Nekromanti SF-serier men inte F-serier

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Är det någon som har några teorier om varför det florerar en massa tv-serier med sci-fi-tema men nästan inga med fantasy-teman? Varför finns det ingen välskriven och -producerade fantasy-tvserie? En motsvarighet till ST eller B5 eller vad som helst?

Detta är sådant jag funderar på när jag inte har något annat att göra.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Xena och Hercules...

Jag ser inget fel på dem, dom är underhållande.

/Seinet Wintermute - Tittar dock inte på varken dem eller ST eller B5
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför finns det ingen välskriven och -producerade fantasy-tvserie?"

10th Kingdom. Visserligen bara mini-serie, men ändå.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Äsch du hann före.

Men glömmer vi inte något nu...

Robin Hood? De nya äventyren.

Fast när det kommer till kritan så tycker jag nog serier som Xena, rövarn på nya äventyr mfl. står sig mycket släta mot 10th Kingdom.

Men nog borde det väl finnas flera, bättre.
Varför jag har svårt för de där snajdiga Xena, Rövarn mfl är för att jag är klädesfetisch... jag ogillar i hög grad utseendet på kläderna. Jag vet att det är löjligt men... hrm... Sedan är de ju lite tunna i storyn, nog för att 10th kingdom är det också, men den kör verkligen benhårt på att vara en saga. :gremsmile:
Sagor får vara lite enkelspåriga... fast... så enkelspårig är den ju inte. :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Varför jag har svårt för de där snajdiga Xena, Rövarn mfl är för att jag är klädesfetisch... jag ogillar i hög grad utseendet på kläderna
Vad är det du säger, är det dåliga kläder i Xena? Visserligen fick Ngila Dickson först nu sin Oscar, men det är ju en väldig variation, humor och stilkänsla i hennes kreationer.
Fast jag är partisk.

For the record:
Det finns en del bra TV-serier i olika genrer, men när det gäller fantasy är Xena i absolut extra med ost och oliver särklass.
Man slipper tonåringar i varje avsnitt och man slipper amerikansk nutid i varje avsnitt. Kan det bli bättre? :gremcool:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Några slumpmässiga tankar:

1) Fram till december 2001 fanns det inga speciellt bra fantasyfilmer heller, medan det fanns mängder (nåja!) av bra science fiction-filmer.

2) Det är antagligen dyrare än en sf-serie. Det skulle nog kosta lika mycket som att göra ett ordentligt kostymdrama, plus extrakostnad för specialeffekter.

3) Det är helt enkelt ingen som har brytt sig om att försöka.

4) Varför lägga ner en massa pengar på en dyr drama/action-serie när man kan släppa in ett par slackers i ett hus och låta dem kopulera framför kameran för inga pengar alls.

Jag tror att huvudproblemet är att det är mycket svårare att få en fantasyserie bra och trovärdig. I en science fiction-serie kan man själv definiera hur saker ser ut, och publiken sväljer det. I fantasy har man vissa förväntningar som måste uppfyllas vad gäller kostymers och miljöers utseende.
Men det finns uppenbarligen pengar som lagts ner på taffliga försök. Varje gång jag råkar se Xena eller Hercules griper jag tag i närmaste person och klagar högt över att det faktiskt hade kunnat vara bra om de haft en kompetent manusförfattare och inte försökt göra kitch och anakronistisk humor av det.

/tobias
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Xena och Den Svenska F-serien

O'Herre, jag hoppas att du var ironisk. Nu ska jag säga att det var länge sedan jag såg Xena och att jag aldrig följde serien med något större intresse... :gremfrown:

Men i snart sagt varje avsnitt hägrade amerikansk nutid. Inte så att det fanns en rad käcka hejjarklacksbrudar, eller amerikas president. Men där förekommer för mycket "kreativ anakronism" och djupa urringningar för att jag ska vara riktigt glad.

Fast ska jag vara rättvis så finns det en rad humor i historien, därför är den underhållande nog att ses mer än en gång.

Någon gång önskar jag mig lite mer eftertanke i fantasy-serier. Kanske inte helt inriktade på stora monster, jag nöjer mig gärna med lite härligt "filmiskt" (förlåt Herr Nils och Faehrengast) fäktande - eller för all del lite korrekt fäktande gör ju inte saken sämre. Lite hovintriger (a la Belgariad kanske - Silke mfl). Lite snygga periodkläder (eller gärna lite anakronistiska blandningar inom perioden 1000-1600 stort fint spann, med mycket roliga varianter) och varför inte ett och annat äkta slott från Svedala och då tänker jag iofs mer på borgar och "Hus". Tänk vilka härliga platser det finns i Svedala. Lite härliga bilder från verkliga underbara platser i olika delar av vårt avlånga land. Myrar, Jätteklyftor, grottor, hålor, trädgårdar (tänk stora fina slottsträdgårdar) mysiga Skånegårdar... etc.

