Nekromanti Sax surar: sådant som var bättre förr

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Dags för en stofil-tråd. Håll i er, snorjärsar...

Taxi. Varför hittar chaffisarna inte längre? För bara ett par år sedan så kunde förarna Stockholm utan och innan. Idag är första frågan "vilken väg ska jag ta?". Vad är det egentligen de tar betalt för? Skjutsa runt folk i bil kan väl jag också klara av. Jag inbillade mig att servicen (delvis) var att slippa ge färdinstruktioner.

Bio-disciplin. Man är TYST på bio!

Moppar. Kom igen, startmotor? Och separat oljeblandning??? Den som inte skakar dunk borde inte köra heller.

/Sax, Homo Stophilus
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Jeans. När jeans inte var mode fanns det hela butiker som bara sålde jeans. Nu när jeans är mode får man vara glad om man hittar ett par i rätt storlek. Välja modell, färg, eller märke? Glöm det.

Julskyltning. När såg ni senast en butik som julskyltade? När såg ni senast en butik som hade skyltfönster?

Dewil
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Angående att taxi-chaufförer frågar efter vägen: detta anses vara bättre service. Taxi Stockholm lyfter i sin reklam fram att de alltid frågar efter vägen, eftersom många kunder säkert har önskemål...

Kort sagt - jag tror inte chaffisarna frågar för att de inte vet, utan att de fått direktiv att det är artigt att fråga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Krille surar vidare

Barnvagnar: En gång i tiden hade man en (1) kotte i en (1) barnvagn. Hade man fler valpar så fick den minsta ligga i barnvagnen och resten fick gå. Nuförtiden är det breda åbäken där minst två valpar upp till förskoleåldern får sitta trots att de är fullt kapabla att gå själva, och därmed äter upp en halv trottoar. Och eftersom morsor är flockdjur så går de naturligtvis i bredd och ignorerar fullständigt alla personer som var där först.

För helvete, bängmorsor! En Emmaljungavagn per familj och låt ungdjävlarna som kan gå gå! De behöver all motion de kan få innan de fastnar framför PS2an! Kan ni inte hålla ordning på dem, skaffa koppel för fan!

Nallefoner: Jag blev nästan överkörd på vägen hem från jobbet igår. Det var en spikrak öppen gata med sikt i flera hundra meter åt båda håll, och närmaste hinder utöver övergångsstället som jag gick på var rondellen på andra sidan busshållplatsen. Det var ren tur att jag hann slänga mig undan. Nåväl, killen hade i alla fall vettet att stanna och kolla hur det var med mig.

Hans ursäkt? "Förlåt, jag såg dig inte, jag pratade i telefon!"

Blindstyre!

Nallefoner 2: "Hej, vad är det du lyssnar på? Jaha, senaste walkman-nallen? Tycker du inte att du behöver en ny telefon? Bindningstid ordnar vi, vet du, om du bara går över till Telenor. Jaha, du är redan kund hos oss? Men stick då, och ta inte upp min dyrbara tid!"

En gång i tiden var säljare artiga.

---

Så en liten solskenshistoria:

Donuts: "Då ska vi leta upp de största munkarna vi har här."
"Det kanske inte är så bra med tanke på min kroppshydda."
"Äh. Du har redan beslutat att skita i den eftersom du skaffar munkar, så det är klart att du ska ha de största! Unna dig och må gott!"

Puss!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Må så vara men andelen taxichaffisar med noll koll har exploderat. När jag och min kollega anlände till Landvetter efter att ha rest i 20h ville vi bara hem, hem, hem. Men taxichaffisen hittade inte - till Linnégatan! (typ en av Göteborgs fem mest kända sträckor). Sedan hittade han inte hem till mig heller, och han litade inte på mina instruktioner, och han missyckades med att använda sin GPS.

Skandaluselt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Moppar. Kom igen, startmotor? Och separat oljeblandning??? Den som inte skakar dunk borde inte köra heller.
Medhåll!

Faktum är att den som inte kan meka med sitt fordon själv, ska egentligen inte ha ett. Det gör naturligtvis att väldigt många bil- och mopedförare inte borde åka omkring. Gott så. Samtidigt innebär detta att jag fördömer i stort sett alla nya bilmodeller och definitivt de nya fjantiga EU-mopederna, eftersom de generellt inte kan repareras av annat än tillverkarens egna mekaniker... Jävla trams. Ge mig en gammal Zündapp och en Volvo 240. Det var grejer man kunde (och måste...) meka med.

Datorspel. Vad är det med speltillverkare och grafik? Nuförtiden är det "fysikmotor" och "grafikkort" och "realism" för hela slanten. Förr behövdes ingen "realism" för att göra spelen roliga. Det räckte med bra kontroller och ett skoj koncept. Slog Space Quest, Larry eller för den delen mer moderna grejer som UFO: Enemy Unknown för att de var realistiska och hade en schysst fysikmotor? Inte då. De slog för att de var bra, och roliga. Egentligen har det nästan inte kommit några spelvärda spel sedan nångång innan '95. Kanske t.om innan 90. Eller 80, välj själv beroende på ålder.


