är helt fine med detta, tycker överlag att saker kan få ta sin tid. Däremot så fick vi massa ny konst i senaste kickstarter-uppdateringen, otroliga tycker jag!

View attachment 29764
Ja, det var dessutom en utmärkt anledning till förseningen: att det tillkommit 150+ sidor och att mer från CS även kommer att finnas med i WR-böckerna 🙂

Premiumomslagen, som Jessee designat, är galet snygga.

Jag har testkört SD en gång med en D&D-grupp som kört 2e-5e -kampanjer tillsammans länge. Intrycket är väl att det är väldigt intuitivt för en grupp som spelat 5e, och befriande regellätt, men även att det plockar upp ett fokus som gick förlorat i och med wotc-eran. Så för en enskild modul eller one-shots verkar spelet funka bra, det är många överens om. Min undran är hur SD håller för en lång (lååång) sandlådekampanj, där rp når hög level och spelet gradvis skiftar bort från grottkräl. System som Ad&d och Od&d har det inbyggt, men inte 3e-5e eller någon av basic-systemen. Frågan är vad som händer med SD. Jag har läst exempel på att rp blir mer eller mindre osårbara på hög level i SD, även att formelslagen i princip alltid lyckas och att spelet egentligen saknar stöd för någon mer än kräl och efterfest (carousing). Det verkar vara svårt att hitta erfarenheter från grupper som spelat en längre kampanj och faktiskt vet hur SD beter sig där. Någon? 🙂

Jag har testkört SD en gång med en D&D-grupp som kört 2e-5e -kampanjer tillsammans länge. Intrycket är väl att det är väldigt intuitivt för en grupp som spelat 5e, och befriande regellätt, men även att det plockar upp ett fokus som gick förlorat i och med wotc-eran. Så för en enskild modul eller one-shots verkar spelet funka bra, det är många överens om. Min undran är hur SD håller för en lång (lååång) sandlådekampanj, där rp når hög level och spelet gradvis skiftar bort från grottkräl. System som Ad&d och Od&d har det inbyggt, men inte 3e-5e eller någon av basic-systemen. Frågan är vad som händer med SD. Jag har läst exempel på att rp blir mer eller mindre osårbara på hög level i SD, även att formelslagen i princip alltid lyckas och att spelet egentligen saknar stöd för någon mer än kräl och efterfest (carousing). Det verkar vara svårt att hitta erfarenheter från grupper som spelat en längre kampanj och faktiskt vet hur SD beter sig där. Någon? 🙂
Vi har spelat i lite mer än 2 år, spelaren som varit med längst har inte kommit förbi nivå 4!

Långa kampanjer. Kom precis ut ett nytt poddavsnitt av Dungeon Master Diaries där de diskutera just Long Term Campaigns i Shadowdark. Kan även rekommendera Sly Flourish video One Year with Shadowdark där han berättar om sig erfarenhet med att köra en 50 sessions kampanj i systemet. I de nya regelböckerna som kommer ut i höst kommer det finner mer regler för sandlådekampanjer.

Hög level. Min erfarenhet är att det ännu funkar bra vid level 4-6. Famförallt när de inte har möjlighet att vila och återhämta sig allt för ofta (5 sessioner sedan senast). Kör med att karaktärerna levlar upp på direkten när de nått sin XP tröskel, vilket fått effekten att de inte känner sig tvungna att återvända ut ur djupet (och återhämta sig), utan pushar vidare djupare in. Rädslan för mörkret och att drunkna i vatten är ännu påtaglig. Jojo helande sker dock hela tiden där de hoppar från 0 och max HP. ADV/DISADV är även väldigt starkt i systemet. Att tvinga karaktärerna att hantera flera problem samtidigt under tidspress har varit väldigt effektivt, trollkarlen i gänget kan tex kasta lighting bolt med ADV (1:8 chans att misslyckas), men varit upptagen i strid med att behöva förflytta sig, hantera ljus, väcka kamrater som somnat och att inte träffa allierade.

Back