I rollerna kan jag tänka mig lite olika kända och okända namn. Men en favorit är en god vän till mig Jannis Koukoutsas och inte att glömma vår egen Herr Nils. Faehrengast passar ju in. Hm, tjusiga damer då... tja... ähum. Jag vet en liten busa som kan ställa upp, men hon är ingen skönhet. Svenska skådespelare.... hm... ja Lena Nyman funkar nog inte längre, men hon skulle garanterat vara en utmärkt häxa. :gremsmile: Hasse Alfredsson som en hög adelsman? Lite riddare också. Comar "Patrik Fälldin" Longius Blackburn.... och riddargrupp skulle inte vara ett dumt gäng att anlita. Nu glömmer jag säkert en ruskig massa bra folk. Det finns ju förståss Herr Björn Hellqvist som på sätt och vis skulle passa bra som en hård sheriff... men sheriff är ett så dumt namn, jag tycker vi håller oss till Slottsfogde istället.

Ja, här har vi en hel djävla rolluppsättning på G ju. Nu behövs en bra story och Manus... Det borde ju Ymir kunna knåpa ihop tillsammans med mig och ett par till.

Öhum

Kom visst en bit ifrån ämnet.

Det gick visst en en serie med tre syskon eller var de fyra. En flicka som ville vara riddare och två-tre bröder. Minns inte vad den hette.... Den hade lite lagom kläder som funka i alla fall. Minns någon den bättre än jag.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Xena och Den Svenska F-serien

O'Herre, jag hoppas att du var ironisk. Nu ska jag säga att det var länge sedan jag såg Xena och att jag aldrig följde serien med något större intresse...

Men i snart sagt varje avsnitt hägrade amerikansk nutid. Inte så att det fanns en rad käcka hejjarklacksbrudar, eller amerikas president. Men där förekommer för mycket "kreativ anakronism" och djupa urringningar för att jag ska vara riktigt glad.
Nix, inte ett dugg ironisk, bara fri från självdistans. Jag och min fru är sanslöst förälskade i serien, så jag tar inte illa upp om du slutar läsa nu. :gremsmile:

Serien är grovt anakronistisk och eklektisk och behandlar historia och mytologi som utgångspunkter att förändra hej vilt, absolut. Jag tycker bara att det är skönt med serier som inte utspelar sig bokstavligen i amerikanskt 1900-2000-tal. Att värderingarna är nutida har jag inget problem med.

Robin Hood, de nya äventyren, förresten, vilken är det? Robin of Sherwood (den där engelska med Herne-mystiken) var riktigt bra (undantaget unge Connery i säsong 2), men det kanske inte är den du menar?

Det gick visst en en serie med tre syskon eller var de fyra. En flicka som ville vara riddare och två-tre bröder. Minns inte vad den hette.... Den hade lite lagom kläder som funka i alla fall. Minns någon den bättre än jag.
Det fanns någonting som på svenska hette "Riddarna på Covington Cross" eller någonting liknande. Den var inte oäven. Lite kittlande att se både Arthur och Guinevire från Excalibur spela mot varandra i nya men liknande roller.

Men det är ont om fantasyserier med någon som helst ambition eller budget.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Mystic Knights

Nu kanske jag är ute och cyklar, men fanns/finns det inte en serie på femman som heter något i stil med ämnet för mitt inlägg? Det var iofs bland det sämre jag har sett på TV, men det lär ju lätt klassas som fantasy.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Re: Mystic Knights

Jo det var fantasy, och det var så uselt att alla ansvariga borde kölhalas upprepade gånger. Det var till och med sämre än den där Robin Hood-serien som nämndes tidigare och det kräver en ganska stor brist på talang för att lyckas med det.

I princip var det Power Rangers på medeltiden, inklusive plastvapen!

