Nekromanti Sex i rollspel - Hur fan gör man det snyggt!

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Hur spelleder man sex i rollspel?
Oftast går det att undvika, men samtidigt blir det lätt fånigt om man hela tiden bara fadear allting svart. Varför är det så svårt att beskriva sex på ett bra vis utan att det endera blir porr eller bara vulgo?

Oftast (eller i alla fall ibland) är det ju en ganska vacker, känslosam och viktig sak för karaktären och därför känns det lika dumt att skita i det som att strunta i att spela någons bröllop eller sorgen efter en vän.

Tips emottages gärna. Hur spelleder och spelar man sex snyggt!?

Vavva - Den onda kramerskan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Hej Maria! Jag ser att du hittat hit. Stay a while... stay forever... /images/icons/wink.gif

"Hur spelleder man sex i rollspel?

Oftast går det att undvika, men samtidigt blir det lätt fånigt om man hela tiden bara fadear allting svart. Varför är det så svårt att beskriva sex på ett bra vis utan att det endera blir porr eller bara vulgo?"


Jag läste en artikel i Rubicon om det, vill jag minnas. Måhända var det annars någon webartikel. I vilket fall tror jag det kommer an på tre viktiga faktorer: kommunikation, tillit och spelstil.
God kommunikation är betydelsefullt så att alla är på det klara med exakt vad som händer, och mer än så, vad de ger sig in i. Ännu viktigare är att spelarna och spelledaren kan lita på varandra. Man måste våga spela på ett djupt och psykologiskt naket plan (no pun intended) och riskerar därmed att göra bort sig inför sina kamrater.
Slutligen kan spelstilen antingen främja eller fjärma sexskildringar. Episka berättelser klarar sig för det mesta bra utan tydlig erotika, medan detta i jordnära skildringar kan verka mera passande.

Sedan tror jag att det är jäkligt viktigt att man beskriver vad spelarna upplever kontra vad som händer.

--
Björn


"We are the Builder's children.
Let the Earth be cut,
it's blood reshaped to serve His will."
--Thief 2 - The Metal Age
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Jag har ett tydligt exempel....

I vår stora kampanj som hållit på i ett år skulle en kvinnlig karaktär ha sex med en av sina barndomsvänner. Det hela var en ganska sinnlig, vacker och mjuk sak, kvinnor emellan så att säga /images/icons/wink.gif och innehöll inga närmare erotiska beskrivningar, tvärtom släpptes det hela efter de första, trevande kyssarna. Trots detta kändes det underligt för alla utom mig och henne. Flera av de andra spelarna började skruva på sig, rodna och hysteriskt pilla i sina papper.
Mina spelare är inte speciellt omogna. De är definitivt vana vid sexsnack. Hur hade jag kunnat göra just det tillfället så pass bra att ingen börjat fnittra eller kännt sig tvingade att komma med grova kommentarer? Inget fel på sådana, men de sabbade verkligen stämningen just här....

Vavva - Den onda kramerskan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"I vår stora kampanj som hållit på i ett år skulle en kvinnlig karaktär ha sex med en av sina barndomsvänner. Det hela var en ganska sinnlig, vacker och mjuk sak, kvinnor emellan så att säga"

Ahem... *harkel*

"och innehöll inga närmare erotiska beskrivningar, tvärtom släpptes det hela efter de första, trevande kyssarna. Trots detta kändes det underligt för alla utom mig och henne. Flera av de andra spelarna började skruva på sig, rodna och hysteriskt pilla i sina papper.
Mina spelare är inte speciellt omogna. De är definitivt vana vid sexsnack."


Som jag sa tidigare, "Man måste våga spela på ett djupt och psykologiskt naket plan (no pun intended) och riskerar därmed att göra bort sig inför sina kamrater."
Nu var det så att vår grupp (för det var det ju uppenbarligen /images/icons/smile.gif) inte kände sig helt bekväma med detta. Varför? Därför att de i detta fall inte visste:
1. Hur långt kommer det hela att gå?
2. Vad tycker det andra om det? och
3. När kommer jag in i bilden?

Visst, dina spelare är vana vid sexskämt. De kanske till och med är vana vid att snacka i små grupper om sina egna erfarenheter. Likhetstecken kan knappast sättas mellan det och att i princip ha allvarlig (dvs icke-skämtsam) verbalsex. Antingen kan man i princip klä sig känslomässigt naken, eller beskriva det rent fysiskt. Rena fysiska beskrivningar leder dock lätt till porr, och det är knappast önskvärt i längden, eller hur?

"Hur hade jag kunnat göra just det tillfället så pass bra att ingen börjat fnittra eller kännt sig tvingade att komma med grova kommentarer? Inget fel på sådana, men de sabbade verkligen stämningen just här...."

