Nekromanti Sexuellt avvikande?

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Jag skulle inte vilja se några homosexuella dvärgar. Att alver kan vara homosexuella "känns" inte lika främmande. Tror man dessutom att homosexualitet är en mänsklig "defekt" eller "avvikelse" så är det ju inget som säger att den borde florera hos andra raser.

Sen vet jag inte hur det är rent speltekniskt men jag föreställer mig dvärgar som ett folk med väldigt låg amor som kanske inte kopulerar så mycket i över huvud taget.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag skulle tro att dvärgarna inte har en jättestor förståelse för homosexualitet men samtidigt finns det ju inget könsbegrepp i deras språk heller så jag tror det är en sak som finns, det bara är så. Det diskuteras inte eller så på samma sätt som hos andra kulturer, det ses varken ner eller upp till.

Tror man dessutom att homosexualitet är en mänsklig "defekt" eller "avvikelse" så är det ju inget som säger att den borde florera hos andra raser.
Sen vet jag verkligen inte vad du menar med det där.
Homosexualitet existerar ju bland flertalet arter i naturen så varför skulle inte olika raser i Eon kunna vara homosexuella?
Tror dock att jag kan ha missuppfattat dig(hoppas på det)

Sedan Tirakerna däremot de har lätt en undermenad homokultur, alla dessa män, få kvinnor, krig och muskler som visas upp och hormoner som sprutar. Givetvis ser de inte ner på att män avreagerar sig sexuellt med andra män. Att va den som tar emot är ju dock att visa sig lite svag så det är ju dåligt.

/Poseur tänker
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Poseur said:
Jag skulle tro att dvärgarna inte har en jättestor förståelse för homosexualitet men samtidigt finns det ju inget könsbegrepp i deras språk heller så jag tror det är en sak som finns, det bara är så. Det diskuteras inte eller så på samma sätt som hos andra kulturer, det ses varken ner eller upp till.

Tror man dessutom att homosexualitet är en mänsklig "defekt" eller "avvikelse" så är det ju inget som säger att den borde florera hos andra raser.
Sen vet jag verkligen inte vad du menar med det där.
Homosexualitet existerar ju bland flertalet arter i naturen så varför skulle inte olika raser i Eon kunna vara homosexuella?
Tror dock att jag kan ha missuppfattat dig(hoppas på det)

Sedan Tirakerna däremot de har lätt en undermenad homokultur, alla dessa män, få kvinnor, krig och muskler som visas upp och hormoner som sprutar. Givetvis ser de inte ner på att män avreagerar sig sexuellt med andra män. Att va den som tar emot är ju dock att visa sig lite svag så det är ju dåligt.

/Poseur tänker

Jag tänker mig att den tirakiska homokulturen liknar den jag läte om i fornnorden.

Att vara den givande parten i en homosexuell relation var inte tabubelagt, däremot drabbades den tagande parten av "ergi", som kan beskrivas som en typ av befläckande homostämpel. Samma stämpel fick också alla som sysslade med sejdning.

Att ta emot homosex och att bedriva andefärder var båda gränsöverskridande aktiviteter. Homosex steg över gränsen mellan könen, och sejdning steg över gränsen mellan magi och verklighet. Båda var problematiska, och sejdare bodde ofta utanför byn pga ergi.

//Tele återberättar löst efter minnen från gamla föreläsningar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det är ungefär precis så jag tänker mig det också så.
Fast mer utbrett och inte lika stigmatiserat, bara lite.






/Poseur
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Poseur said:
]Sen vet jag verkligen inte vad du menar med det där.
Homosexualitet existerar ju bland flertalet arter i naturen så varför skulle inte olika raser i Eon kunna vara homosexuella?
Tror dock att jag kan ha missuppfattat dig(hoppas på det)
Du gör mig lite förvirrad, du skriver först att du inte förstår mig och sen att du hoppas att du missuppfattat mig. Vad är det du inte förstår och vad är det du hoppas ha missuppfattat?

Existerar homosexualitet hos flertalet arter i naturen? Jag har "hört" att det existerar hos ganska få djurarter? Om så är fallet kan jag tycka det är rimligt att det existerar bland fåtalet mundanska arter.