Glassar. är det bara jag som inbillar mig att glassarna var större förr i tiden? Nu får man ju knappt en munsbit, och det för betydligt högre priser än vad jag kommer ihåg...

Gå på bio. När jag var mindre kändes det lagom dyrt och lyxigt att gå på bio, då kostade det 50 spänn. Nu har jag nyss hystat ut 95 riksdaler, och normalpriset för bio på den lokala och inte särdeles bra bion ligger kring 70-lappen. Fyfan.

Datorer. Bort är den tid då datorer kunde hålla i decennier. Min mors första dator, en 486:a som jag växte upp med, ansågs ha kort livslängd. Den inköptes 95 och gick av daga 2005, efter tio års någorlunda flitigt bruk. Visst, CD-romen hade bytts, och möss dör ju efter en tid, men i övrigt höll den sig vid god vigör. Det sista den gjorde innan den gick bort var att köra UFO: Enemy Unknown. Säg den dator som håller i 10 år nuförtiden? Och har man verkligen roligare med dagens datorer? Jag är tveksam. Hade jag bara haft internet på min 486:a är jag övertygad om att jag hade kunnat ha precis lika roligt.

//Krank, 81:a men ändå stofil på många områden. "Det var inte bättre förr, men det är sämre nu".
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag saknar när det gick bra tecknade serier på TV. Som Jayce and the Wheeled Warriors, The Mysterious Cities of Gold, Dungeons and Dragons, Voltron, Bravestarr usw.

Annars är nog det mesta bättre nu.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Porrtitlar
Förr var det roliga grejer och omskrivningar av filmtitlar; Tillbaka till Framstjärten, Penetrator 2, Intercourse with the Vampire, Sinderella och öh Wally Wanker's Candy Fuctory.

Nu är det liksom bara "Asian sluts #9" och "Blowjob mania #4". Det känns som gamla Blåvitt - man skriver vad det innehåller, bara, rakt upp och ner.

(Däremot har porren i sig blivit bättre sedan silikontuttarna i stort sett försvunnit)

Musikkanaler
Det var faktiskt roligare när alla tittade på MTV än hur det är nu, när alla istället klickar omkring på olika myspacesidor.

Sitcoms
Finns det ens sådana fortfarande?
 

Barwut

Veteran
Joined
16 Dec 2004
Messages
26
Location
Göteborg
Ännu värre känns det som tjej att försöka hitta ett par riktiga skor...visst högklackat iall ära, men snygga skor att gå i...som inte är smala och spetsiga och inte har samma form som mina fötter...och alla bekväma skor är oftast sketfula..

Men det absolut värsta som finns är alla plastiga onödiga leksaker, som skriker och låter och som förstör fantasin hos barn.Och som man slänger efter 1 månad för att de är sönder...
Kram M-M
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
När jeans inte var mode fanns det hela butiker som bara sålde jeans. Nu när jeans är mode får man vara glad om man hittar ett par i rätt storlek. Välja modell, färg, eller märke? Glöm det.
Flytta till Luleå. Jag tror du kommer att uppskatta "jeansterminalen", prominent placerad i en av stans gallerior.

/Kalle
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Moppar. Kom igen, startmotor? Och separat oljeblandning??? Den som inte skakar dunk borde inte köra heller.
WORD! Precis... Det är symaskinsmotorer och plast idag....
Vart tog växlarna, plåttanken och hela tjusningen vägen?

BRP-System - ja, det är ju enkelt och väl fungerande! :gremsmile:

Hederliga slagsmål - jag dock aldrig varit med om det, för jag är född 1987... Och har för den delen aldrig slagits.
Men förr om man bråkade, ja då gick man bort de 2 pers som var oense och gjorde upp man mot man med knytnävar, och den som gav sig eller låg ned hade förlorat... Varför detta vedervärdiga 10 mot 1 med kniv?!