Handen på levern, hur skulle man spela upp den scenen om spelarna var närvarande där rent fysiskt? De skulle som jag ser det förmodligen antingen stannat och deltagit eller lämnat platsen. Jag tror att det enklaste är att man isolerar de spelare vars rollpersoner i ensamhet har sex från de som inte är med, inte vet om det, och inte hör skriken. /images/icons/blush.gif

--
Björn


"...and they all died. Of gangrene."
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
När jag är SL och situationer som dessa dyker upp brukar jag tycka att det blir lite jobbigt. Inte för att jag är pryd eller så, utan för att jag får sån bögnoja när jag skall rollspela en kvinnlig SLP som någon av spelarna skall ha sex med. Tyvärr! Kall mig paranoid! Men jag kan helt enkelt inte. Istället väljer jag att berätta om händelsen som om jag läste ur en bok eller dylikt. Där jag sätter mig själv utanför handlingen och endast berättar vad som händer mellan de två spelarna. På det hela taget tycker jag för övrigt att en massa sex i spelet förstör en del. Köttsliga lustar kan man pyssla med utanför spelet, rollspel ger en andlig orgasm istället :)

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>hur skulle man spela upp den scenen om spelarna var närvarande där rent fysiskt? De skulle som jag ser det förmodligen antingen stannat och deltagit eller lämnat platsen.</I>

Precis; är andra spelare närvarande så måste man tänka på dem också. Enklast är väl då att antingen göra det kort och diskret (bara såpass att man fastställer att det hela blir gjort) eller kanske humoristiskt (inte direkt stämningsdödande, men onekligen en <I>annan</I> stämning än den man annars hade kunnat köra på).

Är man ensamma och kan ta tid på sig så tycker jag rent allmänt att den bästa approachen är att köra allting <I>före</I> själva akten detaljerat och med all dialog, och sen "tona ut" scenen när det väl kommer igång.

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Aaa här finns flera skolor i hur man gör...

1 Man berätar vad SLP personen gör och spelaren berättar vad han/hennes person gör detta sätt kräver att spelare och sl känner varandra inte är blyga och vågar göra bort sig inför vänner.
Det kan vara lite genant och tja *ler*...

2 Man döljer hela procesen genom att sätta upp regler för allt som har med sex att göra så slår man några tärnings slag och allt är klart...

3 Man säger HAN har sex Hon har sex slå ett slag under ÖÖÖÖ SMI och ÖÖÖÖ TÅL klarar du det ?..
Okej din parner är nöjd med det du gjorde..

Själv håller jag mig till sätt nummer 2 och 3.. Men som tur var så brukar sådant hända OTROLIGT sällan.. /images/icons/cool.gif



Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Oftast går det att undvika, men samtidigt blir det lätt fånigt om man hela tiden bara fadear allting svart."

Tja, blir det det egentligen? Hur kan det bli fånigt i rollspel när det inte blir det på vita duken? Skulle det vara något mer detaljerat på vita duken så är det oftast ren porr eller ren provokation, så uppenbarligen har Hollywood exakt samma svårighet som rollspelare, och exakt samma lösning på problemet: tona över till svart, visa kanske en silhuett mot gardinen, spela vacker musik... klipp till morgonen efter. "Var det lika skönt för dig?"

"Varför är det så svårt att beskriva sex på ett bra vis utan att det endera blir porr eller bara vulgo?"

För att sex är en så personlig sak. Det enda som är generellt är typ porr och vulgo, så det är bara naturligt att man i kommunikationen spelare emellan faller tillbaka på det generella. Det krävs mycket mogna spelare för att de ska kunna ta det generella och föra det vidare till det egna personliga.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Många kloka ord har redan sagts om ämnet nedan, håller framförallt med Eleas och Rosen... tänkte bara tillägga att (åh, detta är så typiskt mig så det finns inte) det finns inget mer perfekt ställe än en sex-scen för att totalt skrämma skiten ur rollpersonen/spelaren. Betänk:

Han/hon är ensam med en annan människa.

Han/hon litar tillräckligt mycket på den här människan för att ha sex med denne.

Han/hon förväntar sig verkligen inte skräck i den här situationen!

För det första kan man använda dom här omständigheterna för att låta skurkarna/monstret/whatever anfalla rollpersonen med byxorna nere (pun intended). Kontrasten mellan erotiken och skräcken, våra starkaste känslor, gör att de bägge fungerar som katalysatorer gentemot varandra.
Det bästa är ändå att låta den andra parten i akten vara själva skräckkällan. Till att börja med går allt som smort och det hela är underbart. Men så börjar saker hända... beroende på din kampanj kan detta vara allt från huggtänder till tentakler till söndervittrande.

Mycket skoj.

-Gaxar, planerar onda dåd /images/icons/cool.gif
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Vad kan man möjligtvis vara intresserad av för tärningsslag när man har sex?
Håller mig nog till det första förslaget.

Det är just berättandet. Det är dne biten jag vill ha tips om. Hur man beskriver snyggt så att spelaren förstår och känner med i allt det där väldiga och fantastiska.


Vavva - Den onda kramerskan
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Tja...... jag tycker att det är fånigt på film också faktiskt. Kan intellektuellt, men dock inte känslomässigt, förstå varför man måste göra en så stor och generande sak av något lika naturligt som att äta eller kramas.