Nu är jag å andra sidan ingen förespråkare av att det ska fungera på Mundana som på Tellus, därför tycker jag man kan utgår ifrån vad som "känns" rimligt.

Att homosex förkommer bland tiraker "känns" inte orimligt,jag tänker mig att tiraker utövar homosexuella handlingar som ett erövring/förnedrings-moment. De våldtar både män och kvinnor i krig eller konflikter. De har attityden (som du Telephalsion tänker er) att det är den som är mottagare i ett homosexuellt samlag som är den underordnade och svaga individen.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej ursäkta förvirringen.

Det existerar homosexualitet i en hel del djurarter Homosexuella djur.
Så därför borde resonemanget snarare vara tvärt om, det är nog ungefär lika vanligt bland homosexualitet bland olika raser av mundanas folk som det är bland människor.

Jag tycker att är det rimligt att saker fungerar på Tellus så borde det vara minst lika rimligt att saker fungerar liknande eller lika på Mundana. Men hey, har man anledning att tycka att homosexualitet inte hör hemma i Mundana so fine. Förstår bara inte hur det skulle vara orimligt, men sex och relationer är helt enkelt inte viktiga för många spelgrupper.

Angående tirakerna så verkar vi vara väldigt överens dock. Våldtäkt för att visa makt/förnedra sina motståndare är ytterst vanligt bland mina tiraker.
Tirak-Slp'n som dog senaste spelmötet :gremcry: talade ofta om att man tydligen inte kan göra det bland människor för då blir man tydligen slaktad som ett djur.


/Poseur
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Enligt din länk är homosexuella beteenden "väl dokumenterade för" 500 djurarter. När jag wikipediar mig vidare ser jag att det finns över en miljon djurarter.

Hur du får det till - att det därför borde vara lika vanligt med homosexualitet bland mundans andra arter som bland människor - övergår mitt förstånd.

Jag kan se att man formulera många andra argument för att homosexualitet borde vara vara lika vanligt bland andra humanoida raser som människor, men ovanstående är inte ett av dem.

[/quote]Men hey, har man anledning att tycka att homosexualitet inte hör hemma i Mundana so fine. Förstår bara inte hur det skulle vara orimligt, men sex och relationer är helt enkelt inte viktiga för många spelgrupper.[/quote]

Halmgubbe i vanlig ordning.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Evokee said:
Att homosex förkommer bland tiraker "känns" inte orimligt,jag tänker mig att tiraker utövar homosexuella handlingar som ett erövring/förnedrings-moment. De våldtar både män och kvinnor i krig eller konflikter. De har attityden (som du Telephalsion tänker er) att det är den som är mottagare i ett homosexuellt samlag som är den underordnade och svaga individen.
Men om det är heterosexuella individer som våldtar andra av samma kön för att dominera/förnedra dem, så har det ju ingenting med homosexualitet att göra?
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
TheSod said:
Men om det är heterosexuella individer som våldtar andra av samma kön för att dominera/förnedra dem, så har det ju ingenting med homosexualitet att göra?
Nej det stämmer (möjligtvis kan man beteckna akten som homosexuell som jag gjorde).
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Mjo och forskningen om homosexualitet bland djur är ju verkligen en gammal vetenskapsgren också.
Hur det än är så visar fortfarande artikeln på att homosexualitet knappast är unik eller ens i närheten av unikt för människan då det förekommer i alla typer av djur, må det vara däggdjur som maskar.

Enkelt att angripa bra argument men svårare att hitta egna som stöder sin tes. Liksom frågan är då snarare varför borde inte homosexualitet vara minst lika vanligt bland andra raser och arter i Mundana?
Du får gärna ge din åsikt om det, istället för att bara angripa mina och andras åsikter.

/Poseur ignorance is bliss
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Evokee said:
Enligt din länk är homosexuella beteenden "väl dokumenterade för" 500 djurarter. När jag wikipediar mig vidare ser jag att det finns över en miljon djurarter.
Den engelska wikipediasidan är mer beskrivande och noterar bland annat att fenomenet ännu inte studerats objektivt i sin helhet (pga. tidigare normer och fördommar) och därför förmodas vara mycket mer omfattande än man tidigare trott.

