Nekromanti Sax surar: sådant som var bättre förr

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
På min farfars tid slogs man med ryssen. Jag antar att man tog ett fast grep om sagde ryss fötter och svingade honom i en hög båge mot sin motståndare. Detta var iofs i ett annat land och karlfan gick och dog för sin egen traktors hand, men ändå.


Storuggla, vinterkrig och prylar vettö
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Våtrumsspackel [OT]

Menar du det? Silikon är alltså på väg ut?
Mmm... Eller, alltså, de gamla silikondrottningarna (som Jenna) är ju fortfarande med i gemet, och tyvärr så utför många nya stjärnor operationer, de med (Eva Angelina, Teagan Presley, Kinzie Kenner, m.m. För att nämna några fall som får mina ögon att tåras), men väääldigt många blir stora stjärnor innan de opererar in det där silikonet, och det finns även många som vägrar göra det helt och hållet, utan att deras karriärer blir lidande.

Sedan 2001 så har bara varannan vinnare av AVN-kategorin Best New Starlet gjort bröstoperationer, och ännu färre är de bland Female Performer of the Year-vinnarna. Silikontuttarna dominerar dock fortfarande Best Actress-kategorierna (som i regel premierar rutinerade porrdrottningar från nittotalet, såsom Jenna Jameson, Jessica Drake och Savanna Samson).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Högst krav har de på Taxi Stockholm, vad jag hört. Jag åker alltid med dem, och det fungerar utmärkt."

Jag har hört samma sak. Hmm.


Storuggla, föräldralösrock
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Angående att taxi-chaufförer frågar efter vägen: detta anses vara bättre service. Taxi Stockholm lyfter i sin reklam fram att de alltid frågar efter vägen, eftersom många kunder säkert har önskemål...

Öh, va? Bättre service???

Jag tycker att det låter lite som en kapitulation under sin egen uselhet: "eftersom kunderna oftast hittar bättre än vad vi gör så låter vi dem helt enkelt bestämma själva", typ. Om inte annat får jag alltid en konstig reaktion när jag svarar "ta den snabbaste vägen, vetja". Ungefär som att jag antas veta bättre än chauffören.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Ungefär som att jag antas veta bättre än chauffören.

Det går att extrapolera absurda dumheter dessutom, med den approachen. Kocken på restauranten ber mig laga min mat för jag vet vad jag gillar. Polisen ber mig utreda mitt eget inbrott för att jag kan min lägenhet. Etc.

Jag trodde man betalade för service i det här landet också. Efter att ha varit utomlands en del de senaste åren måste jag säga att Sverige måste vara ett av de minst serviceinriktade länderna i allmänhet. I USA, Mexiko, Kina och även Tyskland finns en fingertoppskänsla för service.

Jag tror att det är för att jämlikheten har nått så långt i Sverige. "Varför skall jag passa upp på dig bara för att jag får betalt? Är du bättre än mig eller?"

Dock medges gärna att de flesta människor som jobbar med service utomlands har en svårare livssituation i allmänhet, vilket inte heller är optimalt.

Och kan någon förklara för mig varför det bara är i Sverige som flygplatserna ignorerar prioriterat bagage?! Om jag nu har betalat rätt mycket pengar för att åka prioriterat på flyget, varför fungerar då även det prioriterade bagaget perfekt överallt förutom här hemma?

Jag blir så trött...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Och kan någon förklara för mig varför det bara är i Sverige som flygplatserna ignorerar prioriterat bagage?! Om jag nu har betalat rätt mycket pengar för att åka prioriterat på flyget, varför fungerar då även det prioriterade bagaget perfekt överallt förutom här hemma?"

Öhm? Nu vet jag inte om vi snackar samma sak här, men det ska fungera. Iaf fanns det på American och Delta (vet inte hur det funkar på andra bolag). Priobaggage (med andra ord de som åker i business eller förstaklass) samlas i en container och lastas sist av alla, närmast luckan så att de är först ut i andra änden.
Förekommer inte detta i övrigt?
Ett annat problem kan förvisso vara lastarna som sällan bryr sig om sådant som står på väskorna. En stor röd lapp med FRAGILE på hanteras enbart varsamt av en provanställd...