/tobias
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Xena och Den Svenska F-serien

Förlåt om du fick intrycket att jag inte gillar Xena, för det gör jag - trots kläder och anakronism. Jag ser gärna serien. I grunden mest för att jag älskar Kvinnliga HJÄLTAR. :gremwink:
Jag följer den dock inte slaviskt. Om jag ser att den går när jag slözappar så stannar jag på den. Den är rolig, humoristisk och lagom underhållning. :gremsmile:

Du har så rätt vad det gäller Robin, Robin of Sherwood tror jag faktiskt slarvigt översattes till just Robin Hood på nya äventyr, men jag kan missminnas totalt. Herne-mystiken kunde dock varit mer "mystisk"... men jag gillade inslaget som sådant. Återigen tyvärr oerhört "rolig" klädsel, men en hel del humor även här och det gillar jag.

Riddarna på Covington Cross, jo det låter bekant... såg tyvärr bara första och lite av andra avsnittet. Skulle vara kul att se resten av serien och nu har jag något att söka på. :gremsmile:

Jag håller också med om att det är oerhört ont om bra budgetserier när det gäller fantasy. Svensk television skulle aldrig dra igång något liknande (pengar döh) och utländsk har lite svårt att hålla sig till en go grundkänsla. Det blir gärna utballning av kläder och mycket lite av den känsla jag gärna skulle se. Mer realitetsnära... blanda lite med magi och mystik i lagom doser... eller för all del lite hovintriger med känsla. Det blir ofta lite lamt... jag kan inte sätta fingret på det... intrigerna faller igenom och dör efter två avsnitt. Det blir mycker modern/verklighetsbaserade konflikter eller oerhörda monster/badboyssomgårattbekämpamedsjälvklarlösning. Jag vet inte. Jag kan inte beskriva det bättre än så. Det känns nästan som om jag borde skriva manus själv för att få fram vad jag menar... fast inte ens då skulle jag få fram min känsla...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Mystic Knights

Jo, plus att det var så pinsamt dåligt gjort också. De få avsnitt jag har sett har dock varit ganska rollspelslika. Nu menar jag alltså sådana standard klichéäventyr.
 

Drizzt do Urden

Veteran
Joined
14 Feb 2003
Messages
22
Location
Sölvesborg
Re: Xena och Den Svenska F-serien

Det gick visst en en serie med tre syskon eller var de fyra. En flicka som ville vara riddare och två-tre bröder. Minns inte vad den hette.... Den hade lite lagom kläder som funka i alla fall. Minns någon den bättre än jag.
Serien hetter "Riddarna på Covington Cross" och handlar om 4 syskon.. 3 bröder + en lillsyrra. Serien börjar med att den äldste sonen lönnfet kommer hem från korstågen för att mötas av sin familj som tror att han utfört stordåd nere i de heliga landet..men det visar sig snabbt att tjockisen var för feg för att slåss och blev istället kock...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Vilken Robin?

Det var till och med sämre än den där Robin Hood-serien som nämndes tidigare och det kräver en ganska stor brist på talang för att lyckas med det.
Innan jag bär mig fånigt åt nu måste jag säkerställa vilken Robin Hood du menar. Jag och Lady Silver Wolf tror jag avser 80-tals serien Robin of Sherwood med Michael Praed (i s1) som herr Hood, Nickolas Grace som Sheriffen, blodlösa strider men intrikata manus och tydlig nordvästeuropeisk förankring.

Jag har sett fragment av en betydligt senare och plastigare produkt som jag inte vet vad den heter på engelska, men som jag hoppas du syftar på här.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Re: Vilken Robin?

Jag har sett fragment av en betydligt senare och plastigare produkt som jag inte vet vad den heter på engelska, men som jag hoppas du syftar på här.
Det är den versionen jag menar. Jag har sett ett halvt avsnitt av den. Det tog mig ett tag att fatta vem som var Robin Hood. Det visade sig vara den person jag först trodde var Lille John. Han såg ut som Hercules, inklusive löjligt urringad väst. Marion såg ut att vara hämtad ur porrversionen av Snövit, med kortkort kjol och djuuup urringning. Det sämsta var ändå att en resa till Japan och tillbaka verkade vara kortare och enklare än en resa till Irland. Ja, det var någon sorts ninja med också. Bland det sämsta jag någonsin sett på TV.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Jag kom förresten på en bra fantasyserie jag sett på tv: Den tecknade versionen av "Häxan och lejonet". Det var dock väldigt länge sedan jag såg den, så jag vågar inte lova att jag fortfarande skulle tycka att den var bra.

/tobias
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Xena och Den Svenska F-serien

Osäker men fanns det inte två tv-serier med Herne-mystik vad gäller Robin Hood.

Vet att Clannad gjorde musik till den ena.

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Innan jag glömmer det

BBC är en sucker för att göra fantasyserier för TV. Ghormengast, till exempel, eller Neverwhere.
 
Top