Man skriver också att man hittills bevisligen inte funnit någon art där homosexuellt beteende kunnat uteslutas (om man bortser från arter som inte har sex eller är hermafroditer).

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexual_behavior_in_animals

När det gäller upptäckter som är relativt nya måste man också ta med i beräkningarna att undersökningar och observationer tar mycket lång tid att göra för många djurarter, speciellt i de tropiska zonerna där nya djurarter fortfarande dyker upp. Samt att det säkerligen inte är ett forskningsområde som ser mycket prioritering.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Den enda tes jag driver är att homosexualitet inte behöver finnas bland alla humanoida raser på Mundana för att den finns bland människor på Tellus och en och annan fisk och mask.

Med andra ord behöver man inte brottas med hur homosexualitet yttrar sig bland dvärgar eftersom det är fullt tänkbar och rimligt att det inte finns några homosexuella dvärgar.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Visst det är alltid svårt att belägga ett negativ.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Evokee said:
Visst det är alltid svårt att belägga ett negativ.
Jag vet inte jag. Popper argumenterade för falsifiering i stället för verifiering som huvudsaklig metod för att säkerställa forskningsdata. Om du tänker på saken så kräver en verifiering av tesen "alla djur kan vara homosexuella" att man undersöker alla djurarter och kommer fram till resultatet att de kan vara homosexuella. Om du däremot ställer tesen mot en falsifiering krävs endast att en djurart bevisligen inte är homosexuell.'

Men tesen du driver, är helt solklart rätt. Det behöver inte finnas någon homosexualitet i Mundana om man inte vill ha den där.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Personligen har jag alltid tänkt att alver och dvärgar är de två mest queera folkslagen:
den arketypiska alven är en fjollig man, och den arketypiska dvärgen är en butchig kvinna.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
jag skulle vilja hävda att samkönade parförhållanden bör vara väldigt ovanliga på mundana bland människoraserna IAF. Det säger inget om hur utbredd homosexualiteten är då jag har upplevt det som att homosexuella lever i vanliga parförhållanden där barnavel pågår och har sin homosexuella dragning enbart som ett hedonistiskt verktyg. nu finns det ju såklart massvis av homos som gärna hade levt i parförhållande med sin like men jag har svårt att se att det skulle vara accepterat någonstans. Fru och barn måste man ha oavsett, annars e man ju riktigt skum. Även i Falien och Talamur. Så dom riktiga homosexulla ser jag som att dom lever som vanligt och har sin älskare på sidan där dom får utlopp för den typen av lust.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Ymir said:
Jag skrev alltså en text om alvernas syn på homosexualitet i nya Alvboken. Den är genomtänkt, ganska nyanserad, och avsedd att kännas rätt oklyschig. Läs den, vettja? ("Alvers sexualitet", sid 58).
Vilken bra idé.
Vännen köpte precis en hel drös böcker, och en av dem råkade vara alvboken (som jag för övrigt tycker är skitsnyggt gjord.)

*går och läser omedelbart*
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är mest så väldigt gjort i fantasy/medeltidssammanhang att kvinnlig homosexualitet öht inte existerar på den patriarkala kulturens radar. Jag tänkte att man kanske kunde göra något mer kontroversiellt och laddat av det, for once.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
De har attityden (som du Telephalsion tänker er) att det är den som är mottagare i ett homosexuellt samlag som är den underordnade och svaga individen.
Men borde de verkligen ha den attityden? Alltså, den är ju solklart formad av en patriarkal kontext där det anses svagt, mesigt och i allmänhet kvinnligt att vara den som tar emot, men tirakerna har inte denna kontext; deras kultur är matriarkal, och jag skulle därför kunna tänka mig att det kanske är betäckaren som ses som den mindre smickrande rollen, även vid homosexuellt sex. Detta vore också en skön kontrast mot attityder från vår egen kultur.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hmm intressant idé faktiskt, det har slagit mig lite tidigare men aldrig riktigt gett det en större tanke.

Skulle vara fullt möjligt att manliga tiraker ser det som ett privilegium att få vara den mottagande i relationen.
Lite som en ära att få vara substitut för kvinnan hos en annars stark krigare.



/Poseur
 
Top