Nekromanti Sexuellt avvikande?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
I nästa Neotech kommer sexuellt avvikande vara normen, rest assured! :gremsmile: (håller alltså helt med, Neotech om något är en spelvärld där det borde finnas utrymme för all form av sexualitet).

Mundana kanske är heteronormativt i stort, men under historiens lopp så finns det ju många exempel på att homosexualitet är utbrett, även i samhällen som på ytan inte ger sken av det. Så stigman behöver inte alls vara så betydande (och som Ymir säger - är man rik spelar det ingen roll).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
RipperDoc said:
I nästa Neotech kommer sexuellt avvikande vara normen, rest assured! :gremsmile: (håller alltså helt med, Neotech om något är en spelvärld där det borde finnas utrymme för all form av sexualitet).
Jo jag vet. Fick intrycket när jag speltestade att n3 gjorde ett mycket tappert försök att vara föutsättningslöst när det kom till sexuella preferenser för rollpersonen. Respekt för det.

RipperDoc said:
Mundana kanske är heteronormativt i stort, men under historiens lopp så finns det ju många exempel på att homosexualitet är utbrett, även i samhällen som på ytan inte ger sken av det. Så stigman behöver inte alls vara så betydande (och som Ymir säger - är man rik spelar det ingen roll).
Jo, det var därför jag tog exemplet med den skägglösa dvärgen (vilket, trots svaren det fick, var ett helt seriöst förslag). Hade man ett sådant resultat i eon borde man ta ut svängarna bortom homosexualitet till sådant som verkligen utgör ett socialt stigma.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
xyas said:
Jo, det var därför jag tog exemplet med den skägglösa dvärgen (vilket, trots svaren det fick, var ett helt seriöst förslag). Hade man ett sådant resultat i eon borde man ta ut svängarna bortom homosexualitet till sådant som verkligen utgör ett socialt stigma.
Sexuellt avvikande behöver inte bara vara vad en person GÖR, utan också vad en person TYCKER OM.

Att en dvärg inte har skägg kan ju många dvärgar tycka vara konstigt, men att en dvärg föredrar att andra dvärgar inte har skägg, det vore kanske mer avvikande?

Att tiraker ska vara håriga, lukta starkt och så är ju normen på Takalorr, och att enstaka Tiraker föds utan dessa vackra drag gör ju en liten avvikning, men att en tirak tvärtemot alla andra skulle finna dessa "stinkande och kala" tirakerna attraktiva, det vore mer avvikande.

Hänger folk med?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Telephalsion said:
xyas said:
Jo, det var därför jag tog exemplet med den skägglösa dvärgen (vilket, trots svaren det fick, var ett helt seriöst förslag). Hade man ett sådant resultat i eon borde man ta ut svängarna bortom homosexualitet till sådant som verkligen utgör ett socialt stigma.
Sexuellt avvikande behöver inte bara vara vad en person GÖR, utan också vad en person TYCKER OM.

Att en dvärg inte har skägg kan ju många dvärgar tycka vara konstigt, men att en dvärg föredrar att andra dvärgar inte har skägg, det vore kanske mer avvikande?

Att tiraker ska vara håriga, lukta starkt och så är ju normen på Takalorr, och att enstaka Tiraker föds utan dessa vackra drag gör ju en liten avvikning, men att en tirak tvärtemot alla andra skulle finna dessa "stinkande och kala" tirakerna attraktiva, det vore mer avvikande.

Hänger folk med?
Ja vilket som. Jag tog bara upp ett exempel, men det dög visst inte :gremwink:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
xyas said:
Ja vilket som. Jag tog bara upp ett exempel, men det dög visst inte :gremwink:
Mer exempel lika med mindre missförstånd. Eller tvärtom, beroende på hur diffus man är. Eller nånting. Allt är subjektivt, beroende på...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Att en dvärg inte har skägg kan ju många dvärgar tycka vara konstigt, men att en dvärg föredrar att andra dvärgar inte har skägg, det vore kanske mer avvikande?
Vad gäller dvärgar räcker det väl med att alls ha en sexualdrift för att vara avvikande... den normala dvärgen måste ju ha varit gift i typ ett decennium för att över huvud taget börja fundera på att göra barn.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Fan vad jag hatar det där med icke-sexuella dvärgar.
Så som jag sre det har inte dvärgkvinnorna skägg, de har former och ser ut som vanliga kvinnor.
Dvärgarna kan mycket väl bli kära och förälskade likt alla andra raser precis på samma sätt som tex människor.
Dvärgarna behöver inte tjugofem år på sig i ett politiskt äktenskap för att fundera på att skaffa barn eller älska någon.
Dvärgar kan bli kära/förälskade i människor och vice versa och är ungefär lika ovanligt som människo/alv förhållanden.
Däremot så värdesätter dvärgarna äktenskapet, lojalitet och sexuella förbindelser inom äktenskapet.