Storuggla, trucktuck
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Framtidsvisionerna och framtidstron var bättre förr... utom på 70-talet, då vi ändå bara skulle knarka ihjäl oss, om vi inte först sprängde oss i småbitar i ett oundvikligt kärnvapenkrig. :gremgrin: Deppiga tider.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Så himla mycket bättre var det inte på 80-talet då jag växte upp: kärnvapenkriget stod i farstun och om vi överlevde det så skulle vi alla dränkas i amerikansk cocacola-kommersialism. På 90-talet var jag tillräckligt gammal för att börja tänka själv, men jag misstänker att ungarna då blev matade med något liknande.

Min teori är alltså att framtiden har varit usel sedan 60-talets slut.

/Sax, the roads are rolling
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Nu vet jag inte om vi snackar samma sak här

Det gör vi. Och det har havererat i just Sverige med SAS, Lufthansa och Air France. Och har fungerat på andra platser.

Precis som om någon jävlas med en i Sverige. "Den där containern, den skiter vi."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
utom på 70-talet, då vi ändå bara skulle knarka ihjäl oss, om vi inte först sprängde oss i småbitar i ett oundvikligt kärnvapenkrig.
Nu varierar det såklart med geografin, men under 60- och 70-talet fanns det en hel del som pratade om att vi skulle syssla med "social evolution" mot att bli mer upplysta, att "the age of aquarius" var på väg... Kort sagt, att vi alla skulle, om vi bara försökte, stoppa det militärindustriella komplexet, bli mer "naturliga" (vad nu det innebär), och lära oss att stressa av... En riktig hippiehimmel... =)
 
G

Guest

Guest
Re: Sax surar: sådant som var bättre förr[ANT]

The Mysterious Cities of Gold
Nostalgi, första serien jag minns att jag tittade på...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, men det du har missat (eftersom du sannolikt inte var med då, som oldtimers som undertecknad) var att hippie/vänsterrörelsen i Sverige genomsyrades av en jävla pessimism... ja man ville göra en bättre värld på ett flumnaivt sätt, men samtidigt var det mycket "varför ska man skaffa barn vi kommer ju alla dö snart"-feeling över det hela...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
du har delvis rätt, men den var MEST usel typ 73-83. No future. Då hade man ju dessutom det superoptimistiska 60-talet i färskt minne.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Same shit, different names...

Jag skulle vilja köra om 67-77 bara för musikens skull, speciellt nu när jag har mycket mer koll... När man var mitt uppe i det kändes det ju inte lika märkvärdigt...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Att flyga bagage

Min samlade erfarenhet av flygresor ger nog svaret - De som vanligtvis checkar in först, får stå längst tid vid bagagebandet och vänta.

Själv är jag nästan glad att bagaget är försenat till Kastrup vid hemkomst. Bara till att anmäla och sen kan man ta tåget hem utan att behöva dra runt på den där jävla tunga väskan. Kan som sagt kännas riktigt fint när man är restrött efter Peking - Kastrup.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
hippie/vänsterrörelsen i Sverige genomsyrades av en jävla pessimism... ja man ville göra en bättre värld på ett flumnaivt sätt, men samtidigt var det mycket "varför ska man skaffa barn vi kommer ju alla dö snart"-feeling över det hela...
Det var lite därför jag sade "varierar med geografin", vettu. Jag begränsar mig inte geografiskt om jag inte måste.

EDIT: Jag har inte den minsta lust att identidiera mig med t.ex gamla svenska gröna-vågare etc. Svensk hippierörelse (och mycket av den amerikanska) var lite för teknikfientlig för min smak.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Glass var bättre förr. Åtminstone isglass. X15 och dess efterföljare - Kiwawa, en kortvarig glass och Spinn - en grön skruv som enligt vissa innehöll etanol och man kunde bli full av den... snacka om försäljningsökning. Det fanns en glass som hette Smack som förmodligen innehöll lika mycket kalorier som en dubbel calzone med extra ost.

Godis räckte längre förr. En påse kolasnören kunde man dela med en kompis och ändå räckte den hela filmen, fast då var ju också

Filmerna kortare förr. Jag kan ta långa filmer om de är bra hela tiden men de flesta jag har sett på senare tid har inte tillräckligt med innehåll för att fylla tre timmar.

Men det mesta är betydligt bättre nu än förr och jag tror att det blir ännu bättre längre fram också!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Mer var bättre förr, när den hade en kork man drog av och sedan inte kunde sätta tillbaka. Då köpte man en mer och drack upp den, inte som nu när man dricker lite, skruvar på korken och sedan hittar merflaskan tre veckor senare i ryggsäcken.


Storuggla, mögelmannen
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Taxi. Varför hittar chaffisarna inte längre?
Och varför gör de inte som resten av världen och skaffar en satellitnavigator???
 
Top