Nekromanti SF-serier men inte F-serier

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Re: Jag frammanar en FLASHBACK!

Jag vill minnas att de bytte huvudrollsinnehavare efter ett tag... I samband med det tycker jag serien helt flummade ur och blev dålig.. Å andra sidan var jag inte gammal när serien visades på teve..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gillar Robert of Huntingdons frissa
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Gick det inte en "otecknad" version av Narnia-böckerna på TV för en oherrans (sisådär 10-15) år sen? Inte för att jag såg den, men ändå?
Den har gått i flera omgångar; senast för bara ett par år sedan (om inte min tidsuppfattning fått ebola).

Och så är det ju en filmversion i LotR:s släptåg på gång. Tilda Swinton (från Orlando) skall tydligen vara Vita häxan.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
Re: Discworld

Musiken var bra, sega ja, sen saknades lite av det äkta pratchet
Problemet är att 90% av njutningen med Pratchett är hans språk och det är just den biten som är helt omöjlig att översätta till något annat medium.

/tobias
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Mig veterligen...

... gäller dekor problemen fantasyfilm också (undantaget en viss serie om tre filmer som byggde på tre böcker) förhoppningsvis banar den väg för andra fantasy filmer/serier, ur plånkboks öppnings synpunkt alltså...

Personligen tycker jag väldigt mycket om Vargarnas pakt och Vidoqu, som även om de inte är klassisk fantasy är väldigt suggesiva just på grund av miljöer, dekor och sättet de är filmade på...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Jag frammanar en FLASHBACK!

Jag vill minnas att de bytte huvudrollsinnehavare efter ett tag...

Jo, den förste var teaterskådis och fick ett frestande erbjudande från Broadway, så de tog livet av Robin och ersatte honom med "Robert", Mike Connery (son till Sean).

--
Åke, som inte får länken att funka.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Covington Cross

Men var inte den serien anakronistisk som bara tusan?

- Ymir, har för sig att de kastade kniv på en plansch av den elake grannlorden och så...
Beror väl på vilken måttstock man använder. Jag minns den som hyggligt realistisk för att vara förr-i-tiden-ungdomsserie. Det var uppenbarligen medeltidsstämning upphovsmännen var ute efter snarare än fantasy eller fars.
Men manuset var ju inte skrivet av historiker för historiker, det kan vi nog enas om. :gremsmile:
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Covington Cross

Men manuset var ju inte skrivet av historiker för historiker, det kan vi nog enas om.
Apropå det så hånler jag varenda gång jag ser teasern till den nya Arthur-filmen ...

"The true story"

<rant type=medievalgeek>Yeah right. Baserat på vadå? Geoffrey av Monmouths kreativa "historia"? Arthur-sagorna från medeltiden, i mer och mer utbroderad version ju längre tiden gick?? Diverse nyromantiska återberättanden från 1800-talet och framåt??? Det enda sättet de skulle kunna hitta nån "sann" historia vore med en tidsmaskin, och så stor budget har inte ens Hollyweird!</rant>

Jag har inget emot Arthurlegenderna; det finns tonvis med kul material i dem, men man får väl för böfvelen ha koll på att det är påhitt från början till slut. Nåja, den lär ju bli kul att se hursomhelst...
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Covington Cross

Åh, min favorit-trash-medeltidsserie! Här är en liten presentation jag skrev för sju år sedan...

Covington Cross, eller Riddarna på Covington Cross som det svenska namnet var på serien, visades på TV1 våren 1995. Den passerade ganska obemärkt, och det var sällan man hörde någon kommentera den. Inom medeltidsintresserade kretsar betraktades den som skräp, men då missade man charmen i serien. Just genom att vara så obekymrad om historiska fakta, blev den en ungdomssåpa man kunde le åt. Trash-medeltid kan också vara kul!

Handlingen utspelar sig i England under kung Edwards tid - fast det sägs inte vilken Edward. Det skulle kunna vara Edward III (1327-77), men också Edward IV (1461-83). Kanske Edward III½... Det refereras till korstågen (det sista var 1271-72) och pesten (nådde England 1348), så det blir svårt att jämka ihop det. Med korståget kanske avses reconquistan i Spanien... Med utgångspunkt från peståret kan man dock göra en hyfsad gissning. Eleanor var sju år när hennes mor dog i pesten, och hon är 18 när serien börjar. 1348 + 11 = 1359. Fast det kan ju också vara så att seriens skapare har tagit fram en sorts generisk medeltid, där riddare, korståg, pest och Edwardar finns samtidigt.

Serien spelades in 1991-92 på slottet Allington i Kent, ett slott som brukar synas i medeltidsfilmer, och studiomiljö. Allmänt sett är autenticiteten rätt låg, med dräkter som spänner över en period på 500 år (Mullens mörkgrå nittunika syns även i Braveheart). Rustningarna är mestadels snörbrynja och harnesk och hjälmar av glasfiberplast. Vapnen är faktiskt bra. Skådespeleriet är acceptabelt, men anakronismerna i dialog och samhällssyn gör att det inte blir riktigt trovärdigt. Covington Cross är popcorn för hjärnan, och kul att se när man inte vill irritera sig över enstaka fel... Varje episod är 47 minuter flykt från både nu- och medeltid.

På slottet Covington Cross residerar Sir Thomas Gray (Nigel Terry), en änkling med fem mer eller mindre vuxna barn. Han saknar sin hustru Anne, som dog i pesten för elva år sedan, men har börjat träffa Lady Elizabeth (Cherie Lunghi) som har ett slott i grannskapet. Hon accepteras nätt och jämnt av barnen. Äldste sonen Armus (Tim Killick) är ett godhjärtat matvrak som är relativt klipsk. Han lider av post-Crusade stress syndrome, och undviker att slåss vilket tolkas som feghet av vissa. Richard (Jonathan Frith) är näst i tur. Han är modig, hetsig och inte alltför slug. Hans dröm är att bli riddare. William (Ben Porter) drar ut i krig i pilotavsnittet, och hörs inte av mer. Cedric (Glenn Quinn) ska enligt sin mors önskan bli präst, men då han mycket hellre kurtiserar söta flickor och gärna vill bli riddare, ser en kyrklig bana inte alltför sannolik ut. Eleanor (Ione Skye) är yngst, men det tycks ha färgat av sig att växa upp med bröder. Hon klär sig hellre i manskläder, skjuter armborst och rider, än att ägna sig åt sömnad, musik och giftermålsplaner. Hon lyckas alltid kära ner sig i fel snubbar. Munken (Paul Brooke) är själasörjare på slottet och Cedrics lärare. Han lyckas inte vidare väl med att intressera Cedric för böckerna...

Allt vore frid och fröjd om det inte vore för den elake grannen, baron Sir John Mullens (James Faulkner), som inte skyr några medel för att öka sin mark och makt på Grays bekostnad. Han har två barn, Henry of Gault (Greg Wise) och Alexandra (Laura Howard). Saker och ting kompliceras dock under seriens gång...
 
Top