Nekromanti Serverunderhåll, lördagen 20/4.

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Shoutbox (SmÃ¥praten) har lite underliga teckenval. Edit: Och verkar inte kunna chatta, får "unexpected_error,Incorrect HTTP Method. Please use a POST request." när jag laddar fliken.

Är det bara jag som får vBulletin-loggad på icke-mobil? Ser wrnu-loggan på mobilen, både med vanlig och mobilsida.

För övrigt gillar jag det jag sett för tillfället. Bra respons och inte helt fel utseende.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Lightshy;n318068 said:
Kranks länk är ju ett sätt att använda sig av.
Men eftersom senaste inlägg och senaste diskussion tidigare låg längst upp på startsidan förstår jag inte varför de flyttats ner nu?
I mitt huvud (kanske bara är jag som tycker så här?) är det väl det som är det första man vill se och letar efter när man öppnar eller återställer sidan.
Känns onödigt att behöva skrolla ner sidan varje gång.
Eller?
Min teori: i grundmallen ligger de längst ner. När vi uppgraderade till 5.5.1 skrev vi över custom-ändringar vi gjort i mallen, så därför hamnade de längst ner igen.

Det är alltså inte ett val vi gjort, utan något som vi behöver justera i antingen CSS eller HTML, tror jag. Vilket vi kommer att försöka göra, så snart jag får grepp om vad som behöver göras.

Det gäller alla ändringar som skiljer sig från hur det fungerade tidigare: det är inga medvetna val, utan resultatet av att vi uppgraderat och då var tvungna att skriva över den tidigare mallen.

/Magnus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Lightshy;n318068 said:
I mitt huvud (kanske bara är jag som tycker så här?) är det väl det som är det första man vill se och letar efter när man öppnar eller återställer sidan.
Känns onödigt att behöva skrolla ner sidan varje gång.
Jag kan förklara hur jag upplevde det. Kanske har vi helt enkelt olika upplevelser...

För mig låg "Senaste inlägg" överst på alla delsidor. Så när jag gick till startsidan – senaste inlägg. Helt OK. När jag då klickade in mig på en tråd... så fick jag också "Senaste inlägg" mitt i plytet och fick alltså scrolla ner för att nå själva tråden. Om jag istället gick till forumlistan... jaha, "Senaste inlägg" även där, Scrolla ner för att se forumen. Klicka in på ett forum. "Senaste inlägg". Scrolla ner för att se listan med trådar. Gå in i en tråd... "Senaste inlägg". Scrolla ner för att se inläggen.

Jag tycker att det vore helt OK att ha "Senaste inlägg" högst upp på förstasidan, så att säga. Men åtminstone för mig så innebar placeringen av "Senaste inlägg" högst upp på varje delsida en himla massa scrollande.

Å andra sidan använder jag inte forumet primärt på mobilen, så jag tänker att min upplevelse nog inte ska ligga till grund för några beslut här.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
krank;n318075 said:
Jag kan förklara hur jag upplevde det. Kanske har vi helt enkelt olika upplevelser...

För mig låg "Senaste inlägg" överst på alla delsidor. Så när jag gick till startsidan – senaste inlägg. Helt OK. När jag då klickade in mig på en tråd... så fick jag också "Senaste inlägg" mitt i plytet och fick alltså scrolla ner för att nå själva tråden. Om jag istället gick till forumlistan... jaha, "Senaste inlägg" även där, Scrolla ner för att se forumen. Klicka in på ett forum. "Senaste inlägg". Scrolla ner för att se listan med trådar. Gå in i en tråd... "Senaste inlägg". Scrolla ner för att se inläggen.

Jag tycker att det vore helt OK att ha "Senaste inlägg" högst upp på förstasidan, så att säga. Men åtminstone för mig så innebar placeringen av "Senaste inlägg" högst upp på varje delsida en himla massa scrollande.

Å andra sidan använder jag inte forumet primärt på mobilen, så jag tänker att min upplevelse nog inte ska ligga till grund för några beslut här.
Fast det där är bra input. Jag har först nu fattat att vi har två olika Senaste inlägg, ett på startsidan och ett på undersidor. Och på undersidan vill jag ju oftast inte se det först av allt, eftersom jag gått dit för att se ett inlägg.

