Nekromanti SF-serier men inte F-serier

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mystic Knights

"De få avsnitt jag har sett har dock varit ganska rollspelslika."

Men hallå där, plötsligt kom jag att tänka på en idé till ett inlägg som legat i mitt bakhuvud sedan en lång tillbaka. Om att rollspel är det berättarmedium som bäst klarar av töntiga klichéer och risiga idéer utan att det nödvändigtvis blir uselt. Ja, det ska jag skriva något om sen, tror jag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Töntiga klichéer

Men hallå där, plötsligt kom jag att tänka på en idé till ett inlägg som legat i mitt bakhuvud sedan en lång tillbaka. Om att rollspel är det berättarmedium som bäst klarar av töntiga klichéer och risiga idéer utan att det nödvändigtvis blir uselt.
Jag tror att dataspel är ännu bättre på att klara töntiga klichéer, om man nu väljer att betrakta dataspel som ett berättarmedium.

/tobias
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Vilken Robin?

Precis. Jag är rätt säker på att många amatörfilmare skulle kunna göra det bättre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Xena och Den Svenska F-serien

Osäker men fanns det inte två tv-serier med Herne-mystik vad gäller Robin Hood.

Vet att Clannad gjorde musik till den ena.
Clannad gjorde musik till den första serien, vilken hette Robin of Sherwood. Det fanns också ett spel till Spectrumen baserat på den med samma namn. Den är den bättre av serierna.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är det någon som har några teorier om varför det florerar en massa tv-serier med sci-fi-tema men nästan inga med fantasy-teman?
Bra fråga !!
På nått sätt så borde det ju komma en liten explotion iochmed att harry Potter & Sagan om ringen är på tapeten. Så man får ju hoppas att det drara sitt strå till stacken.
En teori om varför SF-serier är lite mer populär än fatasy är kanske att SF är lite äldre genre än fantasy. Eller är jag helt fel ute ??

/ Johan K, som sitter & lyssnar på Pepps Persson
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
F-ordet i fantasy

En sak som jag stör mig på i fantasy på TV är... dekoren. Tja, ska jag vara ärlig så stör jag mig normalt på den i SF också. Men fantasy är särskilt fantastisk, eftersom... den helt enkelt inte finns.

Ta till exempel en normal bondby i Robin of Sherwood. Den består av två skitiga hus med halmtak och inga åkrar. Ibland är det inte ens hur, utan snarare hyddor och vindskydd - skräckexemplen på det är ju Xena. Slotten är antingen moderna slott, gamla ruiner som nödtorftigt piffats upp, eller äkta frigolit i en studio. Roligast tycker jag är filmen The Princess Bride, där slottet innehåller en ansenlig mängd korridorer som förutom de där rustningarna som står i hörnen mer påminner om ett normalt kontorshotell, och när Inigo försöker tackla en dörr där så bågnar gipsskivorna... ehrm, stenväggarna. Och den hade i alla fall någon form av budget!

Listan kan pågå ett tag och är som sagt var inte begränsad till fantasy. I Babylon 5 så består ett utomjordiskt straczin-rymdskepp av blankpolerat golv med hängande draperier, sprejade med nån form av färg och stärkelse för att se ut som något "organiskt". Och mer än ett away-mission i Star Trek verkar mest utspela sig i grustaget bakom Paramounts studior.

Jag tror att det här är ett av de grundläggande problemen med fantasy på TV och film - fantasy kräver alltid en massa mer jobb med dekor och miljö med organiska material (det är i det närmaste omöjligt att göra bra naturliga stenväggar i frigolit), medan science fiction kommer undan med ett par schyssta matte-målningar, datorrenderingar och målad gipsskiva, då det per definition inte finns något utanför rymdskeppet men det finns en hel levande värld utanför väggen i fantasyvärlden. Det är helt enkelt lättare och billigare att komma undan i SF.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Discworld

Det har gjorts några tecknade TV-serier på dem.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Visst har du det! :)

Äsch, det gör ju inte saken lättare precis...

Har ingen aning om vilken som är vilken i så fall.
Jag sätter i alla fall en virtuell örtug på att det är 80-talsserien med clannadmusiken som du kan ha positiva känslor för.
Jag spoilar några glimtar ur serien här nedanför:

*

*

*

*

*

*

*

-John Rhys-Davies är Richard Lejonhjärta i ett avsnitt.
-Guy of Guisbourne spelas av den där blonde rödlätte som är Mordred i Excalibur.
-En grov silverpil finns med då och då.
-Marion har inte kortkort.
-Idel britter i rollerna.
-Tuff assassin (riktiga sorten på rymmen från Gamle på berget) med en kroksabel i varje hand.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Den tecknade versionen av "Häxan och lejonet". Det var dock väldigt länge sedan jag såg den, så jag vågar inte lova att jag fortfarande skulle tycka att den var bra.
Bra musik vill jag minnas. Live Action-varianten (på alla böckerna utom möjligen #1 och #7) var inte oäven den heller, även om effekterna kanske inte vinner priser. När det gäller barnskådespelare är britterna i en klass för sig.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: F-ordet i fantasy

Ja, det ligger nog något i detta. Lättare att komma undan med 100 datorgenererade rymdskepp än 100 datorgenereade hästar.

För det kan inte direkt ha att göra med att det är svårare att göra storys eller så. De flesta scifi-serier skulle lika gärna kunna vara fantasy. Ta B5 t.ex. Hela den serien skulle kunna översättas till fantasy utan några större förändringar i berättelsen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Göingehövdingen var bra, minns inte hur många delar den var i.

Sedan finns ju Narnia-serierna, även om de är rätt åldrade vid det här laget.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Discworld

ärligt så var den inte så bra. Tycker jag i alla fall
Avsnitten var lite sega men intromusiken knäckte! Och Soul Music i alla fall gjorde sig bra med bild och ljud.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Göingehövdingen var bra, minns inte hur många delar den var i.




--------------------------------------------------------------------------------



Sex delar, har jag för mig, men inte var det mycket fantasy i den direkt.
Inte mycket. Men var det inte någon dansk häxa som var med på ett hörn och kunde hypnotisera lite?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Covington Cross

Men var inte den serien anakronistisk som bara tusan?

- Ymir, har för sig att de kastade kniv på en plansch av den elake grannlorden och så...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Jag frammanar en FLASHBACK!

Yupp, var den serien jag avsåg. =^_^=

Vill minnas att den serien var rätt mörk, och hade med en del magi, då exempelvis Lille john var slav under någon förtrollning.

/Ulfgeir
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Jag kom förresten på en bra fantasyserie jag sett på tv: Den tecknade versionen av "Häxan och lejonet". Det var dock väldigt länge sedan jag såg den, så jag vågar inte lova att jag fortfarande skulle tycka att den var bra.
Medan jag kommer ihåg 'et. Gick det inte en "otecknad" version av Narnia-böckerna på TV för en oherrans (sisådär 10-15) år sen? Inte för att jag såg den, men ändå?
 
Top