/Poseur skall nog djupdyka mer i dvärgarnas sexualitet och känsloliv i och med att en spelare spelar dvärg just nu
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Stackars dvärgkvinnor som inte kan visa sin status med sitt skägg. Jag har en kompis som funderade på att spelleda en kampanj där alla spelade dvärgar och det skulle utspela sig i ett zombiefullt Mundana och han var av exakt samma åsikt vad gällde dvärgkvinnorna.

Jag tycker det är bra att dvärgarna skiljer sig åt från människorna, bl.a. vad gäller skäggväxten, och hade jag spelat en dvärg med avvikande sexualitet hade jag lätt kört på att tycka om skägglösa dvärgar eller något annat som inte passar in i ett dvärgsamhälle!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Korpa said:
Stackars dvärgkvinnor som inte kan visa sin status med sitt skägg.
Kan man inte köra som i Weis/Hickmans Deathgate-serie, där dvärgkvinnorna inte har skägg, men väl polisonger?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dvärgar är ju redan i grunden en extremt osexig fantasyras, fantasyrasernas stora mobboffer ihop med hobbitarna.

Och inte fan blir det bättre av att de är frigida hela bunten.

Jag försökte skriva dvärgar som inte sög en gång. Inte till Eon dessvärre, det kändes som en omöjlig uppgift, men fortfarande, de finns här om nån är intresserad.
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Har också för mig att det fanns som nackdel. Men antog själv att det togs bort till eon 3. Antingen för att det inte sågs som en nackdel alt att det skulle kunna uppfattas som kränkande att den fanns med bland nackdelar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Läst genom alla inläggen här och det fick mig att fundera lite...

Finns det någon religion som tycker att det är okey med homo/bisexualitet i Mundana?

Någon ras?
Kiriyas män kräver en särskild djupdykning misstänker jag...

Eller åtminstone en plats där det är mer accepterat, kanske ala forna grekland?

Cirafelerna slår mig lite sådär spontant som några som kanske skulle tycka att äldre herrar med söta gossar är lite okey vid sidan av.
Möjligtvis glutherianerna?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Tror inte att folk rent allmänt i centrala Mundana gör skillnad på homo- eller bisexualitet, oavsett vilket så är du en sodomit och syndare som måste renas genom eld.

Och den gyllene regeln kvarstår: är du bara tillräckligt rik så kan du komma undan med de flesta lasterna oavsett i vilket land du är född. Mundana fullkomligt vimlar av depraverade furstar.

I Cirefaliska samväldet och Thalamur är det däremot helt a-ok med homosexualitet, men äktenskap kan endast begås av man och kvinna. Troligtvis gäller samma sak i det upplysta Ebhron och varken alver, misslor eller dvärgar har mig veterligen något emot samkönade relationer.

I rikena Jargien och Mûhad finns det troligtvis en stor underjordisk gayscen trots att homosexualitet officiellt är förbjudet och belagt med dödsstraff. I Asharina är homosexualitet förmodligen förbjudet "av tradition", som en gammal rest från tiden då den jargiska daakkyrkan styrde över området. Eftersom att reproduktion är viktigt för tirakerna så ser de troligtvis ner på homosexualitet, men det förhindrar inte att det förekommer.

När det gäller gudar så tror jag spontant att Dibuk är för samkönade relationer eftersom de inte genererar någon avkomma (...och därmed inget nytt liv. Där fick jag till det, va?).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror jag tänkt om lite jämfört med tidigare utsagor jag gjort om homoerotik i Västlanden:

För Västlanden gäller generellt att lokala furstar har absolut makt. Föreligger någon form av lagbok eller traditionell lag (vilket det oftast gör) har de ofta full rätt att uttolka den. Den enda som direkt kan gå emot en furste är furstar ovan honom i hierarkin, och gör de det så viker han sig i regel omedelbart, lest he be fucked.

Det mûhadinska systemet bygger på Mhîms lagar kombinerat med den enorma flora av tolkningar och fornzhanisk litteratur som kompletterar dessa i form av keralor. Eftersom Fata'a är väldigt kryptisk tror jag att de lärde i Mûhad har tvistat i årtusenden om huruvida Stamfadern menade att homosexualitet är ok eller ej. Det fanns otvivelaktigt en utbredd acceptans mot homosexualitet, eller iallafall homoerotik, under fornzhaniska dagar, vilket säkert ställt till kontroverser i Mûhad på senare år när homofobiska religiösa auktoriteter konfronterats med detta uppenbara faktum i äldre texter, även om just Mûhadinsekten säkert kunnat avfärda det hela som edronitisk och/eller forntida barbari. Då gör jag förvisso antagandet att just Mûhadinsekten är emot homosexualitet, vilket inte nödvändigtvis behöver stämma - deras "grej" är förmodligen otroligt anal texttolkning, och beroende på vad som står i Fata'a, och vilka keralor mûhadinerna kan tänka sig acceptera, kanske deras åsikt rentav är den rakt motsatta.