Moral - allt mer fylla, knark och ohyggligt makabra brott... Vart tog all moral och normala värderingar vägen?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag är en sådan som anser att inget (nästan per definition) var bättre förr, och alla som tycker något var bättre förr är stofiler eller soon-to-be-stofiler (än mer tragiskt). Ni får ursäkta om jag generaliserar :gremwink:

Fast när allt kommer omkring - modern världspolitik har sin charm, men den var nog bättre på gamla tider, med allianser, kungar, giftermål, kyrkor och hela konkarongen. Det skulle vara ungefär det enda som var bättre förr...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Datorer. Bort är den tid då datorer kunde hålla i decennier. Min mors första dator, en 486:a som jag växte upp med, ansågs ha kort livslängd. Den inköptes 95 och gick av daga 2005, efter tio års någorlunda flitigt bruk. Visst, CD-romen hade bytts, och möss dör ju efter en tid, men i övrigt höll den sig vid god vigör. Det sista den gjorde innan den gick bort var att köra UFO: Enemy Unknown. Säg den dator som håller i 10 år nuförtiden? Och har man verkligen roligare med dagens datorer? Jag är tveksam. Hade jag bara haft internet på min 486:a är jag övertygad om att jag hade kunnat ha precis lika roligt.
En 486:a år 2005 har jag svårt att tänka mig att den skulle ha något att komma med. Sedan när har datorer hållit i decennier? Jag tycker snarare att datorer har en betydligt högre livslängd nu än förr. Utvecklingen har bromsat in. För tre-fyra år sedan köpte jag en värstingdator på 3,5 GHz, två Gig RAM, och den är fortfarande ganska het, medan en värstingdator från 1995 var löjligt fjollig 1998.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En 486:a år 2005 har jag svårt att tänka mig att den skulle ha något att komma med. Sedan när har datorer hållit i decennier?
När NASA gjorde serviceuppdrag till Hubble 1999 så uppgraderade man centraldatorn.

Till 486or.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
När NASA gjorde serviceuppdrag till Hubble 1999 så uppgraderade man centraldatorn.

Till 486or.
Nasa har dock lite andra krav på strömförbrukning, värmeutveckling, okänslighet mot kosmisk strålning och liknande än en vanlig användare.

Själv har jag en P4 1,7 sedan våren 2002. Den är efter fem år fortfarande inte trött (men skulle behöva nytt operativsystem). Den P2-233 som den ersatte var efter blott tre år jävligt trött (vilket innebar att mina föräldrar hade den till förra året :gremgrin:). Jag är för fattig för att byta dator om jag inte måste.

Dewil
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Förr var det roliga grejer och omskrivningar av filmtitlar; Tillbaka till Framstjärten, Penetrator 2, Intercourse with the Vampire, Sinderella och öh Wally Wanker's Candy Fuctory
Absolut. En titel som Shaving Ryan's Privates lär vi aldrig få uppleva igen :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Vart tog all moral och normala värderingar vägen?
Ärligt och på allvar? De fanns aldrig där.

Hur vet du hur det var "förr när man bråkade" om du inte var med själv? Lyssnat på någon äldre konservativ som berättat?

//Krank, allergisk mot konservativa resonemang när de rör "moral" och "värderingar"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
En 486:a år 2005 har jag svårt att tänka mig att den skulle ha något att komma med.
Bah!

Jag kunde surfa internet (hatar flash, så det var inga problem), spela de spel jag ändå tycker bäst om (dvs, årgång fram till '98 nångång. Mechwarrior 2, Doom, UFO: Enemy Unknown, etc etc), ordbehandla (Word '97. Det gick bara utför efter det...), programmera (php skrivs minst lika bra på en 486:a), chatta (Miranda och IRC funkar faktiskt relativt hyfsat på en 486:a), och så vidare.

De enda saker jag inte kunde göra var 1) redigera bilder (för lite RAM, även för Photoshop 3.0) och 2) spela de nyaste spelen (som jag ändå mest tycker är skit...).

Så om man inte lider av missuppfattningen att mjukvara i alla sammanhang blir bättre med åren, så duger en 486:a alldeles utmärkt. Med 98lite och lite mek (och mekande är ju ett mål i sig - meka gamla datorer är hur kul som helst) funkar det utmärkt.

Vaddå "inget att komma med"?




Min 1ghz:are dog efter ett år, när moderkortet gick åt h-e. Min 2.4ghz.are är inne på sitt tredje moderkort och sitt andra grafikkort. Därtill har vi RAM, DVD-rom, processor, hårddiskar etc etc som gått åt helvete nån gång vardera.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Professor på 1.7 ghz räcker långt. Flaskhalsar är istället för lite RAM (allt under 512 om du vill poppa nyare mjukvara i princip), slö läs/skrivhastighet på diskarna och för lite kräm i grafikkretsarna (om man vill spela).

Själv sitter jag på en 1.5 år gammal dator med dual core 2.4 ghz-processor och 2 gig ram och har aldrig använt mer än hälften av systemresurserna. Funderar på att investera i snabbare disk och slänga upp en raid-array, men vet inte om jag orkar. :p
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag hade en lektor på bara 400 mhz, men den gick helt okej. Dock var kursansvarig uppdaterad med ett jäkligt vasst grafikkort, vilket gjorde mycket för utbildningen. Senare när jag bytte till en annan utbildning hade vi mycket problem med en lektor och en kanslist som aldrig riktigt fungerade som de skulle, och då var en ordentligt uppdaterad professor en riktig tillgång.
 
Top