Det är DET jag egentligen vill göra, spelleda det till något vackert och naturligt. Om man bara springer förbi det missar man ju poängen. (poängen är trots allt, för mig i alla fall, att få spelaren att fatta och känna med hur det här utvecklar och påverkar karaktären)

När det gäller oviktig sex som dyker upp kan man runda av det med "Äh, ni har sex. Punkt"
I viktigare fall känns det lite konstigt.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Speciellt mellan två manliga spelare då..... Jo, jag skulle faktiskt kunna tänka mig det...... *försvinner i ett drömskt moln*

Trots allt sker en hel del av sexet mellan spelarna /images/icons/wink.gif

Tyvärr en omöjlighet. Min pojkvän skulle gå bärsärk (eller i alla fall bli ledsen, vilket är värre)

Dessutom skulle det nog inte göra saker och ting mindre krystade.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
blä

Tips emottages gärna. Hur spelleder och spelar man sex snyggt!?

Jag tror inte att det går... om man inte vill att ens spel skall urarta i harlequin, porr eller genanta situationer bör man nog ta det litet försiktigt med detta ämne.

Lämna det åt fantasin. Den gör nog ett bättre jobb än spelledaren.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vad kan man möjligtvis vara intresserad av för tärningsslag när man har sex?</I>

Beror helt och hållet på <I>varför</I> man har med en sexscen. Det kan, som så många andra grejor, köras romantiskt, finstämt, vulgärt, humoristiskt, kallhamrat (jo, faktiskt)... Vad som är lämpligt handhavande hänger lite på vad man vill ha fram av det.

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Konsekvensen av Sex i rollspel -Hur det går..

Sl: Du ser kvinnan komma i mot dig hon har vackr svart hår och läderbryna med ett svärd på ryggen hon börjar sakta ta av sig läderbrynjan medans hon mumlar att hon vill känna din svettiga kropp emot sin
Spelare: *Gulp* ööööö jaag ää, Väldigt cooolt ser jag på henne samtidigt som jag flexar mina muskler (fråga SL som barbar med STY på 20 vist har jag imponerande muskler ? SL: JA det har du )
Okej jag sliter av mig skjortan och ler mot henne..

SL: Du ser hur hennes skjol har glidigt av hon är nu totalt nacken hennes kropp glimmar i månens och eldens sken hon börjar sakta sakta smeka din bringa och kyssa dig över magen och hon börjar spänna upp ditt bälte med tänderna..
Spelare: *Svetas* min gubbe har inte ett bälte. jag har ett snöre gjort av drakskinn som håller upp byxan..
SL: Okej hon greppar knuten med tänderna och smigt knyter hon upp byxan och drar ner dom..
Spelare: *darrig röst* jag mycket coolt drar upp henne och börjar kyssa hon..

SL: hon tycker det käns skönt och medans du kysser henne känder du hur hon har lyckats greppa tag i ditt och organ och smeker det mjukt med händerna gång på gång.. SLÅ ett slag mot PSY om du klarar av att forstätta kyssa henne eller om du bara står still och njuter...

Spelare: *svetas* Rulla jag fick 15 och mislyckades...

SL: okej hon glider ner och börjar ge dig orala smekningar du känner hur du håller på att få orgasm om några minuter ska du hin...

Spelare: AAAaaaaaaaaaaaaaaa *skamsen* försent.....

SL: ???? Hej vi spelar inte Lajv här ???

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Ett lajv möte.

Jag nämner inte tid eller plats. De som var där vet om det
och enbart dem. Lajvmötet gick trögt där ute i skogen.
Alla var väll ganska off kan man säga. Det togs fram
dricka med alkohol i för det skulle vara efterfest och
man började dricka ganska friskt. Dagen efter spreds
ryktet om den sex-orgie som detta resulterat i.
Det var kul att se hur gruppen var splittrad och inte
vågade titta varandra i ögonen.

/Alexander Gyhlesen
Korpiir
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Hrm...

Lite väl närgånget blev det där va? :)
Sen, de här mysko tärningsslagen mitt uppe i allt, varför är de med? För att kyla av eventuellt överhettade spelare? Om det är svårt att beskriva sex naturligt så är det säkert desto svårare (och onödigare?) att lyckas hetsa upp sina spelare.

/RipperDoc - leavin da sabbiekt

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Humor

När jag var mindre - typ 12 eller 13 - brukade jag helt
enkelt förklara för min spelare att han och hans brud nu
red över <B>the highway of love</B> i exakt dem orden med
gester för att visa att akten var i full gång.

Har länge funderat på sex-frågan länge. Det verkar ibland
som om spelarna försöker undvika att ha sex för att slippa
pinsamma beskrivningar (som jag laggt på det barnsliga
över åren och mer eller mindre konkurerat ut det) från
min sida. Detta har gjort att inga sexscener beskrivs i
detalj utan mer är ett spel, en intrigens väg.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 
Top