Den stora frågan är alltså vad som finns i texterna, och vad religiösa auktoriteter genom årtusendena tyckt sig läsa in i dem. I islam finns fem nivåer av acceptans för saker och ting; handlingar kan vara Wajib (Plikt), Mandub (Förtjänstfulla), Mubah (Neutrala), Makruh (Klandervärda), samt Haram (Förbjudna). Om vi för ett ögonblick tänker oss att liknande nivåer förekommer i Mhimrättens lagvetenskap, så är min spontana tanke att de allra flesta sekter, auktoriteter och inriktningar lär hävda att homosexualitet antingen är klandervärt, men förlåtligt, eller totalt förbjudet. Lärostriden handlar om vilken av dessa två som är sann.

Möjligen finns det mer obskyra, esoteriska, tantriska och/eller skumma inriktningar med rötter i fornzhanisk tradition och/eller edronitiska texter, som anser att homosexualitet är en neutral eller rentav förtjänstfull handling. 'Asawisterna, Ilikkulterna och de zhaniska mystikerna är goda kandidater där, liksom den utrotade Tabaratthasekten. En inriktning som anser att någon form av sex öht är förtjänstfull är förmodligen mycket oortodox, men flera av Mûhads krigarordnar lär ha kopplingar till sådana läror.

Fast jag borde kanske tänka om här med, det är ju säkert min judeo-kristna kontext som får mig att instinktivt tänka mig Mhîmrätten som semi-frigid. I islam IRL har det liksom helt seriöst förekommit en debatt om huruvida kvinnor också (dvs inte bara män) får ha knarkiga sexorgier med hurier i paradiset...

Anyhow, kontentan av det här är som följer; jag tror inte homosexualitet rent generellt är förbjudet i Mûhad, om än kanske frowned upon av Moralens Väktare. Det gäller att den lokala fursten inte är fanatisk böghatare bara, men oddsen är nog större att han själv också har en dragning åt homoerotik.

Detta gäller manlig homosexualitet. Kvinnlig homosexualitet är nog något som för ovanlighetens skull faktiskt existerar i patriarkatets föreställningsvärld i Mûhad, och som man (dvs den manliga kulturen) är direkt fientliga gentemot. Eller också inte...jag måste fundera vidare på det med, det har mycket med kvinnosynen i allmänhet att göra.

As for Momolan så lär de köra på fornzhanisk traditionell lag än, vilket basically innebär att anything goes. Förekomsten av eunucker i Momolan har dock konnotationer vad gäller synen på manlighet och manlig sexualitet som jag också måste fundera mer på.

Sung är antingen tantriska sexmystiker eller avhållsamma asketer, i vilket fall när de säkert nån sorts skengemytlig homofobi a'la Dalai Lama.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Jag ser en ny modul till Eon skapas här alltså...!

Namntips:
Bögar, lebb och annat oknytt!

On a more serious note, så tackar jag för all information. Men jag är lite tveksam till det där med att varken alver eller dvärgar skulle ha något emot homosexualitet?

Nu kanske jag relaterar lite väl mycket till vår värld, men de flesta alverna är ju råkonservativa, liksom dvärgarna?

Kanske i sina unga år när alverna är mer nyfikna och utforskande. Lustigt att vi i min spelgrupp hade just den här diskussionen för typ några veckor sedan.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
...Nog för att du har hört det här tusentals gånger vid det här laget, men jag vill tamejfan ha den där modulen nu! :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Mundo said:
Men jag är lite tveksam till det där med att varken alver eller dvärgar skulle ha något emot homosexualitet?

Nu kanske jag relaterar lite väl mycket till vår värld, men de flesta alverna är ju råkonservativa, liksom dvärgarna?
Varken alver eller dvärgar (har jag för mig, kan ha fel angående dvärgarna) har någon motsvarighet till äktenskap. Om Fimanol upplever en starkare emotionell dragning till riddar Gailean än till prinsessan Haraliel så finns det ingenting som hindrar honom från att ingå ett "livskamratskap" med honom förutsatt att känslorna är besvarade.

Framförallt Thism och Sanari vill säkert att deras släkter skall fortsätta blomstra och generera nya generationer men det är tveksamt om släktöverhuvudena har något konkret att säga till om när det gäller val av partner eftersom äktenskapet som institution saknas och de inte har några juridiska och/eller traditionsrotade medel att tvinga in någon i ett förhållande. Fimanols farfarsfar Hailion kan inte göra annat än att skaka på huvudet åt Fimanols ungdomliga upptåg och ser antagligen det hela som en "fas". Släkten måste ju leva vidare och förr eller senare tar Fimanol säkert sitt förnuft till fånga, om det så är om tre månader eller 400 år.

...Sedan är det ju allmänt känt att krigarkulturer alltid föder homoerotik.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skrev alltså en text om alvernas syn på homosexualitet i nya Alvboken. Den är genomtänkt, ganska nyanserad, och avsedd att kännas rätt oklyschig. Läs den, vettja? ("Alvers sexualitet", sid 58).
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Kvinnlig sexualitet ses inte som lika förkastligt inom islam eftersom ingen penetration förekommer på samma sätt. Skulle kunna vara på något liknande sätt i västernländerna.
 
Top