När du beskriver det känner jag igen känslan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
OMG! Blir man utloggad medan man skriver ett för långt inlägg så får man en dialogruta att skriva sitt lösenord i, istället för ett kryptiskt felmeddelande. Framtiden är här!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Jag kan inte se den bifogade filen i Karta över Kopparhavet-tråden. Är det jag eller är det uppdateringen?

http://www.rollspel.nu/forum/neogame...vet#post317832

EDIT: Nu funkar det. Kanske jag behövde logga in? Måste man vara inloggad för att se bilagor?

EDIT 2: Jag loggade ut, laddade om sidan och klickade på bilagan, och fick upp bilden. Rensade cachen, klickade på bilagan, och kunde återigen inte öppna den.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Men det gick väl inte att se bilagda filer utan att vara inloggad i förra versionen heller.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
wilper;n318084 said:
Men det gick väl inte att se bilagda filer utan att vara inloggad i förra versionen heller.
Sen kan man fråga sig om det var en feature eller en bugg.. :rolleyes:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,108
Location
Göteborg
Detta har nämnts, men jag känner att det kommit bort lite i diskussionen:

Det väsentliga med "senaste inlägg" är inte var det visas om du läser på en telefon. Det är att förr så visade den faktiskt de trådar som senast fått inlägg, och de med inlägg jag inte läst var fetmarkerade och hade en liten ikon för att hoppa till första olästa inlägg - med andra ord precis som i den vanliga tråd-listan. Nu visas istället enskilda inlägg, och det går inte att se ifall jag läst dem eller inte.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Bolongo;n318107 said:
Detta har nämnts, men jag känner att det kommit bort lite i diskussionen:

Det väsentliga med "senaste inlägg" är inte var det visas om du läser på en telefon. Det är att förr så visade den faktiskt de trådar som senast fått inlägg, och de med inlägg jag inte läst var fetmarkerade och hade en liten ikon för att hoppa till första olästa inlägg - med andra ord precis som i den vanliga tråd-listan. Nu visas istället enskilda inlägg, och det går inte att se ifall jag läst dem eller inte.
+300% på det här. Trådar hellre än inlägg.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Khan;n318111 said:
+300% på det här. Trådar hellre än inlägg.
Vi håller på att kolla det. Men vi måste rodda med JSON och det har jag aldrig gjort.

/Magnus
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Ooo! Jag får nu notifieringar när någon citerar mina inlägg! Det tycker jag är jättebra!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Rymdhamster , om du gillar notifikationer vid citat så ser du här en grej jag nyss såg och tyckte var ÄNNU ballare: Mentions!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Rymdhamster;n318167 said:
Ja, givet att den här versionen av vBulletin dessutom verkar vara MYCKET snabbare på allt från hur snabbt "gilla"-markeringar sker till hur snabbt poster postas så börjar jag fundera på om vi ens borde byta till något annat...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,554
Location
Umeå
Det ska sägas att företaget som äger vBulletin verkar göra som andra forumplattformsutvecklare nu för tiden: de säljer hosting istället för licenser som huvudsaklig inkomstkälla. Det ställer lite större krav på stabilitet, prestanda och underhållbarhet, eftersom de själva måste rodda skiten.

vBulletin5 har fortfarande det kanske sämsta ryktet bland alla forumplattformar, dock.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Den här tråden är tredje nyast i "alla inlägg"-listan (som dyker upp när man är i en tråd), men verkar inte dyka upp på "senaste inlägg" på förstasidan. Snurrigt?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
zonk;n318180 said:
Den här tråden är tredje nyast i "alla inlägg"-listan (som dyker upp när man är i en tråd), men verkar inte dyka upp på "senaste inlägg" på förstasidan. Snurrigt?
Säkert snurrigt. Det är två olika instanser som ska ställas in och det görs "manuellt" i en lista, så jag kan ha missat någon eller något underforum.

/M
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Just nu uppdateras inte senaste inlägg om man går in via mobil.
Denna tråden har försvunnit helt från senaste inlääg. Man måste gå in på Rollspel.nu underforumet för att hitta den.
 
Top